Jump to content
lovebuine

ægtepagt

Recommended Posts

Ægtepagt / Særeje Hej. Du kan lave det både i Sverige og Danmark. Efter hvad der er lettest for dig. Hvis det er et meget enkelt særeje / ægtepagt kan du faktisk lav den selv. Det er ikke så svært. Så sparer du 1000-1500 kr. til en advokat. Du kan så selv sende den til tingsretten for at få den gyldig. Det koster vist omkring 200 Sek. Mvh Tim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er blevet fortalt at ægtepagter der skal bestemme de ægteskabelige regler ( at man eks gerne vil giftes og leve under de danske love ) ikke kan betale sig og egentligt heller ikke kan lade sig gøre. Hvis man flytter tilbage til DK regnes man for at være gift i DK og ikke i Sverige. Det er den almindelige opfattelse, men der er ikke retspraksis på området. Man skal huske at mandens bopæl ved ægteskabets indgåelse bestemmer reglerne. Dog kan det være en god ide med ægtepagterne, hvis man vil være helt sikker, men de er som sagt ikke gældende. Jeg ville tage kontakt med et større advokatfirma og høre dem hvad man skulle gøre. De samarbejder på kryds og tværs og kan sikkert udrede og klare ærterne for jer og også tinglyse tingene for jer både i DK og Sverige. Og lige an advarsel: Lav endelig ikke ægtepagten selv, specielt ikke når der er rodet et andet land ind i billedet! Det er meget meget vigtigt at ægtepagterne er skrevet med et juridsik sprog og der er taget højde for alle de finurligheder der kan opstå! Det kan sikre en mod misforståelser senere... Det er meget dumme penge at spare! Held og lykke med det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ägtepagt + testamente !!!!!!!!!!!!!!!! Lige et par ord om ägtepagt. Jeg var med min far i skifteretten igår. Det skulle väre meget enkelt; uskiftet bo, men men. Min mor havde en ägtepagt fra 1971. Det vidste de selvfölgelig godt, men de vidste ikke lige at de så ikke arver hinanden. Så min far arver en 1/3 og os söskende 2/3, chock. Vi kan löse det ved at overlade "vores" arv til min far. Men det er ikke sjovt at leve på vores "nåde". Vi gör naturligvis det, men hvor ville det have väret rartat vide dette. Gå ind på nettet, läs om ägtepagt, der findes forskellige muligheder. Sörg for at skrive testamente, det er ikke nok at väre gift !!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige et par ord om ägtepagt. Jeg var med min far i skifteretten igår. Det skulle väre meget enkelt; uskiftet bo' date=' men men. Min mor havde en ägtepagt fra 1971. Det vidste de selvfölgelig godt, men de vidste ikke lige at de så ikke arver hinanden. Så min far arver en 1/3 og os söskende 2/3, chock. Vi kan löse det ved at overlade "vores" arv til min far. Men det er ikke sjovt at leve på vores "nåde". Vi gör naturligvis det, men hvor ville det have väret rartat vide dette. Gå ind på nettet, läs om ägtepagt, der findes forskellige muligheder. Sörg for at skrive testamente, det er ikke nok at väre gift !!!![/quote'] Først og fremmest vil jeg lige kondulere med din mor, det er altid trist.. Men hvis man ikke har et testamente, skal jeg så forstå det sådan at vores børn vil arve uanset at vi er gift, så arver man ikke efter hinanden ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige et par ord om ägtepagt. Jeg var med min far i skifteretten igår. Det skulle väre meget enkelt; uskiftet bo' date=' men men. Min mor havde en ägtepagt fra 1971. Det vidste de selvfölgelig godt, men de vidste ikke lige at de så ikke arver hinanden. Så min far arver en 1/3 og os söskende 2/3, chock. Vi kan löse det ved at overlade "vores" arv til min far. Men det er ikke sjovt at leve på vores "nåde". Vi gör naturligvis det, men hvor ville det have väret rartat vide dette. Gå ind på nettet, läs om ägtepagt, der findes forskellige muligheder. Sörg for at skrive testamente, det er ikke nok at väre gift !!!![/quote'] Er ked af at høre det med din mor... Hvordan kunne din far overhovedet sidde i uskiftet bo når hun havde en ægtepagt? Og hvad har de bestemmelser været i den ægtepagt siden de ikke arver? Halvdelen af ens arvelod er tvangsarv som tilkommer ægtefælle og livsarvinger jf. Arveloven § 25... Sidder og arbejder med den slags nu og det hænger ikke lige sammen i mit hoved...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da I ikke er gift, har I ikke indbyrdes arveret. Hvis du dør først, arver dine livsarvinger (din datter) alt, hvad du efterlader dig. Du kan ved testamente testere halvdelen af din formue til din samlever. Den anden halvdel skal tilfalde dine livsarvinger som tvangsarv. Sådan mener jeg der er Miriam, derfor er det vigtigt at gifte sig eller lave et testamente. Hygge :) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da I ikke er gift, har I ikke indbyrdes arveret. Hvis du dør først, arver dine livsarvinger (din datter) alt, hvad du efterlader dig. Du kan ved testamente testere halvdelen af din formue til din samlever. Den anden halvdel skal tilfalde dine livsarvinger som tvangsarv. Sådan mener jeg der er Miriam, derfor er det vigtigt at gifte sig eller lave et testamente. Hygge :) :)
Jamen vi er da gift 6 år til maj :D og har da også en søn :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe ja jeg mente da nu også i er gift....men forstår ikke helt dit spørgsmål !!!! Ikke gift = børn får alt Gift= ægtefællen får halvdelen + børnene er tvangsarvinger sådan lidt hurtigt opremset

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe ja jeg mente da nu også i er gift....men forstår ikke helt dit spørgsmål !!!! Ikke gift = børn får alt Gift= ægtefællen får halvdelen + børnene er tvangsarvinger sådan lidt hurtigt opremset
Det kan da være det er mig der har misforstået men det var også sådan jeg troede det var, men der blev bare skrevet tidligere at det ikke var nok at være gift !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Madsen : Det er hvis man har ägtepagt at man skal have testamente. Madsen : Det er hvis man har ägtepagt at man skal have testamente. Min far kan så heller ikke sidde i uskiftet bo. Og det er en helt "alm". ägtepagt, en äldre en. Min Mor ejer alt. Min far har intet. Da hun så dör nu arver min far en 1/3 og os börn 2/3. Hvorfor det ikke er halvdelen ved jeg ikke. Vi har nu fraskrevet os alt efter min mor, og fra D.D. sidder min far i skiftet bo. Det betyder så også at det arveskat fritagelses belöb man har dobbelt af hvis en foräldre sidder i uskiftet bo frafalder i denne sag. Vi har frasagt os alt arv også det fradrag. Så vi skal betale mere i arve skat når min far engang dör. Forvirret, det er jeg også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ægtepagtens gyldighed

Hej. Du kan lave det både i Sverige og Danmark. Efter hvad der er lettest for dig. Hvis det er et meget enkelt særeje / ægtepagt kan du faktisk lav den selv. Det er ikke så svært. Så sparer du 1000-1500 kr. til en advokat. Du kan så selv sende den til tingsretten for at få den gyldig. Det koster vist omkring 200 Sek. Mvh Tim
Jeg er flyttet til Sverige med min kone. Vi blev gift i Danmark og har fået dansk advokat til at oprette en ægtepagt om særeje for os. Den er sendt ind til notaren i København (registreret eller hvad det hedder) i Danmark. Gælder denne ægtepagt, når vi bor i Sverige? Det fik jeg ikke helt fat på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er flyttet til Sverige med min kone. Vi blev gift i Danmark og har fået dansk advokat til at oprette en ægtepagt om særeje for os. Den er sendt ind til notaren i København (registreret eller hvad det hedder) i Danmark. Gælder denne ægtepagt' date=' når vi bor i Sverige? Det fik jeg ikke helt fat på.[/quote'] Som udgangspunkt vil jeg mene at den gælder, da jeres ægteskab er indgået i DK, men på den anden side har jeg kun beskæftiget mig med situationen hvor man bliver gift mens man er bosiddende i Sverige. Jeg synes du skal høre advokaten der oprettede ægtepagten i DK og høre ham. Jeg ved at testamenter ikke er gældende når de er oprettet i DK og man er bosiddende i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har spurgt ham på sms - det er så nemt :) Så venter jeg bare på svaret. Har på fornemmelsen at han vil sige det samme som dig. Ellers må jeg høre en svensk advokat. Det lyder jo alt andet lige mest fornuftigt, at ægtepagten er universelt gyldig når nu giftemålet er det - men man bliver jo klogere hele tiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har spurgt ham på sms - det er så nemt :) Så venter jeg bare på svaret. Har på fornemmelsen at han vil sige det samme som dig. Ellers må jeg høre en svensk advokat. Det lyder jo alt andet lige mest fornuftigt' date=' at ægtepagten er universelt gyldig når nu giftemålet er det - men man bliver jo klogere hele tiden.[/quote'] Juridisk rådgivning pr. sms? Ikke dårligt :th2: Glæder mig til at høre hvad han svarer!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Juridisk rådgivning pr. sms? Ikke dårligt :th2: Glæder mig til at høre hvad han svarer!
Det skal lige siges, at han ikke yder juridisk support pr. sms men jeg er så heldig at være i familie med ham - så jeg tillod mig at spørge pr. sms :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det skal lige siges' date=' at han ikke yder juridisk support pr. sms men jeg er så heldig at være i familie med ham - så jeg tillod mig at spørge pr. sms :D[/quote'] Det er jo det man skal bruge familien til!! Tro mig, familiefester og julefrokoster er et helvede efter at man er begyndt på det studie! Alle skal lige have et godt råd med på vejen... Og der er ikke noget der deler familie som en god diskussion om for og imod særejer! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Direkte fra hestens mund: http://im.dk/publikationer/betaenkning_valgret/bil09.htm 14. Det følger af § 53 i lov om ægteskabets retsvirkninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 149 af 8. marts 1991 med senere ændringer, at loven også finder anvendelse på ægtepagter, som indgås uden for landet, når manden har bopæl her. Af § 53, stk. 2, fremgår, at en ægtepagt, oprettet af en mand, der ikke har bopæl her i landet, som er gyldig efter hans bopælslands love, er gyldig her, når han bosætter sig her i landet, for så vidt den ikke strider mod lov om ægteskabets retsvirkninger. Baggrunden for § 53 er, at det antages, at ægtefællers formueforhold i almindelighed må bestemmes efter mandens domicil ved ægteskabets indgåelse, og at der ingen forandring sker heri ved senere flytning til et andet land. Sker domicilskifte ved ægteskabets indgåelse, anses den første fælles bopæl dog for afgørende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Direkte fra hestens mund: http://im.dk/publikationer/betaenkning_valgret/bil09.htm 14. Det følger af § 53 i lov om ægteskabets retsvirkninger, jf. lovbekendtgørelse nr. 149 af 8. marts 1991 med senere ændringer, at loven også finder anvendelse på ægtepagter, som indgås uden for landet, når manden har bopæl her. Af § 53, stk. 2, fremgår, at en ægtepagt, oprettet af en mand, der ikke har bopæl her i landet, som er gyldig efter hans bopælslands love, er gyldig her, når han bosætter sig her i landet, for så vidt den ikke strider mod lov om ægteskabets retsvirkninger. Baggrunden for § 53 er, at det antages, at ægtefællers formueforhold i almindelighed må bestemmes efter mandens domicil ved ægteskabets indgåelse, og at der ingen forandring sker heri ved senere flytning til et andet land. Sker domicilskifte ved ægteskabets indgåelse, anses den første fælles bopæl dog for afgørende.
Det var egentlig et ret klart svar. Tak for det. :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites