Jump to content
vagn16

Hvad betyder "ytskikt"?

Recommended Posts

Hej Niels, Det giver ummidelbart ikke den store mening for mig, det er i forbindelse med noget husbyggeri. Det er i denne kontekst: - övriga val av t ex ytskikt och övriga ev entreprenadtillval. Jeg ved ikke om du kan komme det nærmere? Ellers må jeg spørge min svenklærer i aften... Vh og tak for hjælpen Pelle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Niels, Det giver ummidelbart ikke den store mening for mig, det er i forbindelse med noget husbyggeri. Det er i denne kontekst: - övriga val av t ex ytskikt och övriga ev entreprenadtillval. Jeg ved ikke om du kan komme det nærmere? Ellers må jeg spørge min svenklærer i aften... Vh og tak for hjælpen Pelle
Det lag, der er yderst på huset. Puds, brædder, maling, mexisten - hvad du nu vælger. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
yta = overflade Alltså någon form av "overfladesbehandling"
Synes Nils´ definition "yderste lag" giver rette mening. I mit hoved er fx. puds som yderste lag på en bygning, ikke nödvendigvis en overfladebehandling, men det er måske bare mig. Så for ikke at forvirre dig mere -tänk "Yderste lag"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Och här kommer några användningsområde för ordet: ...Att elpolera innebär att ta bort ett ytskikt från det rostfria stålet. ...Härvid bildas ett passivt, skyddande ytskikt av kromoxid. Detta ytskikt ger stålet ett mycket gott skydd mot korrosion. ...Surfcleaner står för en ny metod som separerar fasta och flytande ytskikt från vattenytor eller liknade ytor ...och i tvättstugorna ska de sista torkskåpen bytas och golv- och väggar ska få nya ytskikt ...Tampong Apoliva med lent ytskikt mini (SanPoint) 50 st 1.07 kr/st 53,50 kr ...Munslemhinnan är uppbyggd av ett ytskikt, epitelet, som är snarlikt det ytskikt vi har på huden. ...Ytskikten ska ge acceptabel ytfinish (invändigt & utvändigt) och samtidigt skydda de strukturella materialen mot inverkan av den yttre miljön. ...Ytskikten från Kaknästornet är enastående ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites