Jump to content
Simon Irgens

Råd fra kloge malmøfolk

Recommended Posts

Guest jxhab
Nå men jeg er jo vidt omkring efterhånden men må trække på jeres visdom igen. Er der nogen der vil hjælpe mig med at fortælle om Kryddgården, mere præcist Vougts väg, i Malmø er et godt eller skidt sted at invistere/bosætte sig i? Mvh Simon
Hej Simon. Mit bedste råd må være at tage en tur der ud. Gå en tur rundt i kvarterne. Kør der ud om dagen og om aftenen og så se om du føler dig utryg eller ej. Jeg kender ikke til stedet, men folk herinde har mange delte meninger om kvartere der ligger i Rosengård området, så jeg synes du skal danne din egen mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt herude i Eslöv området taler alle om hvor forfærdeligt at Rosengårdsområdet er, med bandedannelser osv. Når vi snakker med vores naboer, venner, børnehave osv. advarer de alle mod netop dette område i malmö. Der skulle endda være afstikkere af den/de omtalte bander her i byen. Jeg har dog ikke set nogle endnu, og jeg eller min kone føler mig ikke på nogen måde utrygge. Så som jxhab skriver prøv det! For den eneste der kan give dig mening, er dig selv.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Helt enig med dig Michael. Det handler tit om rygter. Jeg har boet på Amager, nærmere betegnet holmbladsgade og alle har rullet med øjenene når jeg har sagt hvor jeg boede .. "uhh invandre" "ballade" "bander" "ikke børnevenligt" osv. nogle af de ting jeg har hørt. Jeg har dog aldrig oplevet noget andet end tryghed og god stemning og har været rigtig glad for at bo der. Dog skal det siges at alle områder som har sociale byggerier, tiltrækker andre typer end dem der har en stor indkomst og 2 biler. Og helt naturligt foretrækker mange af dem måske at bo i villaområder (som der jo også findes i Rosengård, kan jeg forstå), mens andre ikke er så heldige med valget og måske slet ikke kan vælge hvor de vil bo. Så samlinger af socialetilfælde skaber selvfølglig utryghed og desværre også nogen gang kriminalitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Sjovt du skriver holmbladsgade derude har jeg en kunde, og har da overhovedet ingen mistanke om at det skulle være et skidt sted. Er det mon ikke kun fordi der ligger et par motorcykelklubber, som jeg for øvrigt også har solgt en del til?
Mjah jeg tror det er fra gammel tid. Holmbladsgade har jo desværre været præget af bilafbrænding og skyderier osv, men det høre fortiden til og det er et fedt kvarter i dag med massere af liv og aktivitet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sjovt du skriver holmbladsgade derude har jeg en kunde, og har da overhovedet ingen mistanke om at det skulle være et skidt sted. Er det mon ikke kun fordi der ligger et par motorcykelklubber, som jeg for øvrigt også har solgt en del til?
Understreger det ikke bare det hele endnu en gang!? Rygter, snak & ammestue-historier...*suk* Når det så er sagt, så skal jeg da også fortælle historien om en veninde jeg har. Hun købte lejlighed på Halmtorvet - boede der i et lille år - og måtte flytte, fordi "kunder" i kvarteret troede alle kvinder var ludere og til salg i dette område. :thumbdown Hvad fa´en er det med folk!? *suk*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
Understreger det ikke bare det hele endnu en gang!? Rygter, snak & ammestue-historier...*suk* Når det så er sagt, så skal jeg da også fortælle historien om en veninde jeg har. Hun købte lejlighed på Halmtorvet - boede der i et lille år - og måtte flytte, fordi "kunder" i kvarteret troede alle kvinder var ludere og til salg i dette område. :thumbdown Hvad fa´en er det med folk!? *suk*
Tja jeg ved det ikke Gio, men vi boede før vi kom hid ved skt.hans torv i Kbh. Det var j fedt nok med lækre designer shops' cafeeer osv. men vi havde 5 indbrud på 5 år :( og som lokalkendt kan jeg godt sige at det var en rigtig dårlig ide at tage en sen aftentur på den anden side af Nørrebrogade dvs. i Blågårdsgade , chancehen for at komme galt afsted lå lige til højrebenet. Udover cafeerne og det pitttoreske miljø så var der der hashhandlen og hvad det medfødte. Men pudsigt nok koster lejlighederne der en jetjager..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Holmbladsgade er vel også bedre nu end for 15 år siden. Men det er da stadig et sted hvor der meget ballade' date=' det er ikke et sted min voksne lyshårede sön går alene om aftenen, og det tror jeg faktisk at han kunne göre i Rosengården.[/quote'] Jeg har selv boet ved holmbladsgade, er födt og opvokset der. Synes altså ikke det er så slemt. Der var engang en HBG bande, men den er der ikke engang mere. Og ja, jeg synes også det er märkeligt at lejlihederne er så dyrer på nörrebro. Der kan man vist rolig sige at der er psykopat bander osv. Men alligevel er der jo nogle ganske almindelig mennesker, der ikke har noget imod at bo der. Personligt synes jeg det er meget vigtig at der er fred og ro i området, og at kan tage på tanken, om aftenen, uden at blive rullet. Jeg er flyttede til Göteborg rimelig pludselig, så vi kiggede på et par lejligheder og takkede ja til en lejlighed. Da vi flyttede ind, fandt vi hurtigt ud af at det var et total getto sted, og hvor meget larm der er, vores overbo er psykopat, jeg undrer mig tit over hvad fanden han/hun laver, og naboen hörer höjt musik 24 timer i dögnet. Det er så slemt engang imellem at min mand og jeg ligger og holder hinanden for örene for at kunne falde i sövn., Vi kunne utroligt godt tänke os at flytte, men vi har fået at vide at vi först må flytte når vi har boet her i 9 mdr, og vi har kun boet her i en måned. Er der nogle der ved noget om det? Kan det virkelig passe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi kunne utroligt godt tänke os at flytte, men vi har fået at vide at vi först må flytte når vi har boet her i 9 mdr, og vi har kun boet her i en måned.
Er det en hyresrätt eller bostadsrätt? Om det är en hyresrätt og en lejlighed til beboelse I har lejet, så kan den siges op efter 3 måneder fra kommende månedsskifte ifølge hyreslagen: http://www.jagvillhabostad.nu/asm/default.asp?asmID=400&asmCat=41:
5 § Avser ett hyresavtal en bostadslägenhet, får hyresgästen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.
Er det en hyresrätt, så skal jeres overbo i øvrigt tage hensyn til de andre beboere i ejendommen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi kunne utroligt godt tänke os at flytte, men vi har fået at vide at vi först må flytte når vi har boet her i 9 mdr, og vi har kun boet her i en måned. Er der nogle der ved noget om det? Kan det virkelig passe?
Hvad står der i jeres kontrakt? :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det en hyresrätt eller bostadsrätt? Om det är en hyresrätt og en lejlighed til beboelse I har lejet' date=' så kan den siges op efter 3 måneder fra kommende månedsskifte ifølge hyreslagen: http://www.jagvillhabostad.nu/asm/default.asp?asmID=400&asmCat=41: Er det en hyresrätt, så skal jeres overbo i øvrigt tage hensyn til de andre beboere i ejendommen.
Det er en hyrerätt. Ja men jeg tror ikke rigtig at hverken naboen eller overboet forstår ordet: hensyn. Der står ikke noget i min kontakt, såvidt så jeg kan se. Jeg bliver helt rundtosset af at läse så meget svensk af gangen.:rolleye: Det SKAL stå i kontrakten, hvis det virkelig er 9 mdr. ikk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er en hyrerätt. Ja men jeg tror ikke rigtig at hverken naboen eller overboet forstår ordet: hensyn. Der står ikke noget i min kontakt, såvidt så jeg kan se. Jeg bliver helt rundtosset af at läse så meget svensk af gangen.:rolleye: Det SKAL stå i kontrakten, hvis det virkelig er 9 mdr. ikk?
Uden at være jurist, så så vidt jeg forstår lovteksten er det ligegyldig om der står 9 måneder i kontrakten eller ikke i det tilfælde at det er hyresgästen som vill opsige lejligheden. Dette følger også af anden information jeg har læst hos http://www.hyresgastforeningen.se . I deres information om opsigelse står der: "Har ni avtalat om längre uppsägningstid kan du som hyresgäst ändå alltid säga upp hyresavtalet med tre månadersuppsägningstid." (kræver at man er medlem for at kunne logge ind og læse det) Der er i øvrigt adskillige eksempler på folk, der irriteres af lyde fra naboerne. Høj musik om natten er ikke acceptabelt. Det anbefales at man skriver et brev til hyresvärden (hvis det ikke hjælper at kontakte den der spiller høj musik). Hyresvärden er forpligtet til at reagere. Lykkes det ikke for dig at løse problemerne, kan du eventuelt kontakte Hyresgästföreningen. De har en juridisk afdeling, der bør kunne hjælpe med den slags. De har en afdeling i Göteborg, men man skal måske være medlem først før de vil hjælpe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uden at være jurist' date=' så så vidt jeg forstår lovteksten er det ligegyldig om der står 9 måneder i kontrakten eller ikke i det tilfælde at det er hyresgästen som vill opsige lejligheden. Dette følger også af anden information jeg har læst hos http://www.hyresgastforeningen.se . I deres information om opsigelse står der: "Har ni avtalat om längre uppsägningstid kan du som hyresgäst ändå alltid säga upp hyresavtalet med tre månadersuppsägningstid." (kræver at man er medlem for at kunne logge ind og læse det) Der er i øvrigt adskillige eksempler på folk, der irriteres af lyde fra naboerne. Høj musik om natten er ikke acceptabelt. Det anbefales at man skriver et brev til hyresvärden (hvis det ikke hjælper at kontakte den der spiller høj musik). Hyresvärden er forpligtet til at reagere. Lykkes det ikke for dig at løse problemerne, kan du eventuelt kontakte Hyresgästföreningen. De har en juridisk afdeling, der bør kunne hjælpe med den slags. De har en afdeling i Göteborg, men man skal måske være medlem først før de vil hjælpe.
nå okay, jeg må lige ned og snakke med foreningen imorgen. Vi har ikk kontaktet naboen, og har heller ikke tänkt os at göre det. Jeg tror seriöst personen på väre syg i hovedet, et rask menneske kan umuligt höre så höjt musik, 24 timer i dögnet:rolleye: Tak for hjälpen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg må lige ned og snakke med foreningen morgen. Vi har ikk kontaktet naboen' date=' og har heller ikke tänkt os at göre det.[/quote'] ...velkommen til stikker-Sverige :laugh: .... arj, gas - men kontakt da vedkommende (evt. med et brev, hvis i er utrygge ved at henvende jer personligt) først, det vil da være bedre at ordne det i mindelighed ... hvis han hører så høj musik 24 timer, så kan han jo umuligt høre noget fra andre lejligheder og ved derfor ikke hvor lydt der er :laugh::rolleye: giv da vedkommende en chance inden i bringer sagen videre ... og gem kopi af brevet i kan vedlægge ved evt. efterfølgende henvendelse til "myndighederne":thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...velkommen til stikker-Sverige :laugh: .... arj' date=' gas - men kontakt da vedkommende (evt. med et brev, hvis i er utrygge ved at henvende jer personligt) først, det vil da være bedre at ordne det i mindelighed ... hvis han hører så høj musik 24 timer, så kan han jo umuligt høre noget fra andre lejligheder og ved derfor ikke hvor lydt der er :laugh::rolleye: giv da vedkommende en chance inden i bringer sagen videre ... og gem kopi af brevet i kan vedlægge ved evt. efterfølgende henvendelse til "myndighederne":thumbup:[/quote'] ahh man skal da ikke have så mange hjerneceller, for at vide, at når man hörer höjt musik, og jeg mener höjt, på hverdage, TIL KL. 6 OM MORGENEN, så FORSTYRRE man. Nå men f.. det, jeg går ned til forening imorgen, og hörer om der er mulighed for at flytte. For hvis naboen holder k..., så er der jo stadig overboen. Men tak alligevel

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå men jeg er jo vidt omkring efterhånden men må trække på jeres visdom igen. Er der nogen der vil hjælpe mig med at fortælle om Kryddgården, mere præcist Vougts väg, i Malmø er et godt eller skidt sted at invistere/bosætte sig i? Mvh Simon
For at besvare dit indlæg :D Med Rosengården kan man sige: - Alt hvad der er Nord for Amiralsgatan i Rosengården er helt i vinkel (Bostadsrätter). - Alt hvad der ligger syd for Amiralsgatan er off limits (Hyresrätter og høj kriminalitet, indvandrere mv - de har sløjfet en busrute pga stenkast osv) Nu skal det lige siges at hvis du ikke er til betonbyggeri vil du få svært ved at falde til i Rosengården. Jeg har selv boet på Widells väg i 2 år - på den "rigtige" side af Amiralsgatan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites