Jump to content
Vædderen

Hvilke rettigheder har jeg?

Recommended Posts

Hej. Jeg er desværre ikke så meget inde i den svenske lejelov og har prøvet at søge lidt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget jeg kan bruge om emnet. Problemet er at jeg lejer en lejlighed i 2:a og har gjort det i to år. Da min kæreste og jeg gik fra hinanden fik jeg låsen skiftet ud da han ikke ville aflevere nøglen til mig og den person som fremlejer lejligheden til mig ville ligeledes heller ikke hjælpe mig med at få den fra ham. Nu forlanger fremlejeren så den nye nøgle til lejligheden så han kan låse sig ind og hente sin post hvis jeg ikke er hjemme (han har bibeholdt sin adresse der), men jeg har aldeles ikke lyst til at udlevere den til ham da ham og min eks er gode venner og jeg er ret overbevist om at det er HAM der vil have nøglen. Da jeg betaler fuld husleje og fremlejeren ikke har nogen ting stående i lejligheden synes jeg ikke han skal kunne have adgang dertil hvis jeg ikke er hjemme, men nu truer han med at smide mig ud og fremleje den til nogle andre hvis jeg ikke makker ret. Desuden så bestiller han ikke andet hver måned end at ringe og "chikanere" mig og spørge om jeg er sikker på jeg vil blive boende hvilket jeg så hver måned er nødt til at bekræfte og så fortsætter han ellers med at lege parterapeut for min eks og mig eller noget andet. Jeg er nødt til at lægge øre til hvis jeg ikke vil smides ud for han kan sige mig op med tre måneders varsel til hver en tid, men jeg er så træt af det. Min eks var voldelig imod mig og jeg er lykkelig over at jeg endelig er sluppet ud af forholdet. Han er også kommet med dødstrusler imod både min familie og mig og så er det virkelig ikke sjovt at blive ringet op hver måned for at blive mindet om ham. Det blev lidt langt, men jeg trængte bare til at få luft.... Håber der er nogen der kan give mig et godt råd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Jeg er desværre ikke så meget inde i den svenske lejelov og har prøvet at søge lidt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget jeg kan bruge om emnet. Problemet er at jeg lejer en lejlighed i 2:a og har gjort det i to år. Da min kæreste og jeg gik fra hinanden fik jeg låsen skiftet ud da han ikke ville aflevere nøglen til mig og den person som fremlejer lejligheden til mig ville ligeledes heller ikke hjælpe mig med at få den fra ham. Nu forlanger fremlejeren så den nye nøgle til lejligheden så han kan låse sig ind og hente sin post hvis jeg ikke er hjemme (han har bibeholdt sin adresse der), men jeg har aldeles ikke lyst til at udlevere den til ham da ham og min eks er gode venner og jeg er ret overbevist om at det er HAM der vil have nøglen. Da jeg betaler fuld husleje og fremlejeren ikke har nogen ting stående i lejligheden synes jeg ikke han skal kunne have adgang dertil hvis jeg ikke er hjemme, men nu truer han med at smide mig ud og fremleje den til nogle andre hvis jeg ikke makker ret. Desuden så bestiller han ikke andet hver måned end at ringe og "chikanere" mig og spørge om jeg er sikker på jeg vil blive boende hvilket jeg så hver måned er nødt til at bekræfte og så fortsætter han ellers med at lege parterapeut for min eks og mig eller noget andet. Jeg er nødt til at lægge øre til hvis jeg ikke vil smides ud for han kan sige mig op med tre måneders varsel til hver en tid, men jeg er så træt af det. Min eks var voldelig imod mig og jeg er lykkelig over at jeg endelig er sluppet ud af forholdet. Han er også kommet med dødstrusler imod både min familie og mig og så er det virkelig ikke sjovt at blive ringet op hver måned for at blive mindet om ham. Det blev lidt langt, men jeg trængte bare til at få luft.... Håber der er nogen der kan give mig et godt råd.
sikke mange problemer, det gad jeg slet ikke finde mig i. Find noget nyt og slip for fyren :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kender ikke noget til rettighederne, og håber da der er nogle andre der kan hjæpe dig. Jeg kommer bare til at tænke på om det ikke kunne være godt for dig at finde noget, og slippe for at det bølv det giver dig. Specielt når han er ven med din Eks ?? Og så på den måde bliver helt uafhængig af fortiden ??? Bare en tanke :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Kære Vædderen.. Hvis din udlejer er ven med din eks, og du ønsker at lægge afstand til den del af dit liv, så synes jeg faktisk du skulle finde et andet lejemål. Uretfærdigt? Ja, helt sikkert.... men jeg tror du vil få det lettere med dig selv og dit liv hvis du gør det. Jeg kan ikke umiddelbart se en god permanent løsning i dit nuværende lejemål, også selvom du skulle få ret i en evt retsag... Sad but true

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine rettigheder er vist lidt ligemeget i det her tilfælde. Du skal da finde dig i noget andet så du er fri for at skulle stå model til de ting. Min umiddelbare menning om den nøgle er at når han er udlejer mener jeg også han har ret til en nøgle til "sin" lejlighed. Ud og søg efter noget andet og det kan vist kun gå for langsomt. Held og lykke med det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Är det en hyreslägenhet? Om så: Jag förmodar att du skrivit på ett 2:a handskontrakt. Kolla det och se om du avsagt dig besittningsrätten. Om du inte har det, så kan du faktiskt prata med hyresvärden och begära 1:a handskontrakt på lägenheten. Tror att gränsen går nånstans vi 10-12 månader. Jag hade själv min lägenhet uthyrd i 2:a hand i ett par omgångar, och var noga med att få den klausulen in i kontraktet. Min pappa hade själv hyreshus, så han hade koll på sånt! OBS. Detta var mellan 88 - 91 så jag kan ite garantera att lagarna fortfarande är desamma.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo lige det med dansk/svensk lov.... I DK ville man jo efter 24 mdr. automatisk blive lejer dvs. umulig at komme af med. Hvis du lejer hele lejligheden så kan man vel ikke bede om adgang til den, kun hvis det er et enkelt værelse der er lejet ud.. Men som de andre siger, så er det fedeste vel at finde noget nyt, og så starte forfra igen :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en rigtig træls situation at stå i, men hvis jeg var dig ville jeg tage hele sagen med til hyresgæstforeningen (www.hyresgastforeningen.se) Har selv boet til leje herovre, og jeg må sige at de er effektive. det er en forening man melder sig ind og de fungerer så som "storebror" for en i bolig junglen.. Det er korrekt at hvis man har boet i en lejlighed mere end 9 måneder, så mener jeg at der træder visse regler i kræft.. Du skal selvfølgelig ikke udleverer nogen nøgle, og bliver han ubehagelig, ring til polisen med det samme. Tag fat i hyresgæstforeningen, de ligger centralt i malmø.. Håber det hjælper...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for alle svarene. Hyresgästforeningen lyder som en rigtig god ide så dem vil jeg forsøge at kontakte. Min erfaring siger mig at det er svært lige at finde noget andet at bo i, men jeg er helt enig i at det bedste vil være at flytte og starte på en frisk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Måske din aktuelle situation kan hjælpe dig lidt frem i køen. Forestil dig at du kan få en ny lejlighed, så kan du hænge nøglen i halsbåndet på en sindsyg Rottweiler, og sige til din ex.kæreste at han bare kan komme forbi og hente nøglen. Ej spøg til side, nogen gange har man da hørt om at selskaber "falder lidt" for folk der virkelig har kraftigt brug for en bolig, og så kan det måske være du er bedre stillet hvis du er heldig. Held og lykke med det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites