Jump to content
Gio

Boltsaks

Recommended Posts

Er der mon en venlig sjæl herinde der har en bolt-saks jeg kan låne? Jeg skal bryde ind i mit eget loftsrum ;) Kort fortalt, så har tidligere ejer ikke en nøgle til dén lås der sidder på. Standard hængelås, lille model.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Standard hængelås, lille model.
Så behøver du ikke en boltsaks. Find et passende stykke jern, og drej det rundt. Normalt vil det være nok med en stor skruetrækker... Det virkede ihvertfald fint da jeg skulle bryde mit kælderrum op :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så behøver du ikke en boltsaks. Find et passende stykke jern' date=' og drej det rundt. Normalt vil det være nok med en stor skruetrækker... Det virkede ihvertfald fint da jeg skulle bryde mit kælderrum op :)[/quote']Så er jeg bange for at jeg ødelægger beslagene. Det skulle jeg jo gerne undgå. Johan: Vedr. Dremel-dimsen...det var en mulighed. Men ved nærmere eftertanke, så tror jeg en go´ nedstryger kan ordne jobbet. Jeg skal bare lige have støvet én op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yes yes' date=' men hvis den er væk så er du velkommen til at låne.........jeg er dog først hjemme ved 19.45'tiden.....[/quote']Tak tak...men så meget haster det dog heller ikke. Jeg ser lige hvad jeg kommer op med i løbet af et par dage - og så kan det være jeg vender tilbage. :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Jeg har en model "grande".... Altid rart med lidt værktøj omkring sig. Sig bare til, så kan du kigge forbi og få en "låner"...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Kender du ikke soldatertricket når man smækkede nøglen inde.En metalstang ovenfra og ned der støtter fast ned på hængelåskroppens overside. Du kan bruge en stump vandrør, eller lign metal. Og så et godt tungt dunk oppefra helst med en solid hammer, så springer de små låse meget ofte op. I forsvaret brugte man lige en feltspade man havde låst i knækket position, til at holde imod på låsen, og den fik så et knald med makkerens.... vupti... Så hopper den op eller brækker bøjlen af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok...nedstrygeren bider ikke på bøjlen (nej, klingen er ikke sløv *g*) - og forsøger jeg finten med metalrør/hammer, så sker der ikke en meter. Låsen ser drabelig ud snart, men holder stadig. Prøver jeg at brække oppefra og ned, med røret igennem låsen, så knaser træet faretruende. Hvis jeg kan undgå at ødelægge træværk og øskner, så ville jeg jo være glad. Måske jeg skulle starte med Sanne´s lille boltsaks. (umiddelbart kan jeg ikke se strømstik til en evt. Dremel-operation) Sanne...den dér "lille"-boltsaks...er den større end en normal saks? ;) Hvis ikke, så tror jeg den kommer kort *g*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hva Gio, kender du ikke en eller anden fra Rosengård, der kan komme og bryde låsen op på 5 sekunder for dig? De er vist alle derude fra ret gode til bl.a. lige præcis sådan noget....har jeg hørt.. :new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hva Gio' date=' kender du ikke en eller anden fra Rosengård, der kan komme og bryde låsen op på 5 sekunder for dig? De er vist alle derude fra ret gode til bl.a. lige præcis sådan noget....har jeg hørt.. :new:[/quote']*Hæ hæ*...måske. Men jeg forsøger ligesom at bibeholde træværket rundt om låsen..og eftersom låsen ikke gider gi´ sig, så vil yderligere vold nok resultere i "splinterudoverdethele". Jeg venter lige på en tilbagemelding fra "Boltsaks-Sanne"...ellers drøner jeg til Vellinge og låner Mulen´s. Hvis den al´så kan være i bilen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm.. Da jeg solgte min lejlighed i Lyngby havde kælderrummet stået tomt et par måneder (fordi vi var flyttet). Der havde "nogen" åbenbart tænkt at det var da praktisk med sådan et, så da de nye ejere skulle overtage lejligheden sad der lås på mit kælderrum og en masse gammelt dims inde i det. Vores flinke vicevært havde til alt held en boltsaks.. *klip*.. Og ja, vi kunne bare stille skramlet ude i kælderen, så skulle han nok sørge for at fjerne det hvis det ikke blev fjernet i løbet af nogen dage. Men en almindelig mid-size boltsaks kan sagtens klippe sådan en lås. Ellers kan en vinkelsliber også klare det, den larmer blot lidt mere ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
*Hæ hæ*...måske. Men jeg forsøger ligesom at bibeholde træværket rundt om låsen..og eftersom låsen ikke gider gi´ sig, så vil yderligere vold nok resultere i "splinterudoverdethele". Jeg venter lige på en tilbagemelding fra "Boltsaks-Sanne"...ellers drøner jeg til Vellinge og låner Mulen´s. Hvis den al´så kan være i bilen ;)
:eek: "Boltsaks-Sanne" ... Tsk tsk... Nå, men min boltsaks er 350 mm og har klippekapacitet på 6 mm (ifölge Biltema), men den kan godt klare mere -jeg har dog ikke testet maxkapacitet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...min boltsaks er 350 mm og har klippekapacitet på 6 mm (ifölge Biltema)' date=' men den kan godt klare mere -jeg har dog ikke testet maxkapacitet...[/quote']Tak for lån, Sanne. Jeg skylder dig en boltsaks. Jeg satser på at drøne i bil-tema lige over nytår - så kan jeg få købt en ny til dig. Jeps...den var ikke "up to snuff". Jeg kværnede næbbet på den, og bukkede håndtagene - og der kom såmænd kun små mærker i stålet på låsen. Jeg fik så afmonteret hele døren med møje og besvær, og derefter afmonteret låse-øjer og lås. Turen gik til Bauhaus (med låsen i lommen) for at finde to nye øjer/øskner til min dør, som passede med de gamle udfræsninger. Det havde de sgutte *hmm* Jeg spurgte ekspedienten om han havde lyst til at vise mig hvor stærk han var, og teste deres største boltsaks på den gamle lås. Den var han frisk på! Han hev så en mega-morfar af en boltsaks ned fra hylden, og satte den til stålet. Og han måtte sgu´ knokle igennem for at få den til at gnaske sig igennem. Jeg var overrasket over hvor stærk den gamle lås var - og det var han også. Men det gik...og nu kunne jeg så bruge de to gamle låse-øjer igen. Go´ service :thumbdown Det var så en lille jule-historie...som endte lykkeligt, som sådanne jo helst skal. Alle gik ind i deres respektive skabe igen, og kom ud på den anden side netop som jule-anden stod på bordet. Og der blev spist, skålet, danset om juletræ og pakket gaver op. Og låsen...ja den passer sit job på det mørke kolde loft - præcis som en god lås skal. Godnat Glædelig Jul Godt Nytår ...og sov godt!

b193.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Ehm.... hvis saksen kan gabe over den, så klipper man altså i nøglens retning. Ja man deler hele messinkroppen i 2, kværner hele kroppen på den. Bøjlen er hærdet, derfor kan den ligefrem give mærker i en boltsaks. Så kan den gabe over kroppen af låsen, så klip der istedet for. Messing er ikke hærdet. Det er derfor at man kan være heldig at knække bøjlen med et slag. Det skal ikke være hårdt, men komme med et bestemt knald - som giver et chock til hærdningen. Godt du kom ind ude at splitte det hele ad trods alt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er den dog fjernet men har da en kami der sikkert med glæde ville placerer en lille men bestemt sprængladning på låsen så den overgiver sig. Men kan godt se det sjove i at få bauhaus gutten til at teste hans største bolt saks :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites