Guest PeterK Anmeld indhold Skrevet February 17, 2006 Hej! Vi skal flytte til Malmø lige ca. 1 sept. Hos Øresunddirekt sagde de at hvis vi ikke får afsluttet vores danske hussalg 100% inden vi flytter til Malmø, bliver vi beskattet af vores danske gevinst i Sverige???????? Til orientering skal vi arbejde i DK og bo i sverige..... Passer det??? Vil det sige at vi godt kan overtage det svenske hus og afslutte det danske, flytte til sverige og derefter gå på kommunen og få svensk personnummer?? Hvem kan nøje opremse proceduren, så vi ikke bliver beskattiget af dansk gevinst????? Øresunddirekt DK sagde også at man som privatperson i DK bliver beskattiget af genvinsten af boligsalg, hvis man har boet i parcelhuset i mindre end 2 år...Det passer IHVERTFALD ikke!!! Er sgu´træt af folk og myndigheder som udtaler sig forkert. Man kan virkelig komme i gabestokken hvis man ikke har både livrem og seler på, ved flytning til Sverige........ Godt råd: Få ALT på skrift!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Du har den rette indstilling: Stol aldrig på en myndighed. Fremgangsmåden, når man flytter, er: 1) sælg dansk bolig 2) flyt til Sverige.:) Jeg kan heller ikke lige komme i tanke om nogen to-årsregel, men der er en et-årsregel, når man vil have udsættelse med skatten. Man skal have boet i "ursprungsbostaden" mindst et år, for at man kan "drukne" skatten i den nye bolig, man køber.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Jeg gjorde det jeg flyttede til SE først' date=' dernæst da salget af lejligheden var ved at gå igennem "flyttede jeg til udlandet". Mangler bare at flytte tilbage igen. Ved ikke om den holder, men tror det.[/quote'] Æhh hvad mener du med "ved at gå igennem"? Hvis du sidder i Sverige og sælger, så falder hammeren. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Æhh hvad mener du med "ved at gå igennem"? Hvis du sidder i Sverige og sælger' date=' så falder hammeren.[/quote'] Præcis!!....Som jeg forstod det, så skal køberen af hus mit i DK have fået nøglerne og SÅ skal du først derefter melde flytning til Sverige..... Problemet er at Du først kan få daggis, el/gas/vand etc. når du har et svensk personnummer!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Problemet er at Du først kan få daggis' date=' el/gas/vand etc. når du har et svensk personnummer!!!!![/quote'] Jeg fik el/vand uden problemer og uden at have svensk personnummer. Men alt andet (tlf/internet/forsikring/bil) er umuligt at få uden at have et personnummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Præcis!!....Som jeg forstod det' date=' så skal køberen af hus mit i DK have fået nøglerne og SÅ skal du først derefter melde flytning til Sverige.....[/quote'] Det kan man gøre for en sikereds skyld, men ifølge Skatteverket, som jeg har korresponderet med, så er det "kontraktdagen", der er afgørende: Den dag, hvor der ingås en bindende aftale om afståelse. Det er altså ikke overtagelsesdagen. På svensk: "avyttringen" og ikke "överlåtelsen" gælder. Dermed har man lidt bedre muligheder for at klare de praktiske ting.:) Til det med at flytte og så flytte tilbage og sælge. Det er måske sådan noget, et skattevæsen måske kan finde på at sætte spørgsmålstegn ved. De har det med ikke bare at se på det faktuelle, men også på, om det er reelt. Bedst at undgå den slags, hvis man kan.:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Så vidt jeg ved så er det den dato underskriften på salget sker der er gældende. Så hvis min adresse ikke er i Sverige på det tidspunkt så er burde der ikke være noget at komme efter.Korrekt...men du er en modig mand, bluee.... Som Nils påpeger:Til det med at flytte og så flytte tilbage og sælge. Det er måske sådan noget' date=' et skattevæsen måske kan finde på at sætte spørgsmålstegn ved. De har det med ikke bare at se på det faktuelle, men også på, om det er reelt. Bedst at undgå den slags, hvis man kan.:o[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Korrekt...men du er en modig mand, bluee.... Som Nils påpeger: Men fakta er at jeg faktisk flytter til udlandet (læs ikke DK). Så jeg har mine beviser iorden. Jeg beholder dog min bostadsrätt i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Men fakta er at jeg faktisk flytter til udlandet (læs ikke DK). Så jeg har mine beviser iorden.*ahh*...jamen så er den jo go´ nok. Jeg læste det mere som "jeg flytter lige tilbage til DK i en måned, og så er dén fikset!" ;) Sorry Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frk. Møller 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Hussalg og svenske skatteregler! Hejsa, Jeg kan også blive helt træt af at få "forkerte" eller modsigende informationer, alt afhæning af, hvem man taler med. Har I mons tro talt med Øresund direkt i Danmark? Kontakt hellere dem i Sverige, jeg syntes de er bedre til at give en eksakt information! Hvad de siger og havd der står på skrift på deres hjemmeside, kan jo være to selvmodsigende ting. (bare min erfaring) Men hvad der står på skrift, må være det man skal forholde sig til. Så her er måske et nyttig link: http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=37969 Jeg er pt. ved at sælge min lejlighed, for at flytte. Jeg er bekendt med den svenske skatteregel, hvordan den hel eksakte procedure er, ved jeg desværre ikke. Måske man kunne kontakte en revisor??? Når I finder ud af det, måske I så vil dele denne erfaring med os andre? De bedste tanker Frk. Møller Hej! Vi skal flytte til Malmø lige ca. 1 sept. Hos Øresunddirekt sagde de at hvis vi ikke får afsluttet vores danske hussalg 100% inden vi flytter til Malmø, bliver vi beskattet af vores danske gevinst i Sverige???????? Til orientering skal vi arbejde i DK og bo i sverige..... Passer det??? Vil det sige at vi godt kan overtage det svenske hus og afslutte det danske, flytte til sverige og derefter gå på kommunen og få svensk personnummer?? Hvem kan nøje opremse proceduren, så vi ikke bliver beskattiget af dansk gevinst????? Øresunddirekt DK sagde også at man som privatperson i DK bliver beskattiget af genvinsten af boligsalg, hvis man har boet i parcelhuset i mindre end 2 år...Det passer IHVERTFALD ikke!!! Er sgu´træt af folk og myndigheder som udtaler sig forkert. Man kan virkelig komme i gabestokken hvis man ikke har både livrem og seler på, ved flytning til Sverige........ Godt råd: Få ALT på skrift!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Det kan man gøre for en sikereds skyld, men ifølge Skatteverket, som jeg har korresponderet med, så er det "kontraktdagen", der er afgørende: Den dag, hvor der ingås en bindende aftale om afståelse. Det er altså ikke overtagelsesdagen. På svensk: "avyttringen" og ikke "överlåtelsen" gælder. Dermed har man lidt bedre muligheder for at klare de praktiske ting.:) Til det med at flytte og så flytte tilbage og sælge. Det er måske sådan noget, et skattevæsen måske kan finde på at sætte spørgsmålstegn ved. De har det med ikke bare at se på det faktuelle, men også på, om det er reelt. Bedst at undgå den slags, hvis man kan.:o Kontraktdagen!!??.....Vil det sige at hvis vi sælger vores hus i Danmark i morgen og køber/sælger underskriver kontrakten den færdigudarbejdet kontrakt f.eks. den 15. marts 2006 og køber overtager huset 1. august 2006. Så kan vi godt melde flytning til Sverige den 1. juli 2006 og rykke ind i juli måned og til sidst aflevere nøgler til køber den 1. aug!!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Kontraktdagen!!??.....Vil det sige at hvis vi sælger vores hus i Danmark i morgen og køber/sælger underskriver kontrakten den færdigudarbejdet kontrakt f.eks. den 15. marts 2006 og køber overtager huset 1. august 2006. Så kan vi godt melde flytning til Sverige den 1. juli 2006 og rykke ind i juli måned og til sidst aflevere nøgler til køber den 1. aug!!? Ja, hvis I kan finde en køber, der vil vente så længe, så kan I fikse det sådan uden at skulle betale kapitalgevinstskat.:) Smid eventuelt en mail til servicejouren@skatteverket.se og få det bekræftet - for nattesøvnens skyld. :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Det er også sådan at jeg har forstået det. Satser selv på netop dette - står lidt i samme situation. Der er nogen tidligere tråde herinde om emnet - brug søgefunktionen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret February 17, 2006 Ja, hvis I kan finde en køber, der vil vente så længe, så kan I fikse det sådan uden at skulle betale kapitalgevinstskat.:) Smid eventuelt en mail til servicejouren@skatteverket.se og få det bekræftet - for nattesøvnens skyld. :o Jeg smider et par ord til skatteverket, men godt at høre.....Kan I hvertfald godt finde en køber som skriver under og først overtager nøgler 2-3 mdr. senere...Dette er vist meget normalt overtagelsespraksis!! Vi måtte selv vente 4 mdr. på vores hus!!,.......Det er sælgers marked i Hørsholm hvor vi bor!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2006 Har det svenske skattevæsen overhovedet mulighed for at tjekke om man har haft en sådan gevinst i DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2006 Har det svenske skattevæsen overhovedet mulighed for at tjekke om man har haft en sådan gevinst i DK?Det er jeg ganske sikker på de har mulighed for, ja. Jeg ville ihvertfald ikke sætte penge for det modsatte på højkant. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2006 Jeg tror, at de har svært ved at kontrollere hvad den helt konkrete gevinst er, fordi det danske tinglysningssystem stadig er på papir, og fungerer ekstremt langsomt. For pokker det tager dem en måned at sætte et stempel på et skøde:rolleye: Men hvis de svenske skattemyndigheder tænker sig bare lidt om, kan de vel få data fra det danske skattevæsen på, hvorvidt man tidligere har betalt ejendomsskat - hvis man har det må man have ejet ejenddom. Og har man fx. ejet noget et eller andet sted i Københavnsområdet i de seneste par år, er det jo 99,99% sikkert at der er gevinst. I så fald vil man nok blive bedt om at femlægge beviser på, at man har solgt før man flyttede. Husk, at i skattesager er man ikke altid uskyldig indtil det modsatte er bevist. Så jeg tør i hvert fald ikke tage nogen chancer her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites