larscph 18 Anmeld indhold Skrevet December 30, 2005 Vi skal holde nytår heroppe i år... Er det virkelig rigtigt at svenskere ikke spiser kransekage til nytår?¿ Vi har ikke kunnet finde det nogen steder, udover nogen små kedelige gnallinger fra go'e gamle Egons konditori i vores lokale Lågpris alt-mulig-rode-butik. Konsekvensen blev så nu i stedet at vi (!) kaster os ud i et gør-det-selv-kransekage projekt i morgen.... Hold-op man bliver nærmest selvforsynende! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Vi skal holde nytår heroppe i går... Er det virkelig rigtigt at svenskere ikke spiser kransekage til nytår?¿ Vi har ikke kunnet finde det nogen steder, udover nogen små kedelige gnallinger fra go'e gamle Egons konditori i vores lokale Lågpris alt-mulig-rode-butik. Konsekvensen blev så nu i stedet at vi (!) kaster os ud i et gør-det-selv-kransekage projekt i morgen.... Hold-op man bliver nærmest selvforsynende! Der er noget galt med din nu-tid og da-tid ;) (kunne ikke lade være) Men for at svare på dit spørgsmål, så har jeg heller ikke set kransekage nogle steder herovre - udover de dér "små gnallinger", som knap er nok til en kop kaffe. Men jeg har så heller ikke haft brug for at købe pågældende objekt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Hmmm.. Kan godt se at det ikke helt hænger sammen.. Må vist hellere ønske mig et dansk-kursus i det nye år :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Kransekage lader til at være et fænomen der er ukendt herovre http://www.kanalen.org/hantverk/phorum/read.php?frame=1&f=5&i=3916&t=3916&PHPSESSID=22ba0b8d7074d42a7c7b5aa4237a8653 ...og så har vi ellers fundet noget vi, igen, kan imponere vores nye landsmænd med. Gad vide om de kan li´ det!? Skal da afprøves....er der nogle der ligger inde med en svensker? :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Man kunne da lægge et par stykker foran naboens hoveddør, lægge sig på lur og observere reaktionen?? Men så længe der er champagne til - mon så ikke det går?!? Mine svenske kollegaer var behørigt imponerede over disse fantastisk æbleskivor vi har i Danmark til jul, selv om de undrer sig en del over hvor pokker æblerne er henne!! Ligesom det er kilde til evig morskab at man spiser TØJ til dem.. syltetøj altså.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Altså svenskerne - eller i hvert fald skåningerne - har jo noget, der hedder "spettkaka". I Billinge ligger der endda et spettkaka-bageri, hvis de holder ud endnu. Det ligger på vejen fra ICA og op mod det gamle hotel, men der er vist ikke noget udsalg - de viser frem og sælger til busselskaber på udflugt, hvis det som sagt kører endnu. Jeg har aldrig smagt spettkaka, men det ser ud som om, det har samme funktion, som kransekage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Hmm.. Det er vist ikke helt det samme! http://www.buf.kristianstad.se/trolle/3_5/spettkaksbageri.html skriver "Smeten består av socker, potatismjöl och ägg" - hvor blev marcipanmassen nu af... Nå, men så lærte jeg da lidt skånsk kultur i dag :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Hmm.. Det er vist ikke helt det samme! http://www.buf.kristianstad.se/trolle/3_5/spettkaksbageri.html skriver "Smeten består av socker, potatismjöl och ägg" - hvor blev marcipanmassen nu af... Nå, men så lærte jeg da lidt skånsk kultur i dag :) Ingen marcipan nej, og så ligner det en kransekage, der er brændt på. Jeg tror også, jeg springer over: :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Ingen marcipan nej, og så ligner det en kransekage, der er brændt på. Jeg tror også, jeg springer over: :D Den ligner noget førsteårs-eleverne på konditorskolen i Ringsted kunne have lavet ;) Kan da sikkert fint spises - men at forvente meget er nok en dårlig ting. Men jeg bliver alligevel helt sulten :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Men jeg bliver alligevel helt sulten :) Du skulle vist ha' takket ja til den middag hos Mimse alligevel! *S* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Kan da sikkert fint spises - men at forvente meget er nok en dårlig ting. Men jeg bliver alligevel helt sulten :) Jeg smagte noget engang og vil sige at det svarer lidt til det vi kalder "kyskager", dog med en lidt sejere konsistens. Meget skal man vist ikke forvente af det, og at spise sig mæt i det vil jeg nok aldrig begive mig ud i :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Jeg smagte noget engang og vil sige at det svarer lidt til det vi kalder "kyskager", dog med en lidt sejere konsistens. Meget skal man vist ikke forvente af det, og at spise sig mæt i det vil jeg nok aldrig begive mig ud i :)Ahh..ok. Nej, så kan de godt beholde det for dem selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Heino 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 smagte det samme sted som andersen, tog en bid, og nej!!! Frygtelig sødt, kan ikke anbefales. (Kender dog svenskere som synes det er godt) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sach 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 Konsekvensen blev så nu i stedet at vi (!) kaster os ud i et gør-det-selv-kransekage projekt i morgen.... Hold-op man bliver nærmest selvforsynende! Det smager da også meget bedre, når man laver den selv og det er ganske nemt. ;) Godt nytår Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 He he, prøvede også ved samme lejlighed som Heino og Andersen....mener bestemt heller ikke at det er noget man kan imponere vennerne med i DK ;o) - der blev da også overraskende mange stykker tilbage på trods af de tilstedeværende svenskere ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2005 He he' date=' prøvede også ved samme lejlighed som Heino og Andersen....[/quote']Er vi/jeg gået glip af noget!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Det smager da også meget bedre, når man laver den selv og det er ganske nemt. ;) Godt nytår Jeps! Det ser absolut ikke særlig svært ud, lidt som julekonfekt, bare lidt anderledes ;) Godt nytår til dig - og alle andre der læser med også! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Argh!! Det dér kransekage er altså ikke så nemt at lave som man skulle tro... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Der skal næsten et billede til... Lidt flade - og måske lidt store - meeen - det skal nu nok blive et hit :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Der skal næsten et billede til... Lidt flade - og måske lidt store - meeen - det skal nu nok blive et hit :) Ja, undskyld...men...AHHAHAHHAHAHAHHHAH..*luuuuft*...MEGAROFL. :th2: Udover dét...så smager de sikkert forrygende!! ;) (Nej...jeg kunne sgu nok ikke engang få dem til at smage af noget *g*) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Johan 10 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Kyllingbryst med Ost? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Hehe... *GGGG* Ja indrømmet - de ligner ikke helt konditorens! Var så nødt til at prøvesmage lige før, og smagen fejler så heldigvis slet ikke noget! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Kyllingbryst med Ost? ;) Det lyder ikke spor rart faktisk! Men nu er jeg heller ikke særlig glad for ost.... Kan med LIDT god vilje dog måske godt se ligheden Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Johan 10 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Det er godt at høre, held & lykke med dem...........godt nytår :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 31, 2005 Hehe... *GGGG* Ja indrømmet - de ligner ikke helt konditorens! Var så nødt til at prøvesmage lige før, og smagen fejler så heldigvis slet ikke noget!På den anden side, så ser de store ud. /me like! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites