Jump to content
Tomcat

Fastighetsskat (Ejendomsskat) 2006

Recommended Posts

Hej Alle Der har været megen snak omkring det at have indkomst i Danmark og ejendomsskatten i sverige. Iflg. Skatteverket.se kan der fortælles, at minimums beløbet på 2800 kr om året KUN gælder for ejendomme UNDER 3 millioner. Er huset mere værd end det så skal der betales FULD fastighetsskat uanset indkomst. Så vær liige opmærksomme på det ;) Et hus i limhamn og bunkeflo kan nemt snige sig op over det . \Tom

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Alle Der har været megen snak omkring det at have indkomst i Danmark og ejendomsskatten i sverige. Iflg. Skatteverket.se kan der fortælles, at minimums beløbet på 2800 kr om året KUN gælder for ejendomme UNDER 3 millioner. Er huset mere værd end det så skal der betales FULD fastighetsskat uanset indkomst.
Det er kun beløbet OVER tre millioner, der ikke er omfattet af begrænsningsreglen, der giver os glade noll-taxerare de 2.800 i skat. Og den skat, man betaler af taxeringsvärde over tre millioner er begrænset af en anden regel, der igen dæmper skatten for folk med små indtægter. Det er nærmere beskrevet på Pendlerguiden Skat. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
er det korrekt forstået at hvis man har et hus i sverige til under 3 mio. skal man betal 2800sek om året i ejendomsskat. eller overser jeg noget?
Ja forudsat du ikke har svensk skattepligtig indkomst. Næste år ændres systemet for ejendomsskatten og så bliver det andra bullar. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Alle Der har været megen snak omkring det at have indkomst i Danmark og ejendomsskatten i sverige. Iflg. Skatteverket.se kan der fortælles, at minimums beløbet på 2800 kr om året KUN gælder for ejendomme UNDER 3 millioner. Er huset mere værd end det så skal der betales FULD fastighetsskat uanset indkomst. Så vær liige opmærksomme på det ;) Et hus i limhamn og bunkeflo kan nemt snige sig op over det . \Tom
Men husk nu at det IKKE er husprisen der bestemmer de 2800. Det er taxeringsvärdet, og det er jo en helt anden sag. Et hus med taxeringsvärde på. ca. 1,5 mio. kan jo sagtens koste over 4. mio., så de 2800 har intet at gøre med hvor meget huset er værd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er vældig meget i tvivl omkring hvad jeg skal gøre...... Har fået "Specifikation till indkomstdeklaration 1 för indkomstår 2007". Jeg købte et hus i SE i december 2006, men flytter faktisk først ind i det om 1 uge (1 maj 2008). Jeg har således været 100% dansker indtil nu. På førnævnte deklaration er der fortrykt, at jeg skal betale 12933 SEK i fastighetsskatt for dette hus. Der er nævnt, at det er et reduceret beløb ift. 2kr/kvm og at "Det dämpade underlaget hade annars blivit 1801667 SEK" Hvad pokker skal jeg betale????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er vældig meget i tvivl omkring hvad jeg skal gøre...... Har fået "Specifikation till indkomstdeklaration 1 för indkomstår 2007". Jeg købte et hus i SE i december 2006, men flytter faktisk først ind i det om 1 uge (1 maj 2008). Jeg har således været 100% dansker indtil nu. På førnævnte deklaration er der fortrykt, at jeg skal betale 12933 SEK i fastighetsskatt for dette hus. Der er nævnt, at det er et reduceret beløb ift. 2kr/kvm og at "Det dämpade underlaget hade annars blivit 1801667 SEK" Hvad pokker skal jeg betale????
Du skal nok betale det, de forlanger. Hvis du insisterer, kan du sikkert også få lov til at toppe op med noget ejendomsskat til Danmark - men (også) hvad det angår, er det uklart, hvad der gælder. Lidt ældre artikel fra Børsen desangående.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja Nils du har nok en pointe omkring den danske ejendomsskat, men hvad angår den svenske - mener du så også at jeg skal betale det fulde beløb til skatteverket? Jeg kan jo se at mange andre herinde enten betaler ingenting eller 2800 kr......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det var rigtigt, hvad jeg skrev i mit første indlæg - du skal have adresse i huset hele året og ikke bare eje det hele året for at begrænsningsreglen gælder. Så du skal altså betale hele beløbet. Beklager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nils. Tak for dit svar. Der står allerede 0 i "Taxerad förvärvsindkomst" og "Överskott av kapital" men der står til gengæld også fortrykt de 12933 som "belopp att betala". Skal jeg så bare skrive 2800 i stedet i felt 80? #### Hov - jeg kan se, at du i mellemtiden har svaret at jeg skal have haft adresse i huset hele året før end at begrænsningsreglen gælder..... Hvor står det?##### Herudover er der faktisk også en anden lille finurlighed: Jeg har uden tøven betalt "Förmögenhetsskatt" her i marts 08 for "Slutlig skatt enligt 2007 års taxeringen". Skal jeg det i min situation som 100% dansker?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige hvor det står, at man skal have adresse hele året, ved jeg ikke, men det er ganske vist. Formueskatten er jo afskaffet. Normalt skulle udlandssvenskere ikke betale formueskat, det er derfor, Kamprad og andre er det, men det har måske også noget med fast ejendom at gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja denne formueskat er så vidt jeg kan læse mig frem til ift. villaens værdi ud over 1,5 mill SEK. Formoder, at det er udfra 31/12 - året 2006 hvor jeg netop havde købt huset. Betyder "Resultat av 2007 års taxering enligt beslut 2007-11-28" at det vedrører året 2006 eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har bygget nyt hus, så slipper man jo for ejendomsskat i nogle år. Er der nogle som ved om det også gælder grunden som huset står på ? Eller er der kun skat på huset ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis formueskatten vedrører den faste ejendom, så skal man betale selv om man bor i et andet land, og 2007 års taxering er ganske rigtigt vedr 06, ligesom 2008 års skatt betyder skatten for året 2007. Jeg går stærkt ud fra, at skattefritagelsen for en nybygning også omfatter grunden. I øvrigt er skatten på grunden jo sænket til to kr. pr. kvadratmeter og max 5.000, så hvis jeg mod forventning ikke har ret, så er skaden begrænset. :) ... og fra næste gang, altså "2009 års skatt", er det 6.000 for alle, der gælder. Så er det så nemt 'till somebody new comes along. Det sker i 10. :cry:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites