Jump to content
willerup

Indsats mod fup-adresser gav million-gevinst

Recommended Posts

http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=3454614/ Indsats mod fup-adresser gav million-gevinst Af MORTEN VESTERGAARD morten.vestergaard@jp.dk 20 mio. kr. har SKAT København foreløbig kradset i kassen, efter man sammen med politiet er begyndt at undersøge mistænkelige biler med svenske nummerplader i de københavnske gader. Københavnske bilejere, der har oprettet en fup-adresse i Sverige for at slippe den dyre danske registreringsafgift, skal se godt efter i bakspejlet. Siden SKAT København i september 2004 i samarbejde med Skatteverket i Malmø og Københavns Politi satte fokus på svenske biler i de københavnske gader, har man foreløbig sendt regninger til 57 bilejere med et samlet krav på 20 mio. kr. I alt har 850 biler været i skattevæsnets søgelys på baggrund af henvendelser fra politiet og borgere og oplysninger fra det svenske skattevæsen. Ud over de 57 bilejere, der har fået en ekstra regning, har Giesela Gille, der er leder af SKATs arbejdsgruppe, oplyst, at yderligere 80 biler, der kører rundt i Københavns gader, er under tæt observation. SKAT valgte at bruge kræfter på at undersøge de svenske biler, efter at de svenske Skatteverket i 2004 konstaterede, at 10-15 pct. af de 2.600 danskere, som var flyttet til Sverige i 2003, reelt stadig boede i København. Og at danskerne i halvdelen af de tilfælde havde købt bil i Sverige. I dag konkluderer Giesela Gille, at der foregår et betydeligt bedrageri i forbindelse med bilkøb. »Men vi mærker en holdningsændring i befolkningen. Vi får mange henvendelser fra borgere, fordi de ikke mener, det er i orden at snyde på denne måde,« siger hun. Afgift og bøde SKAT får 10-20 henvendelser om ugen, som man registrerer, og hvis man får gentagene henvendelser om den samme bil, kontakter man sine svenske kolleger og sender i sidste ende sagen videre til politiet. Bilejerne sparer ofte både forsikring og den danske registreringsafgift. Som eksempel nævner Giesela Gille sagen om en Mercedes til en værdi af 600.000 danske kr. Ejeren har i første omgang sparet registreringsafgiften på 1,073 mio. kr. »Men hvis det vurderes, at ejeren bevidst har forsøgt at snyde, vil han ud over registreringsafgiften skulle betale en halv registreringsafgift i bøde, ligesom han risikerer fængselsstraf i op til to år,« siger Giesela Gille. Mange dyre biler Niels Buchbald, vicekriminalkommisær i Københavns Politis afdeling S, fortæller, at det især er dyre biler som BMW, Audi og Mercedes, der viser sig at være ulovligt indregistrerede i Sverige. »Men der er ikke noget mønster i, hvem der sidder bag rattet. Vi registrerer, om vi har set en svensk bil mange gange, om føreren har et Bropas, og hvornår på dagen vi ser den. Møder vi den sent om aftenen, hvor de fleste svenskere, der arbejder i København har fået fri, kan der være grund til at undersøge sagen nærmere,« siger Niels Buchbald. Hverken Giesela Gille eller Niels Buchbald har noget bud på, hvor mange ulovlige svenske biler der kører rundt i Købehavn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah.. da jeg flyttede til Malmö var der flere på mit arbejde der spurgte om de ikke kunne få en adresse hos mig, de ville endda betale for det.. Så det er da en mulighed hvis man vil tjene lidt på det. Jeg mener dog at det er forkasteligt og man ikke bør snyde i skat - selvom flere af mine venner mener jeg er ansat i SkatteSnyd A/S (Keops InvestorPartner A/S) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Klart der er svindlere, men kunne man dog ikke slippe for, at en offentlig myndighed sviner alle os danskere i Sverige til med forkerte tal. Kunne vi ikke i det mindste få lov til at blive svinet til med RIGTIGE tal. :mad: Det er bagvaskelse, SKAT nu kører igen, hvor man slår om sig med forkerte tal, som SKAT VED er forkerte. SKAT stiller tusindvis af danskere i svenske biler i et dårligt lys fordi man mener, det går til et godt formål, nemlig at skræmme 20 idioter fra at dumme sig. Danskerne regner jo ikke med, at en offentlig myndighed er fuld af løgn, men det er den altså. SKAT er fuld af løgn. SKAT udnytter sin særligt troværdige position som offentlig myndighed til at give folk et forkert billede af virkeligheden. Mod bedre vidende fortæller SKAT offentligheden, at vi danskere i Skåne i stort omfang er kriminelle. SKAT har givet sig selv licence to lie. Og det går forrygende, for moderne journalister har kun ét professionelt mål: At gå tidligt. Man kan jo undre sig lidt over at en journalist i løbet af de sekunder, hvor han copy-paster SKATs pressemeddelelse fra sin in-box og over til sin artikel ikke studser over udtrykket, at SKAT "sender regninger ud". Skattevæsenet sender jo ikke regninger ud. De sender forslag til ændret skatteansættelse ud, når det går helt galt. Men de sender ikke regninger ud. Så de 20 milllioner passer selvfølgelig ikke, men who fucking cares? Det gør alt det andet jo heller ikke. Så har vi desuden de klassiske mange hundreder, 850 er det i dag, der har været i Skattevæsenets "søgelys" blandt andet på baggrund af "oplysning fra det svenske skattevæsen". Altså lister over noll-taxerare, der har købt bil. Os allesammen. Den tager vi lige igen. SKAT, du er et svin. :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Men vi mærker en holdningsændring i befolkningen. Vi får mange henvendelser fra borgere, fordi de ikke mener, det er i orden at snyde på denne måde" --> Samme type mennesker, som sladrede til læreren hver gang der var en der ikke havde lavet lektier. Forbandede, uduelige, kvabsede, misundelige, fedladne, skadefro, gennemsnitslige jantelovsdanskere. SKAT skulle lave en pris for "Årets stikker" og vinderen skulle udstilles i samtlige medier med navn, adresse, postnr, by, e-mail og skostørrelse. AD!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes nu så i øvrigt det er helt i orden at få ryddet ud i den svindel, der åbenbart foregår så de af os der faktisk bor rigtig, ægte og helt lovligt i Sverige og ikke har lov til at købe bil i Danmark kan køre på familiebesøg uden at halvdelen af villavejen i forældrenes stille soveby-villa-kvarter står og råber "SKATTESNYYYYYD". Så kan de lære det... Snyderne! Ingen kommenaterer i øvrigt til den generelt elendige journalistik, der praktiseres - og ej heller syntes jeg stikker-formen der nævnes er på nogen måde særlig behagelig, ensige nødvendig. Og ja, jeg har flere gange fået kommentaren.. "nååå, så har du bare en dækadresse i Sverige?" når man vasker bil eller handler i Danmark - blot fordi man tillader sig at køre i en nogenlunde anstændig bil ;) Vi har jo netop SKAT til at undersøge at håndtere den slags sager, og stikkersamfundet tror jeg meget få ønsker!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stikkersamfundet er da netop hvad vi har. Jeg tror ikke SKAT ville få øje på særlig mange, hvis ikke netop det var nabo Jensen som har ondt i røven over Nabo Thomsens nye Audi på svenske plader, som lige syntes han vil give et anonymt tip til skattefar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er sgu lækkert at T&S faktisk gør en indsats for at få det til livs, så jeg kun klappe i mine små fede hænder af fryd ;) jeg tror faktisk at der bliver sendt regninger ud for ca. 20 mil. da der var en for noget tid siden blev knaldet og han fik en bøde på 500K plus æren af at betale reg afgiften på hans vogn som lød på 1 mil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt, hvad jeg mener om det. Ville aldrig selv stikke nogen (kender heller ingen at stikke), men måske kan man godt forstå, folk, der stikker. De betaler masser af skatte-kroner for at få Danmark til at løbe rundt, og når så andre så tydeligt sniger sig udenom - eller ser ud som om, de sniger sig uden om, så er det vel ret nemt at få lyst til melde dem, så også de kan betale, hvad de burde... Men ok, så er der også den gode gamle Jante, og den med, at hvis jeg ikke har, så skal naboen heller ikke osv.... jeg ved det ikke... Glædelig Christmas!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Ja' date=' hvis man går ind for et stikker-samfund! :sick:[/quote'] Mjah det er ubehageligt at der findes folk der stikker. Men se det på den anden side, hvorfor skal en eller anden have lov til at snyde i skat og afgifter og så kan man selv stå og se 60-70% af sin indkomst forsvinde op i røg (læs "skat"), for selvsamme fyr/pige som har fusket sig til en billig bil, kan have sit barn gående i en skole, gratis tandpleje, sygepleje og hvad har vi. Det er sgu da heller ikke særlig rimligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mjah det er ubehageligt at der findes folk der stikker. Men se det på den anden side' date=' hvorfor skal en eller anden have lov til at snyde i skat og afgifter og så kan man selv stå og se 60-70% af sin indkomst forsvinde op i røg (læs "skat"), for selvsamme fyr/pige som har fusket sig til en billig bil, kan have sit barn gående i en skole, gratis tandpleje, sygepleje og hvad har vi. Det er sgu da heller ikke særlig rimligt.[/quote'] Jeg synes da heller ikke det er fedt at der er nogen der snyder, men det er vel op til den rette myndighed at finde synderen og ikke naboen der har ondt i røven... Selvsamme nabo der i sidste weekend lige fik sat nyt køkken op, udenom skattefar! :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Jeg synes da heller ikke det er fedt at der er nogen der snyder' date=' men det er vel op til den rette myndighed at finde synderen og ikke naboen der har ondt i røven... Selvsamme nabo der i sidste weekend lige fik sat nyt køkken op, udenom skattefar! :sick:[/quote'] Ja det kan der være noget om. Stikker mentaliteten er forfærdelig, men jeg synes det er fair det bliver snuppet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes da heller ikke det er fedt at der er nogen der snyder' date=' men det er vel op til den rette myndighed at finde synderen og ikke naboen der har ondt i røven... Selvsamme nabo der i sidste weekend lige fik sat nyt køkken op, udenom skattefar! :sick:[/quote'] Hvis myndighederne alene skal finde "fuskerne" skal de da vist ansætte en del til det job. Og hvem skal betale det? Tja det skal vi vel igennem skatten. Såå...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvis myndighederne alene skal finde "fuskerne" skal de da vist ansætte en del til det job. Og hvem skal betale det? Tja det skal vi vel igennem skatten. Såå...
Næ næ de har jo lige "tjent" 20 mio igår.. :lol: Men problemet er at når SKAT melder ud så voldsomt (og løgnagtigt) så skaber man et billede i befolkningens bevidsthed at "danskere i biler på svenske plader er nogle fuskere og skatteunddragere".. og det er helt sikkert den strategi der er smittet af i stikker statistikken.. og føj for det.. og nej jeg har ikke ondt af dem der har fusket og er blevet taget i det.. men derfra og til at synes det er ok at stikke andre er der laaaangt..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Næ næ de har jo lige "tjent" 20 mio igår.. :lol: Men problemet er at når SKAT melder ud så voldsomt (og løgnagtigt) så skaber man et billede i befolkningens bevidsthed at "danskere i biler på svenske plader er nogle fuskere og skatteunddragere".. og det er helt sikkert den strategi der er smittet af i stikker statistikken.. og føj for det.. og nej jeg har ikke ondt af dem der har fusket og er blevet taget i det.. men derfra og til at synes det er ok at stikke andre er der laaaangt..
Mjah men sådan er det jo også med håndværkere som man konsekvent tror altid laver sort arbejde og går ind for det. Jeg synes ikke stikkermentaliteten skal vinde frem, men hvis jeg skal betale min del af kagen og det gør jeg gerne, så skal "de" andre sgu også ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Jeg synes ikke stikkermentaliteten skal vinde frem, men hvis jeg skal betale min del af kagen og det gør jeg gerne, så skal "de" andre sgu også ..
Enig men det er ikke dit, mit eller naboens job at angive folk. Det er det vi har politiet og SKAT til...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Enig men det er ikke dit' date=' mit eller naboens job at angive folk. Det er det vi har politiet og SKAT til...[/quote'] Ja jeg er helt enig.. Men hvis jeg skal lege djævlens advokat. Hvordan forholder du dig så hvis du ser en tyv stjæle noget i en butik osv. Er der en grænse for hvornår stikkeri er acceptabelt? I øvriugt, glædelig jul :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop selv mærket på egen krop hvordan det her stikkeri foregår. Min gode gamle Audi har holdt i mine forældres garage i Danmark i snart 5 måneder. Det er der åbenbart nogen der har fået "ondt i røven over" og derfor meldt det. Det skal siges at bilen holder stille på anden månede, fordi jeg venter på en ny motor fra Tyskland da den gamle er gået død igen. Men ingen tvivl om at jeg kun synes det er rart at komme den svindel der foregår til livs, men jeg ville aldrig selv stikke nogen hvis jeg havde mistanke om at de havde en fup-adresse i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Er der en grænse for hvornår stikkeri er acceptabelt? " Ja helt sikkert... Når handlingen går udover andre. For eksempel, hvis en gut er ved at bryde ind i en bil, så er det sgu helt i orden at råbe vagt i gevær og tilkalde policen. Men det går ikke umiddelbart udover nabo Jensen hvis nabo Thomsen ikke har betalt afgift på sin bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jo for så er der ingen chance for at afgifterne i DK bliver sænket... Hvis alle betalte slap vi nok billigere. Det samme kan siges om software til pc'ere...

"Er der en grænse for hvornår stikkeri er acceptabelt? " Ja helt sikkert... Når handlingen går udover andre. For eksempel, hvis en gut er ved at bryde ind i en bil, så er det sgu helt i orden at råbe vagt i gevær og tilkalde policen. Men det går ikke umiddelbart udover nabo Jensen hvis nabo Thomsen ikke har betalt afgift på sin bil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man rent faktisk bor lovligt i S og kan dokumentere det, er der intet til hinder for, at man grine kan de selvfede jantelovsdanskere lige op i deres åbne ansigt, og undre sig over, at de stitiende accepterer de vanvittige danske reg. afgifter - for hvad er det lige de får for de mere end 20 milliarder staten inkasserer årligt, ja øhhhh det er jo lige det...... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle man ikke hellere holde sig til at kalde den danske stat for banditterne! Vi lever til trods under EU´s fri bevægelighed. Når staten vil inkassere gør de det med midler der ikke er lovlige for os almindelige borgere/firmaer. Det er som om at staten har udråbt sig selv til eneherskere, og så har vi andre bare at holde kæft, trit og retning som den ønsker det. Undskyld mig men FUCK staten, lige ret til alle, når det gælder om at kræve sine retmæssige tilgodehavender ind! Hvis staten må stjæle, så må den almindelige borger vel også. Som skrevet i tidligere indlæg "lige for lige"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååååh SKAT, jeg er ked af det men vi må stoppe her, kan ikke mer ! Du er jo falsk så vandet driver.. SKAT, jeg indrømmer at jeg aldrig rigtigt har elsket dig, men vi har da kunne finde ud af at leve sammen til fælles bedste, vi delte da altid nogenlunde lige i porten, ok du har mange børn så du fik som regelen 60% hver gang.. Så SKAT, farvel og jeg håber at du en dag finder ud af at det ikke går at have så mange der er afhængige af dig på een gang og så lade mig(os) betale gildet.. Held og lykke i fremtiden.. Din Eks(dansker) :D :D :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo for så er der ingen chance for at afgifterne i DK bliver sænket... Hvis alle betalte slap vi nok billigere. Det samme kan siges om software til pc'ere...
Hvis alle betalte og opførte sig som loven foreskriver, så ville der være en del politifolk, dommere, advokater, SKAT-folk osv. som stod uden arbejde. Ergo en masse flere hoveder at forsørge for staten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites