Guest Mick & Christina Anmeld indhold Skrevet January 25, 2006 Hej Alle Min kæreste og jeg, er på vej mod det svenske, men er lidt uenige og måden og formen (som så ofte, er der jo forskel på en kvinde og en mands ønsker :). Mick - M - ønsker at finde en bolig til mellem kr 800.000 - 1 mill., helst i området omkring gamle Limhamn eller lign. Den må gerne være i dårlig stand, fordi jeg gerne selv vil sætte den i stand, så der er mulighed for at tjene lidt ekstra. Christina - C - ønsker at flytte ind i en nyere bolig, som der ikke rigtig skal gøres noget ved. Hun er den mere praktiske og orker ikke at skulle gøre en hel masse. Så derfor er vores spørgsmål... Kan det betale sig at sætte boligen i stand??? (M´s indtryk er at de svenske boliger ikke er i en særlig høj standard med ikea bad og et standard køkken, så derfor er det kun få boliger der er blevet kræsset om). Kan det lade sig gøre at finde en bolig i en dårlig stand i et godt område??? - og hvis ja - Hvordan??? Jeg vil gerne takke dig for at bruge tiden på at læse dette - og forhåbentlig bruge lidt tid på at skrive din mening - for grunden til at dette sted (som tidligere var Scanianet) er så unikt, er menneskerne der bruger stedet. Det er IKKE ment som en fedterøv, men fordi at jeg synes det er et STORT, at der er så mange, der tager sig tiden til at give gode råd og hjælpe andre godt på vej... Vi har brug for dit råd og vejledning, så skriv endelig din mening, på godt og ondt, med hvad du mener vil være det rigtige eller forkerte, dine erfaringer og/eller dårlige oplevelser... På forhånd tak :) Varme hilsner fra de kommende tilflyttere Mick & Christina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hej Alle Min kæreste og jeg, er på vej mod det svenske, men er lidt uenige og måden og formen (som så ofte, er der jo forskel på en kvinde og en mands ønsker :). Mick - M - ønsker at finde en bolig til mellem kr 800.000 - 1 mill., helst i området omkring gamle Limhamn eller lign. Den må gerne være i dårlig stand, fordi jeg gerne selv vil sætte den i stand, så der er mulighed for at tjene lidt ekstra. Christina - C - ønsker at flytte ind i en nyere bolig, som der ikke rigtig skal gøres noget ved. Hun er den mere praktiske og orker ikke at skulle gøre en hel masse. Så derfor er vores spørgsmål... Kan det betale sig at sætte boligen i stand??? (M´s indtryk er at de svenske boliger ikke er i en særlig høj standard med ikea bad og et standard køkken, så derfor er det kun få boliger der er blevet kræsset om). Kan det lade sig gøre at finde en bolig i en dårlig stand i et godt område??? - og hvis ja - Hvordan??? Jeg vil gerne takke dig for at bruge tiden på at læse dette - og forhåbentlig bruge lidt tid på at skrive din mening - for grunden til at dette sted (som tidligere var Scanianet) er så unikt, er menneskerne der bruger stedet. Det er IKKE ment som en fedterøv, men fordi at jeg synes det er et STORT, at der er så mange, der tager sig tiden til at give gode råd og hjælpe andre godt på vej... Vi har brug for dit råd og vejledning, så skriv endelig din mening, på godt og ondt, med hvad du mener vil være det rigtige eller forkerte, dine erfaringer og/eller dårlige oplevelser... På forhånd tak :) Varme hilsner fra de kommende tilflyttere Mick & Christina Jeg tror det bedste råd jeg kan give er at overveje hvor meget man selv ønsker at bruge af energi i at gøre tingene selv. Jeg har selv været igennem et par ture i en lejlighed og vil absolut ikke prøve det igen. Så overvej hvor meget energi I vil bruge selv og hvor meget I vil betale for. Jeg er sikker på at der er en god potion folk herinde som både har gjort tingene selv og som har købt sig til tingene, men det vigtigeste er at I vælger noget hvor det hele ikke går op i rod og renovation. Da vi startede med at kigge på huse i Danmark og i Sverige, stødte vi på flere huse som ikke var blevet færdiggjorte fordi det par der nu havde boet der, var gået surt i den og derfor måtte opgive. Omkring gevinsten, så tror jeg der er noget at hente, men det er selvfølgelig et spørgsmål om hvor meget energi man er villig til at investere. Husk at ens egen tid jo heller ikke er gratis! :-) Men ud over det.. Held og lykke og velkommen herover =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Min umiddelbare rygradsreaktion: Hvis man er et par, hvor den ene part gerne vil renovere og den anden part ikke vil, så skal man ikke købe et renoveringsobjekt. Så kunne man lige så godt tage tårevædet afsked med hinanden med det samme. Kompromisforslag: Køb noget, der er i orden, men hvor der godt kan laves lidt. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Min umiddelbare rygradsreaktion: Hvis man er et par, hvor den ene part gerne vil renovere og den anden part ikke vil, så skal man ikke købe et renoveringsobjekt. Så kunne man lige så godt tage tårevædet afsked med hinanden med det samme. Kompromisforslag: Køb noget, der er i orden, men hvor der godt kan laves lidt. :) Rart med en mand der kan formulere sig. Det var det jeg prøvede at sige med mine 20-30 linier =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Kompromisforslag: Køb noget' date=' der er i orden, men hvor der godt kan laves lidt. :)[/quote']Alternativ: Køb noget med en lille have eller garage til. Så kan gemalen altid futte derud, og få afløb for sine powertools-indestængtheder :) Ellers er jeg fuldt ud enig med Nils Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hej Mick og Christina, Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på Limhamn området - men jeg vil skyde på at det er et generelt dyrere område. Så måske er det lidt lavt sat at håbe på at finde noget til 800.000 - 1.000.000... (er det forresten danske eller svenske?) Også selvom det skal sættes i stand. Jeg bygger blot min teori på at en grund (læs: et stykke mark) alene koster omkring 1.000.000 skr. omkring Tygelsjö... så Limhamn må uden tvivl være tanden dyrere. Derudover spørger du til standarden i husene. De indeholder ikke alle IKEA køkkener blot fordi det er Sverige men min personlige mening er absolut at vi som danske generelt er mere detalje fokuseret end svenskere er. (Håber ikke jeg fornærmer nogen her ;) ) Personligt noterede jeg mig under vor egen house-hunting f. eks. at svenskerne ikke tænker nærmere over om deres gulvvalg er gennemgående. Så du vil nemt finde mange forskellige gulvtyper i ét lille hus... he he. Jeg vil nok tilslutte mig de ovennævntes råd om at finde et hus som er overskueligt at istandsætte men det hele afhænger af jeres egen energi. Og så er der jo altid det faktum at du altid betaler højere pris for et hus med et nyere køkken - også selvom køkkenet ikke passer ind i din smag... Glædelig hus-køberi :) Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hejsa M&C Definer bolig? Taler vi hus, 2v lejlighed, 3v lejlighed... Man kan sagtens finde en fin 2v eller mindre fin 3v i Limhamn til omkring 1 mio.. Men det er vist også det:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hej Mick og Christina, Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog på Limhamn området - men jeg vil skyde på at det er et generelt dyrere område. Så måske er det lidt lavt sat at håbe på at finde noget til 800.000 - 1.000.000... (er det forresten danske eller svenske?) Også selvom det skal sættes i stand. Jeg bygger blot min teori på at en grund (læs: et stykke mark) alene koster omkring 1.000.000 skr. omkring Tygelsjö... så Limhamn må uden tvivl være tanden dyrere. Derudover spørger du til standarden i husene. De indeholder ikke alle IKEA køkkener blot fordi det er Sverige men min personlige mening er absolut at vi som danske generelt er mere detalje fokuseret end svenskere er. (Håber ikke jeg fornærmer nogen her ;) ) Personligt noterede jeg mig under vor egen house-hunting f. eks. at svenskerne ikke tænker nærmere over om deres gulvvalg er gennemgående. Så du vil nemt finde mange forskellige gulvtyper i ét lille hus... he he. Jeg vil nok tilslutte mig de ovennævntes råd om at finde et hus som er overskueligt at istandsætte men det hele afhænger af jeres egen energi. Og så er der jo altid det faktum at du altid betaler højere pris for et hus med et nyere køkken - også selvom køkkenet ikke passer ind i din smag... Glædelig hus-køberi :) Smil, Winnie Sjovt du siger det.. Det var det samme indtryk min kæreste og jeg fik. Der var simpelthen "klasket" køkkener op og blandet sammen med farver som jeg slet ikke forstod og så skal vi slet ikke tale om valget af farver på vægge og gulvtæpper på døre osv.. =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mick & Christina Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 STOOOOP.... Jeg - Mick - er helt enig i at et renoveringsprojekt er krævende, men det handler også om måden det bliver gjort på. Den typiske er - og her håber jeg ikke at jeg træder nogen over tæerne - at man tager munden for fuld og river det hele ned, for derefter at starte lidt her, der og alle vegne. Skilsmissegrunden er så - og det er også Christinas frygt - at lige pludselig er det hele uoverskueligt, tingene bliver kun lavet halvt færdigt og konen bliver ved med at kommenterer de ting som endnu ikke er lavet, til manden frustration fordi hun heller ikke gider at hjælpe til :) Min indstilling er følgende... Et rum af gangen og gør det færdigt, for hvis du pludselig er hængt op på arbejdet, eller bare ikke orker for en periode, så ligner det ikke en byggeplads. Der er lidt dobbelt arbejde forbundet med at gøre det på denne måde, men jeg mener at det er måden at gøre det på. Så ender man heller ikke i et parforholdshelvede, som er utilfredstillede for begge parter. Sorry... det var ikke i en ond mening at jeg skrive Ikea bad og standard køkken. Det er bare ikke min stil... En gennemtænkt bolig, med eksembelvis ens gulve i hele bolig, giver et andet indtryk, et indtryk som for mig er kvalitet. Så kan det godt være at der er svenskere der er ligeglade, men jeg tror at hvis de har valget - også selvom boligen bliver mere omkostlig - så vil de købe, derfor tror jeg der er et marked for at gøre dette. Det er sådan jeg tror at jeg/vi kan skabe lidt penge på bogen til fremtidens drømme og ambitioner. Jeg vil gerne sige tak og jeg er overrasket over alle de indlæg de allerede er kommet. Tak tak :) Bliv veeeeeed :) Mick Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mick & Christina Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Defination af bolig... Lejlighed Kvm: +80 (jeg kender godt forskellen på de dansk og svenske kvm). Antal rum: 1v, 2v, 3v, eller 10v er ligegyldigt, for det handler om mulighederne Pris: Så billig så muligt, dog forventer jeg ikke over 1,2 mill sv.kr. men er til at rykke på hvis det er det rigtige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 STOOOOP.... Jeg - Mick - er helt enig i at et renoveringsprojekt er krævende, men det handler også om måden det bliver gjort på. Den typiske er - og her håber jeg ikke at jeg træder nogen over tæerne - at man tager munden for fuld og river det hele ned, for derefter at starte lidt her, der og alle vegne. Skilsmissegrunden er så - og det er også Christinas frygt - at lige pludselig er det hele uoverskueligt, tingene bliver kun lavet halvt færdigt og konen bliver ved med at kommenterer de ting som endnu ikke er lavet, til manden frustration fordi hun heller ikke gider at hjælpe til :) Min indstilling er følgende... Et rum af gangen og gør det færdigt, for hvis du pludselig er hængt op på arbejdet, eller bare ikke orker for en periode, så ligner det ikke en byggeplads. Der er lidt dobbelt arbejde forbundet med at gøre det på denne måde, men jeg mener at det er måden at gøre det på. Så ender man heller ikke i et parforholdshelvede, som er utilfredstillede for begge parter. Sorry... det var ikke i en ond mening at jeg skrive Ikea bad og standard køkken. Det er bare ikke min stil... En gennemtænkt bolig, med eksembelvis ens gulve i hele bolig, giver et andet indtryk, et indtryk som for mig er kvalitet. Så kan det godt være at der er svenskere der er ligeglade, men jeg tror at hvis de har valget - også selvom boligen bliver mere omkostlig - så vil de købe, derfor tror jeg der er et marked for at gøre dette. Det er sådan jeg tror at jeg/vi kan skabe lidt penge på bogen til fremtidens drømme og ambitioner. Jeg vil gerne sige tak og jeg er overrasket over alle de indlæg de allerede er kommet. Tak tak :) Bliv veeeeeed :) Mick Jamen jeg er ganske enig med dig i at det er langt federe at lægge noget energi i det. Du lyder også som om du har erfaring med at gøre det selv og renovering af huse/lejligheder? For så er det jo ikke noget problem. Men det er jo ikke os herinde på sunddebatten der skal sige om det ene er mere rigtig end det andet, men bare husk at ting tager tid og man kan ende med at stå med en masse halvfærdige ting, hvis man ikke har energien, samtidig med man måske har et 8 til 16 job og måske har børn ved siden af etc. Men jeg synes du skal undersøge evt. hos en mælger hvad du kan få af gevinst for det er svært for nogen at svare på. Derudover, som Moerke skriver, hvad er I på jagt efter? (Lejlighed, hus etc). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Defination af bolig... Lejlighed Kvm: +80 (jeg kender godt forskellen på de dansk og svenske kvm). Antal rum: 1v, 2v, 3v, eller 10v er ligegyldigt, for det handler om mulighederne Pris: Så billig så muligt, dog forventer jeg ikke over 1,2 mill sv.kr. men er til at rykke på hvis det er det rigtige. Prøv at kigge på bovision.se eller hemnet.se .. Men jeg vil sige, som andre også har skrevet så er Limhamn et dyrt område, men det kan være der er noget i den prisklasse, jeg bor desværre ikke selv i lejlighed, så jeg kender ikke så meget til forholdende eller prisudviklingen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bozzen 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Ang, boligstandard så synes jeg at det er sjovt at man kommenterer den svenske standarden som forhenvarende dårlig? Jeg har boet i 5 lejligheder i kbh, og kender rigtigt mange folks derover, og jeg må sige at IKKE EN ENESTE person har bedre køkken/Bad end mig her i malmö. Og ja, man er mer enhetlig med gulve i DK, men vil ikke sige at de er flottere. Ta et trægulv, slip det ned og så hvad? male det grønt? (set) ikke efterbehandle det? (set) OK! og hvor pænt er det efter et år? Bad ja. hvorhen? i trappehuset, eller i kælderen? Hvis du er heldig så har du plads for en brusekabine i soveværelset... måske lidt firkantet, men sådan er min erfarenhet af indre KBH ( Vesterbro, Nørrebro og Østerbro) Men i kan ta det ikk´ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Ang, boligstandard så synes jeg at det er sjovt at man kommenterer den svenske standarden som forhenvarende dårlig? Jeg har boet i 5 lejligheder i kbh, og kender rigtigt mange folks derover, og jeg må sige at IKKE EN ENESTE person har bedre køkken/Bad end mig her i malmö. Og ja, man er mer enhetlig med gulve i DK, men vil ikke sige at de er flottere. Ta et trægulv, slip det ned og så hvad? male det grønt? (set) ikke efterbehandle det? (set) OK! og hvor pænt er det efter et år? Bad ja. hvorhen? i trappehuset, eller i kælderen? Hvis du er heldig så har du plads for en brusekabine i soveværelset... måske lidt firkantet, men sådan er min erfarenhet af indre KBH ( Vesterbro, Nørrebro og Østerbro) Men i kan ta det ikk´ Du har helt ret. Jeg tror bare svenskere på nogle punkter går op i andre ting end Danskere gør. F.eks køkkener. Det er i hvert fald det mønster der gik igen da min kæreste og jeg kiggede på hus. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hej Bozzen Jeg mener ikke jeg skrev at den svenske standard er dårlig, jeg skrev at detaljerne ikke er helt så meget i fokus generelt. Men jeg kan kun referere til det huskiggeri vi (kæresten og jeg) gjorde os. Og selvom vi i starten kiggede efter huse som var "istandsatte", så havde vi altid nogle men' er... så ville vi skifte køkkenet ud - gulvene var forskellige fra rum til rum - toiletterne havde spændende farver og vægfarverne - ja jxhab ;) ...de er et kapitel for sig. Men - smag og behag ik... Det er sandt nok at lejlighederne i Kbh kan være helt til grin... og brusekabiner i soveværelset har jeg heldigvis selv undgået i mit liv... men hey - jeg taler om helheder her... sådan noget som at lukke et gulv af med en fin lille kant og den slags små ting som gør det store hele. Vi er selv endt med at købe en villa af ældre dato som skal istandsættes praktisk talt fra top til tå...men ja - så bliver det jo som vi kan lide det Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Good luck Mick... Det där med att "ta ett rum i taget" är en fiiiiiin ide. Som inte håller mer än ett par månader. Vi renoverar vårt hus, och vi skulle ha nya gipstak (lofter). Det går liksom inte att hyra in hantverakare för att sätta upp gips i ett rum, och sen komma tillbaka 3 månader senare och sätta upp i nästa. Ja, det GÅR ju..., men det blir dyrare. Alltså tar man alla rummen samtidigt. Och så är man igång. Samma sak med golven. Man kan få bra rabatter om man köper allt på en gång (vi ska ha 150 m2), så det blir till att lägga allt - nästan - samtidigt. Skifta kök....förresten ska vi ha golvvärme?? Ja, men du kan vi ju passa på att ta bryggers och hallen också...och vad med nya energiglas i fönstrena....och... Vi är inne på år 5 nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret February 9, 2006 Good luck Mick... Det där med att "ta ett rum i taget" är en fiiiiiin ide. Som inte håller mer än ett par månader. Vi renoverar vårt hus, och vi skulle ha nya gipstak (lofter). Det går liksom inte att hyra in hantverakare för att sätta upp gips i ett rum, och sen komma tillbaka 3 månader senare och sätta upp i nästa. Ja, det GÅR ju..., men det blir dyrare. Alltså tar man alla rummen samtidigt. Och så är man igång. Samma sak med golven. Man kan få bra rabatter om man köper allt på en gång (vi ska ha 150 m2), så det blir till att lägga allt - nästan - samtidigt. Skifta kök....förresten ska vi ha golvvärme?? Ja, men du kan vi ju passa på att ta bryggers och hallen också...och vad med nya energiglas i fönstrena....och... Vi är inne på år 5 nu. For vores vedkommende er et rum ad gangen den bedste idé. Vi har taget første rum ad gangen og det har fungeret helt perfekt. Grunden er nu nok også at i vardagsrum findes et fint fiskebensmønster gulv som er meget dyrt (muligt?) at få tilsvarende i dag. Jeg ser ikke vinduer/døre som rum - disse bør skiftes alle sammen på en gang i hele huset. Så jeg tror det afhænger af husets beskaffenhed hvordan det bedst kan betale sig at gribe renoveringen an - økonomisk og velvære-mæssigt. God tid til planlægning er det aller vigtigste!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerland 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2006 Hej Mick og Christina For det første, så kan I ikke skrive, at I kigger på en pris på max. 1,2 Mill. for hvad med andelen I skal betale. Den kan være alt fra 2000-10.000 om mdr. og den er jo ret afgørende for Jeres månedelig husleje ;-) For det andet, så har jeg sammen med min kærste kigget på 100 lejligheder på nettet, og vel 10 stykker "live". Og de er grimme mange af dem. Jeg giver Jer ret. De går ikke op i køkkener og sådanne ting. Der er meget sjælent, at man ser en rigtig pæn lejlighed. Men det er jo det samme med DK. Så hvis I vælger, at købe en hvor, at der skal laves en køkken, bad eller gulve. Ja så stiger værdien, lige som i DK. Med mindre det er sjusk, som bliver lavet. Men det lyder velovervejet, det du skriver Mick. Hvad I skal købe er svært at sige, vi købte for 4 mdr siden en lejlighed, som er i perfekt stand, som vi flytter ind i om 2 uger. Jeg var lidt til, at lave noget på lejligheden, og dermed få en værdistigning. Men Konen vandt. Nok fordi, at jeg ikke kan det helt vilde med en hammer. Det handler om, at finde det rigtige område(Beliggenhed). Vi har set pæne og moderne lejligheder, som bare ikke lå i et område, som var tiltalende. Desværre. Så husk, hvis den er perfekt fra start, ja så vinder I begge(hvis den er billig). Hvis I finder en, som der skal laves lidt ved, men ligger godt osv. Så vinder I nok også begge 2. Så må Chrisitna bære lidt over med lidt arbejde på et køkken. Men kom over og kig på områderne. Det hjælper rigtig meget. Og så vælg ud fra det. /Fagerland Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2006 De går ikke op i køkkener og sådanne ting. Der er meget sjælent' date=' at man ser en rigtig pæn lejlighed. Men det er jo det samme med DK. Så hvis I vælger, at købe en hvor, at der skal laves en køkken, bad eller gulve. Ja så stiger værdien, lige som i DK. Med mindre det er sjusk, som bliver lavet. Men det lyder velovervejet, det du skriver Mick. [/quote']Et nyt frisk køkken og et tiltalende badeværelse er to ting der sælger lejligheder. Utroligt at mange ikke tænker over dette. For en investering på 50-100k kan de få solgt deres lejlighed en hel del hurtigere (og med tilsvarende værdistigning), end hvis den stod med tilkalket 30´er badeværelse, og svensk standard-køkken fra samme års-tal...i blåt http://www.sunddebat.com/uploads/emoticons/default_scared.gif' alt=':scared:'> Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerland 10 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2006 Gio for fanden da. Nej "perfekt" er nok ikke det rigtige ord. og dog i forhold til >super duper helt tjingeling<. Det lyder jo ikke seriøst, men men jeg tager det til mig. Fremover vil jeg bruge et andet ordvalg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 10, 2006 Gio for fanden da. Nej "perfekt" er nok ikke det rigtige ord. og dog i forhold til >super duper helt tjingeling<. Det lyder jo ikke seriøst, men men jeg tager det til mig. Fremover vil jeg bruge et andet ordvalg He he...sorry. Jeg wordfucker nok lidt idag. Det var ikke min mening at lyde som en anden dansklærer :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites