hsahirf 10 Anmeld indhold Skrevet February 14, 2006 Hjælp, jeg har ikke lige min svensk-ordbog ved hånden ( og ville sikkert alligevel ikke helt kunne gennemskue konsekvenserne selvom jeg fik de enkelte ord oversat (uppskov?) ) ... Har nogen herinde hørt om om "oäkta föreningar" ? Er der nogen der kan forklare mig hvad nedenstående betyder praktisk i forhold til en "almindelig" bostadsrätt? "Föreningen är en oäkta förening beroende på att de har en stor del lokalytor som hyrs ut till juridisk person. Föreningen tillåter att juridisk person köper denna lägenheten. I övrigt så innebär oäkta förening att man inte får göra uppskov av eventuell vinst vid försäljning i framtiden samt att vinst beskattas med 30%." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2006 Hjælp, jeg har ikke lige min svensk-ordbog ved hånden ( og ville sikkert alligevel ikke helt kunne gennemskue konsekvenserne selvom jeg fik de enkelte ord oversat (uppskov?) ) ... Har nogen herinde hørt om om "oäkta föreningar" ? Er der nogen der kan forklare mig hvad nedenstående betyder praktisk i forhold til en "almindelig" bostadsrätt? "Föreningen är en oäkta förening beroende på att de har en stor del lokalytor som hyrs ut till juridisk person. Föreningen tillåter att juridisk person köper denna lägenheten. I övrigt så innebär oäkta förening att man inte får göra uppskov av eventuell vinst vid försäljning i framtiden samt att vinst beskattas med 30%." Citat fra Pendlerguiden Bolig: "En uægte (oäkta) bostadsrätt kan se billig ud, men den kan på længere sigt blive dyr, for kapitalgevinstskatten på værdistigningen ved salg er 30 procent mod normalt 20, og man kan ikke udsætte skattebetalingen, sådan som det ellers er normal fremgangsmåde. Hvis den månedlige betaling til den uægte BRF er lavere end en normal husleje, skal man betale 30 procent skat af forskellen. Foreningen som sådan er også hårdere beskattet end en ægte BRF, da den betragtes som en erhvervsvirksomhed. For at en BRF kan få status som "ægte" BRF, skal mindst 60 procent af lejlighederne være boliger for privatpersoner. Lovgivningen skal forhindre at nogen får skattefri indkomst i form af gratis eller meget billig bolig i en BRF, der har store indtægter fra butikker eller andre erhvervslejemål.":) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hsahirf 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2006 thanx ..oO(Damn!:( ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 15, 2006 Nu vil jeg ikke være medvirkende til, at du går glip af dit livs klipp. Lejligheden kan jo være o.k., selv om økonomien ser lidt anderledes ud end for en tilsvarende i en ægte BRF. Prisen skal jo afspejle de særlige vilkår, så måske kan du få en billig lejlighed. Måske er avgiften dejligt dejligt lav på grund af de gode indtægter fra erhvervslejemål - man skal betale skat af husleje, man sparer, men kun 30 procent. Til gengæld kan der være risiko for tomgang i kontorer eller butikker eller hvad det nu er for lokaler, der er, så huslejen pludselig stiger. Hvis man ved - men det ved man jo aldrig - at man alligevel kun vil eje én svensk lejlighed og derefter flytte tilbage, er det jo mere lige meget med muligheden for udsættelse af skatten. Ingen danskere, der flytter tilbage kan alligevel få udsættelse - endnu da. Danskere betaler egentlig generelt en overpris på svenske boliger via "tilbagetursskatten", som jo forringer en bolig økonomisk. På den uægte bostadsrätt er der, hvad der svarer til, tilbagetursskat, men nu skal også svenskerne betale den, og derfor trækker den prisen ned. See?:o Altså lidt som hvis man er døv, så er det en god ide at købe et hus lige ved en jernbane. Noget andet, man kan spekulere lidt i er, at de svenske skattemyndigheder nu har gjort det muligt at adskille en erhvervs-BRF fra en bolig-BRF ved hjælp af såkaldt tredimensionell fastighetsbildning - som svarer til den måde, man opdeler en dansk ejendom i ejerlejligheder. Så måske er det muligt at gøre en god forrretning og derefter sidde i en bostadsrätt med normale skatteforhold, men det er for viderekomne. Der vil også være en stor andel potentielle købere, som flygter skrigende fra alt, hvad der ikke lige indgår i ICAs sortiment, så der bliver færre at slå i en budrunde. Jeg ved det, for jeg købte et hus med verserende retssag - billigt. :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites