Jump to content
Guest ThomasO

Samlet info på læge og Pendlersygesikringsbeviset.

Recommended Posts

Guest ThomasO

Alt indholdet slettet, da jeg er ved at nedlægge min profil, samt alle mine tidligere indlæg. Er blevet komprommiteret på mit privatliv af anden bruger, og admins kunne ikke håndtere protesten hurtigt. Mvh Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info, Thomas. Eneste minus jeg ser, er at du nu er kommet op med endnu et navn for EØS-sygesikringspapiret. Man behøver jo ikke at være pendler for at være indehaver af dette. Men ellers - rar og overskuelig info, som lige får en tegnestift i oversigten :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for info, Thomas. Eneste minus jeg ser, er at du nu er kommet op med endnu et navn for EØS-sygesikringspapiret. Man behøver jo ikke at være pendler for at være indehaver af dette. Men ellers - rar og overskuelig info, som lige får en tegnestift i oversigten :thumbup:
Pendlersygesikringsbeviset kan udstedes til folk, der har indtægter i Danmark. Får de fleste ikke det ved at pendle derover? Jeg synes det er et meget præcist ord.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak gutter.... jeg har rettet indlægget til nu.
...det er din tekst, men jeg synes pendlersygesikringsbevis var udmærket. Det er derfor, man skal have det - fordi man er pendler. Og EØS i den sammenhæng er så ikke EØS, men EØS minus Sverige.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og børnene lige efter fødslen? Jeg har lige talt med Folkeregistret i Kbh (sikkert selvsamme person som i andre taler med) om vores børn. Der er tidligere tråde om dette emne, men da vi lige har fået tvillinger på Hvidovre og de er blevet hørescreenet, så blev jeg i tvivl om vi ville blive opkrævet for dette, da de jo hører til i Sverige. Grænsen efter behandling ved en fødsel går fra udskrivningen. Altså det som de bliver undersøgt osv for lige efter fødslen mens man er på hospitalet ryger på moderens regning i sygesikringen i DK. Hvad der måtte komme efterfølgende og efter udskrivningen hører til i Sverige og på den svenske regning. Vi blev udskrevet mandag og var til hørescreening fredag. Til dette blev der sagt at hvis hospitalet ikke havde sagt noget, og de jo havde min kones EØS sygesikringsbevis i kopi i journalen, så blev der nok ikke mere ud af det. Til gengæld havde vi en kontrol tid efter 6 mdr, og den flytter vi nu til et hospital i Sverige, så vi ikke får en regning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille kommentar: Jeg skal ikke selv ringe og bede om et nyt kort hver år. Der kommet et brev til mig, hvor jeg skal skrive under på, at jeg stadig er bosat i Sverige og arbejder i Danmark. Kort tid efter kommet mit nye papkort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En lille kommentar: Jeg skal ikke selv ringe og bede om et nyt kort hver år. Der kommet et brev til mig, hvor jeg skal skrive under på, at jeg stadig er bosat i Sverige og arbejder i Danmark. Kort tid efter kommet mit nye papkort.
Det komme an på hvilken arbejdskommune man har. Københavns Kommune sender brev ud, men (nogle) andre gør ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

sygesikring Lige en kommentar....Jeg er arbejder i Helsingør Kommune og er ansvarlig på hele sygesikringsområdet. Det er fuldstændig korrekt, det der står på Øresundsdirekt hjemmeside uden slinger i valsen. Man kan selv vælge hvor man opsøger læge og det med fraflytningskommunen er også rigtigt..(nogle gange er arbejdskommunerne bare lidt servicemindede og udsteder beviset, det kan jo være lidt usmart hvis man er flyttet fra Århus til Helsingborg). Jeg synes godt at du kunne tilføje at beviset også gælder som rejsesygesikringsbevis i hele Europa i 4 uger ligesom det almindelige. VH Karina

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Hvordan skal man så göre når man går fra at väre bosat i Sverige med svensk job til at blive gränsependler med dansk job? Jeg var jo ikke pendler da jeg flyttede, og så skal det vel ikke väre fraflytterkommunen fra dengang der udsteder det? Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Hvordan skal man så göre når man går fra at väre bosat i Sverige med svensk job til at blive gränsependler med dansk job? Jeg var jo ikke pendler da jeg flyttede, og så skal det vel ikke väre fraflytterkommunen fra dengang der udsteder det? Mvh, Anine
Hej Anine, hvad er det der skal udstedes? Jeg mener ikke at der findes ikke et grænsependlerbevis. Jeg tror at det er en form for skattestatus. Mon ikke om du får den status pr. automatik når du bor i Malmø og arbejder i DK? Ellers skal du have et dansk sygesikringsbevis udstedt af den kommune hvor du arbejder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Anine:) Du skal op på rådhuset i din arbejdspladskommune. På folkeregister/sygesikrings kontoret/skranken beder du om et Særligt sygesikringsbevis. Det er sådan det hedder i deres sprog. Har du dit gamle sygesikringskort, så tag det med. De skal have et eller andet bevis på at du er du;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så, hvis man skal ud og rejse..? Der er det jo ikke "nok", at have et gult kort - så skal man jo osse ha´ et blåt. Får man det i Danmark - eller Sverige..? Eller begge steder? MKE

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er det jo ikke "nok", at have et gult kort - så skal man jo osse ha´ et blåt. Får man det i Danmark - eller Sverige..? Eller begge steder? MKE
Der er en anden tråd om diskussionen omkring dette... Men jeg bestilte mit blåt kort (synes nu altså det er lilla) her: http://www.forsakringskassan.se/tjanster/eu-kort/index.php

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men jeg bestilte mit blåt kort (synes nu altså det er lilla) her: http://www.forsakringskassan.se/tjanster/eu-kort/index.php
Med til historien hører jo også at du både bor og arbejder i Sverige. Så andre, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, kan jo nok ikke benytte denne mulighed(?) Tilføjelse: Jeg prøvede lige linket Sanne var kommet op med - og nej, jeg kunne ikke få lov at bestille kortet i Sverige. "Tyvärr kan vi inte ta emot din beställning Vi ber dig kontakta din lokala försäkringskassa"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Med til historien hører jo også at du både bor og arbejder i Sverige. Så andre' date= der bor i Sverige og arbejder i Danmark, kan jo nok ikke benytte denne mulighed(?)
Vil det så også betyder, at jeg som studerende kan få det "lilla" sygesikringskort hvis jeg skal ud og rejse? :o Edit: Jeg prøvede lige linket, og det virker, så det er et lilla kort jeg skal bruge hvis jeg skal ud og rejse :) Tak for linket, Sanne!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Med til historien hører jo også at du både bor og arbejder i Sverige. Så andre' date= der bor i Sverige og arbejder i Danmark, kan jo nok ikke benytte denne mulighed(?)
Sorry:o Det vidste jeg ikke, tänkte at alle da havde muligheden, når det så ud som om man bare skulle indtaste personnummeret:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites