Morten K 10 Anmeld indhold Skrevet January 17, 2006 Hej! Hvor langt kan en MC gå i kilometer før den er ved at være en aldrende herre? Jeg kan selvfølgelig forestille mig at der er stor forskel på model og mærke, men et slag på tasken er vel muligt? Grunden er den at jeg tænker på at tage kortet og købe MC'en, og min første mc må gerne være en der ikke skal repareres alt for meget det første stykke tid :-) På forhånd tak. /Morten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
D.D. 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2006 Der er meget store forskelle på hvilken motorcykel du tænker på. Er det mere custom stil eller skal det være en sportsmotorcykel. Der er jo forskel på hvor "hårdt" de forskellige cykler køres. En sportsmotorcykel bliver meget hurtigere slidt, mens de mere afslappede cykler sagtens kan holde. De sidstnævnte skal du så ikke købe nogen af som er kørt mere end 40-50.000 km, igen alt AFHÆNGIGT af model og type. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Morten K 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2006 Det er nok mest en (lille) sportsmaskine jeg er ude efter. Noget i stil med en Honda CBR 900 eller i den dur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2006 Honda cykler har ry for at have en motor der kan holde länge, men alt er jo relativt, så jeg vil nödigt udtale mig for meget om den slags. Har også hört for mange historier om forhandlere der har justeret på kilometerantallet på deres brugte cykler :( Men en Blade som begyndercykel vil jeg nu også mene er liiige voldsomt nok for de fleste, men okay, det er dit valg. Jeg ville undersöge markedet og sammenligne priser. Hvis du ikke vil reparere for meget de förste år, skal du jo have en temmelig ny cykel. Og så burde kilometerantallet ikke väre det störste problem. Held og lykke med at tage kortet i hvertfald! Det kan kun anbefales at köre på 2 hjul :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hr.w 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2006 Jeg vil gerne henvise til VFR - som er den danske klub omkring Honda's V4 motorcykel. Maskinen er lavet i to pricipielle modeller: 400 cc og 750cc(800 fra modelår omkring 2000). Den lille bruges at flere til baneræs - ja tophastigheden er ikke voldsom, men det går nu stærkt nok til de fleste - men kan selvfølgelig sagtens bruges på vejen. Den "store" kom i første version i 1986 - og mange af disse kører stadig rundt. Selve motoren er meget slidstærk, og kan uden problemer køre både 100- og 200.000 km (forudsat regelmæssige check og udskiftninger af sliddele). Men det er en god all-round maskine, der kan styres af de fleste - og som nydes af alle ejerne. En alternativ god startmaskine kunne være en honda CB600 - men der er ingen sammenligning mellem de to modeller. Mit bedste råd må være at købe en af disse - andre modeller kan være tiltalende at se på, lytte til og - naturligvis - køre på, men MEDMINDRE man er instillet på at skrue selv - og vedligeholde, optimere, trimme, passe og pleje - ja så kan jeg kun sige man har købt med hjertet - og så følger både hjerne og pengepung såmænd også nok med. Held og lykke med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2006 Arrrhh at VFR er den næstbedste motorcykel er rimeligt anerkendt ... men derfra og til at sige, at det er den eneste, man ikke skal skrue på, er måske nok lige at stramme den lidt... Skal du have en brugt cykel, og ikke vil skrue, er BMW og Honda nok det mest sikre valg. Kawasaki er de senere år kommet rigtigt godt med på kvaliteten efter et dyk i starten af 90'erne, men de har stadig lidt problemer med rust :-( Yamaha og Suzuki går får at ligge et lille stykke efter Honda og Kawa når vi taler japanere og finish. Men der er nu ingen grund til at være decideret nærvøs for holdbarheden. Yamaha kender jeg ikke så meget til. Suzuki kan især have problemer i det elektriske system - men igen japanerne kan godt lave cykler :-) Af europæiske cykler vil jeg kun overveje NYERE Aprilia og måske Triumph (sidstnævnte kender jeg dog ikke så godt). Aprilia har fået et kvalitetsløft efter de skiftede ejere i slutningen af 90'erne. Glem alle andre italienere (også Guzzi *snøft*) BMW er naturligvis i en klasse for sig... Nu spørger du til holdbarhed målt i kilometer. Hvad MC'ere angår er der kun een ting, der tæller: Køremåden. Ser du på sportsmaskiner holder de færeste over 100k - mange kun det halve!! Selv hvis du køber en to år gammel sportsmaskine, der kun har kørt 6000 skal du passe på. Få en med, der kender lidt til mekanikken og tag et kig på ejeren. Har han skiftet en CBR900 ud med en 1200 fordi der manglede kræfter, har cyklen nok fået sine smæk... Tjek baghjulet. Har den kørt 6.000 og lige fået nye sutter, kan du roligt gå igen. Brugscykler kører nemt betydeligt længere. Og så vil jeg i øvrigt støtte SanneJ og sige at en 900 cc IKKE er en lille sportsmaskine... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2006 Köb tysk, det ved man hvad er :):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hr.w 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2006 - SVAR TIL MOUSE: Jeg er helt enig med dig - og selvfølgelig er en VFR ikke den eneste man kan skrue i - eller hvordan det var jeg fik det sagt - jeg tror jeg prøver igen: Kære Morten K - husk også at overvej om du gider at skrue selv - eller om den bare skal starte, og så køre. Og så skal den til service en gang imellem. ps - hvordan f... Quoter man i det her forum ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2006 ps - hvordan f... Quoter man i det her forum ?? Se nederst i højre hjørne, af det indlæg du vil svare på. Der er en "Quote" option :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hr.w 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2006 Se nederst i højre hjørne' date=' af det indlæg du vil svare på. Der er en "Quote" option :)[/quote'] ....jamen altså !!! - Mange tak - Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret January 20, 2006 hvordan f... Quoter man Eller endnu bedre, markerer kun den tekst du skal quote, indsæt det i dit svar, marker det igen og så klikker du på quote tegnet. Intet er mere skod at se på end når folk quoter alle 2000 linier, for at kommentere sølle 3 ord .:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Morten K 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2006 Jeg vil helst undgå at skulle skrue alt for meget selv... Jeg husker stadig hvordan mine alt for store tommelfingre kom til at lemlæste variomatic'en på min kære knallert Yamaha BWS 30 knallert, bare fordi jeg lige skulle "pille ringen", altså fartbegrænseren. Jeg kiggede på CBR900 fordi den ser fantastisk ud, men det er også mere eller mindre det eneste jeg kiggede på idet jeg ikke har den store forstand på motorcykler (og motorer i al almindelighed). Nu I siger den er på 900 cc, syntes jeg også det lyder lidt hidsigt :-) Hvad er gode bud på begyndercykler der ikke kræver alt for meget vedligehold? Det jeg leder efter er en cykel, som kører godt og stabilt.. Og så må den naturligvis også gerne få kvindfolkene til at hvine, dvs den skal se cool ud. Farten er, om ikke underordnet, så ret nedprioriteret. Selvfølgelig skal den kunne rykke... Jeg skal ikke have sådan en gammelfar med "saddeltasker" og hele pibetøjet, men det behøver heller ikke være fra 0-100 på 1.6575 sekund. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2006 Se det var jo pludselig en helt anden snak så:-) Firebladen går da for at väre en kanon maskine (Ja, hvis man er til japanere - du behöver ikke at skrive noget Palle... ;) ), men jeg synes, at du som begynder, max skal have en 600 kubik. Jeg kan fortå ud fra det du skriver, at du er ovre i de japanske sport(/touring)s maskiner. Der findes selvfölgelig også Triumph, Ducati osv., som er fantastiske (og som piger synes om), men du skrev du ikke ville skrue, såå... (og de er også dyre). Hvis jeg skal sige noget om pigers syn på mc´er, så går man ikke galt i byen med en fuldkåbe (og de forbedrer jo også körekomforten). Men! mange sportsmaskiner er forfärdelige at sidde bag på. Så hvis de ikke skal väre FOR sporty skal du nok holde dig fra R6 og ZX6 (som nok heller ikke begyndermaskiner). 06´er udgaven af R6 er ellers flot! Ellers er mange piger uden den store forstand på mc´er, så de synes alle er fantastiske. Mit bedste bud vil väre en Honda CBR 600 F (eller R -hvis du vil have mere sportudgave). Jeg kender mange, som er rigtig glade for den. Egnet til både bane og touringbrug. Holder länge! Ellers er prisen ofte det mest afgörende, når man köber sin förste mc. Skal du köbe i DK eller Sverige? Der findes jo utallige muligheder, så snak med folk (kig evt. på www.dfmc.dk, der er masser af indläg med folk som söger model på förste mc), kig i mc-blade (fx. det med alle årets udgaver -hva faaen er det nu det hedder ?), det värste der sker er, at du får 1000 forskellige svar, og bliver endnu mere forvirret :p Og tjo, en VFR... Mange er jo glade for dem... Og de nye er da også flotte... (men jeg kender ikke så meget til dem, og så skal man jo passe på med at udtale sig ). Held og lykke med det ihvertfald! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2006 kig i mc-blade (fx. det med alle årets udgaver -hva faaen er det nu det hedder ?)MC-Revyen År xx? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerland 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2006 Hej Morten, Jeg giver dig ret i, at en Honda CBR 900 Fireblad er fed. Der er dog ingen, som har talt om hvordan din kropsbygning er. Er du lav, høj og vægten ikke mindst. Så inden, at jeg giver dig et råd, så oplys lige lidt om dig selv. Jeg taler af erfaring. Jeg er 190 cm, 93-95 Kg. Jeg solgte sidste år min Ducati 998 Biposto. Den var simpelhen for spinkel. Jeg fortryder ikke købet, for det er den fedeste mc jeg har haft. Men hvad går du efter, ud over at bliver set? Er det lyd, optræk eller tophastighed eller????. /Fagerland Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2006 MC-Revyen År xx? :) Ja! det var det :th2: ...Jeg kunne kun komme i tanke om MC-nöglen, og det er jo ikke heeeeelt det samme :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2006 Hvis du er grøn på MC, og ønsker en sporty maskine du ikke bliver træt af på 5-dag + der ikke skal skrues og pylres om....... så er der næsten kun et svar ( ...jaja...altså i min verden Palle !!): HONDA CBR 600 F !!! Super cykel.....kan køre solen sort....omgængelig for nybegyndere.....sjov for folk der endnu ikke har råd til en FireBlade (som alle jo ved er den ultimative maskine :) ). Og så har vi iøvrigt en til salg....hehe. Honda er kendt for at holde længe og samtidig være gode all-round cykler (den er ligeglad om den kører stille eller hurtigt....den er god til det hele (også touring). Så MortenK.....skriv (eller send en PM) hvis du er interreseret i at udveksle erfaringer med en HONDA fanatiker :) ) HONDA RULEZ ! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
M.G.J 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2006 jeg synes, at du som begynder, max skal have en 600 kubik. Hmm, jeg er ikke helt enig der Sanne. :) Det er ikke mc'en der styrer rytteren, det er rytteren der styrer mc'en, sådan bør det i hvert fald være. Self. kan vi hurtigt blive enige om, at det ikke er det smarteste hvis han smider sig op på en fireblade første gang, men det kan stadigvæk sagtens lade sig gøre, så længe man har respekt for det man sidder på. Og hvis han nu ikke går efter en racer, så kan han sagtens styre en større maskine, altså én over 600 kubik. Morten, hvis du evt. vil have en stor maskine, som samtidig ikke er for voldsom hastighedsmæssigt, hvad så med med Suzuki GSX1400 eller en Yamaha XJR1300? De er store i kubik, ja, men ellers fornuftige maskiner, som ikke ryger på baghjulet lige sådan. Men de har MOMENT! Ellers kunne du jo også prøve med en Bandit, enten 650 eller 1200. Eller hvad med en Yamaha Fazer? Der er mange muligheder, det gælder bare om at hoppe ud i det, og samtidig have respekt for skidtet :) Mange hilsner M.G.J Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2006 Og hvis han nu ikke går efter en racer, så kan han sagtens styre en større maskine, altså én over 600 kubik. Ja, det handler om respekt, men også om teknik, en teknik som det alt andet lige er noget lettere at lære sig på en mindre cykel... Teknik er i øvrigt mange ting. Det er både erfaring om, hvordan man håndterer situationer, hvordan maskinen reagerer når man gør hvad osv... Og her der jo mange ting vi ikke 'ved' om Morten. Hvor mange års erfaring har han fx i trafikken osv. osv. Min pointe er netop, at Morten faktisk går efter en sportsmaskine, og i den forbindelse kalder en 900 cc for LILLE... Det netop det lille "lille", der får mig til at reagere - fordi det vidner om, at den respekt du taler om, måske ikke er så tydelig... Den største WM-klasse på racerbanerne er så vidt jeg husker 1000 cc og det er kun 2-cylindrede maskiner, der kan blive godkendt til den størrelse... (kombinationsklasse, hvor 4-cylindrede højst må være 900 cc og 2-cylindrede 1000) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TMøl 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2006 Den største WM-klasse på racerbanerne er så vidt jeg husker 1000 cc og det er kun 2-cylindrede maskiner' date=' der kan blive godkendt til den størrelse... (kombinationsklasse, hvor 4-cylindrede højst må være 900 cc og 2-cylindrede 1000)[/quote'] Vigtig detalje:-) Største Road Race klasse er MotoGP og for nuværende er de 1000 cc og 4 eller 5 cylindre. Det, der refereres er nok WM Superbike som tidligere var 1000 cc, 2 cylindre eller 750cc, 4 cylindre. Imidlertid kører der også 4 cylindrede 1000 kubikker i Superbike. Og ellers til emnet. De nyeste (4 cylindrede) japanske sportsmaskiner (R1, GSXR1000, etc) kører uden problemer 50K. Det fremgår af tests, hvor maskinerne bliver skilt af efter 50.000 kilometers blandet kørsel, bla. banekørsel. Se fx tests i Motorrad. Mht. begyndercykel. Det er faktisk mindre hektisk at køre på en 1000er end en 600, hvis det skal gå lidt tjept. Men snakker vi fx R1 og R6 kræver begge dele naturligvis en god portion selvdisciplin (mere end jeg havde;-)). Og tænk på at det er lidt trist at sidde på fx en R1er/CBRer og blive kørt agterud af en SV650 eller lignende, når vejen svinger. Dette kan dog undgås ved at deltage i et par trackdays.. Køb den du bedst kan li', både mht. udseende og præstationer. Det kan aldrig gå helt galt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2006 Og tænk på at det er lidt trist at sidde på fx en R1er/CBRer og blive kørt agterud af en SV650 eller lignende, når vejen svinger *host* *hark* *AHVAAAADDD* Dette kan dog undgås ved at deltage i et par trackdays.. ...ahhh...ok....reddet på målstregen :) For lige at slå fast mht det oprindelige spørgsmål : Moderne maskiner kan snildt køre 50k + ......medmindre de selvfølgelig har fået rigtig mange prygl. Men tag en MC-kyndig med når der skal handles..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
M.G.J 10 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2006 Nu vil jeg ikke promovere Honda frem for andre mærker, men den gode solide V4 motor fra Honda kan køre rigtig mange km. Jeg har læst om en fra Norge, som har kørt næsten 200000 km på sin VFR. Og det eneste han har gjort er, at skifte olie på den som den skal, og skifte andre småting, dvs. alm. sliddele. Der har ingen hovedreperationer af motoren været, ganske imponerende synes jeg. Min egen V4 motor er fra 1988, og har just rundet 60000 km, uden problemer. Det var bare lige for at give et eksempel. Så længe man får efterset sin kværn som den skal, og ikke smadrer til den hver gang den er kold, så kører de fleste langt over 100000 km. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2006 Hmm, jeg er ikke helt enig der Sanne. :) Det er ikke mc'en der styrer rytteren, det er rytteren der styrer mc'en, sådan bør det i hvert fald være. Self. kan vi hurtigt blive enige om, at det ikke er det smarteste hvis han smider sig op på en fireblade første gang, men det kan stadigvæk sagtens lade sig gøre, så længe man har respekt for det man sidder på. Og hvis han nu ikke går efter en racer, så kan han sagtens styre en større maskine, altså én over 600 kubik. Men nu lod det til at manden gik efter en sportsmaskine, og i så fald vil jeg til hver en tid mene, at 600 kubik er rigeligt til at starte med. Vi kan da sagtens blive enige om at det handler om respekt og at folk er forskellige, og at der findes mange udemärkede store maskiner, men nu snakkede jeg kun om sportsmaskiner. Og der kommer mc´en altså hurtigt til at overtage styringen, hvis man ikke har den fornödne erfaring -Hvilket man IKKE har, når man lige har taget körekortet. Og som du selv siger kan en SV650 (eller GS500E for den sags skyld) sagtens klare sig på mange baner og i svingkörsel -det handler jo om föreren Og dermed er en stor maskine heller ikke en nödvendighed her ;) Men som sagt, det hele handler i höj grad om respekt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Morten K 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2006 Til mouse: Jeg kaldte ikke en 900cc for en lille sportscykel :-) Jeg sagde det jeg mest var efter var en lille sportscykel, og at jeg iøvrigt havde kigget på CBR'en fordi den var fed at se på. Efterfølgende blev jeg så klogere, da jeg blev oplyst at CBR'en var på 900cc. MEN anyway, tak for alle svarene og de gode tips til maskiner. Især tak til Sanne for at pege mig hen på CBR 600, den er for fed :D Umiddelbart vil jeg tro det er en maskine i den størrelse som jeg skal begynde med. I biler startede jeg med 80-90 heste og fik så størrere og størrere motorer og det tror jeg nu er en meget fornuftig fremgangsmåde. Jeg har meget respekt for MC'ere og jeg kommer formentlig ikke i nærheden af tophastigheden det første års tid, det er jeg simpelthen for kylling til ;-) Er der andre bud på gode starter cykler? Til nogle af dem som spurgte længere oppe i tråden: Med hensyn til størrelse: Ca 176 og 73 kilo. Med hensyn til temperament i trafikken: ForsigtigPer. Hvor jeg skal købe den: Måske Tyskland, måske Sverige, under alle omstændigheder skal den have svenske plader på. Fagerland spurgte: "Er det lyd, optræk eller tophastighed eller????. (du går efter)". Det er nok mest lyd og optræk, tophastigheden er ikke så vigtig for mig (endnu), for jeg kører ret forsigtigt og skal altid bruge en del tid på at vende mig til nye maskiner før jeg tør træde på klampen. Igen tak for svarene :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
M.G.J 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2006 Morten, hvad med en Kawasaki Z 750, den nye model? Den er voldfed designmæssigt, og kører virkelig kanongodt! Og så er den til at styre også. Den tror jeg du ville blive meget tilfreds med, og så er den også lidt billigere i forsikring, end en eksempelvis R6'er, da det jo er en "nøgen" bike. Og sanne vil nok også klappe i hænderne, det er jo en Kawasaki :) (jeg går ud fra hun kører Kawasaki, jvf. det grønne billede) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites