eingin 10 Anmeld indhold Skrevet December 7, 2005 Hvis en aktie er UNDERVIKT, betyder det at den er undervuderet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 7, 2005 Hvis en aktie er UNDERVIKT' date=' betyder det at den er undervuderet?[/quote'] Næh. Undervikt betyder undervægt. Hvis det er en anbefaling, betyder det, at det er en aktie, man bør have færre af (og tilsvarende flere af en anden - overvægt) Hvis det er en beskrivelse af de faktiske forhold, angiver det, at i en bestemt portefølje er der færre af den pågældende aktie end, ja, hvad der skulle have været, hvis aktieejeren havde investeret neutralt i forhold til et givet udgangspunkt. Hvis man nu sagde, at det var danske aktier, der var udgangspunktet, ville det være neutralt, at investere, så porteføljen fik samme procentvise sammensætning, som hele den danske aktieformue. Så kunne man derefter for eksempel give undervægt til teleaktier og overvægt til vindmøller whatever, alt efter forventninger. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
eingin 10 Anmeld indhold Besvaret December 7, 2005 Tak for den grundige forklaring :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 7, 2005 Men omvendt anbefaler man jo ikke at undervægte en aktie hvis man synes den er et super køb:) så undervurderet er vel ikke helt hen i skoven...med mindre man læser undervurderet som at den er prisfastsat for lavt... hmm skummelt..også er det jo netop modsat af undervægtet... sorry jeg stopper nu. Men tak Nils for den grundige forklaring:) jeg savnede blot ordet benchmark eller på dansk "referenceindeks" i din gennemgang.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 7, 2005 Men omvendt anbefaler man jo ikke at undervægte en aktie hvis man synes den er et super køb:) så undervurderet er vel ikke helt hen i skoven...med mindre man læser undervurderet som at den er prisfastsat for lavt... hmm skummelt..også er det jo netop modsat af undervægtet... sorry jeg stopper nu. Men tak Nils for den grundige forklaring:) jeg savnede blot ordet benchmark eller på dansk "referenceindeks" i din gennemgang.. Der er jo den meget lille, meget dybe, og meget bagvendte sandhed, at for at tjene penge på aktier skal man købe nogen, som ingen vil have - undervurderede (undervægt)-aktier, som så senere viser sig, at være fejlvurderede. Det er så lige den sidste del af det, der er det svære, har jeg hørt. Desværre er der endnu ikke noget spekulativt derivat, der hedder pasts, man kan kun få futures - og det er sørme så svært. :) "Spekulativt derivat" - den er meget god ikke. Lige så god som referenceindeks og benchmark. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
göte_børge 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Jag är imponerad av din kunskap Nils. Få danskar med kunskap om aktier. Det lär väl bli ändring på det nu när de danska reglerna förändras så att det är möjligt att Spekulera (=sälja aktier mindre än tre år efter man köpt dem ;-) ) Och så enkla övergångsregler. Hamna så nära 136.000 som möjligt vid årsskiftet eller det dubbla om du har en kone, men om du har huslån ska du sälja nu... eller hur det nu är. Jag har i varje fall köpt Kviklotter så att jag ska kunna hamna på 2*136... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 I forhold til Danmark er Sverige er jo et skatteparadis - dog kun når det gælder arbejdsfri indtægter. Det kunne vi lære noget af. (Det er så også det, vi gør):) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
willerup 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 I forhold til Danmark er Sverige er jo et skatteparadis - dog kun når det gælder arbejdsfri indtægter. Det kunne vi lære noget af. (Det er så også det' date=' vi gør):)[/quote'] Er det ikke lidt i overkanten at kalde det et skatteparadis? Der er stadig fuld skat på kapitalvinst i SE - lidt flere huller, men skatteparadis... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Er det ikke lidt i overkanten at kalde det et skatteparadis? Der er stadig fuld skat på kapitalvinst i SE - lidt flere huller' date=' men skatteparadis...[/quote'] Nej Sverige er ikke et skatteparadis. Sverige har formentlig verdensrekord i skattetryk. Derfor troede jeg, at den lette ironi i dette drastiske ordvalg ville være tydelig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites