Jump to content
Guest Katrine Lindegaard

Pas til danske børn født i Sverige

Recommended Posts

Guest Katrine Lindegaard

Hej Jeg fik i november en dreng født i Sverige og havde regnet med at skulle have et dansk pas til ham. Jeg har derfor lige talt med politiet og de vil ikke udstede pas til ham da han ikke har dansk personnr. Dansk personnr kan han ikke få da han er født i Sverige. Hvad har i andre med svenskfødte børn gjort?? Skal han som dansk statsborger have svensk pas??. Børn skal jo have selvstændigt pas idag og bliver ikke bare skrevet på forældrenes pas længere. Jeg ved at nogle får dansk personnr i forbindelse med at de bliver døbt i DK, men det var ikke planen at få ham døbt. Mvh Katrine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

I udlandet gør man normalt det at man henvender sig på ambassaden, de ved hvad man gør hvis man som dansk statsborger bliver forælder i udlandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder godt nok mærkeligt, da barnet jo per definition får det statsborgerskab moderen har ( går ud fra at du er dansk endnu:). Mon ikke det er politiets uvidenhed i DK? Naturligt nok at barnet skal have et dansk personnummer og at det ikke får det automatisk, men det kan vel lade sig gøre at få et. Om ikke andet kan man vel henvende sig til det danske personregister direkte? Ambassaden lyder også som en god ide - måske ved de det ligefrem på kommunekontoret i Malmø, der hvor vi andre fik vores svenske personnumre fra....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores søn har fået et personnummer da han blev født og herefter var der ingen problemer med at få et dansk pas. Nu skal man selvfølgelig ikke døbe sit barn bare for at man kan få et pas. Jeg ville henvende mig til folkeregistreret i København. De ved med garanti hvordan man lige klarer dette problem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal have et bevis på at du/I er foældre til barnet (personnummer-bevis fra svensk kommune) og så vil jeg foreslå du henvender dig til Tårnby politi. Sådan fik vi ihvertfald pas til vores datter. Iøvrigt skal I møde personligt op på politistationen (også den lille).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en eller anden idiot der ikke er opdateret du har talt med. Men for få år siden skulle man tage til Den Danske ambassade i Stockholm for at få lavet pas. Men som der bliver forslået i indlægget ovenover. Ring til Tårnby 32511448. De ved besked.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo sådan at jeg skal have et barn i Juni. Og det er med min Polske kæreste. Vi påregner at blive gift inden, så barnet for dobbelt statsborgerskab. Men hvad gør man så egentlig med pas? Kan man få både et Polsk og et Dansk pas. Eller kan man kun få et Polsk pas til den lille. Da barnet jo mest har tilhørsforhold til moren?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites