Jump to content
CAC

arbejdsgiver betalt brobizz

Recommended Posts

Jeg har gravet rundt i gamle tråde' date=' men bliver ikke klogere. Hvis man har en indkomst på 275.000 om året og jo så ikke betaler topskat er der så nogen fidus i at have en afbejdsgiver betalt brobizz ?:confused:[/quote'] Ja !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke noget med' date=' at Skatteministeriet har ændret praksis for nyligt, så modregning i lønnen ikke længere har indflydelse på pensionsbidrag og feriepenge? Kan sikkert finde det et eller andet sted, men det kan jo være der er nogen der kan huske det fra nyhederne.[/quote'] Jeg har, som CAC, forgæves rodet rundt på www.skat.dk hele aftenen for at finde informationer om denne ændrede praksis. Jeg kan godt finde nyheden i Børsen, men tror at en arbejdsgiver vil sætte pris på at få informationen fra Skat og ikke fra en avis. Er der nogen der har links til skat.dk der beskriver at man ikke går ned i pension, feriepenge m.v.? Helst et som beskriver forholdet vedr. en brobizz og ikke et færgeabonnement som dette link, hvor det iøvrigt kun står nævnt som "Det var endvidere i den nævnte afgørelse en betingelse, at der var tale om en reel kontantlønsnedgang med virkning for bl.a. feriepenge og pension. En sådan betingelse kan ikke længere opretholdes..."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sporadisk privat brug af den nye broaftale Tror I man stadig må bruge brobizzen sporadisk privat ifbm den nye bruttolønsaftale de har lavet? Jeg kunne måske godt finde på at bruge en enkelt eller 2 private ture en gang i mellem. det ville jo være rart at vide hvad skattefar mener om den sag, hvis der er nogen der ved noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min frue har nu fået mulighed for at få arbejdsgiverbetalt brobizz. Men nu hvor ordningen er ændret og man ikke har et fast beløb længere (fordi vi nogen gange bruger 40 ture og andre gange 55 ture) hvad er det så for et beløb hun skal opgive til sin arbejdsgiver ? Bliver det et anslået gennemsnit over året eller hvad ? Eller kan man regulere det hver måned ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min frue har nu fået mulighed for at få arbejdsgiverbetalt brobizz. Men nu hvor ordningen er ændret og man ikke har et fast beløb længere (fordi vi nogen gange bruger 40 ture og andre gange 55 ture) hvad er det så for et beløb hun skal opgive til sin arbejdsgiver ? Bliver det et anslået gennemsnit over året eller hvad ? Eller kan man regulere det hver måned ?
Det SKAL være et fast beløb - så prøv at regne på det og bliv enige med arbejdsgiveren om hvor I skal havne.. Jeg regnede og havnede på 44 ture/md., og så må vi se når vi når 31/12 om det var rigtigt eller ej

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige talt med skatØresund og det er rigtigt at beløbet skal være fast. Problemet er jo bare at hvis jeg bruger mindre end det aftalte, så bliver jeg trukket for meget i løn, og bruger jeg mere, så bliver arbejdsgiver snydt (nå ja, hvad så HAHAHA) På skat siger de at de ikke endnu har taget stilling til hvad der skal gøre for Ligningsrådet har ikke gjort det endnu. Men de mener ikke det kan vare lang tid før en revisor eller en anden beder dem tage stilling. Men de er jo ikke underlagt at Øresundsbroen laver sådan en ordning som de har gjort med variable priser. Men de foreslår også at man ser på en slags gennemsnit for det kan ikke lade sig gøre at regulere fra måned til måned eller at rette til sidst på året. Det skal køre med et fast beløb. Med hensyn til det med de private IKKE BESKATTEDE ture, som omtales i denne tråd som de sporadiske ture, så fortæller Skat at de heller ikke har andet end Ministerens udtalelse at rette sig efter og den er ret upræcis. Da jeg spurgte om sporadiske ture fx. betyder at man ud af et 50 turs kort kan tage over 4 weekender privat og dermed bruge 8 ture privat måtte skattemanden (og det er jo fair nok) sige at for ikke at blive citeret forkert eller bringe mig i fedtefadet, så tolkes sporadisk mere i stil med at man kan besøge nogen på vejen hjem, overnatte i DK hvis broen fx. er lukket når man skal hjem, men at det sporadiske altså er i forbindelse med turen frem og tilbage fra job, og IKKE en decideret privat tur i en weekend. Men som han sagde måtte han svare sådan når jeg spurgte ham som myndighed direkte, og at der endnu ikke er nogen der har tolket på ministerens udtalelse så måske ministeren mener noget andet. De har det bare ikke på skrift. Og så henviste han til Ligningsrådet som evt. kunne være mig behjælpelig med at sige hvor de står i sagen lige nu, gav mig et nummer, som dirigeres til skats omstilling, som intet aner om ligningsrådet. Og på google dukker kun det nummer som han gav mig op?????? Styr på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der har links til skat.dk der beskriver at man ikke går ned i pension, feriepenge m.v.? Helst et som beskriver forholdet vedr. en brobizz og ikke et færgeabonnement som dette link, hvor det iøvrigt kun står nævnt som "Det var endvidere i den nævnte afgørelse en betingelse, at der var tale om en reel kontantlønsnedgang med virkning for bl.a. feriepenge og pension. En sådan betingelse kan ikke længere opretholdes..."
Jeg har forgæves forsøgt at få artiklens indhold bekræftet.. Journalisten har svaret at han ikke har materialet liggende længere (artiklen er fra 2005), vores revisor aner intet og SKAT kan man glemme alt om at komme i kontakt med. Er der nogen der har aftalt med arbejdsgiver at pensionen ikke påvirkes af den arbejdsgiverbetalte brobizz?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har forgæves forsøgt at få artiklens indhold bekræftet.. Journalisten har svaret at han ikke har materialet liggende længere (artiklen er fra 2005), vores revisor aner intet og SKAT kan man glemme alt om at komme i kontakt med. Er der nogen der har aftalt med arbejdsgiver at pensionen ikke påvirkes af den arbejdsgiverbetalte brobizz?
Få dig en ny revisor ;) --- Der er ikke fradrag for moms på driftsudgifter vedr. personbiler - som udover brændstof og service også gælder f.eks. færgebilletter, broafgifter og parkering. Så hvis udgiften til en brobizz skal finansieres 100% - skal lønnedgangen svare til udgiften inkl. moms. Der skal være tale om en generel og reel lønnedgang, der som udgangspunkt skal løbe over en hel lønperiode (et år) - og som vil påvirke grundlaget for beregning af feriepenge og pension mv. - med mindre andet er aftalt. Det er korrekt, at skattemyndighederne har lempet på de tidligere stillede krav til en lønnedgang, således at beregningsgrundlaget ikke nødvendigvis skal være lig den nye lavere løn. Men hvis beregningsgrundlaget for pension og feriepenge ønskes holdt uændret ift. før lønnedgang, må det særskilt aftales, at beregningsgrundlaget fremadrettet tillægges værdien af det tilvalgte personalegode (brobizz´en) - her svarende til den aftalte lønnedgang. --- Dette var hvad mit firmas revisor svarede da jeg spurgte ham i forbindelse med at jeg skulle have arbejdsgiverbetalt brobizz. Desværre mente HR-afdelingen at det var for besværligt for dem at administrere :rolleye: , så jeg måtte gå glip af feriepenge og pensionen af beløbet. :( Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener Trine (Moerke) fortalte mig engang, at hun havde fået det indarbejdet i hendes kontrakt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har gravet rundt i gamle tråde' date=' men bliver ikke klogere. Hvis man har en indkomst på 275.000 om året og jo så ikke betaler topskat er der så nogen fidus i at have en afbejdsgiver betalt brobizz ?:confused:[/quote'] Stiller mig også umiddelbart uforstående ovenfor den store fidus ved arbejdsgiverbetalt brobizz. Når arbejdsgiveren betaler kan man vel ikke trække de 50 kr. fra per passage ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Stiller mig også umiddelbart uforstående ovenfor den store fidus ved arbejdsgiverbetalt brobizz. Når medarbejderen betaler kan man vel ikke trække de 50 kr. fra per passage ?
Beløbet trækkes inden skat - derfor !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beløbet trækkes inden skat - derfor !
Hej igen Undskyld mig meget, men såfremt man ikke kan trække broen fra ved madarbejderbetalt brobizz så kan jeg ikke se fordelen. Har prøvet at regne på situationen uden brofradrag for medarbejderbetalt bizz (med skattesats på 50%) ret mig gerne hvor jeg laver fejlen... ______ Medarbejder betalt: Samlet udgift Brobizz: 2500 kr (minus 1100 i nettobrofradrag (44*50 kr.)) = 1400kr. Nettoløn på 1250 (beholdende bruttoløn på 2500) Medarbejds samlede omkostninger 150 kr. ______ Arbejdsgiver betalt: Medarbejders samlede omkostninger 1250 kr. (bruttolønnedgang på 2500) - og undskyld jeg er lidt langsom ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi tager de maximale 50 ture som man kan få, hvis man vil slippe for den ekstra straf det nu engang er at køre flere ture end det :rolleye: 50 ture koster DKK 2.948,33 hos Øresundsbroen. Hvis man får de ture betalt via et brutto løn træk, skal man først fratrække 25% moms (DKK 589,67), da arbejdsgiveren ikke betaler dette (eller rettere de får momsen tilbage) - detter giver så et restbeløb på DKK 2358,66 som du selv skal betale via din bruttoløn - men p.g.a. at du betaler via din løn, får du et fradrag som svare til ca. 32%. Det svare sådan ca. til at én tur koster dig DKK 31,50 - mod DKK 42,30 hvis du selv betaler og får fradraget fra SKAT. Du skal også tænke på at det fradrag på DKK 50 hver vej KUN er på DKK 16,67 i 'rigtige penge'. NB. jeg håber at jeg har regnet rigtigt, ellers må I andre lige rette mig :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Regnestykket er lavet mange gange før herinde.. søg på min profil "mrode" eller "Moerke", jeg ved vi begge har vist det før. Jeg kan fortælle at man får ca. 1000 kr. mere efter skat ved en arbejdsgiverbetalt brobizz, såfremt man betaler topskat af beløbet. Fordelen vil mindskes jo mindre man betaler i skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man får de ture betalt via et brutto løn træk, skal man først fratrække 25% moms (DKK 589,67), da arbejdsgiveren ikke betaler dette (eller rettere de får momsen tilbage) :
Momsen kan kun fratrækkes hvis dit firma "handler" med moms - det gør mit ikke, og derfor en mindre god forretnig for dem!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Momsen kan kun fratrækkes hvis dit firma "handler" med moms - det gør mit ikke' date=' og derfor en mindre god forretnig for dem![/quote'] Momsen kan slet ikke fratrækkes.. om arbejdsgiveren er momsregistreret eller ej.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kun fordi du læser det forkert.
Hvordan skal man da læse/forstå denne formulering? "Medarbejderen yder egen betaling til virksomheden (medarbejderens betaling må ikke være symbolsk)" -> "Brobizz til personbiler" -> "Momsfradrag/salgsmoms af egen betaling"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man læser en lovtekst, så kræver det at kan læser det hele og ikke kun det der lyder interessant. Det samme gør sig gældende her. Prøv at læs side 1, hvor der netop står forklaret hvordan man skal læse skemaet. Men jeg kan forklare det på en anden måde end beskrevet i brochuren. 1. kolonne er hvis medarbejderen IKKE betaler for personalegoden og 2. kolonne er hvis medarbejderen betaler. Som du kan se i kolonne 1 under brobizz'er, så kan virksomheden kun få fradrag for den andel der vedrører virksomhedens interesse, hvilket det ikke er når en medarbejder kører til og fra arbejde. I kolonne 2 kan du se at virksomheden kan få momsfradrag for den del medarbejderen betaler selv og pålægge salgsmoms af egenbetalingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når man læser en lovtekst, så kræver det at kan læser det hele og ikke kun det der lyder interessant. Det samme gør sig gældende her. Prøv at læs side 1, hvor der netop står forklaret hvordan man skal læse skemaet. Men jeg kan forklare det på en anden måde end beskrevet i brochuren. 1. kolonne er hvis medarbejderen IKKE betaler for personalegoden og 2. kolonne er hvis medarbejderen betaler. Som du kan se i kolonne 1 under brobizz'er, så kan virksomheden kun få fradrag for den andel der vedrører virksomhedens interesse, hvilket det ikke er når en medarbejder kører til og fra arbejde. I kolonne 2 kan du se at virksomheden kan få momsfradrag for den del medarbejderen betaler selv og pålægge salgsmoms af egenbetalingen.
Jamen så er vi jo også enige - virksomheden giver så bare den sparret moms videre til medarbejderen :th2: Jeg har lige fået sådan en aftale med min arbejdsgiver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen så er vi jo også enige - virksomheden giver så bare den sparret moms videre til medarbejderen :th2: Jeg har lige fået sådan en aftale med min arbejdsgiver.
Damn.. du står til en brat opvågning hvis SKAT kommer forbi.. but so be it..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej I er ikke enige. Det der står i pjecen er, at arbejdsgiveren kan trække momsen når medarbejderen samtidig yder en egenbetaling. Hvis din arbejdsgiver eksempelvis betaler din brobizz på kr. 2.000 kan virksomheden trække kr. 400 i moms og dermed bliver nettoudgiften for virksomheden kr. 1.600. For at du kan godtgøre virksomheden udgiften skal du betale kr. 2.000 til virksomheden, da der skal betales moms af egenbetalingen (kr. 400 i salgsmoms). Dermed bliver nettoudgiften for virksomheden kr. 0. Hvis du kun betaler kr. 1.600, får virksomheden ikke dækket udgifterne til brobizz pga. momsen. Hvis du har en smart løsning på ovenstående hører jeg gerne om den :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites