GoToSweden 10 Anmeld indhold Skrevet November 28, 2005 Hej - Situationen er således Mig og min kone bor i sverige men for tiden da jeg studerer en del bliver min kone nødt til at bo hos mine forældre i omkring 1 års tid men vi tager da hjem til sverige i weekenden nogen gange, men pyt med det - Det er fordi at min kone er gravid i 3 måned og det ville være meget nemt for os begge at gå til en jordemoder (Eller hvad de hedder) i danmark men sidste gang da jeg var på sygehuset med hende og bad gynækologeren på at kigge på hende og barnet havde de det godt :D - Men da jeg spurgte om vi kunne komme til scanning et par gange om måneden eller 1 gang om måneden svarede hun nej til det. Kan det ikke lade sig gøre og gå til gynækolog eller en jordemoder i danmark - Det er sådan så at jeg er dansk statsborger og min kone er lige kommet fra udlandet og hun har ikke dansk statsbrogerskab eller svensk statsbroger skab da det kræver at hun bor i sverige i 5 år - Hvad kan vi gøre hjælp os - Skriv hvis i mangler mere info - Det er svært at tage toget til sverige da min kone er gravid og hun for det meget dårligt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2005 Hej - Situationen er således Mig og min kone bor i sverige men for tiden da jeg studerer en del bliver min kone nødt til at bo hos mine forældre i omkring 1 års tid men vi tager da hjem til sverige i weekenden nogen gange, men pyt med det - Det er fordi at min kone er gravid i 3 måned og det ville være meget nemt for os begge at gå til en jordemoder (Eller hvad de hedder) i danmark men sidste gang da jeg var på sygehuset med hende og bad gynækologeren på at kigge på hende og barnet havde de det godt :D - Men da jeg spurgte om vi kunne komme til scanning et par gange om måneden eller 1 gang om måneden svarede hun nej til det. Kan det ikke lade sig gøre og gå til gynækolog eller en jordemoder i danmark - Det er sådan så at jeg er dansk statsborger og min kone er lige kommet fra udlandet og hun har ikke dansk statsbrogerskab eller svensk statsbroger skab da det kræver at hun bor i sverige i 5 år - Hvad kan vi gøre hjælp os - Skriv hvis i mangler mere info - Det er svært at tage toget til sverige da min kone er gravid og hun for det meget dårligt! Det står ikke helt lysende klart, hvad jeres situation er i detaljer, men det behøver det måske heller ikke... ;) Hvis man ikke har erhvervsindtægt i "det andet land", er man kun berettiget til at trække på sundhedssystemet i det land, hvor man bor. Det vil altså sige der, hvor man er tilmeldt Folkeregisteret/folkbokfört, så det kan være derfor, din kone ikke kan få lov til at gå til flere kontroller på sygehuset. I forhold til sundhedssystemet spiller statsborgerskabet ingen selvstændig rolle - det er ens adresse, der afgør, hvor man kan få hjælp. Siden din kone har fået et brev fra Försäkringskassan, er hun folkbokfört i Sverige og skal bruge det svenske sundhedssystem. Försäkringskassan er ikke noget, man melder sig ind i - den er man automatisk med i som indbygger i Sverige.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoToSweden 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2005 Det står ikke helt lysende klart, hvad jeres situation er i detaljer, men det behøver det måske heller ikke... ;) Hvis man ikke har erhvervsindtægt i "det andet land", er man kun berettiget til at trække på sundhedssystemet i det land, hvor man bor. Det vil altså sige der, hvor man er tilmeldt Folkeregisteret/folkbokfört, så det kan være derfor, din kone ikke kan få lov til at gå til flere kontroller på sygehuset. I forhold til sundhedssystemet spiller statsborgerskabet ingen selvstændig rolle - det er ens adresse, der afgør, hvor man kan få hjælp. Siden din kone har fået et brev fra Försäkringskassan, er hun folkbokfört i Sverige og skal bruge det svenske sundhedssystem. Försäkringskassan er ikke noget, man melder sig ind i - den er man automatisk med i som indbygger i Sverige.:) Okay men jeg skal udfylde alt muligt ud for hende før hun kan blive medlem?? Eller er det mig som forstår det forkert? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2005 Helt ærligt så forstår jeg ikke helt hvad det er du vil, der er ingen i Dk der bliver scannet mere end en eller højst 2 gange i løbet af graviditeten med mindre der er noget i vejen med barnet! Og hvorfor er det nemt for jer at gå til jordemor i DK, hvis i bor i sverige??? De er da ligeså dygtige herovre! Jeg tror at hvis du skal have hjælp, bliver du nød til at uddybe dine spørgsmål, og hvad det er du mener! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2005 Okay men jeg skal udfylde alt muligt ud for hende før hun kan blive medlem?? Eller er det mig som forstår det forkert? De skal have nogle oplysninger, og dem skal I selvfølgelig bare give dem, men det er ikke en ansøgning om medlemskab. Alle, der bor i Sverige, uanset hvor flinke de er til at udfylde skemaer har ret til at få hjælp og rådgivning fra Försäkringskassan. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoToSweden 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2005 Helt ærligt så forstår jeg ikke helt hvad det er du vil, der er ingen i Dk der bliver scannet mere end en eller højst 2 gange i løbet af graviditeten med mindre der er noget i vejen med barnet! Og hvorfor er det nemt for jer at gå til jordemor i DK, hvis i bor i sverige??? De er da ligeså dygtige herovre! Jeg tror at hvis du skal have hjælp, bliver du nød til at uddybe dine spørgsmål, og hvad det er du mener! Nils har da svaret på alle mine spørgsmål - Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2005 Jag tror också att barnmorskan svarade nej till scanningen. Som Thomas skriver så blir det väl bara gjort två gånger under graviditeten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2005 Nils har da svaret på alle mine spørgsmål - Hvis du nu læste din egen text igennem så kan du vel se at det har han ikke. men jeg læser måske forkert? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2005 Hvis din kone er udlænding, må hun ikke bruge det Danske sundhedssystem, hvis ikke det er til akut behandling. Du kan risikere at få en regning på de undersøgelser, som hun gennemgår. Er det ikke lidt besværligt med dit person nr. når det er graviditet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jampi Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hvis din kone er udlænding, må hun ikke bruge det Danske sundhedssystem, hvis ikke det er til akut behandling. Du kan risikere at få en regning på de undersøgelser, som hun gennemgår. Er det ikke lidt besværligt med dit person nr. når det er graviditet. Hej oleskyum Jeg vil gerne have, at min nyfødt barn bliver undersøgt i Danmark og min kone er udlænding, hvordan og hvorledes skal det gøres. Jeg arbejder i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2006 Hvis du/i ikke vil bruge Sverige, er det kun, op med tegnebogen, det er en meget dyr løsning. Og jeg kan garantere for, at systemet herovre lever fuldt op til standarden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2006 Hvis du/i ikke vil bruge Sverige, er det kun, op med tegnebogen, det er en meget dyr løsning. Og jeg kan garantere for, at systemet herovre lever fuldt op til standarden. Helt ärligt, kan jeg ikke forstå hvorfor der er så mange, der vil tage deres ägtefälle til lägen i DK. Der er så mange goder ved at den ene arbejder i DK og bor i SE, kan man så ikke lige betale SE, når ägtefälle skal til lägen. Altså hvorfor vil man til lägen i et land man ikk betaler skat til, dvs. ikke har ret til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
aj 0 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2006 Der findes faktisk en kompensationsordning mellem kommunerne, hvor der ryger skattekroner tilbage til den svenske kommune du bor i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites