Denise 10 Anmeld indhold Skrevet December 6, 2005 Hej Alle :) Vi skal over og se på et hus i Bunkeflostrand. Men én ting som forvirrer mig er at jeg har hørt flere steder at de svenske kvm er større end de danske?!?!? Er en kvadratmeter ikke en kvadratmeter...?! Selvfølgelig er der forskel på brutto og netto kvm i danske mål, men har fået af vide at når man, som vi gør nu, kigger på et hus til 135kvm så skal vi lægge lidt til da svenskerne regner det anderledes ud....?!? Skal lige tilføje, at jeg også har hørt det fra en ejendomsmægler... Men er der nogen der kender noget til det eller lign.... :) Altid meget rart at vide inden man køber et hus (som først er færdig sommeren 2007 ) Venlig Hilsen En forvirret Denise ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
juliedenise 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Det har du ret i, men der er faktisk meget nemt, i sverige måler man kvm i den gulvplas der er og i dkk er det fra væg til væg. håber du kan bruge det. mvh juliedenise Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Man skulle jo tro at en kvadratmeter er en kvadratmeter... og det er det jo i princippet også, hvis du måler en flade der er 1*1 meter:) Problemet opstår da svenskernes mål er mere "ærlige" end de danske. Med andre ord så måles vægge, hulrum, trappesatser og flader hvor der ikke er ledig gulvplads ikke med i kvadratmetrene. Køkkenet f.eks er det kun gulvarealet der er regnet med. Derfor vil jeg påstå at en svensk kvadratmeter er en rigtig kvadratmeter og en dansk kvadratmeter er lidt mindre:) Var det klart? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Denise 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Aha ;) Ja det kan jeg godt se. Men det er jo kun godt Men hvor meget tror i så et 1-plans hus på 135kvm er? Der er både brygger, 2 badeværelser, køkken m.m Hvad med garderobe og lign...? Det tælles vel så heller ikke med? Igen, tusind tak for de tidligere svar ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Hej Klädkammare/gardarober eller hvordan de nu staver det, er heller ikke medregnet i kvm. Det er svært at sige men måske omkring 160 kvm.... vi har en lejlighed på 92,5 og jeg skyder den til 110 efter danske forhold. Vores 2v fra Vanløse på 53 kan ihvertfald være inde i vores nuværende stue.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Denise 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Det bliver bedre og bedre :) Det er altid lidt risikabelt når man køber noget helt nyt. Man ved jo ikke helt præcist hvor stort det er, det er lidt af en chance. Men det er jo altid noget at det formentlig bliver større end man umiddelbart forventer..... Men sidder og kigger på selve planen over huset, og der er klæderummet eller hvad det nu hedder "walk in closet" 3kvm midt på og så er der skabe hele vejen rundt, så det må vel betyde at selve gulvarealet er 3kvm... troede det var hele rummet incl garderoben... Men så bliver det jo pludseligt stort. :) :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Men sidder og kigger på selve planen over huset, og der er klæderummet eller hvad det nu hedder "walk in closet" 3kvm midt på og så er der skabe hele vejen rundt, så det må vel betyde at selve gulvarealet er 3kvm... troede det var hele rummet incl garderoben... Men så bliver det jo pludseligt stort. :) :) Nu vil jeg ikke gøre mig til dommer over din plantegning:). Men normalt vil det ikke være regnet med. Er der ikke et prøvehus I kan se? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ATECH2 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Her lidt info som måske kan bruges som en rimelig rettesnor: I 95-96, før vi fik modet til at flytte østpå - og før broen, importerede vi et svenskt hus til Danmark på 165 m2 - dvs. 165 "svenske" m2. Solrød kommune mente at huset var noget større, og et dansk arkitektfirma målte op via tegningerne og fik det til 184,8 "danske" m2 = + 12%. Den lille tommelfingerregel er/var iflg. arkitekterne ikke helt gal i et rimeligt normalt hus med køkken, 2-3 værelser, et par badeværelser og bryggers m.m. Håber det kan bruges :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Fra Pendlerguiden Bolig: Opmåling af bolig. Svensk Standards standard for, hvordan en bolig skal måles op - så det er den der gælder. http://www.sis.se/upload/632647200842822814.pdf Det hører med til de ting, man som køber selv skal undersøge, om boligen har den størrelse, der angives. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Denise 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Jamen så vidt jeg kan se bliver skabe, køkkenborde m.m regnet med i målingen, altså ikke udelukket som der tidligere blev skrevet i indlægget.....Så hvis det skal gøres helt korrekt efter denne standard så skal det regnes med.... Eller er det mig som har forstået det forkert....? Igen, tusind tak for jeres hjælp :th2: Vil jo bare lige have styr på det nu hvor man hører lidt forskelligt rundt omkring... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 Jamen så vidt jeg kan se bliver skabe, køkkenborde m.m regnet med i målingen, altså ikke udelukket som der tidligere blev skrevet i indlægget.....Så hvis det skal gøres helt korrekt efter denne standard så skal det regnes med.... Arealet med skabe etc. skal regnes med, sådan forstår jeg det også... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Denise 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2005 ja lige præcis, det var også det jeg mente! :) Men det er jo direkte i strid med hvad andre har skrevet... For så burde der vel ikke være så meget forskel på danske Netto kvm og de svenske....? Men der må være en grund til at så mange siger at det kun er selve gulvarealet hvor der ikke er skabe, komfur m.m som bliver medregnet..... Vh (en endnu mere forvirret) Denise Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 7, 2005 ja lige præcis, det var også det jeg mente! :) Men det er jo direkte i strid med hvad andre har skrevet... For så burde der vel ikke være så meget forskel på danske Netto kvm og de svenske....? Men der må være en grund til at så mange siger at det kun er selve gulvarealet hvor der ikke er skabe, komfur m.m som bliver medregnet Jeg ved ikke med huse, men min egen lejlighed i København ville stort set forsvinde med svensk opmåling... Efter danske BBR-principper måler man også trappen og repos'en med. Hvordan det er med det tinglyste areal, ved jeg ikke præcis, men skorstensstokken midt i min lejlighed er i hvert fald med i arealet, og så går man vel halvt ind til naboerne og helt gennem ydervæggene, eller hvad ved jeg. Jeg ved ikke, hvordan man måler et dansk parcelhus, men begreberne bi- og boyta, som er så vigtige, når man måler et svensk hus, findes ikke rigtig på dansk. Never mind, en god grund til at bruge Svensk Standards standard for opmåling af boliger, SS021053, er, at det er den, de bruger henne i byretten. Hvis man i forbindelse med en besiktning bestiller en opmåling af boligen, så bliver det efter SS021053. Skatteverket forudsætter SS021053. Enhver tvist om størrelsen på en bolig begynder med S og slutter på 3. Så hvis der er nogen, der mener, at de bor i en lejlighed, der kun går til fodlisten under køkkenbordet, så synes jeg, de skal glæde sig selv med en ny og standardiseret opmåling. :) PS: Hvis skabe ikke indgik i boligarealet, ville alle svenskere af skattemæssige årsager bo i mikroskopiske huse med enorme skabe, alternativt ville de i stedet for gulve have ekstremt lave køkkenborde, de ville bo på køkkenøer, der fyldte hele huset. Gør de måske det? Nej vel. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Min bostadrätt hedder officielt 80 kvm., men jeg har selv målt den op -ydervæg til ydervæg- til 90 kvm. Derudover har jeg en overdækket terrasse og et pulterrum. Altså råder jeg over væsentligt mere en 80 kvm. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 8, 2005 Min bostadrätt hedder officielt 80 kvm., men jeg har selv målt den op -ydervæg til ydervæg- til 90 kvm. Derudover har jeg en overdækket terrasse og et pulterrum. Har du målt på ydersiden af væggene ? (godt klaret i en lejlighed ) Min lejlighed passer på målene hvis jeg måler på indersiden. Dog er mine 20 kvm udestue ikke medregnet, så min lejlighed er 60 kvm + 20 kvm udestue. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2005 Palle> Så er det endelig lykkedes at finde en person (dig), der slår mig i ordkløveri - fantastisk. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret December 9, 2005 Palle> Så er det endelig lykkedes at finde en person (dig)' date= der slår mig i ordkløveri - fantastisk. :) Jeg kæmper også en brav kamp :) Når jeg måler min lejlighed, så tælles alt med... altså, fra væg-til-væg. Jeg ved ikke lige hvordan og hvornår man kan regne med at en kvm er en kvm. Dansk eller svensk. Det skal dog lige siges at min 60 kvm lejlighed absolut føles betydeligt størrere end en dansk 60 kvm lejlighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Khil 10 Anmeld indhold Besvaret October 28, 2006 En ejendomsmægler fortalte mig at forskellen ml. de svenske og danske kvm lå i, at de svenske kvm ikke talte balkon med. Garderober bliver altså talt med i målingen. Hvad der gælder for trapper spurgte jeg ikke, da min lejlighed ikke har trapper.:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 28, 2006 En ejendomsmægler fortalte mig at forskellen ml. de svenske og danske kvm lå i' date=' at [b']de svenske kvm ikke talte balkon med. Garderober bliver altså talt med i målingen. Hvad der gælder for trapper spurgte jeg ikke, da min lejlighed ikke har trapper.:oMon ikke nogle svenske mæglere tæller så meget med som muligt, for at have flere m2 at sælge - og derved et mere "attraktivt" tilbud? Jeg mener...mæglerne herovre kan jo kalde sig dette hvis de lyster - uden nogen relevant uddannelse. Og derved ikke nogle 100% retningslinier for do´s and dont´s. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 28, 2006 Mon ikke nogle svenske mæglere tæller så meget med som muligt' date=' for at have flere m2 at sælge - og derved et mere [i']"attraktivt" tilbud? Jeg mener...mæglerne herovre kan jo kalde sig dette hvis de lyster - uden nogen relevant uddannelse. Og derved ikke nogle 100% retningslinier for do´s and dont´s. Det er en myte, der breder sig lige så stille, men der er faktisk krav om uddannelse, for at man kan blive registreret og lovligt udføre erhvervet. I øvrigt tror jeg ikke, at mæglere snyder med kvadratmeterne - det er sådan noget sælgere gør. Det hører med til købers undersøgelsespligt at måle boligen op efter gældende standard. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites