Jump to content
Guest Hjemmegående

Pki

Recommended Posts

Guest Hjemmegående

Hvis man flytter til Sverige som gravid (barn nr. 2) og efterfølgende føder et barn og derefter tager 12 mdr´s barsel. Hvor lang tid må man så have sit første barn i daginstitution?...Er der ikke noget med nedsat tid når man går hjemme? Man kan ikke "bare" være hjemmegående husmor i Sverige og have sit barn i daginstitution!!!? Hvor går grænsen henne mht arbejdstimer pr. uge før man må have dem fuld tid i institution....? Er der streng kontrol med ovenstående fra den svenske kommunes side?? Hvis der er kontrol kan man "bare" oprette en virksomhed eller starte på et studie eller????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting der er vigtigt for et barn er kommunikation og impulser fra andre børn og mennesker end ens egne forældre. Jeg mener derfor helt klart at daginstitutionerne skal have børnene i mindst nogle timer om dagen. Således at barnet også udvikler sig bedre og hurtigere! Børn lærer meget mere positivt og negativt i en institution end de gør i hjemmet, eksempelvis har mine børn lært at sige brillesvin, men de har også lært at opføre sig væsentligt mere positivt når de er sammen med andre børn. Især når det kommer til deling af legetøj, udvikling af selvstændighed og så mange flere ting. Der er intet galt i at passe sin egen terrorist, men som forældrer har man også lidt behov for voksentid, uden børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prövet begge dele. D.v.s at begynde at arbejde når ungerne er 6 mdr. Jeg har også prövet at have mit 3`barn hjemme fra hun var 2-3 år Og igen fra 4 år og til skolealderen. Min minste sön var hjemme til han var 2,5 år. Börn leger ikke sammen når de er så små. Den tid at jeg har givet mine unger hjemme er det bedste jeg har gjort. Og tänk på at rigtig mange Svenske börn ikke er i institution, netop da de skal väre hjemme hvis foräldrene er hjemme og det tager de ikke skade af tvärtimod. En af de ting vi lagde märke til herovre i starten var faktisk at Svenske börn viste mere hensyn til hinanden og så at de ikke er lige så stöjende som mange Danske börn er. Nok netop fordi de ikke har skulle bruge en masse kräfter på at hävde sig i et stort system. Herovre kan 4-5 års börn afleveres 15 timer om ugen hvis man går hjemme. Du kan få passet dit barn den tid du arbejder plus transport tid. Du kan ikke aflevere dit barn hvis du har fri eller ferie. Og det er faktisk noget som alle jeg kender overholder herovre. Vil du ikke acceptere de Svenske regler så bliv i DK. Hårde ord ja, men "skik fölge eller land fly" På Svensk "Ta seden ditt du kommer"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores nabo arbejder deltid og hun kan kun få passet sit barn (2 år) deltid i dagis. Der er nogle procentsatser som afgør om du kan få passet det fuldtid. Prøv engang at tjekke din kommunes hjemmeside, der må det stå.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PKI

Jeg syntes I drejer mine spørgsmål hen i retning af at det er "forkert" at være hjemmegående og stadigvæk få sine børn passet....... Hvad nu hvis man har planer om opstart af egen virksomhed og skal bruge tid på research og planlægning. Desunden har jeg den holdning at små børn har godt af at lege/lære med andre mens de er små, men jeg acceptere også dem som har den holdning at de skal holdes hjemme til de er ca. 3 år.......MEN at man ligefrem skal være "tvunget" til at have dem hjemme er ikke lige min kop thé.......Min mand arbejder ca. 70 timer ugentligt og rejser meget ofte til udlandet ifm. job, så vi har valgt at jeg går hjemme!!!! I mine øjne er Konklusionen på det svenske daginstitution system, at det er langt mindre fleksibelt, så jeg forstår godt hvorfor det er billigt.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I mine øjne er Konklusionen på det svenske daginstitution system' date=' at det er langt mindre fleksibelt, så jeg forstår godt hvorfor det er billigt.....[/quote']Det er jo et andet land - og "sådan gør man normalt herovre". Det kan jo ikke altsammen være plusser. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Hvis man er hjemmegående eller på barsel etc., må ens barn være i institution 15 timer per uge. Dette er af hensyn til barnet- ikke den voksne. Der er ingen regler om at man ikke må aflevere sine børn hvis man har fri/ferie. Betaler man for en plads så har man også ret til at bruge den, men overordnet må barnet kun være i institution svarende til forældrenes ugentlige arbejdstid plus transport.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Hvis man er hjemmegående eller på barsel etc., må ens barn være i institution 15 timer per uge. Dette er af hensyn til barnet- ikke den voksne. Der er ingen regler om at man ikke må aflevere sine børn hvis man har fri/ferie. Betaler man for en plads så har man også ret til at bruge den, men overordnet må barnet kun være i institution svarende til forældrenes ugentlige arbejdstid plus transport.
Det er ikke rigtigt ! Når man er hjemme kan man ikke afl. sit barn heller ikke hvis det er ferie eller en fridag. De regler blev indført på samme tid som man indførte maks takst..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PKI
Det er ikke rigtigt ! Når man er hjemme kan man ikke afl. sit barn heller ikke hvis det er ferie eller en fridag. De regler blev indført på samme tid som man indførte maks takst..
Så forstår jeg godt det er billigere i Sverige end DK man risikere jo at skulle bruge en masse tid på at forklare hvorfor man har fri etc. Har også lige hørt fra en at hun skulle have sin arbejdsgiver til at dokumentere at hun arbejdede så og så mange timer.... I øvrigt er vores DK plads lige faldet til kr. 2300, så det er ikke derfor man/vi skal flytte til Sverige. Men der er selvfølgelig andre gode grunde.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så forstår jeg godt det er billigere i Sverige end DK man risikere jo at skulle bruge en masse tid på at forklare hvorfor man har fri etc. Har også lige hørt fra en at hun skulle have sin arbejdsgiver til at dokumentere at hun arbejdede så og så mange timer.... I øvrigt er vores DK plads lige faldet til kr. 2300, så det er ikke derfor man/vi skal flytte til Sverige. Men der er selvfølgelig andre gode grunde.....
Jeg kan bare overhoved ikke give dig ret. Har haft børn på begge siderne, og i SE laver institutioner bare mange flere ting med børnene og vi var endda i en aktiv en DK og de for dejlig varieret kost. Jeg har aldrig skulle forklare noget, og det er virkeligt ikke noget problem....Det næste er at ungerne for en masse venner, og ikke mindst en selv. Hvilket kan være smart iforhold til at få hente dem hvis man er sen på den osv...Med andre ord er det klart en af de ting vi fremhæver nok folk spørg os hvad der er godt her...Og ja det koster under en 3. del :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PKI
Dvs. hvis man er skolelære og har 10 uger´s "ferie" om året, så skal ens børn være hjemme??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Jens

Er der nogen som ved om man kommer foran køen når man er tilflytter til et bestemt område? Vi overvejer at flytte fra DK til Bunkeflo eller Klagshamn. Er der nogen som kender situationen vedr. om der er mangel eller rigelig plads på dagis i disse omrpder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Jenny

Vet att förskolorna de byggt i områdena inte täcker upp alla de barn som flyttar dit. Lättast är att få plats i augusti, då de stora barnen börjar skolan. Ja om man är lärare och har 10 veckors semester så ska barnen med ha semester från förskolan. Tänk vad skönt för både föräldern och barnen att kunna göra massa roliga saker hela sommaren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen som ved om man kommer foran køen når man er tilflytter til et bestemt område? Vi overvejer at flytte fra DK til Bunkeflo eller Klagshamn. Er der nogen som kender situationen vedr. om der er mangel eller rigelig plads på dagis i disse omrpder?
Hej De er ved at bygge ny dagis i Bunkeflo. Lige pt er der ledige pladser i Bunkeflo ihvertfald i følge pædagogerne i vores dagis

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest PeterK

Selvstændig og barnpasning Vi er i tvivl om hvordan man (dagis/kommunen) opgøre/definere arbejdstider, når man har egen virksomhed og ønsker at få passet sine børn på fuld tid i Malmø? Hvor går grænse for at man kan få en deltidsplads og fuldtidsplads......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi er i tvivl om hvordan man (dagis/kommunen) opgøre/definere arbejdstider, når man har egen virksomhed og ønsker at få passet sine børn på fuld tid i Malmø? Hvor går grænse for at man kan få en deltidsplads og fuldtidsplads......
Man aflevere et skema med ens tider på, ved ik hvor grænsen er. Men med egen virksomhed er man vel også stortset på arb. hele tiden :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites