runel 0 Anmeld indhold Skrevet December 10, 2005 Hej folkens, jeg har investeret i en BMW med navigationsanlæg, men jeg har endnu ikke set nogen TMC-meddelelser, på trods af jeg kørte omkring et vejarbejde på motorvejen forleden, hvor vejen var spærret totalt. For neden på displayet står der TMC med grønne bogstaver, hvilket jeg tager som at stationen jeg lytter til, også sender TMC. SR's P3, i dette tilfælde. Bilen er en import-bil. Skal TMC-tuneren eventuelt justeres over til at lytte på en anden kanal, eller er SR bare dårlige til at sende TMC meddelelser ud? Burde der ikke være en dynamisk-routing i anlægget (et mk3 anlæg) der fandt ud af at føre mig udenom vejarbejdet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 RTFM.... (Read The Fucking Manual)..... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steffenr 10 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 jeg har slået mit fra blev sgu træt af at høre på det, det sgu næsten ligesom hende damen der ikke kan finde vej, som audi har valgt at kalde navi Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Mm.. Det lyder mærkeligt - i min bliver det fint markeret på kortet når man hopper ind i navigationen. Jeg syntes dog ikke det er alle vejarbejder der bliver markeret. Det er sidste generation af CD-navi'en (MK-IV tror jeg det er den hedder) med 16:9 skærm jeg har. Korrekt, TMC lyser grøn når den modtager TMC data. Du kan i øvrigt sagtens lytte til en kanal og modtage TMC fra en anden - tryk på INFO knappen så kan du vælge hvilken kanal du vil have TMC information fra. For at få fuldt udbytte er du nødt til at fortælle den hvor du skal hen (altså knappe en destination ind i navigatoren), så bliver du nemlig advaret på forhånd hvis der opstår kø med mulighed for at lade den beregne en alternativ vej til dig. Og kast et blik i manualen, der står også lidt. Det har ingen betydning at bilen er en import - det er en europæisk standard. Se også her http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=2190 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 RTFM.... (Read The Fucking Manual)..... ;) Been there, tried to do that.. Den er på FRANSK! Adr! ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Mm.. Det lyder mærkeligt - i min bliver det fint markeret på kortet når man hopper ind i navigationen. Jeg syntes dog ikke det er alle vejarbejder der bliver markeret. ... For at få fuldt udbytte er du nødt til at fortælle den hvor du skal hen (altså knappe en destination ind i navigatoren), så bliver du nemlig advaret på forhånd hvis der opstår kø med mulighed for at lade den beregne en alternativ vej til dig. Ok, så er jeg måske blot rendt ind i at de ikke har fået sendt meddelelse ud om pågældende vejarbejde, da jeg netop havde lagt en rute den dag jeg kørte forbi. Hvad med kortet, kræves der ikke noget specielt af dette også? Jeg havde BMW's (navteq) originalkort 2004-2 i den dag. Burde der ikke være TMC med på det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steffenr 10 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Been there' date=' tried to do that.. Den er på FRANSK! Adr! ;-)[/quote'] tag forbi jan nygaard på amar og få en dansk manual Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Hvad med kortet' date=' kræves der ikke noget specielt af dette også? Jeg havde BMW's (navteq) originalkort 2004-2 i den dag. Burde der ikke være TMC med på det?[/quote'] Jo, det er der. Jeg havde TMC på 2004-1 hvor der var og har nu et 2005-2 scandinavia kort hvor der også er (plus et par rundkørsler som den ikke kendte i 2004-1;)). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Bruger også navteq kort til Volvo'en. Er DVD'en med kort reelt ens, selvom navigation er af andet mærket ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Bruger også navteq kort til Volvo'en. Er DVD'en med kort reelt ens' date=' selvom navigation er af andet mærket ?[/quote'] Hmm.. Ja godt spørgsmål - jeg tror faktisk de er indbyrdes kompatible. Hvis du søger lidt på eBay kan man købe kort dér - så vidt jeg se er de. Fx.. "ORIGINAL NEWEST 2006 BMW VAUXHALL RENAULT ROVER MINI CARIN " Kortene er i øvrigt en hel del billigere at købe på eBay end hos fx BMW, og det 2005-2 kort jeg købte der ser i det mindste 100% originalt ud inklusive "vandmærke" ved centerhullet i CD'en. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Mm.. Det lyder mærkeligt - i min bliver det fint markeret på kortet når man hopper ind i navigationen. Jeg syntes dog ikke det er alle vejarbejder der bliver markeret. Det er sidste generation af CD-navi'en (MK-IV tror jeg det er den hedder) med 16:9 skærm jeg har. Hov, så lige det her. Hvis der står DVD på enheden i bagagerummet, så er det en MK4. Den kan læse DVD'er, men så vidt jeg kan se leverer navteq deres kort på CD alligevel? Den er nok "fremtidssikret" :-) Jeg overvejer at skifte min MK3 ud med en MK4 på et tidspunkt. De er ikke så dyre på ebay.de. Forøvrigt, hvordan er præcisionen på dit anlæg? Når jeg kommer hen imod et kryds og skal dreje, siger den "drej om 100m", selvom jeg er maks 50m fra krydset. Når jeg holder med snuden af bilen helt henne ved den hvide streg i krydset, siger den stadig der er 30m til jeg skal dreje. Selvom bilen er længere end den foregående, og antenne sidder bagerst, mener jeg dog ikke jeg er oppe i nærheden af 30m endnu. Jeg funderer på om anlægget kan kalibreres, eller der bare er et offset på kortmaterialet. Jeg har prøvet med to forskellige årgange.. 2004-2 og 2005-2, samme problem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Ah.. Så er det en MK3 jeg har! - Min tager ikke DVD'ere. Hos BMW kan man - i det mindste - købe et DVD kort som indeholder hele Europa. Ved du om MK4'erne kan andet nyt end læse DVD kortene? De koster vel alligevel 4-500 euro med mindre man er heldig. Hehe... Nej 30 meter er bilen nok ikke! ;) Jeg syntes faktisk ikke jeg har dét problem generelt, men ind imellem nok. Jeg tror det er kortet - i det mindste for mig - for vel 80% af alle sving/afkørsler/mm rammer den altså præcist nok. Dog vil jeg sige, at det er praktisk at have kortet med på skærmen så man lige kan se at man drejer det rigtige sted. Jeg tror ikke du kan kalibrere den... Hvis noget, så skulle det nok ske ved at du tager strømmen på bilen - men jeg tror nu bestemt GPS modtageren er selvkalibrerende. Er det i byen du har afvigelser? For der kan det jo være problemer med GPS dækning, jo mindre satellitter den kan se jo mindre præcist er det jo. Jeg har kun prøvet TomTom på en iPAQ som andet, og der syntes jeg klart at BMWs fungerer bedre generelt set, specielt fordi den ikke taber positionen i byer og det gjorde TomTom altså ind imellem - det er RET irriterende. Min kollega har lige fået ny firma-dyt (Citroën C4 138hk) med VDO navigation - meget smart faktisk - den har skærmen indbygget i bakspejlet... Dog lidt surt at det specielle bakspejl med skærm er "strappet" fast på det originale bakspejl og computeren sidder og fylder i handskerummet... Hvad har du rundt om din navi? :) Min sidder i en e39 530dA touring fra 2002. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 MK4 modellen har en dobbelt så hurtig professor (108 mod 54 MHz) og noget mere hukommelse. Der er en mere udtømmende redegørelse her: http://www.bmwmotorsports.org/pdf/MK4.pdf Det skulle bl.a. betyde, at når du kører forkert, eller med vilje vælger en anden rute end den beregnede, er den hurtigere til at foreslå en ny rute til at kompensere. Meget nyttigt, hvis man pga. vejarbejde der IKKE er sendt ud over TMC tvinges af vejen :-) Det ku være jeg skulle ta ud på et åbent område og holde med bilen et stykke tid, for at lade den kalibrere sig selv lidt. Det burde den ellers kunne finde ud af når den holdt parkeret på store parkeringspladser. Det ku være interessant at have en ipaq med GPS med, bare for at sammenligne koordinaterne. Hvis de er ens, må det jo være kortmaterialet der afviger. Jeg er forøvrigt ret begejstret for, at den i det lille display blandt speedo og tachometer skriver hvor langt der er til man skal dreje også. Det er super praktisk ikke at skulle kigge ned til midterkonsollen når man kører. Det perfekte havde dog nok været et HUD-display, lissom i den nye M5'er. *savle* Anlægget sidder i en 330ci'er. Din 530d er fandme osse lækker. Overvejede sådan en da jeg syntes den er mere praktisk med 4d og nok osse mere økonomisk, men kærligheden til ci'eren vandt over fornuften ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
splint 10 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Hej runel Du kan ikke kalibrere navigatoren, så den bliver helt præcis. Du skal regne med at den måde kortene er lavet på er eksempelvis at 0 m er afstanden når du befinder dig i midten af krydset. Kortene angiver eksempelvis ikke bredde på de veje du kører på, da det jo vil blive en for stor informationsmængde der skulle lagres på cd/DVD. Principielt er vejene i systemet angivet som streger og punkter. Desuden er der en anden ting vedr. præcissionen der gør sig gældende, nemlig at de satelitter man benytter til navigation er ejet af det amerikanske forsvar og de sender en form for støjsignal, således at du aldrig vil få en helt nøjagtig position. Jeg mener at det drejer sig om en misvisning på mellem 5-10 m. Uden støjen ville nøjagtigheden være på ca. 0.5 m. Dette skyldes at andre ikke skal kunne misbruge GPS'ens muligheder til millitære/terrormæssige formål. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 10, 2005 Halløj igen, jeg har netop opdateret anlægget med en v25-software, og nu vælter det ind med TMC-meddeleser. Det må ha været noget galt med det gamle SW, men nu virker alting tilsyneladende fint. Mht. præcisionen af signalet, så krydser jeg fingre og håber der er sket en forbedring her også. Det må afvente en køretur imorgen. Tak til dem der har deltaget i tråden :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mikkel Olsen Anmeld indhold Besvaret December 11, 2005 Send mig en mail på "mikkel@olsen.as" - det kan være at jeg ligger inde med den aller nyeste software til at opgradere grafikken på din navi samt den nyeste navigations DVD :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2005 Halløj igen, jeg har netop opdateret anlægget med en v25-software, og nu vælter det ind med TMC-meddeleser. Det må ha været noget galt med det gamle SW, men nu virker alting tilsyneladende fint. Mht. præcisionen af signalet, så krydser jeg fingre og håber der er sket en forbedring her også. Det må afvente en køretur imorgen. Tak til dem der har deltaget i tråden :-) Hmm.. Hvordan gør man det?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2005 Hej runel Du kan ikke kalibrere navigatoren, så den bliver helt præcis. Du skal regne med at den måde kortene er lavet på er eksempelvis at 0 m er afstanden når du befinder dig i midten af krydset. Kortene angiver eksempelvis ikke bredde på de veje du kører på, da det jo vil blive en for stor informationsmængde der skulle lagres på cd/DVD. Principielt er vejene i systemet angivet som streger og punkter. Hej Splint, jeg har tidligere kørt med en ipaq med TomTom på, og denne var tilsyneladende så god, at den kunne sige om jeg holdt i den ene eller den anden side af vejen. Den kunne ihvertfald godt se hvornår jeg holdt på den ene eller den anden side af en vej, hvor man ikke lige kunne krydse midterrabatten, og ledte mig så i hhv. nordlig eller sydlig retning. Jeg syntes også det ser ud til at bmw'ens navi, som du skriver, er baseret på at vejen har 0 i bredde, dvs. en streg. Om det er et problem, ved jeg ikke endnu. Det må afvente yderligere tests :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2005 Send mig en mail på "mikkel@olsen.as" - det kan være at jeg ligger inde med den aller nyeste software til at opgradere grafikken på din navi samt den nyeste navigations DVD :-) Hej Mikkel, den allernyeste er V26. Har du fået den til at køre på et MK3 anlæg? I så fald vil jeg vældigt gerne prøve den :-) Jeg læser lidt blandende rapporter om hvor vidt det virker. Hvad version står der under "set" på dit navianlæg? Så vidt jeg kan se, opgraderes et mk3 anlæg ikke videre end 3-1/63, hvilket den allerede nåede med V22 softwaren. Jeg flashede med v25 igår aftes, og min står på 3-1/63 nu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2005 Hmm.. Hvordan gør man det?? Man skal bruge en CD med softwaren på. Man brænder et iso-image ud på en skive, sætter tænding på bilen og starter navi'en op så den står med kort på. Derefter ejecter men kort-disken, sætter den nye CD i, som anlægget så "booter" fra. Følger man dialogen på skærmen skal man først bekræfte at man er ved at opdatere, så går der 4-5 minutter mens en progress-bar snegler sig afsted, og tilsidst rebooter anlægget og softwaren er opdateret. Jeg har en V25 liggende du må låne hvis du har lyst. Det skulle være den nyeste der kører på et mk3 anlæg, med mindre Mikkel ka få v26'eren til at køre. V26 har en del mere fancy grafik og nogen andre forbedringer. www.x5world.com har et stort afsnit om navi. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 11, 2005 Jeg har en V25 liggende du må låne hvis du har lyst. Det skulle være den nyeste der kører på et mk3 anlæg' date=' med mindre Mikkel ka få v26'eren til at køre. V26 har en del mere fancy grafik og nogen andre forbedringer.[/quote'] Det er jeg interesseret i... Mail? lars (at) landligt (dot) dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr Olsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2005 Jeg kører uden problemer med V26 men mit navi er også MK4.... Tror ikke I kan benytte jer af V26 hvis I kører MK3 da V26 efter min overbevisning kræver DVD - men er altså ikke sikker! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2005 Jeg kører uden problemer med V26 men mit navi er også MK4.... Tror ikke I kan benytte jer af V26 hvis I kører MK3 da V26 efter min overbevisning kræver DVD - men er altså ikke sikker! Jeg tror ikke der er nogen DVD-specifikke features ved v26, jeg ka ihvertfald ikke finde nogen. MK3 softwaren har ikke ændret versionsnummer siden v22 kom, så de har nok opgivet at udvikle videre på det anlæg. Jeg bliver nok nødt til at ha mig en mk4 boks på et tidspunkt :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr Olsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2005 Jeg tror ikke der er nogen DVD-specifikke features ved v26, jeg ka ihvertfald ikke finde nogen. MK3 softwaren har ikke ændret versionsnummer siden v22 kom, så de har nok opgivet at udvikle videre på det anlæg. Jeg bliver nok nødt til at ha mig en mk4 boks på et tidspunkt :-) Ok, men den V26 jeg har ligger på en DVD.... Men kan kun opfordre dig til på den ene eller anden måde at få V26 da der er STORE ændringer i grafikken mv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2005 Hej folkens, jeg skrev i sidste uge til Navteq for at høre om der er et offset i deres kortmaterial der kan være årsag til de 30 meters afvigelser jeg har oplevet. Navteq skriver idag tilbage, at dette er pga. en misjustering af bilens GPS, og at den skal serviceres for at få justeret dette. (that figures) Kender nogen af jer et kompetent BMW værksted i skåne eller hvordan med de danske på sjælland? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites