Jump to content
Gio

Udtale af "J" på svensk

Recommended Posts

Ja..simpelt spørgsmål: Hvordan udtales "J" på svensk? Er det (halv-fonetisk skrevet) "ji-i" eller "jår-d"? Jeps - min nummerplade indeholder et J, og havde lidt svært ved at forklare VV-fyren hvilket bogstav jeg mente *g*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja..simpelt spørgsmål: Hvordan udtales "J" på svensk? Er det (halv-fonetisk skrevet) "ji-i" eller "jår-d"? Jeps - min nummerplade indeholder et J, og havde lidt svært ved at forklare VV-fyren hvilket bogstav jeg mente *g*
Hehe.. Intet imod når jeg skal forsøge at udtale mit svenske personnummer der indeholder hele 3 styk 7-taller i de fire sidste cifre!!! *ARGH* Udover at jeg er født i 74.. såeeeehh.. Jeg er sikker på at det er noget DE gør for at drille de imbicile danske tilflyttere der ikke kan finde ud af at udtale 7 uden at knække tungen.. *GG*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe.. Intet imod når jeg skal forsøge at udtale mit svenske personnummer der indeholder hele 3 styk 7-taller i de fire sidste cifre!!! *ARGH* Udover at jeg er født i 74.. såeeeehh..
Sjovt...syvtaller har jeg ingen problemer med. Selv udtalen af "Kristianstad" er ved at være på plads. Så kom ikke hér... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Hehe Gio, der er også et "J" i nummerpladen på min bil. Heldigvis (for mig) så fik jeg lyttet rigtig godt efter, da den venlige mand på Bilprovningen i sommers fortalte mig hvilken nummerplade min bil havde fået her i SE. Og der er også et "X" i nummerpladen, som nærmest udtales X'a :) Nåh men Johan, da du jo er svensker, er det så bare mig der hører helt forket når det "J" på svensk, ikke lyder som "Jiiiiiiii", men "Jæ-i" ? Sådan lyder det i mine ører, når ham fra Bilprovningen, og en svensk mekaniker har udtalt min nummerplade :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Självklart...det fandt jeg så også ud af på den hårde måde. Lister du lige udtalen på alfabetet, så jeg undgår slige sager i fremtiden ;)
Du bruger ikke briller kan jeg forstå :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe Gio, der er også et "J" i nummerpladen på min bil. Heldigvis (for mig) så fik jeg lyttet rigtig godt efter, da den venlige mand på Bilprovningen i sommers fortalte mig hvilken nummerplade min bil havde fået her i SE. Og der er også et "X" i nummerpladen, som nærmest udtales X'a :) Nåh men Johan, da du jo er svensker, er det så bare mig der hører helt forket når det "J" på svensk, ikke lyder som "Jiiiiiiii", men "Jæ-i" ? Sådan lyder det i mine ører, når ham fra Bilprovningen, og en svensk mekaniker har udtalt min nummerplade :scared:
Det kan godt være, men de gange at jeg har skulle stave mit navn(som jo ikke er et særligt svensk navn) så har Jiiii virket så de har forstået det. Men skal skulle ikke undre mig at den rigtige udtale er mere i nærheden af Jæ-iiiii :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miriam: tror Johan brugte lidt ironi før ;) Yrrk! Skal den tabel forstås sådan, at der render 21.474 mænd rundt her i landet der hedder Inge :eek:
Ja måske men så fangede jeg den bare ikke lige, for hvorfor har han så problemer med at skulle stave til det hele tiden !! Så var det ironi Johan ???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe Gio' date=' der er også et "J" i nummerpladen på min bil. Heldigvis (for mig) så fik jeg lyttet rigtig godt efter, da den venlige mand på Bilprovningen i sommers fortalte mig hvilken nummerplade min bil havde fået her i SE. Og der er også et "X" i nummerpladen, som nærmest udtales X'a :)[/quote']Sjovt...så har vi to bogstaver til fælles *wee* :thumbup:Øhh...glasögon..ehh...nej!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja måske men så fangede jeg den bare ikke lige, for hvorfor har han så problemer med at skulle stave til det hele tiden !! Så var det ironi Johan ???
Jaaaa det var......... :tongue2: Jeg tror at Johan er en af de mest normale svenske navne......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Også sjovt med Y' date='u og o :D[/quote'] JA! De tre er komplet umulige for en dansker. Ihvertfald undertegnede. Jeg har ellers trænet med en svensk kollega, men lige meget hjælper det. D'oh! Så vidt jeg kan lure, så udtales et svensk "o" som et dansk "u". Det svenske "u" som et dansk "y" og det svenske "y" kan ikke udtales. Godt det ikke bruges ret meget, det bogstav :-P Det tog mig lidt tid at acceptere at Ruuuuuune, blev til Rrrrrryyyyne..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hehe Gio' date=' der er også et "J" i nummerpladen på min bil. Heldigvis (for mig) så fik jeg lyttet rigtig godt efter, da den venlige mand på Bilprovningen i sommers fortalte mig hvilken nummerplade min bil havde fået her i SE. Og der er også et "X" i nummerpladen, som nærmest udtales X'a :) [/quote'] ...Det samme gör sig gäldende for Z: = Z´a

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites