Jump to content
runel

Navigation og TMC

Recommended Posts

hmm.. prøv at ringe til dem her http://www.jarlsbilservice.com og høre om det er noget de kender til. Jeg har brugt dem til lidt forskelligt med stor tilfredshed og meget fair priser. Ved dog ikke om de kender noget til navi. Ellers er der jo altid aut. BMW, der kan jeg så ikke anbefale BMW i Lund som jeg har brugt et par gange. De er gode til at udskrive store regninger men i bedste fald middelmådige i den service jeg har fået leveret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ripper lige op i en gammel men god tråd. Da jeg er ret sikker på jeg ender med at købe BMW med navi blev jeg nysgerrig ang selve navi delen. Har været vant til VDO og TomTom3. Hvordan er BMW navi i forhold til det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en MK3 navi med 16:9 skærm - og har tidligere erfaringer med TomTom3 så nedenstående er baseret på det. Først og fremmest syntes jeg det er rigtig nice at det et indbygget i bilen, i stedet for en "dims" der sidder et eller andet sted i bilen og flagrer på en holder. Jeg skulle lige vænne mig til at den viser alt i 2D efter at have hygget mig med TomTom's 3D view, men i praksis fungerer det lige så godt. I forhold til TomTom3 syntes jeg den er bedre når man har flere "actions" med relativt kort afstand, der kan den fx hitte ud af at sige "take the next exit, then keep to the right to follow the E47" eller noget i den stil. Her ville TomTom3 sige "take the exit" og så "keep to the right" efter det var gjort. Disse kommandoer suppleres af en lille grafisk visning - og det fungerer faktisk ganske godt. I forhold til TomTom3 er GPS-dækningen noget mere robust den taber ikke positionen længere tid ad gangen, og hvis positionen tabes regner den ud fra hvor langt man kører ud fra hastigheden. Jeg syntes generelt det finder en god rute, i forhold til hvad der er det optimale på ture hvor man kender ruten på forhånd. Ulemper / ting der ikke virker så godt ----------- Jeg savner "road blocked the next xxxxx meters" fra TomTom, det var en hurtig og nem løsning at få den til at regne en alternativ rute når der pludselig opstod kø. TMC kompenserer delvist for dette, men jeg syntes faktisk den manuelle måde var bedre i praksis. I mindre byer / landområder får man ofte beskeden "you are not on a digitized road" hvorefter den ikke længere giver præcise navigations komandoer. Så skal man på kortet følge ruten ift vejen. Det er lidt fjollet, for kortet er der jo - og er meget detaljeret selv de meget små veje ude hvor jeg bor er jo med, men den vil bare ikke lave voice navi. Dette er det som jeg syntes er mest irriterende ved systemet. Systemet er lidt gammeldags at se på, men jeg syntes det er nemt og anvendeligt i praksis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du om der er ændringer i forhold til grafiken osv i Mk 4 udgaven som også er omtalt i tråde? Jeg brugte kun 2D visningen i TT så det er ikke noget der generer mig. Alt i alt lyder det jo rimelig godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Får man i BMW også vist navi'en i FIS? (mellem speedometer og omdrejningstæller) Det er en rigtig god detalje, som Audi/VW har på deres navigationssytemer, som bla. viser næste action og km dertil, således man ikke skal kigge over på skærmen hele tiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved du om der er ændringer i forhold til grafiken osv i Mk 4 udgaven som også er omtalt i tråde? Jeg brugte kun 2D visningen i TT så det er ikke noget der generer mig. Alt i alt lyder det jo rimelig godt.
Jeps - der er ændringer i grafikken hvis du updater MK4 til den nyeste software. Men det er kun kosmetiske ænderinger. Alt i alt er vi også meget godt tilfreds med det faktisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Får man i BMW også vist navi'en i FIS? (mellem speedometer og omdrejningstæller) Det er en rigtig god detalje' date=' som Audi/VW har på deres navigationssytemer, som bla. viser næste action og km dertil, således man ikke skal kigge over på skærmen hele tiden.[/quote'] Nope.. Mærkeligt nok ikke! For der er faktisk i min 530 et par ikoner/lamper i instrumentpanelet der altså ligner noget der kunne bruges til navi, men det er altså bare ikke aktivt. Det kan godt være de nye modeller har det... FIS'en i en BMW består mest af alt af en enkelt linjes dot-matrix display til diverse beskeder, det er lidt fesent egentlig... :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ulemper / ting der ikke virker så godt ----------- Jeg savner "road blocked the next xxxxx meters" fra TomTom, det var en hurtig og nem løsning at få den til at regne en alternativ rute når der pludselig opstod kø.
Jeg er meget enig i stort set alt hvad du beskriver omkring BMW navi. Jeg har mk4, og ved ikke om det gør den store forskel i forhold til mk3? Andet end mk4 kører DVD/CD, mk3 er vist kun til CD. Men i tilfælde af f.eks kø forude, så kommer hende damen og siger noget i retning af: "Attention please, queue ahead in three kilometres".. Så kører man tre kilometer, og så står det nærmest stille.. Samtidig med "attention please..." har den beregnet en alternativ rute, hvor man så kan vælge den alternative, eller fortsætte af den rute den oprindeligt havde planlagt. Desuden kan man på kortet se en masse forskellige symboler på vejene, i tilfælde af kø, vejarbejde, uheld, tåge, glat vej og meget andet gejl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
J Men i tilfælde af f.eks kø forude, så kommer hende damen og siger noget i retning af: "Attention please, queue ahead in three kilometres".. Så kører man tre kilometer, og så står det nærmest stille.. Samtidig med "attention please..." har den beregnet en alternativ rute, hvor man så kan vælge den alternative, eller fortsætte af den rute den oprindeligt havde planlagt.
Jeps - når "forhindringer" sendes via TMC systemet så virker det faktisk fint med BMW's navi og en rute udenom, slet ingen tvivl om at det er rigtig smart. Jeg syntes bare jeg flere gange har været ude for at whatever forhindring der lige var ikke er sendt via TMC og så savner man muligheden for at få den til at lave en rute uden om fx motorvejen de næste par kilometer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Får man i BMW også vist navi'en i FIS? (mellem speedometer og omdrejningstæller) Det er en rigtig god detalje' date=' som Audi/VW har på deres navigationssytemer, som bla. viser næste action og km dertil, således man ikke skal kigge over på skærmen hele tiden.[/quote'] I min 330'er har jeg et lille "dotmatrix" display i bunden af instrument-huset. Der skriver boardcomputeren ud over forbrug og temp osv. også hvor langt der er til man skal dreje, når man skal det. Jeg mener den laver en nedtælling fra 300m, hvis jeg husker rigtigt. Jeg bruger det ikke ret meget, da jeg syntes stemmen fra anlæget guider ret godt og jeg foretrækker at ha øjnene på vejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

TomTom og TMC Jeg er helt enig, det er lousy at det ikke er i Tomtom, men heldigvis så kommer det i de nye Tomtom's der bliver frigivet her omkring mig. Dyreste koster omkring 5500 DKR.. TMC modulet er lavet sådan så det er en slags ekstern antenne, så måske ikke verdens bedste løsning. Mere information her: http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=212&Language=1 TMC Modulet: http://www.mytomtomgo.com/vervolg.php?id=127

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
MK4 modellen har en dobbelt så hurtig professor (108 mod 54 MHz) og noget mere hukommelse. Anlægget sidder i en 330ci'er.
Jeg har DVD-navi i min mørkeblå '03 BMW 530d Touring Steptronic (E39). Dvs. een skive med hele Europa ;)
Din 530d er fandme osse lækker. Overvejede sådan en da jeg syntes den er mere praktisk med 4d og nok osse mere økonomisk, men kærligheden til ci'eren vandt over fornuften
Hvis du på et tidspunkt skulle komme til fornuft ;) skal jeg "efter sommerferien/efterår 2006" af med min 530d (mørkeblå, cremelæder samt 41 punkter på udstyrslisten), idet jeg ønsker at købe en BMW 535d E60. Som nævnt er min 530'er særdeles veludstyret - og jeg skal iøvrigt bruge en 300-serie til een af min sønner...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du på et tidspunkt skulle komme til fornuft ;) skal jeg "efter sommerferien/efterår 2006" af med min 530d (mørkeblå, cremelæder samt 41 punkter på udstyrslisten), idet jeg ønsker at købe en BMW 535d E60. Som nævnt er min 530'er særdeles veludstyret - og jeg skal iøvrigt bruge en 300-serie til een af min sønner...
Jeg syntes stadig 530d'eren er lækker, men min næste bil bliver enten en E46 M3 eller en E90 med den nye 3-liters turbo benziner. Mummm! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille display i 320D E46?? Hej Jeg har købt en 320D e46 med et lille navigationsanlæg, som det på vedhæftede billede (eller se her: http://cgi.ebay.it/BMW-Navigation-System-Multi-Info-Radio-per-serie-3-E46_W0QQitemZ9743835195QQcategoryZ75327QQcmdZViewItem) Kan man af det udlede, hvilket navigationssystem jeg bruger, altså mkI, II, III, IV osv., det er vel vigtigt hvis man vil opgradere? Selve CDen sidder i veksleren i bagagerummet. Jeg kunne tænke mig at opgradere til de nyest mulige kort, så hvis nogen kender systemet og har en CD til salg hører jeg også gerne om det. Og jeg vil også gerne om hvad I synes om systemet, jeg selv er måske ikke videre imponeret, men det er da i det mindste pænt integreret i bilen. Mvh Henke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites