Jump to content
sohl

Vi har netop bestilt ID-kort

Recommended Posts

Vi har netop bestilt ID-kort. Det forudsætter 4 ting. 1) Personbevis Udstedes af skatteverket - bestilles på www.skatteverket.se bliver sendt til den bopæl man er "folkbokförd" på. Bemærk, personbeviset må max være en måned gammelt. 2) Et pasfoto - hovedet skal være lidt på skrå - og et øre skal kunne ses & billedet må ikke være for lyst. 3) "Intyga" - Mindst 1 "troværdig" person, som kan bekræfte "intyga" at man er den man siger at man er. Her kommer så det vanskelige. Den der "intyga" skal være i besiddelse af et SE personbevis!! 4) SEK 300,- Leveringstid forventes at være 3 uger. Da vi ikke kende nogle der allerede var i besiddelse af et SE personbevis, prøvede vi en del krumspring, for at forklare os ud af den. Intet hjalp. Til sidst fandt vi på, at gå tilbage til den bank hvor vi havde oprettet vores bostadslån. Her var der ingen problemer. Prøver du ved SE kasseservice, uden at have en "intyga" med der er i besiddelse af et SE personbevis – kommer du ikke videre. (Du skal have et personbevis hvis du skal i kontakt med det Svenske sundhedsvæsen, i vores tilfælde, fødsel (värdcentralen))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ID-kortet indeholder billed - det gør dit personbevis ikke. Ergo er ID-kortet gyldig legitimation i bl.a. pengesager. Betaler du eks. med VISA-kort i en butik, så kan de ofte finde på at spørge efter legitimation...og så fremdeles. Med andre ord - det er rart at ha´.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, man kan få udleveret sine bankforsendelser fra posten. Her er det ikke altid ok med et dansk pas, svensk cpr, lejekontrakt mv. De ville ikke en gang godtage et bevis på, at jeg havde bestilt ID-kort (hvilket tog ca. 4 uger at få leveret) :new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest guest

ang, ID hvis man ikke gider rende rundt med så mange ID etc. kan man bare bytte sit kørekort DK ud med et svensk. det er også EU-kort og fungerer som ID.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Melissa

Du kan skifte dit danske körekort, ud til en svensk i länsstyrelsen. Ved ikk lige helt hvor de ligger, der ligger ihvertfald en i malmö et eller andet sted.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svenske personnummerbevis? Er det det man får tilsendt efter nogle uger herovre? Perfekt man lige kan få lavet et nyt.. Fik min taske med lånepapirer og det bevis stjålet på hovedbanen og troede jeg skulle igennem en krig for at få det igen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor skal man gå hen for at få fat i dette id-kort? (ud over Nordea) Jeg var i föreningsbanken i dag for at høre nærmere om at oprette en konto og kvinden bag skranken VILLE se et sådan id-kort (ikke pas eller kørekort) - det var lidt overranskende efter hvad jeg kan forstå andre her på forummet har gjort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor skal man gå hen for at få fat i dette id-kort? (ud over Nordea) Jeg var i föreningsbanken i dag for at høre nærmere om at oprette en konto og kvinden bag skranken VILLE se et sådan id-kort (ikke pas eller kørekort) - det var lidt overranskende efter hvad jeg kan forstå andre her på forummet har gjort.
Du kan netop få det lavet i din bank. Jeg havde heller ikke ID-kortet i starten - men valgte at få det på plads senere. Og dét har jeg ikke fortrudt!
hvorfor så ikke vælge en anden bank der er lidt mere kundeservice mindet? Der bliver bla. nævnt Svenska kassa service som ligger i forskellige storcentre
Svensk Kassaservice og.....service! Hvordan kan du overhovedet sige de to ting i samme sætning!?? *lol*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites