Jump to content
copyguy

Aktieregler-beskatning

Recommended Posts

Tilfældigvis forsøgte jeg selv i går at finde ud af det samme, og det lykkedes mig at finde følgende brochure inde på skatteverket, som forklarer reglerne mere præcist. http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf800017474/33207.pdf Så vidt jeg lige kan gennemskue minder de meget om de nye danske regler. Hovedprincipet er 30% skat ved realisation i de svenske regler - dermed lidt simplere end de nye danske, der siger 28% af de første 44300 kr. og 43% af resten. Har dog bemærket nogle væsentlige forskelle. Tab og gevinster på forskellige aktier modregnes - men ved samlet netto-tab er det vist kun 70% af tabet som kan fradrages. For aktier der er steget ekstremt meget kan man med fordel vælge at bruge "schaplonmetoden", hvor man antager at at man har købt aktierne til 20% af salgsværdien. Kan også bruges, hvis både en selv og ens bank er blevet senil og har glemt hvilken kurs man købte til. Samlet nettotab på aktier kan (formentlig med 70%) modregnes i gevinster/renteindtægter på obligationer. Har endnu ikke helt gennemskuet brochuren på dette punkt. Det kan man i hvert fald ikke længere i Danmark. Jeg har endnu ikke gennemskuet hvad der sker hvis store tab resulterer i et samlet negativt skattepligtigt beløb/indkomst. Måske kan andre herinde svare på dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tilfældigvis forsøgte jeg selv i går at finde ud af det samme, og det lykkedes mig at finde følgende brochure inde på skatteverket, som forklarer reglerne mere præcist. http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf800017474/33207.pdf Så vidt jeg lige kan gennemskue minder de meget om de nye danske regler. Hovedprincipet er 30% skat ved realisation i de svenske regler - dermed lidt simplere end de nye danske, der siger 28% af de første 44300 kr. og 43% af resten. Har dog bemærket nogle væsentlige forskelle. Tab og gevinster på forskellige aktier modregnes - men ved samlet netto-tab er det vist kun 70% af tabet som kan fradrages. For aktier der er steget ekstremt meget kan man med fordel vælge at bruge "schaplonmetoden", hvor man antager at at man har købt aktierne til 20% af salgsværdien. Kan også bruges, hvis både en selv og ens bank er blevet senil og har glemt hvilken kurs man købte til. Samlet nettotab på aktier kan (formentlig med 70%) modregnes i gevinster/renteindtægter på obligationer. Har endnu ikke helt gennemskuet brochuren på dette punkt. Det kan man i hvert fald ikke længere i Danmark. Jeg har endnu ikke gennemskuet hvad der sker hvis store tab resulterer i et samlet negativt skattepligtigt beløb/indkomst. Måske kan andre herinde svare på dette.
Så er det bare ærgerligt. Du kan ikke trække mere fra, end du har tjent. Ikke noget med en sød kompensationsudbetaling fra Skatteverket at hygge sig med. Jeg var selv i sådan en situation for en del år siden, da jeg dels havde solgt en lejlighed med tab (modregnes i skatten ligesom tab af værdipapirer) og kun havde indkomst som studerende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er kun på aktieindkomst at skatten "kun" er 43% - renteindtægter lægges oven i din indkomst og hvis du betaler topskat betaler du dermed op til 59% i skat på "kapitalindkomst". Et evetuelt tab på aktier kan kun modregnes i anden aktieindkomst. Kan man i et år ikke modregne i andet har man lov til at gemme tabet og modregne i fremtidig aktieindkomst. Så vidt jeg husker kan det kun modregnes i op til 5 år - men det kan været at de for nylig har ændret denne regel til at man kan modregne for evig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er kun på aktieindkomst at skatten "kun" er 43% - renteindtægter lægges oven i din indkomst og hvis du betaler topskat betaler du dermed op til 59% i skat på "kapitalindkomst". Et evetuelt tab på aktier kan kun modregnes i anden aktieindkomst. Kan man i et år ikke modregne i andet har man lov til at gemme tabet og modregne i fremtidig aktieindkomst. Så vidt jeg husker kan det kun modregnes i op til 5 år - men det kan været at de for nylig har ændret denne regel til at man kan modregne for evig.
Hvad gør sådan nogen som Glistrup så for at få 0 kr. i skat? Er aktier det samme som investeringsforeninger?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad gør sådan nogen som Glistrup så for at få 0 kr. i skat? Er aktier det samme som investeringsforeninger?
Ingen indkomst = ingen skat. Der er så forskellige måder at nedbringe indkomsten på hvilket der er en masse rådgivere der tjener en masse penge på ;) Generelt handler det om, at jo flere penge man tjener og større formue man har, jo nemmere at det at slippe for at betale skat..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er aktier det samme som investeringsforeninger?
Nej, en investeringsforening er en samling af investorer og den behøver ikke nødvendigvis kun investere i aktier. Der findes også foreninger der udelukkende har obligationer eller et mix af begge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et evetuelt tab på aktier kan kun modregnes i anden aktieindkomst. Kan man i et år ikke modregne i andet har man lov til at gemme tabet og modregne i fremtidig aktieindkomst. Så vidt jeg husker kan det kun modregnes i op til 5 år - men det kan været at de for nylig har ændret denne regel til at man kan modregne for evig.
Der kom jo nye regler i ´06 og jeg mener (hæng mig ikke op på det!), at hvis det er børsnoterede aktier, er der ingen tidsbegrænsning længere, men til gengæld kan tabet også kun modregnes i gevinst/udbytte på netop børsnoterede aktier:eek: Jeg synes ellers jeg følger nogenlunde med udviklingen, men må indrømme, at jeg ind i mellem er ved at kaste håndklædet i ringen. Det mest foruroligende er dog, at når man henvender sig til sin Bank eller Skat desangående, tja, så får man ALDRIG et præcist svar og er mere forvirret efterfølgende. De kender heller ikke altid de skattemæssige konsekvenser af det de prøver at prakke os på, men det er os der står med bøvlet efterfølgende. Selv min gamle far, der var vekselerer gennem en menneskealder, opgav til sidst at følge med i udviklingen:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Såvidt jeg har forstået det kan tab kun modregnes i det år tabet er opstået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan nedbringer man så sin indkomst så man får 0 i skat ?
Jamen det er der jo nogen der tjener penge på at rådgive om, hvorfor du nok ikke lige får en guide serveret ;) Nu kan jeg ikke huske præcist hvad det var Glistrup gjorde og det var helt sikkert også nemmere dengang. Det man som regel taler om nu til dags er skatteudskydelse og ikke skatteundgåelse. Man skubber simpelthen en skattebyrde foran sig og forhåbentligt dør man før den skal betales :) En af de mere simple måder at udskyde sin skat på er, at investere i en erhvervsejendom, vindmøller, skibe eller lignende. Her får man mulighed for at afskrive på sit aktiv skattemæssigt og hvis indtægter=udgifter i projektet vil det altså give et skattemæssigt underskud. Dette underskud kan man fratrække i sin normale lønindkomst og derved begrænse sin skattebetaling. Det er som regel sådan, at man på et tidspunkt gerne vil sælge sit aktiv igen og her vil man så blive beskattet af alle de skattemæssige afskrivninger man har foretaget tidligere, såkaldte genvundne afskrivninger. Det er derfor at man taler om udskydelse af beskatning. Man kan jo også håbe på lavere beskatning i fremtiden, hvorfor det er smart at udskyde beskatningen. Det er en af de velkendte metoder som en masse virksomheder udbyder og det er sat i system på en relativ nem måde. Der er dog altid risici involveret i den slags for hvis man fx. investere i ejendomme kan det jo være at de pludselig falder i værdi, lejeren går konkurs eller lignende.. Der findes også mere avancerede konstruktioner hvor man involvere flere landes skattesystemer. Men det er generelt ikke nemt helt at undgå beskatning (medmindre man flytter til et land som ikke beskatter folk). Igen er det meget gældende, at jo flere penge du har og tjener, jo nemmere at det at lave konstruktioner der minimere betalingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kan jeg ikke huske præcist hvad det var Glistrup gjorde og det var helt sikkert også nemmere dengang.
Jeg ved heller ikke rigtig, hvad Glistrup gjorde, men jeg ved sikkert, at det bragte ham i fængsel en længere periode, så uanset hvad det var, så vil jeg fraråde det. :D Hvis man har kapital til overs, som der egentlig står aktier på, men synes at skatten er lidt hård, kan man jo overveje i stedet for at købe fast ejendom. Noget kunne tyde på, at huse er billige nu, og at de om 10 år vil være en del mere værd og denne gevinst er skattefri. Men hvadvedjeg - da SEK kostede 78, syntes jeg, den så billig ud... Måske er husene derude overvurderede og vil falde yderligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nils @ Glistrup :lol: Hvorom alt er; Det giver da en gevaldig træghed i det danske aktiesystem, at skatten på aktier er så høj netop for de mennesker, der har råd til at købe og handle med aktier. Hvor er de Konservative henne når man har brug for dem ??? Jeg skal ikke ud i noget skatteudskydelse, ejendomsspekulation eller skibsanparter. Pludselig en dag sidder man overfor en rockerborg med en værdiløs ejendom, en masse regninger og uden mulighed for at leve livet. Nå, i mellemtiden har jeg smidt 48.000 i fire investeringsforeninger i svensk Nordnet, guld, bioteknik, teknologi og amerikanske obligationer, og så må vi se, hvordan det går med skatten. Jeg støtter mig til den her: http://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/sve/dan/034.asp&c=sve&l=dan&s=1&m=

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man har kapital til overs, som der egentlig står aktier på, men synes at skatten er lidt hård, kan man jo overveje i stedet for at købe fast ejendom. Noget kunne tyde på, at huse er billige nu, og at de om 10 år vil være en del mere værd og denne gevinst er skattefri.
Betaler man ikke skat af fortjeneste på ejendom i Sverige ? Eller er det dansk ejendom du skriver om ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betaler man ikke skat af fortjeneste på ejendom i Sverige ? Eller er det dansk ejendom du skriver om ?
Jo, man betaler altid skat af fortjenesten i Sverige. Det var Danmark, jeg tænkte på. Det forudsætter så, at man kan holde ud at bo der. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår at aktieudbytte og -gevist beskattes i Sverige. Hvad så når skatten (dansk) allerede er trukket når udbytte udbetales? Umiddelbart skal man vel bare sætte 0 i den pågældende rubrik (husker ikke lige navnet eller nummeret på den rubrik) på den danske årsopgørelse, men vil SKAT så 'tilbagebetale' den skat jeg allerede har betalt? Det er måske lidt dumt spørgsmål, men vil bare lige være sikker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Forstår at aktieudbytte og -gevist beskattes i Sverige. Hvad så når skatten (dansk) allerede er trukket når udbytte udbetales? Umiddelbart skal man vel bare sætte 0 i den pågældende rubrik (husker ikke lige navnet eller nummeret på den rubrik) på den danske årsopgørelse, men vil SKAT så 'tilbagebetale' den skat jeg allerede har betalt? Det er måske lidt dumt spørgsmål, men vil bare lige være sikker.
Jeg kunne forestille mig, at det er noget med at man skal tilbagesøge for meget betalt udbytteskat via nogen blanketter og det er pokkers besværligt. Prøv evt. at se om nogen af de svar du søger står i denne tråd: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11048&highlight=udbytte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne forestille mig, at det er noget med at man skal tilbagesøge for meget betalt udbytteskat via nogen blanketter og det er pokkers besværligt. Prøv evt. at se om nogen af de svar du søger står i denne tråd: http://www.sunddebat.com/debat/showthread.php?t=11048&highlight=udbytte
Ha, det var lige den tråd jeg forgæves prøvede at finde:D Swoop> Du skal selv sørge for gennem SKAT at søge om tilbagebetaling af for meget indeholdt udbytteskat. Du skal downloade den blanket jeg henviser til i den anden tråd. Skatteverket skal derefter bekræfte, at du er fuld skattepligtig i SE og du vil derefter få refunderet det der er blevet betalt for meget. DK har dog ret til de 15%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal I have for hurtigt svar. Men det er da lidt underligt at her er det så meget mere besværligt end ellers? Hvorfor skal Skatteverket pludselig til at bekræfte om jeg er skattepligtig i Sverige da det er myndighederne vel allerede klar over?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Paa turen hjem fra arbejde taenkte jeg lidt over emnet her. Har det nogen betydning om aktierne er koebt for eller efter jeg flyttede til Sverige? Endvidere mener jeg at have laest at ved fraflytning skal min aktiebeholdning goeres 'op' over det SKAT - er det sandt? Det er ikke noget jeg finde yderligere om paa SKATs side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak skal I have for hurtigt svar. Men det er da lidt underligt at her er det så meget mere besværligt end ellers? Hvorfor skal Skatteverket pludselig til at bekræfte om jeg er skattepligtig i Sverige da det er myndighederne vel allerede klar over?
Du kunne jo være flyttet til andet land efterfølgende og derved være opfattet af helt andre skatteregler;) Det får SKAT og cpr ikke automatisk at vide, med mindre du selv oplyser det.
Paa turen hjem fra arbejde taenkte jeg lidt over emnet her. Har det nogen betydning om aktierne er koebt for eller efter jeg flyttede til Sverige? Endvidere mener jeg at have laest at ved fraflytning skal min aktiebeholdning goeres 'op' over det SKAT - er det sandt? Det er ikke noget jeg finde yderligere om paa SKATs side.
Ja, det har betydning. Du kan læse mere om fraflytterbeskatning i nedenstående link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1813570

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites