Jump to content
Gio

Farlig fugleinfluenza nu konstateret i Sverige

Recommended Posts

Den frygtede fugleinfluenza, H5N1, kom tirsdag til det sydøstlige Sverige. Det første tilfælde af fugleinfluenza blev tirsdag bekræftet i Sverige, oplyser det svenske fødevaredirektorat, Jordbruksverket. Viruset er blevet fundet i vilde fugle i regionen Oskarshamn, oplyste Jordbruksverket i en kort pressemeddelelse. Oskarshamn ligger i den sydøstlige del af Sverige. Det fremgik ikke af meddelelsen, hvor mange fugle der er tale om. Jordbruksverket vil holde en pressekonference klokken 13.00. Kilde: http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=702784/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her fugle hysteri er efterhånden kun overgået af muhammed hysteriet. Altså der er vel ingen af os såkaldt normale, der vader ud i naturen og slikker på en fugl. Så lad de fugle dø i fred, og så kan vi mennesker jo passe os selv :thumbup: Hysteri :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det her fugle hysteri er efterhånden kun overgået af muhammed hysteriet. Altså der er vel ingen af os såkaldt normale, der vader ud i naturen og slikker på en fugl. Så lad de fugle dø i fred, og så kan vi mennesker jo passe os selv :thumbup: Hysteri :rolleye:
Al´så...vi har lige haft en tråd med en ged involveret. Så jeg ved snart ikke hvad folk gør og ikke gør *g*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Influenza er smitsom og man dør af det. Flere tusind mennesker dør af influenza hvert eneste år alene i Danmark.. og nej jeg taler ikke om fugleinluenza men den helt almindelig vi allesammen får hver evig eneste vinter... Lad nu være med at gøre tingene værre end de er, og brug hellere tiden på at køre pænt i trafikken eller motioner kroppen og hjertet... dødeligheden blandt almindelige mennesker er langt højere af sidstnævnte end den skide fugleinfluenza..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørgsmål & Svar vedr. H5N1 - Fugleinfluenza:

• Hvad er fugleinfluenza? Fugleinfluenza er en smitsom sygdom forårsaget af influenza A virus. Der findes flere forskellige typer - blandt andre den ekstremt dødelige H5N1. Det er denne type, der er konstateret flere steder i Europa. Mennesker kan også smittes, men der er aldrig rapporteret om smitte fra menneske til menneske.
  • Risikerer jeg at blive smittet? For at blive smittet skal man være i tæt kontakt med smittede fugle. I Asien, hvor fugleinfluenza har cirkuleret i flere år, er der aldrig sket smitte fra vilde fugle til mennesker. Smitte til mennesker er kun sket fra fjerkræflokke og især i forbindelse med håndtering og slagtning af sygt fjerkræ.
  • Hvordan opdager jeg, at jeg er smittet? Feber og hoste er de almindelige symptomer - akkurat som ved almindelig influenza. Den smittede vil ofte opleve muskel- og synkesmerter, ligesom smitten kan være ledsaget af øjen- og lungebetændelse.
  • Dør jeg, hvis jeg bliver smittet? Risikoen for at dø er lille - især hvis man kommer i behandling indenfor 48 timer efter, at sygdommen er konstateret. Den smittede bliver behandlet med medicin, der holder sygdommen nede. Beredskabet i Europa er generelt bedre end i Asien, hvor der har været mindst 91 dødsfald i løbet af de seneste godt tre år.
  • Kan jeg blive vaccineret? Der findes endnu ingen effektiv vaccine. Forskere er dog i fuld gang med at udvikle en vaccine til at beskytte folk, der arbejder med fugle.
  • Virker almindelig influenza-medicin? Antivirus-medicin som Tamiflu og Relenza mindsker symptomerne og sygdommens længde hos personer, der lider af almindelig influenza. Det vides dog ikke, om de også virker mod den menneskelige variant af fugleinfluenza. Den virus, der breder sig i Europa, har vist sig at være resistent over visse antivirus-midler. Du skal have en recept hos din læge for at kunne købe Tamiflu. Læs evt. mere på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside.
  • Mit barn har rørt ved en død fugl. Hvad gør jeg? Man skal aldrig røre ved døde fugle - heller ikke nu. Sker der alligevel, skal personen vaskes grundigt med varmt vand og sæbe. Smid eventuelt tøjet i vaskemaskinen og vask det ved en høj temperatur.
  • Jeg finder en død fugl i naturen. Hvad gør jeg? Rør ikke ved fuglen, men kontakt i stedet den lokale fødevareregion. Telefonnumrene ligger på Fødevarestyrelsens hjemmeside.
  • Skal jeg undgå at spise fjerkræ? Nej, det er ikke farligt at spise tilberedt fjerkræ. Man bør, som altid ved omgang med kød, vaske hænder grundigt og stege kødet godt. Ligeledes bør æg være kogte eller gennemstegte. Virus dræbes ved 70 grader.
  • Bør jeg undgå at rejse til lande, hvor der er konstateret fugleinfluenza? Nej, men du bør holde dig fra markeder, hvor der sælges fugle. Derudover skal du som altid undgå døde fugle og sørge for at tilberede fjerkræ grundigt, inden du spiser det.
  • Kan jeg stadig fodre vilde fugle? Ja. Så længe du ikke rører direkte ved fuglene er risikoen for smitte minimal.
  • Mit barn går i en børnehave, hvor der er fritgående høns. Bør jeg være bekymret? Hvis institutionen tager de nødvendige forholdsregler, er der ingen grund til at være bekymret. Ved at holde hønsene under tag kan man undgå, at de bliver smittet af vilde fugle.

Kilde: Statens Serum Institut og Sundhedsstyrelsen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Virus dræbes ved 70 grader" Virus har nu aldrig været levende..:rolleye:
Tror de har skrevet det i allemands-sprog, så forståelsen bibeholdes på tværs af intelligens-kvotienter og almén viden :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Jeg ved godt "vi danskere" laver sjov med alting og ingenting (med hvad dertil følger:eek:)... men den er nu sød. :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
...det er nemlig slet ikke morsomt, for tænk en gang i Tyskland er der død en kat. :scared::eek:
Ja, det er rigtigt. Men som en kollega lige har belært mig om. "Så var det jo nok ikke sket hvis katten havde kogt fuglen først...:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Visst är virus levande! Vad skulle det annars vara. Det förökar sig, invaderar våra celler osv. Det kan döda oss. Skulle i så fall bakterier heller inte vara levande? Bakterier är ju grunden för allt liv på jorden. De var först. Cirka. I varje fall bland de första.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Virus er IKKE levende: Virus er blot nogle protein-kapsler med lidt gener (enten i form af DNA eller RNA, hvis man ved hvad det er). Disse kan IKKE reproducere sig selv, men skal derimod bruge en celle, som den kan "misbruge" til at lave flere virus (det hedder IKKE "vira" i flertal). Definitionen for at noget er levende, er vel at det skal kunne reproducere sig, og have et stofskifte (dvs. nedbryde mad, osv.), og ingen af delene opfylder virus. Jeg er molekylærbiologi-studerende, og er i gang med min bachelor, netop om aviær influenza-virus, så jeg (tror), jeg ved noget om det.;) Og jo, jeg ville være bekymret, når det første menneske er smittet..:sick::eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er molekylærbiologi-studerende' date=' og er i gang med min bachelor, netop om aviær influenza-virus, så jeg (tror), jeg ved noget om det.;) [/quote'] Det får vi jo så at se når du får din opgave tilbage :laugh: Men man da håbe du ved hvad du taler om

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Virus er IKKE levende: Virus er blot nogle protein-kapsler med lidt gener (enten i form af DNA eller RNA, hvis man ved hvad det er). Disse kan IKKE reproducere sig selv, men skal derimod bruge en celle, som den kan "misbruge" til at lave flere virus (det hedder IKKE "vira" i flertal). Definitionen for at noget er levende, er vel at det skal kunne reproducere sig, og have et stofskifte (dvs. nedbryde mad, osv.), og ingen af delene opfylder virus. Jeg er molekylærbiologi-studerende, og er i gang med min bachelor, netop om aviær influenza-virus, så jeg (tror), jeg ved noget om det.;) Og jo, jeg ville være bekymret, når det første menneske er smittet..:sick::eek:
Det var det så:) min uvidenhed!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. flertalsformen af virus: "Ikke et af eksemplerne citeret i ordbogen belægger en flertalsform, og bøjningen synes altså at være en uregelmæssig 2. deklination: virus, virus, viri, viro, viro. ... Mere oplagt er en sammenligning med vulgus eller volgus, folket, pøblen, den store masse. Det er som virus et 'ægte' latinsk ord, ... desværre findes heller ingen flertalsform her, - ordet er igen et 'masse'-ord. Vira er altså på sin vis ikke latin, da der ikke findes et paradigme -us/-a i neutrum 2. bøjning. Ordannelsen må være 'ny'-latin, ... korrekt [vil det være] at bruge singularis virus sammen med verber og adjektiver i flertal: således bør ordet nok behandles på linie med indeklinable ord." Christian Troelsgård, ph.d., Institut for Græsk og Latin, Københavns Universitet. http://www.virologi.dk/definition.htm ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 33.700.000 for "viral". (0,05 sekunder) Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 569.000 for "virii". (0,10 sekunder) Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 2.180.000 for "vira". (0,18 sekunder) ...tre opslag på Google viser at der er bred enighed om u-retskrivningerne. Men lad nu det ligge. Virus er virus - og ikke levende ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 33.700.000 for "viral". (0' date=05 sekunder) Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 569.000 for "virii". (0,10 sekunder) Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 2.180.000 for "vira". (0,18 sekunder) ...tre opslag på Google viser at der er bred enighed om u-retskrivningerne. Men lad nu det ligge. Virus er virus - og ikke levende ;)
Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 3.470.000 for viril. (0,21 sekunder) :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites