Tess 10 Anmeld indhold Skrevet January 13, 2006 I vores familie bor vi i Sverige. Den kommende far arbejder i Sverige og den kommende mor i Danmark. Er der nogen der har erfaring med den kombination? Jeg har jo ret til 52 uger i DK... Og han har ret til 480 (?) dage i Sverige. Og det man bruger i det ene land trækkes fra i det andet? Men jeg fatter det ikke helt, for hvordan trækker man uger fra dage? Er en uge 7 dage eller 5 dage? Og betyder det at hvis jeg tager 52 uger - så kan manden tage yderligere dage? ( men jeg kan ikke tage de resterende dage -hvis vi nu hellere ville gøre det sån?) Er der nogen der har været i samme situation? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Katrine Lindegaard Anmeld indhold Besvaret January 16, 2006 Hej Tess Jeg er selv på barsel nu og arbejder normalt i Sverige mens min mand arbejder i Danmark. Der er rigtigt at din mand har barsel efter de svenske regler og ret til fuld foräldrepenning hvis han har arbejdet i Sverige i mere end ½ år inden barnet kommer og at de to lande arbejder sammen omk. barslen. Hvis du holder de 52 uger du har ret til i Danmark bliver din mand fretrukket 7 gange 52 dage fra den barsel han har ret til at holde og da du kører efter de danske regler kan du ikke overtage den resterende del han har tilbage. I skal lige være opmærksomme på hvis i ikke allerede ved det, at de 90 af de 480 dage din mand kan holde barsel kun er til et beløb på 60 kr/dag -mener jeg- det er ihvertfald ikke noget stort beløb. Mvh Katrine Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2006 60 x 22 = 1320.. det er godt nok ikke meget og efter skat? er du sikker? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Jo Jo de 60 kr er skam ikke lyv - De svenskere jeg har talt med gemmer de der 90 dage på 60 til når de skal tage dage ud tex når barnet skal til tandlæge eller begynde i skole eller hvis du vil ha en xtra fridag. Husk på at kommer du 2 måneder før og siger du vil afholde tex 2 ugers barsel midt i sommeren kan din arbejdsgiver ikke nægte dig det !! Kan godt ske at du bliver opopis men sårn er loven. För 390 av de 480 föräldrapenningdagarna får den som tar ut ersättning per dag 80 procent av sin sjukpenninggrundande inkomst (SGI) delat med 365. Den högsta SGI du kan ha 2006 är 297 700, vilket motsvarar en ersättning på 652 kronor per dag. Har du en högre årsinkomst får du ingen ersättning för den del som överstiger det beloppet. Den lägsta ersättning du kan få är 180 kronor per dag (grundnivå). För de resterande 90 dagarna, de sk lägstanivå-dagarna får du 60 kronor per dag oavsett vilken inkomst du har. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2006 Det lyder ikke rigtigt ! Da min mand begyndte at arbejde blev hans restende barsel på 25 dage nulstillet/slettet, Man har ikke ret til Svensk barsel i Sverige hvis man arbejde i DK, ifølge vores forsikringskasse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2006 Skallestorp Det lyder ikke rigtigt ! Da min mand begyndte at arbejde blev hans restende barsel på 25 dage nulstillet/slettet' date=' Man har ikke ret til Svensk barsel i Sverige hvis man arbejde i DK, ifølge vores forsikringskasse.[/quote'] Min mand gik hjemme 3 måneder med den yngste med løn fra Danmark. Dagene blev trukke i min/vores svenske ledighetsdagar men han fik ikke udbetalt noget fra Sverige da de ikke er pligtige til det. Så hvis manden kan tage barsel ud i Danmark bliver de altså trukke i de 480 dage som man har fra Sverige, men försäkringskassan betaler altså ikke en rød reje til det. Så hvad nytte man har at melde det har jeg ikke lige fundet udaf endnu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MultiTabs 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2006 Hvis en kvinde arbejder i DK men bor i SE og skal på barsel, hvor vil hun få økonomisk støtte fra? Hun får noget fra sit arbejde i et par mdr...men hvem vil dække hende den resterende tid? Hvem skal man henvende sig til for at få konkret information omrking dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2006 Tja, MultiTabs, arbejdskommunen? Eller bokommunen? Prøv begge og så referer her på siden, når du har nogle svar.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MultiTabs 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2006 Det var nu ikke et GÆT jeg langede ud efter søde Ulmus! Jeg vil gerne have nogle præcise steder jeg kan henvende mig, da jeg ikke har tid til at gå frem og tilbage. Der er vel nogle herinde som har været igennem denne proces?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2006 Arbejds kommunen Da du er ansat i Danmark er det dem der udbetaler din barsel i form af barselsdagpenge det gøres som ved "normale" danskere igennem din arbejdskommune. Når du er færdig med at få løn under barsel skal du overgå til barselsdagpenge. Du skal altså kontakte vedkommende i din arbejdskommune som arbejder med barselsdag penge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MultiTabs 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2006 Nu er jeg ikke så klog på de her sager, men lad mig spørge... hvis man ikke er medlem af noget fagforening, får man stadig barselsdagpenge? jeg har hørt fra nogle at folk som bor i sverige og arbejde i DK, kun får barselsdagpenge noget af tiden (3 mdr) og derefter bliver de henvist SE-systemet....??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2006 Arbejds kommunen :D Nu er jeg ikke så klog på de her sager, men lad mig spørge... hvis man ikke er medlem af noget fagforening, får man stadig barselsdagpenge? jeg har hørt fra nogle at folk som bor i sverige og arbejde i DK, kun får barselsdagpenge noget af tiden (3 mdr) og derefter bliver de henvist SE-systemet....??? Du får stadig barselsdag pengene selv om du ikke er medlem af en fagforening. Jeg har godt nok ikke hørt noget om nogen der bliver henvist til SE efter 3 måneder da du er berettiget til dagpenge fra Danmark når det er der du betaler din skat. Jeg ved bare hvordan vi gjore i 2002 med barselsdagpenge og hvordan vi gjore i 2005 med børnefamilieydelse/barnbidrag. Hvis begge parter arbejder i Dk er det også herfra I skal have børnefamilieydelse. Det skal I søge om i den kommune hvor I sidst havde bopæl. Arbejder den ene part i SE og den anden i DK er det er det Se der udbetaler barn´bidrag men DK skal udbetale mellemskillnad mellem den Danske børnefamilieydelse og den svenske barnbidrag. Det er vist et par hundrede kr om måneden. Så barselsdagpenge = arbejdskommune børnefamilieydelse = Sidste bopæls kommune i DK barnbidrag SE = forsäkringskassan Held og lykke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Streton 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2006 Forsäkringskassan Kan huske at vi modtog nogle papirer fra Forsäkringskassan da vi flyttede til SE, men udfyldte dem aldrig. Har det nogen betydning for os på nogle punkter? Satser på at jeg snart skal på barsel, men vi arbejder begge i DK. Hvad bruger man forsäktingskassan til (spørge nok dumt, men har jo aldrig haft brug for deres assistance) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret February 13, 2006 Kan huske at vi modtog nogle papirer fra Forsäkringskassan da vi flyttede til SE' date=' men udfyldte dem aldrig. Har det nogen betydning for os på nogle punkter? Satser på at jeg snart skal på barsel, men vi arbejder begge i DK. Hvad bruger man forsäktingskassan til (spørge nok dumt, men har jo aldrig haft brug for deres assistance)[/quote'] Det er "tilmelding" til forsäkringskassan så du kan få tex foräldra penning ol. men da I begge arbejder i DK vil jeg ikke mene det spiller nogen rolle da Sverige så ikke har noget med Jeres evt. barsel. Vi vi heller aldrig udfyldt de papir men da jeg begynde at arbejde i SE og skulle ha VAB (vård av sjuktbarn) skulle de så ha dem for ellers var jeg ikke "tilmeldt" forsäkringskassan og er man ikke det har man ikke ret til noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites