Guest Ib Caspar Anmeld indhold Skrevet December 8, 2005 ER der nogen der ved hvordan det fungere med en fartbøde som jeg har fået for at køre 84 hvor jeg må køre 50? Svensk kørekort, men på dansk grund. Hvilke sanktioner kan jeg forvente udover bøden? PFT. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
willerup 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 ER der nogen der ved hvordan det fungere med en fartbøde som jeg har fået for at køre 84 hvor jeg må køre 50? Svensk kørekort, men på dansk grund. Hvilke sanktioner kan jeg forvente udover bøden? PFT. http://www.sikkertrafik.dk/10000c/GSID/3236501 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Det kan være en tricky en. Du kan være særdeles uheldig, da dansk og svensk politi nogle gange arbejder sammen. 84 km/t i en 50 km/t zone er vist nok til en betinget frakendelse ? Hvis det er tilfældet, så kan du opnå en straf i sverige også, dvs. hvis det også ville ha' givet betinget frakendelse i Sverige, så får du så også den straf (dette er fordi du har svensk kørekort). Helt galt er det hvis du står til ubetinget frakendelse af kørekortet, så kan svensk politi nemlig ta' dit svenske kort. Havde du derimod haft dansk kort, så ville det ikke ha' haft størrere betydning. Du ville ha' fået et klip i kort, og en bøde. Er du bosat i dk skulle du muligvis op til orienterende køreprøve, men den bortfalder når du bor i Sverige. Er der tale om ubetinget frakendelse af kørekortet i DK (og man har dk kørekort) så kan du kun genhverve kortet i dk. Det betyder du skal flytte tilbage til dk for at få lov at generhvere kortet. Derimod snakker politiet ikke sammen på tværs af grænsen, hvilket betyder du kan ta' svensk kørekort. I princippet kan du starte på det dagen efter du har fået frataget dit danske kørekort. Dog gælder dit kørselsforbud stadig i DK, så har du fået taget kortet for 1 år i dk, og har taget et svensk kørekort i mellemtiden, så kan du ikke køre i DK indtil straffen er udstået. Men, du kan køre i resten af verden med dit svenske kørekort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 ER der nogen der ved hvordan det fungere med en fartbøde som jeg har fået for at køre 84 hvor jeg må køre 50? Svensk kørekort, men på dansk grund. Hvilke sanktioner kan jeg forvente udover bøden? PFT. Blev du ikke informeret om det da du blev stoppet? Jeg fik bare et girokort med posten fra DK, men min overskridelse var "kun" på 38,5 %. Helt udenom det svenske politi. At betale ved kasse 1:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Taget fra et andet indlæg: Nu har jeg talt med Tårnby Politi omkring klippekortsordningen for os svanskere med dansk kørekort. Han har skrevet følgende om de nye regler, håber det afhjælper lidt Hej Trine. Tak for din henvendelse. Du er kommet til den rigtige! Hvert klip giver en bøde. Hvis du får 3 klip indenfor 3 år, så får du udover en bøde også en betinget frakendelse af førerretten. Hvis det er mindre end 3 år siden, at du fik kørekort, skal der kun 2 klip til et kørselsforbud. En betinget frakendelse betyder, at man godt må fortsætte med at køre bil. Hvis man i en prøvetid på 3 år efter den betingede frakendelse laver en forseelse, som i sig selv er til en betinget frakendelse, eller får et tredje klip, så udløser det en ubetinget frakendelse af førerretten, hvilket betyder, at man ikke må køre bil i en periode. Ved en betinget frakendelse af førerretten skal man, hvis man bor i Danmark, op til en kontrollerende køreprøve, for at bevise, at man kender færdselsloven og kan køre bil. Da du bor i Sverige, skal du ikke op til en kontrollerende køreprøve, men hvis du indenfor prøvetiden på 3 år flytter tilbage til Danmark, kan du forvente at blive indkaldt til en kontrollerende køreprøve. En betinget frakendelse har ingen betydning for din førerret i Sverige eller andre lande. En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige, hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige. Du behøver ikke at ombytte dit danske kørekort til et svensk. Der er intet krav om, at du skal ombytte kørekortet, så længe du bor i et nordisk land eller indenfor EU. Hvis du har yderligere spørgsmål, så kan du evt. ringe til mig på tlf. 32 48 14 48. I øvrigt, så kan du hente en folder om klippekortordningen på enhver politistation i Danmark. Med venlig hilsen Bo Schødt Kluxen politiassistent Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Taget fra et andet indlæg: Nu har jeg talt med Tårnby Politi omkring klippekortsordningen for os svanskere med dansk kørekort. Og, det er så der forskellen er. Han har svensk kørekort Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 er du blitz'et eller blevet stoppet???? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Og' date=' det er så der forskellen er. Han har svensk kørekort[/quote'] En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige, hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige' date=' hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige.[/quote'] Det er nemlig rigtigt.... Det står også andetsteds i denne tråd Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Det er nemlig rigtigt.... Det står også andetsteds i denne tråd Hvis du nu læste hele mit første indlæg er det taget derfra, men du læser jo som sædvanlig kun de første 2 linier og danner en mening... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Hvis du nu læste hele mit første indlæg er det taget derfra' date=' men du læser jo som sædvanlig kun de første 2 linier og danner en mening... [/quote'] Nu fatter jeg ingenting... jeg skrev følgene: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Hvis du nu læste hele mit første indlæg er det taget derfra' date=' men du læser jo som sædvanlig kun de første 2 linier og danner en mening... [/quote'] Nu er det tilfældigvis klippet fra en mail JEG har modtaget fra Tårnby Politi. Spørgsmålet og svaret omhandler KUN PERSONER MED DANSK KØREKORT DER ER BOSAT I SVERIGE... ´ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Nu er det tilfældigvis klippet fra en mail JEG har modtaget fra Tårnby Politi. Spørgsmålet og svaret omhandler KUN PERSONER MED DANSK KØREKORT DER ER BOSAT I SVERIGE... ´ Ja, men ikke desto mindre kan netop denne ene sætning bruges som svar. Hvis du mister din fører-ret i Sverige, kan du jo ikke have kørekort der... Fører-ret=kørekort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Nu fatter jeg ingenting... jeg skrev følgene: Så nej, jeg VIL ikke bare være på tværs, læs ovenstående. Ro på, Palle, vi er jo enige i denne sag. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Ja' date=' men ikke desto mindre kan netop denne ene sætning bruges som svar. Hvis du mister din fører-ret i Sverige, kan du jo ikke have kørekort der... Fører-ret=kørekort.[/quote'] Ja, men det er bare ikke korrekt. Hvis du har DANSK kørekort, og mister det i DK, mister du IKKE føreretten i SE. Læs nu mit svar ! Du kan, umiddelbart efter du har mistet dit DANSKE kørekort, begynde at ta' kørekort i SVERIGE, og så kan du køre i SVERIGE og resten af verden men ikke i DK før din ubetingede frakendelse bortfalder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Ja, men det er bare ikke korrekt. Hvis du har DANSK kørekort, og mister det i DK, mister du IKKE føreretten i SE. Læs nu mit svar ! Du kan, umiddelbart efter du har mistet dit DANSKE kørekort, begynde at ta' kørekort i SVERIGE, og så kan du køre i SVERIGE og resten af verden men ikke i DK før din ubetingede frakendelse bortfalder. Nu gør du mig sgu lidt forvirret, sætningen siger jo det modsatte eller snakker vi bare forbi hinanden? Her er sætningen igen: En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige, hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige' date=' hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige.[/quote'] Det er jo i princippet korrekt, men der er den forskel at dansk politi ikke kan inddrage dit svenske kørekort. Det du skriver vedr. KUN dansk kørekort. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige' date=' hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige.[/quote'] I praksis betyder det (hvis du mister dit dansk kørekort) at du skal ta' et nyt i Sverige. Det kan ikke generhveres i DK, da man er bosat i Sverige, men derimod kan man udfylde diverse blanketter og derefter begynde at ta' kørekort i Sverige. Når man så får kortet, så må man køre i Sverige og resten af verden, men ikke i Danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Rolig svende:) Sætningen betyder, at hvis du på et dansk kørekort I DANMARK begår en forseelse der giver ubetinget frakendelse af kørekortet så kan de nuppe det og du kan ikke få det igen. YDERLIGERE KAN de overgive sagen til svenske myndigheder og du KAN HVIS forseelsen tillige ville have være en ubetinget frakendelse i Sverige MISTE FØRERETTEN i Sverige. Men det kræver at de danske myndigheder overgiver sagen til de svenske. Og det gælder kun for danske kørekort.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Det er jo i princippet korrekt' date=' men der er den forskel at dansk politi ikke kan inddrage dit svenske kørekort. Det du skriver vedr. KUN dansk kørekort.[/quote'] Så ringede jeg sgu til Tårnby Politi og der skal herefter ikke herske tvivl om at hvis du begår en forseelse med dit svenske kort i DK der medfører ubetinget frakendelse, så napper hr. betjent dit kort fysisk og sender det til de rette svenske myndigheder, med et stk. papir på din forseelse, hvorefter det er op til dem at sanktionere dig. Hvis forseelsen så er til ubetinget frakendelse i Sverige, så mister du det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Rolig svende:) Sætningen betyder, at hvis du på et dansk kørekort I DANMARK begår en forseelse der giver ubetinget frakendelse af kørekortet så kan de nuppe det og du kan ikke få det igen. YDERLIGERE KAN de overgive sagen til svenske myndigheder og du KAN HVIS forseelsen tillige ville have være en ubetinget frakendelse i Sverige MISTE FØRERETTEN i Sverige. Men det kræver at de danske myndigheder overgiver sagen til de svenske. Og det gælder kun for danske kørekort.. Hr. betjent sagde det samme og JO de overgiver altid sagen til de svenske myndigheder ved ubetinget frakendelse, når du er bosat herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Hr. betjent sagde det samme og JO de overgiver altid sagen til de svenske myndigheder ved ubetinget frakendelse' date=' når du er bosat herovre.[/quote'] Nu siger du jo også det vi hele tiden har sagt !!! Hvis du har svensk kørekort, så kan du miste føreretten i Sverige også. Men, har du DANSK kørekort, så kan du ta' det i Sverige igen, og så må du køre i sverige !!! For fanden da, læs nu hvad der er skrevet !!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jesper Lau 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Hva' så hvis man har dansk kørekort, svensk indregistreret tysk bil og bliver taget i Norge og............ Nej glem det Det er dog utroligt som I kan hidse jer op. Hvis denne tråd handlede om at øresundstogene nu skulle være halvt så store eller broafgiften skulle tredobles ville diskussionen stadig være mere afdæmpet. Så rolig nu (Det er svensk og betyder "vær så sjov" eller noget...) Det var bare lige mine kommentarer /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malezar 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Der blev blitzet igår middag på MotorRing3. Jeg lå med 60 i en 50-60km zone...svært at se da hastighederne skifter hver 100m på den strækning. Jeg ved heller ikke om det var mig eller ham foran der blev skudt. Men lad os se hvad der sker. :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jønsson 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Nu siger du jo også det vi hele tiden har sagt !!! Hvis du har svensk kørekort, så kan du miste føreretten i Sverige også. Men, har du DANSK kørekort, så kan du ta' det i Sverige igen, og så må du køre i sverige !!! For fanden da, læs nu hvad der er skrevet !!! Vi er enige om det med SV kortet, som jeg jo også gjorde opmærksom på tidligere, så langt så godt. :th2: Jeg har for fanden da lige snakket med Tårnby Politi og de siger at du også mister fører-retten i Sverige hvis du er bosat her, ergo kan du ikke bare tage et nyt kort her. Det er jo for #"¤%#% også det der står i den tilbagevendende sætning: En ubetinget frakendelse kan få betydning for din førerret i Sverige, hvis forseelsen også ville have medført en ubetinget frakendelse i Sverige. Så du kan altså først tage et nyt i Sverige, når din frakendelse af fører-ret udløber her også. Men Tårnby Politi tager sikkert fejl, så du har nok ret. I tvivls-tilfælde, ring 004532481448 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites