Jump to content
skallstorp

Nogen der har forstand på computer ?

Recommended Posts

Jeg bliver vanvittig, min computer körer totalt slow motion. Det tager 100 år at starte op, og 100 år at logge på nettet. Nogen gange skriver den at det "vituelle minne" ikke räkker, men at windows vi göre det större. Hvad gör jeg ? Er det virus eller ? Hjälp en dååååm.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bliver vanvittig' date=' min computer körer totalt slow motion. Det tager 100 år at starte op, og 100 år at logge på nettet. Nogen gange skriver den at det "vituelle minne" ikke räkker, men at windows vi göre det större. Hvad gör jeg ? Er det virus eller ? Hjälp en dååååm.[/quote']Lad os starte et sted: a) Har den altid været sådan? (garanteret ikke *s*) b) Hvor meget ram (hukommelse) har du i maskinen? "Højre-klik "Denne/My Computer" -> "Indstillinger/Properties". Her fremkommer et billede med et Windows-flag. Til højre står en masse info - bl.a. en del under "Computer" (sidste afsnit ude til højre). Her skal jeg bruge det der står dér. Eksempelvis står der på min: Intel® Pentium® 4 CPU 2.60GHz 3.01 GHz, 1,00 GB of RAM

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sikkert mange der kan komme med forskellige løsninger, men den bedste er dog hvis du selv sætter dig lidt ind i sagen.. Du kan starte med at læse en ligge guide her: http://www.metron-athene.com/reference/performance_tips/windows/win_tip26.html og lidt mere her: http://computer.howstuffworks.com/virtual-memory.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er sikkert mange der kan komme med forskellige løsninger, men den bedste er dog hvis du selv sætter dig lidt ind i sagen.. Du kan starte med at læse en ligge guide her: http://www.metron-athene.com/reference/performance_tips/windows/win_tip26.html og lidt mere her: http://computer.howstuffworks.com/virtual-memory.htm
Jeg er enig, Molnartos... Men selvom disse guider er ganske let-fordøjelige, så er de ofte volapyk for folk der ikke bruger en pc til meget andet end Internet, Office og små-spil. Men ok - jeg ved jo ikke hvilket plan Skallstorp er på. Så jeg startede bare på et pædagogisk plan *smiler overbærende* Vi afventer info fra Ground Zero...og så ser vi om vi skal kyle nørd-bissen på ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Jeg bliver vanvittig' date=' min computer körer totalt slow motion. Det tager 100 år at starte op, og 100 år at logge på nettet. Nogen gange skriver den at det "vituelle minne" ikke räkker, men at windows vi göre det större. Hvad gör jeg ? Er det virus eller ? Hjälp en dååååm.[/quote'] Prøv at hente noget software til bekæmpelse af spyware, det kan tit fylde ens hukommelse op. http://www.lavasoftusa.com/ et udemærket gratis produkt. Hvilken Windows version bruger du? Windows 2000, XP eller?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Prøv at hente noget software til bekæmpelse af spyware, det kan tit fylde ens hukommelse op. http://www.lavasoftusa.com/ et udemærket gratis produkt. Hvilken Windows version bruger du? Windows 2000, XP eller?
Ad-Aware er ikke en ørn til spyware og trojans. Men skal vi nu ikke lige høre lidt mere om Skallstorp´s maskine, inden vi kommer med alt for mange gode idéer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Ad-Aware er ikke en ørn til spyware og trojans. Men skal vi nu ikke lige høre lidt mere om Skallstorp´s maskine' date=' inden vi kommer med alt for mange gode idéer.[/quote'] Mjah Trojanske heste er typsik noget for en antivirus klient, men af et gratis produkt, er det ganske fint. Der er sjældent forskel på antispyware delene om det er spysweeper, spybot eller ad-aware .. Men ja lad os se hvad der det kunne være. Symptomerne kunne type på noget der tager ram'en, så det var mest det min bekymring gik på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det dejligt med folk der vil hjälpe ! Tak ! Jeg er totalt computer handikappet. Så ved I det. Jeg får ikke det her med indstillinger frem. Men kan se noget med : mobile intel ® celeron cpu 2.40 ghz 2.40 ghz 248 mbrm. Er det det. Jeg kan se at man et sted kan ändre på disk mängden ? Skal man göre det ? Jeg körer XP. Aftenen för den begyndte at köre langsomt, kunne jeg ikke slukke den !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor er det dejligt med folk der vil hjälpe ! Tak ! Jeg er totalt computer handikappet. Så ved I det. Jeg får ikke det her med indstillinger frem. Men kan se noget med : mobile intel ® celeron cpu 2.40 ghz 2.40 ghz 248 mbrm. Er det det. Jeg kan se at man et sted kan ändre på disk mängden ? Skal man göre det ? Jeg körer XP. Aftenen för den begyndte at köre langsomt' date=' kunne jeg ikke slukke den ![/quote']Punkt a) Du har for lidt ram på din XP-maskine. Men det er sekundært lige nu, da du, Punkt b), tilsyneladende har fået noget "snask" ind på din pc. Symptomet med at du ikke kunne slukke den, tyder på at noget "overrider" din nedlukningsproces, som jo er et stykke software i Windows. Jeg vil råde dig til at installere et par programmer (som jeg kommer med links til om et øjeblik), scanne igennem for skidt, og derefter vende tilbage med resultatet herinde. Så ser vi hvad vi kan komme op med....samt en mulig videre kur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hent følgende, installér og kør: a) Microsoft Antispy - http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=321CD7A2-6A57-4C57-A8BD-DBF62EDA9671&displaylang=en b) Lavasoft Ad-Aware PE 1.06 - http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3405-8022-5153545.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5 Kør dem, en ad gangen, i ovenstående rækkefølge. Finder de noget under deres scan, så bed programmet om at tage sig af det (enten skal du bare sige ja til at tingene skal slettes, eller også skal du sætte hakker i en bunke bokse udfor de ting der er fundet, og derefter vælge "delete/remove". Det lyder lidt omstændigt, og kan også sagtens være det. Men nu vil jeg ikke tage modet fra dig allerede - så vi starter med de to ovenstående almindelige programmer. Gi´ lyd med dine evt. spørgsmål inden, imens og efter. Så er vi allerede kommet lidt videre ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Helt enig med Gio. Udover det kan jeg forstå det er en bærbar PC du har. Der ville jeg nok (hvis muligt) investere i en potion ram, du bør minimum have 512mb og gerne mere hvis det er muligt. Derudover bør du have en form for antivirus på din pc. Har du ikke mod på at købe et produkt, så findes der et gratis produkt som hedder Anti-Vir, som er ganske fornuftigt. http://www.free-av.com/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg er ved viuw results' date=' men intet sker når jeg trykker på den, köre igen ?[/quote'] Nej der må være en option der hedder delete item eller remove/repair infected files... 2 sek prøver lige at køre min Microsoft antispyware så kan jeg mere præcist sige hvad du skal lede efter..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Tror faktisk at det lykkedes. Der var 3 items på. Pröver det näste nu !
Den finder sikkert en masse cookies, men det er ikke dem du skal frygte. Derudover et godt tip, tryk på "start" og i "kør" / "run" skriv msconfig og se hvad den starter op. En tommelfingerregel er at jo mere du starter op når Windows starter jo sløvere bliver den. Når du mener du er helt spyware fri, kan du jo kigge lidt her: http://www.annoyances.org/ (Kig under Perfomance f.eks)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Nu har kört den sidste: 111 er der !! Skal jeg sätte hak i feltet og trykke på karentäne ?
Jeps gør bare det. Det burde kun være skadelige ting. Du skal også kigge tilføj/fjren programmer igennem og se om der er programmer installeret som du ikke kender til.. Mystiske navne ala searchbar, smiley central, search central, hotbar osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Nu har kört den sidste: 111 er der !! Skal jeg sätte hak i feltet og trykke på karentäne ?
Welcome to the world of Spyware:) Men hvis du kører spyscans jævnligt i starten og aktiverer et program der kører konstant og afviser nye programmer så holder det op efter nogle uger..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Welcome to the world of Spyware:) Men hvis du kører spyscans jævnligt i starten og aktiverer et program der kører konstant og afviser nye programmer så holder det op efter nogle uger..
Helt korrekt. Tricket mod spyware er at have noget som fungere hele tiden og aktivt "lytter" om der skulle komme nogle trusler ind. Det er her fordelen er ved Microsofts produkt frem for f.eks gratis versionen af Ad-aware.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se i har godt gang i at afhjælpe Skallstorp´s problem. Super :) Vedr. anti-spyware-programmer, så er Microsoft´s faktisk et af de bedste af slagsen, som bare skal have lov at køre i baggrunden hele tiden. Derudover vil jeg også gerne slå et slag for endnu en gratis antivirus, som har holdt mig virus-fri de sidste tre-fire år: AVG Antivirus - free.grisoft.com (scroll´ ned i bunden af siden, så er der link til den seneste version. Det er en orange boks med overskriften "AVG Free for Windows installation files") Som med MS AntiSpy, så skal også AVG holdes opdateret. Begge programmer har mulighed for at opdatere sig selv - så sørg for at denne mulighed er slået til. Ellers hjælper de, i løbet af meget kort tid, ikke en hujende hattefis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hörte i braget ?? Nogen der kender en glarmester ?? Nej, spög tilside, men det var tät på at l..... rög ud af vinduet. Jeg takker for alt hjälp, jeg fik en masse väk og er blevet meget klogere. Men nu er den sendt til förste hjälp, den var vist ret så syg, rigtig meget virus, trods firewall, antivirus o.s.v Endnu engang tak for at I brugte tid på uhyret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites