Jump to content
Mchael Lars Olsen

Teenagebørn

Recommended Posts

Hej med jer ... Vi er en familie på 5 der er på vej til Sverige, Vellinge kommune her til sommer (hvis vi da finder det rigtige hus inden da). Nå, men vores ældste datter skal i 7. klasse efter sommerferien og hun synes altså bare at sverige er et skodland og sproget er åndsvagt osv. osv. som teenagere nu agumentere :sick: Vi søger information fra andre der har erfaringer med at flytte over med teenagebørn, de kan jo være ret hårde ved hinanden i den alder. Vi tænker specifikt på ting som ... - Sprog indlæring, er det jeres erfaring at lærerne er imødekomne og hjælpsomme, og måske tager lidt ekstra hensyn i starten? - Mobning grundet sproget, nogen erfaringer med dette, positive og negative? - Findes der materiale til svensk-undervisning, på nettet eller på biblioteket, vi har selv søgt men ikke fundet noget. Alfabetet, tal, dage, måneder, samt andre simple ting ville være rart at lære ungerne inden det går løs for alvor. For eventuelt lige at gøde jorden lidt ... kan i ikke lige høre jeres kære små (11+) om der er noget aller "arto.dk" eller andet der minder om det og så poste det her på siden så hun måske kunne få nogen bekendtskaber i forvejen :rolleye: se bare på os voksne og det her forum! Da hendes indstilling er sådan ville det være rart at hun ikke kun fik dårlige oplevelser fra dag 1. Ja, bekymringer er der nok af ... :-) men vi vil jo helst forberede os og ungerne så godt som muligt. Vi ser frem til jeres normalt yderst kompetente svar (fedte fedte ;) )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jamen der er oceaner af tilbud til teenagere herovre... Men som sagt før, så er det vigtigt i flytter til noget, hvor der er tilbud hele året... www.vellinge.se og se hvad der findes i kommunen. Dyrker i sport?? Hvis ikke, er det en rigtig god indfaldsvinkel til at få et netværk herovre... Det med at hun brokker sig, er et tegn på usikkerhed. Jeg kan forsikre dig for at når hun får kniven for struben og der ingen vej er udenom, så skal du bare se.... Så går det hurtigere med at falde til, end du overhovedet havde forestillet dig. Der er mange danskere her i Vellinge og de bliver sgu ikke mobbet pga sproget... Der er nemlig mange herovre der har blandingsforældre, dvs. danske/svenske mor og far... Eller aner i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det bliver nok lidt vanskeligt at kommunikere derinde da det er svenskere (gyys) der sjovt nok skriver svensk.
Er det ikke dét der er hele idéen, og øvelsen, med at finde en svensk pendant til arto.dk!? Sådan forstod jeg det ihvertfald :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

:) Hej :) Jeg er 18 år, selvfølgelig lidt ældre... men jeg var ikke så nem for kæresten at få med over, bla. pga sproget men vi tog chancen og da jeg er virkelig dårlig til sprog og den slags var jeg virkelig overrasket over hvor venlige svenskerne var hvad det angår. der bor efterhånden rigtig mange danskere herovre så de er jo vant til det og da det kun er nogle ord som er anderledes end de dnske lære man dem lynhurtigt. jeg fandt en lille ordbog som i muligvis kan prøve. http://www.oresunddirekt.com/dict.aspx?lang=1013 held og lykke mvh. jill

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa!! :new: Har lige læst ovenstående gode råd og givet linket til Lunarstorm til min datter. Man kan tilsyneladende ikke blive bruger på siden uden svensk personnummer?? Er der mon andre forslag, da vores børn heller ikke er helt vilde med ideen om at skulle flytte - en "arto" ville dog nok hjælpe en del - måske chatte med nye venner, der allerede bor i sverige....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa!! :new: Har lige læst ovenstående gode råd og givet linket til Lunarstorm til min datter. Man kan tilsyneladende ikke blive bruger på siden uden svensk personnummer?? Er der mon andre forslag, da vores børn heller ikke er helt vilde med ideen om at skulle flytte - en "arto" ville dog nok hjælpe en del - måske chatte med nye venner, der allerede bor i sverige....
Ville have foreslået http://www.smurfa.se, men der kræves også personnummer. http://www.kamrat.com/ er en mulighed. http://www.playahead.com/ er det mest populære blandt gymnasieelever, men måske der også er yngre personer der. http://www.djupet.se/ er måske en mulighed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tør man spørge.....

Jo selvfølgelig, men nu tænkte jeg lige på mine egne teenagere. (13 og 15 år) De går nærmest i baglås når nogen snakker eller skriver svensk til dem. :flov: Forresten er den rigtige adresse www.lunarstorm.se
Hej Jesper min familie som tæller mig Cindie min mand Anders og vores to døtre bor også i Kävlinge, den ene af vores døtre Natacia er 16 og kunne måske godt tænke sig at lære nogen at kende hun er lige flyttet hertil fra sin efterskole på Samsø....så øhhhh ja tror du der kunne være en interresse der ellers kan vi voksne måske finde på noget sammen det ku da være hyglig hva syns du ??? Hilsen Cindie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Sørg for at ungerne ikke isolerer sig bag en computer, men kommer ud blandt andre unge... Meld dem til sport, arr eller andet der kan skaffe dem et netværk herovre..... De bliver ikke ordentlige venner via nettet og de personlige relationer er ekstremt vigtige..... Alternativt omgåes svenskere med børn, der kan hjælpe dem videre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej, alle. Er der nogen, som kan, hvad erstatter en efterskole eller kostskole her i Sverige? Pf for svaret!
Det findes ikke. Tilgengäld er det ret almindeligt at bo på et gymnasie. Medmindre det er et af de halt almindelige i närheden selvfölgelig. Men der er jo ingenting i vejen for at bruge det Danske efterskole system.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg flyttede over i 1999 med 2 drenge på 10 og 12. De forstod svensk idet deres mor er svensk, men de talte det ikke godt, og kunne ikke skrive det. Det gik i for sig okay, de blev hurtig flydende i både skånsk og stockholmsk. I dag bor den ældste og jeg i et andet land - og den minste med sin mor i Stockholm ( Vi var 6 år i Skåne). Efter at have gennem gået mine drenges oplevelser og følelser med dem nu da de er voksne, så vil jeg ikke anbefale det. Drengene havde helst været foruden oplevelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det findes ikke. Tilgengäld er det ret almindeligt at bo på et gymnasie. Medmindre det er et af de halt almindelige i närheden selvfölgelig. Men der er jo ingenting i vejen for at bruge det Danske efterskole system.
Tusind tak for svaret. :) Må lige undersøge mulighed med Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi flyttede til Sverige i 2007, med en pige på 3 og en pige på 9 år. Begge piger fik en fantastisk modtagelse i skolen og i dagis. Efter 3 md talte begge piger svensk og efter ½ år kunne man ikke hører at de kom fra DK. Vi har ikke oplevet at nogle af pigerne er blevet mobbet i skolen. Da den store pige startede i skolen blev der taget hensyn og efter et halvt år lå hun på samme neviau som de andre i klassen. Hvis Jeres pige har en fritids interesse er det bare om at finde noget i området, har igen oplevet at der er blevet taget rigtig godt i med pigerne ..... Vi har aldrig fortrudt at vi er flyttede og vil ikke tilbage til København. Send gerne en pm til mig his din pige har behov for at snakke med en der er samme alder .... min pige er nu 14 år

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

UNDSKYLD SÅ IKKE PÅ DATOEN ....... sorry,

Vi flyttede til Sverige i 2007, med en pige på 3 og en pige på 9 år. Begge piger fik en fantastisk modtagelse i skolen og i dagis. Efter 3 md talte begge piger svensk og efter ½ år kunne man ikke hører at de kom fra DK. Vi har ikke oplevet at nogle af pigerne er blevet mobbet i skolen. Da den store pige startede i skolen blev der taget hensyn og efter et halvt år lå hun på samme neviau som de andre i klassen. Hvis Jeres pige har en fritids interesse er det bare om at finde noget i området, har igen oplevet at der er blevet taget rigtig godt i med pigerne ..... Vi har aldrig fortrudt at vi er flyttede og vil ikke tilbage til København. Send gerne en pm til mig his din pige har behov for at snakke med en der er samme alder .... min pige er nu 14 år

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites