Jump to content
Martin R

Rådighedsbeløb?

Recommended Posts

Ved godt det sikkert er et lidt "underligt" spørgsmål. Men bare af ren interesse, så ville jeg spørge til om nogen af jer har en ide om hvad man som tommelfingerregl mener man skal have til sig selv når boligomkostninger er betalt?? Har i nogen erfaringer med dette???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved godt det sikkert er et lidt "underligt" spørgsmål. Men bare af ren interesse' date=' så ville jeg spørge til om nogen af jer har en ide om hvad man som tommelfingerregl mener man skal have til sig selv når boligomkostninger er betalt?? Har i nogen erfaringer med dette???[/quote'] kommer jo lidt an på hvad man tjener :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kommer jo lidt an på hvad man tjener :-)
Martin mener nok "hvad-kan-man-klare-sig-for"-beløb, når regninger o.a. faste udgifter er betalt. ;) Min bankrådgiver mener der skal være 4-5000,- tilbage til mad og personligt vedligehold skråstreg fornøjelse...og så lidt til de dér uforudsete regninger der har det med at dumpe ind i ens liv til tider.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Min bankrådgiver mener der skal være 4-5000,- tilbage til mad og personligt vedligehold skråstreg fornøjelse...og så lidt til de dér uforudsete regninger der har det med at dumpe ind i ens liv til tider.
Og det kommer jo så an på ens behov for personligt vedligehold:)...Nogle er billige i drift andre ikke....Gio.. Andre faktorer: 1. Lever man som enlig eller par? 2. Regner du efter omkostninger til bil og driften af denne. Eller er det efter ALLE faste udgifter... 3.. 4.. Egen erfaring med at bo i Sverige: 1. Daglige indkøb er billigere end i DK 2. Man kører flere kilometre end man forventer 3. Der er altid en uforudset værkstedsregning når man kører mange kilometre, og den er altid større end man forventer. 4. 4000-5000 er ikke nok.... og det er til orientering ikke mit personlige vedligehold der trækker op:eek: Tror Nordea har en standard kalkyle som de udlåner efter og jeg mener vores svenske rådgiver sagde 12000-13000 sek for et par uden børn efter de større faste poster i budgettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Martin mener nok "hvad-kan-man-klare-sig-for"-beløb, når regninger o.a. faste udgifter er betalt. ;) Min bankrådgiver mener der skal være 4-5000,- tilbage til mad og personligt vedligehold skråstreg fornøjelse...og så lidt til de dér uforudsete regninger der har det med at dumpe ind i ens liv til tider.
Det er nemlig rigtig... vi har fået godkendelse fra Nordea i DK - så nu vil jeg til at se på hvad det svenske kan gøre det til... men jeg mener der er da stor forskel på en 5.000 til 12-13.000, men Gio hvem bruger du evt. som bank?? hvis man må spørge :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Det er nemlig rigtig... vi har fået godkendelse fra Nordea i DK - så nu vil jeg til at se på hvad det svenske kan gøre det til... men jeg mener der er da stor forskel på en 5.000 til 12-13.000' date=' men Gio hvem bruger du evt. som bank?? hvis man må spørge :D[/quote'] Nu er Gio's et beløb for enlige og mit for par... forskel er der, men ikke så voldsom som det umiddelbart ser ud.. Desuden er Gio's beløb kun til mad og fornøjelser... Men jeg ved Nordea Sverige har en hel specifik kalkyle som de låner efter. Jeg gik ikke så meget op i grænsebeløbet da vi et stykke fra den kritiske grænse og det var en formalitet at blive godkendt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke huske hvilken bank det var. Men på en af web-budget beregningerne, mener jeg at kunne huske at de skrev at de opererede med en tommelfingerregel, som hed at der skulle være 5000 SEK pr voksen i hustanden + 2000 SEK pr barn i rådighedsbeløb. Dog skulle der gerne være lidt mere til enlige siden dette som regel er dyrere. Men det var kun til kreditvurdering når de skulle afgøre om de ville låne penge ud - og er nok mest beregnet til en typisk svensker uden store transportudgifter. Det beløb rækker nok ikke til meget mere end offentlig transport, hvis du skal over broen hver dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Som Moerke også skriver, så kommer der altid regninger man ikke regner med. Der anbefaler jeg at du udover din kalkyle osv. husker at lægge lidt mere på. Hellere et 2000-5000 kroner for meget på i budgettet end 2000-5000 kroner for lidt. Der kommer altid regninger og det er godt at gennemgå alle scenarier man kan tænke sig til. Hvis i er et par, hvad hvis den ene bliver arbejdsløs. Hvis man vil have en stor bil, har man råd til benzinforbruget, forsikringer, varme, vand osv osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi i sin tid skulle låne kontaktede vi SEB og havde en rigtig dårlig oplevelse Rådighedsbeløbet skulle ganske rigtigt være på 12000SEK MEN, da vi så skulle beregne hvor meget vi kunne købe bolig for lagde han lige 2% oven i lånerenterne. Han ville ikke tage kørselsfradrag med "for det var jo ikke fast indtægt" og han ville ikke trække de 3500 fra jeg havde i udgift til benzin som automatisk blev trukket over min løn. Så idioten fandt ud af at vi kunne lige akkurat låne omkring 1,5mio SEK og en månedlig afgift på 3-4K Flot klaret SEB Det skal lige siges at vores samlede årsindtægt på det tidspunkt var omkring 550K DKK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Da vi i sin tid skulle låne kontaktede vi SEB og havde en rigtig dårlig oplevelse Rådighedsbeløbet skulle ganske rigtigt være på 12000SEK MEN, da vi så skulle beregne hvor meget vi kunne købe bolig for lagde han lige 2% oven i lånerenterne. Han ville ikke tage kørselsfradrag med "for det var jo ikke fast indtægt" og han ville ikke trække de 3500 fra jeg havde i udgift til benzin som automatisk blev trukket over min løn. Så idioten fandt ud af at vi kunne lige akkurat låne omkring 1,5mio SEK og en månedlig afgift på 3-4K Flot klaret SEB Det skal lige siges at vores samlede årsindtægt på det tidspunkt var omkring 550K DKK
Ikke det smarteste fra SEB.. Men jeg synes man skal passe på med de variable indtægter og fradrag, for kørselsfradrag og benzin mister man hvis man ikke har noget job og det kan Banken jo aldrig få en 100% garanti for man har .. Jeg er i hvert fald mere forsigtigper herover end jeg var i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var lige præcis derfor jeg droppede SEB som bank. Bortset fra rådgiveren i mit tilfælde lagde 3% oven i aktuel rente, for at give mig et lånelöfte (måske fordi jeg er single det er 3% og ikke 2%). Så jeg kunne ikke få et lånelöfte til en bolig der kostede 1.350.000 SEK (selv om min daværende bolig var vurderet til 735.000 SEK), da boligen jeg boede i jo ikke var solgt endnu. Altså hallo, renten stiger sgu da ikke 3% på den tid det tager fra jeg har købt ny bolig, til jeg har solgt min gamle lejlighed. Jeg skyldte 145.000 SEK (hos SEB) på mit bolån, som jeg afdragede 4.000 SEK på hver måned. Men der var bare ikke noget at gøre, de ville kun give en kalkyle ud fra et stenalder koncept med livrem og seler, og en extra livrem med lås på. Desuden regnede SEB konsekvent DKK/SEK kursen til 0,85 selv om den var pænt under 0,80 på det tidspunkt. Og jeg skulle yderligere have min 7.000 SEK til rådighed hver måned. Total amatøragtigt! Så jeg skiftede bank til Skandiabanken, og fik et lånelöfte hos SBAB hvor der ingen problemer var overhovedet med noget som helst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites