Frk. Møller 10 Anmeld indhold Skrevet February 18, 2006 Hej allesammen, Jeg har idag, brugt en del tid på at gennemlæse alle de gode indlæg der er vdr. det sygesikringsbevis man får, som dansk statsborger, når man flytter til Sverige...et gult stykke pap, eller en blå fætter ? Jeg må klart indrømme, at jeg er blevet helt forvirret. Så for at sammenholde alle infoer, og for at få lidt afklaring, har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber en eller anden vil/kan svare mig på? Når man flytter, får man så et internordisk sygesikring (fra sin fraflytter kommune) eller får man et EØS sygesikring...eller er det, det samme? Hvad jeg også har kunne læse mig frem til, så er der forskel på, om man bor og arbejder i Sverige, eller om man bor i SV og arbejder i DK... altså hvor man betaler sin skat.... for at kunne få "fri" lægehjælp/hospitalsophold mv? eller hvordan forholder det sig sådan eksakt? Har man stadigvæk fri mulighed for selv at vælge læge, hospital mv. ? Eksempelvis, kan man som dansk statsborger bosiddende og arbejdene i SV, stadivæk vælge at bibeholde sin danske læge, eller er man tvunget til at finde en læge i SV? Selvom jeg vil være bosiddende og arbejde som selvstændig i SV, har jeg et stærkt ønske om at bibeholde min danske læge og de andre terapeuter jeg har her i KBH. De kender mig, og det er der en vis tryghed i. Vi må se hvordan det kommer til at gå og hvor meget bøvl jeg vil få med det? Skal nok videregive mine erfaringer, når jeg kommer så langt. Hvad jeg så også kan forstå, så skyldes mange af de problemer I andre har og har haft/været ude for....at den pågældene læge mv. ikke kan finde ud af/ikke er a'jour ført med div. nordiske regler.... eller gider den ekstra administrative opgave, det er at sende en evt. regning til den rette myndighed i Sverige. Har jeg ret? Hvorfor skal det være så besværligt? På forhånd Tak Frk. Møller Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2006 Sygesikring Jeg tror du blander begreberne lidt sammen... der er noget der hedder et internodisk flyttebevis. Det har intet med sygesikring at gøre, det er bare en flyttemeddelse som bruges når man flytter indenfor norden. Der er altså ikke noget der hedder et internordisk sygesikringsbevis. Hvis du flytter til et andet EØS/EU land og ikke bevarer tilknytning til DK ved arbejde, er det ikke anderledes end hvis du var flyttet til USA el. lign. Du flytter og har ikke længere ret til social sikring (herunder sygesikring) i DK. Hvis du flytter og fortsat arbejder i DK, bevarer du retten til social sikring i DK. Dette hænger sammen med at du indbetaler AM-bidrag og ATP (ikke skat). Man får i det tilfælde udstedt et særligt sygesikringsbevis fra sin tidligere kommune (gult papkort). Det blå sygesikringsbevis er et rejsesygesikringsbevis, som faktisk bruges mest i andre EØS/EU lande, da det kun er DK, der har en offentlig rejsesygesikring. Nogle læger kan indimellem godt have lidt svært ved at finde ud af at indkræve deres regninger fra Amterne, men det er bare "sjusk". Der står nemlig på bagsiden af sygesikringsbeviset, hvordan de skal afregne. De får selvfølgeligt den samme takst for at behandle en "almindelig" dansker som en grænsegænger. Håber du fik svar på det hele. Karina:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frk. Møller 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2006 Hej Karina, Takker mange gange for dit svar. Jeg har da vist fået rodet en del sammen? :o Herligst Lene Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites