Jump to content
@bildgaard

Vi flytter med hund og kat...

Recommended Posts

Min mand og jeg er i fuld gang med at sætte huset til salg i DK for efterfølgende at finde en bolig i SE. Vi har både hund og kat og vil selvfølgelig have dem med. Skal vi bare have dem vaccineret og så er alt ok? Jeg kan læse mig frem til at nogle af jer skriver om laaange ventetider o.s.v. Hvad skyldes det? @bildgaard

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De lange ventetider er fordi dyrene skal nå at danne antistoffer og derefter skal prøven sendes til England og blive godkendt og tilbage igen ca 4 måneder tog det for vores katte... Mvh Leon

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv været igennem den tur med katte. Hvis papirerne ikke er iorden når i tager over og skulle blive stoppet i tolden bliver i bedt om at vende om og køre tilbage til DK med kattene. Så sæt min. 4 mdr af til kattene. Mener ikke der er så strenge regler med hunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Reglerne er de samme for både hund og kat og det er med at komme igang. Dyret skal være enten tatoveret eller chippet, det skal gives ormekur (af dyrlægen) og så den "berygtede" rabiesvaccine med efterfølgende blodprøve Rabies "problemet" kan løses på 123 dage Giv første vaccine, vent 120 dage og få taget blodprøve. Det kan gøres express på et dansk lab. som er godkendt fra de svenske myndigheder siden. De kan give svar på 3 dage. Men man skal selv bede ens dyrlæge om at de sender til lab. på Lindholm Nogle dyrlæger anbefaler 2 rabies vacciner givet med 1 md. mellemrum, men det er ikke lovpligtigt og ulempen er at blodprøven i så fald skal tages 120 dage efter den sidste vaccine og så kommer ventetiden til blodprøven kan tages yderligere 1 måned op. Det er ikke nødvcendigt med 2 rabies vacciner. Men hvis man helst vil have 2 vacciner, så "snyder" man bare systemet ved at give vaccine nr. 2 ved en anden dyrlæge, så står det nemlig ingen steder, og den dyrlæge som gav 1 vaccine kan tage blodprøven 120 dage fra den sidste (officelle) vaccine, og det er jo den vaccine han/hun selv gav. Du kan læse mere her: jordbruksverket Velkommen til Sverige, når den tid kommer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, det er lidt risikablet og forkert konsekvent at afvise, at det ikke er nødvendigt med to vaccinationer - en ikke helt lille procent-del af hunde har faktisk brug for to vacciner, fordi de ikke reagerer på den første. Jeg kender ikke tallet, men en nær ven er dyrlæge og har fortalt mig om det. Any way, sprøjte to koster sjældent særlig meget, hvis man køber "en pakke-løsning" - vær dog på den sikre side og tag begge to. Alternativet er, at man nøjes med én, venter 120 dage, tester, finder ud af, at alt er fjong, og så er der jo ingen problemer, eller også viser det sig, at det ikke har virket, og så kan man starte helt forfra og vente fire mdr. igen.... :) Sanni

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et par veninder (på forskellige klinikker i landet) der er vet. sygeplejesker og ingen af dem har i deres efter hånden mangeårige karriere oplevet hunde eller katte der ikke kunne nøjes med 1 vaccine. Alternativet er foruden at vente 5 måneder på den blodprøvetagningen eller "chance" at få givet vacine nr. 2 givet ved en anden dyrlæge, og ikke få stemplet i det eksisterende vacc.bog, men i en ny.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites