Jump to content
Guest Martin - Grevie

Børneydelse fra DK

Recommended Posts

Guest Martin - Grevie

Hej med jer ! Vi er blevet forældre, arbejder og skatter begge i DK. Jeg havde (måske lidt naivt) regnede med at børneydelsen, børnecheck, børnepenge eller hvad det nu hedder, ville komme helt automatisk - som alle andre personer der betaler skat i DK. Det er så ikke tilfældet. Nu har jeg lige talt med en rigtig klovn på Sundby kommune (sikkert en der hver dag, på vej til arbejde, bliver overhalet af en svensk reg. BMW). Nå men efter en diskution om hvorvidt vi selv og vores nye dejlige søn er dansk statsborger eller ej, blev det til at vi nu skal udfylde det ene og det andet. Er der andre herinde der er blevet præsenteret for blanket 4 et eller andet (411 - tror jeg) samt dokumentation i form af lønsedler ??? Det skal vi så i øvrigt lige hvert år. På forhånd tak ! NB - vi har fået brev fra de Svenske myndigheder, hvor vi har angivet at vi er berretiget til DK børneydelse og dermed ikke skal have fra Sverige. Mvh - Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej med jer ! Vi er blevet forældre, arbejder og skatter begge i DK. Jeg havde (måske lidt naivt) regnede med at børneydelsen, børnecheck, børnepenge eller hvad det nu hedder, ville komme helt automatisk - som alle andre personer der betaler skat i DK. Det er så ikke tilfældet. Nu har jeg lige talt med en rigtig klovn på Sundby kommune (sikkert en der hver dag, på vej til arbejde, bliver overhalet af en svensk reg. BMW). Nå men efter en diskution om hvorvidt vi selv og vores nye dejlige søn er dansk statsborger eller ej, blev det til at vi nu skal udfylde det ene og det andet. Er der andre herinde der er blevet præsenteret for blanket 4 et eller andet (411 - tror jeg) samt dokumentation i form af lønsedler ??? Det skal vi så i øvrigt lige hvert år. På forhånd tak ! NB - vi har fået brev fra de Svenske myndigheder, hvor vi har angivet at vi er berretiget til DK børneydelse og dermed ikke skal have fra Sverige. Mvh - Martin
Jep, vi har været igennem samme mølle, det er nu ikke så besværligt og kræver ej heller den store indsats. :) MVH. N & T , snart Ö.Grevie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Kors i himlen jeg er træt af den diskussion om statsborgerskab. Folk aner overhovedet ikke en skid om det.. Og det var ikke en kritik af dig Martin men af ham klovnen. Husk slå den ned hver gang med at selvfølgelig er dine børn danske statsborgere når forældrene er danske statsborgere... spørg evt hvorfor deres egne børn er danske statsborgere..det aner de nemlig ikke. Og jo børnepenge skal komme fra Danmark men præcis hvordan det bliver registeret ved jeg af gode grunde ikke... Og tillykke med afkommet:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Martin - Grevie

Hmmmm bare så træt af at skulle dokumenterer det ene og det andet overfor DK. Når de skal have mine skattepenge er der sjovt nok aldrig problemer. Jønsson - Skal i flytte ind i de nybyggede huse oppe bag ved den gamle togstation ? Vi bor på 3 år i Östra Grevie (jeg sidder endda i byalaget - jaja ;-))) Rigtig dejlig by, i sær om sommeren. Så det kan i godt glæde jer til. Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg husker det, så fik vi en blanket fra vores fraflytter kommune. Som vi så tog med til SE, for at få stemplet. Så de i DK kan se at man ikke også modtager penge fra SE. Den sendte de så retur til DK for mig, og så fik jeg pengene indsat i DK. Har iøvrigt kun gjort det en gang (pr. barn) og ikke hvert år !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

børnefamilieydelse Hejsa Den kommune der skal udbetale Jeres børnepenge er den kommune I fraflyttede, sidst i Danmark. Hvis en af Jer så på et eller andet tidspunkt begynder at arbejde i SE - er det SE der udbetaler barnbidraag hvor til DK skal "opgradere" den så I får det samme som en dansk familie. Mvh Pernille :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa Jeg blev hos Lyngby kommune bedt om at fremskaffe blanket 401+411 (som jeg iøvrigt selv måtte finde på nettet) i udfyldt stand for at kunne søge om børnefamilieydelse. Men hvor i SV får jeg nogen til at skrive på dem? Forsikrikgskassan? Er der forresten nogen som ved om der er noget der hedder "med tilbagevirkende kraft...." i sådanne sager? Jacob

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmmm bare så træt af at skulle dokumenterer det ene og det andet overfor DK. Når de skal have mine skattepenge er der sjovt nok aldrig problemer. Jønsson - Skal i flytte ind i de nybyggede huse oppe bag ved den gamle togstation ? Vi bor på 3 år i Östra Grevie (jeg sidder endda i byalaget - jaja ;-))) Rigtig dejlig by, i sær om sommeren. Så det kan i godt glæde jer til. Martin
Ekstremt sent svar, men jo det skal vi....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa Jeg blev hos Lyngby kommune bedt om at fremskaffe blanket 401+411 (som jeg iøvrigt selv måtte finde på nettet) i udfyldt stand for at kunne søge om børnefamilieydelse. Men hvor i SV får jeg nogen til at skrive på dem? Forsikrikgskassan? Er der forresten nogen som ved om der er noget der hedder "med tilbagevirkende kraft...." i sådanne sager? Jacob
Blanketterne E401 og E411 får du nemmest Forsäkringskassens EU-kontor at udfylde, de er vant til at tage sig af danskerne og kender alt til de blanketter. EU-kontoret Kungsgatan 15 Box 4080, 203 11 Malmö Besökstid: Måndag-fredag 10.00-15.00 Telefon: 0771- 524 012 Telefontid: Måndag-fredag -10.00-15.00 Fax: 040-611 38 59 Og ja du får pengene "med tilbagevirkende kraft...." Vi har efterfølgende en gang om året skulle indsend E411 og kopi af sidste lønsedel, for forsat at modtage børnefamilieydelse fra DK. Mvh Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Maertin, her er danske regler du kan læse om... http://www.skm.dk/tal_statistik/tidsserieoversigter/1294.html eller her: http://danmark.dk/portal/page?_pageid=34,545331&_dad=portal&_schema=PORTAL

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi udfyldte blanketten, gik ned i forsäkringskassen, fik et stempel på at vi ikke fik bidrag fra sverige og sendte det retur til vesterbro lokalkontor(hvor vi kom fra) og siden er pengene bare kommet ind, uden vi har gjort mere. Vi aflverer ikke noget hvert år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest AmerH

Børnefamilieydelse med tilbagevirkende kraft? Hey alle, Jeg er ligesom mange af jer andre røget igennem det velsmurte øresundske offentlige-maskine mht børneydelse, efter en masse frem og tilbage får jeg nu E401/411 fra min fraflytter kommune, men har samtidig fået at vide at man ikke er berettiget til ydelsen med tilbagevirkende kraft... Knægten blev født 26 april, jeg søgte om ydelsen midt maj og får så først ydelsen fra 1. juli og frem. Jeg havde forventet at få det fra maj og frem, så hvis nogen af jer har lidt indblik i det om man får det med tilbagevirkende kraft eller ik ville det være fedt. takker. Amer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det så med børn i blandet ægteskaber? Skal man have børnepenge fra DK eller fra SVE? Skulle måske lige skrive min situation. Mand, dansker og arbejder i DK. Kvinde, polsk og arbejder ikke pt. Vi skal have barn her i starten af Juni, og synes reglerne virker lidt rodet. Så hvis der er nogen der kan hjælpe, vil det virkeligt blive værdsat. Vi er ikke gift, hvis det har nogen betydning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hey alle, Jeg er ligesom mange af jer andre røget igennem det velsmurte øresundske offentlige-maskine mht børneydelse, efter en masse frem og tilbage får jeg nu E401/411 fra min fraflytter kommune, men har samtidig fået at vide at man ikke er berettiget til ydelsen med tilbagevirkende kraft... Knægten blev født 26 april, jeg søgte om ydelsen midt maj og får så først ydelsen fra 1. juli og frem. Jeg havde forventet at få det fra maj og frem, så hvis nogen af jer har lidt indblik i det om man får det med tilbagevirkende kraft eller ik ville det være fedt. takker. Amer
Da din knægt først er født d. 26 april vil din første børne-ydelse først gå ind på kontoen d. 23 juli, uanset om du havde boet i SV eller DK og uanset om du havde søgt på dagen han blev født eller midt i maj....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Da din knægt først er født d. 26 april vil din første børne-ydelse først gå ind på kontoen d. 23 juli' date=' uanset om du havde boet i SV eller DK og uanset om du havde søgt på dagen han blev født eller midt i maj....[/quote'] Børnefødsler bliver opgjort i kvartalet, havde en veninde der SKULLE nå at føde inden en bestemt dato så hun ikke "missede" 3 mdr børnepenge...meget mærkelig tankegang:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Man "misser" dem ikke' date=' men får dem bare i den anden ende...:th2:[/quote'] Det tror jeg sgu hun var ligeglad med. 2 børn på SU så er penge i hånden sgu bedre end et (måske) tilsagn om penge om 18 år:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest AmerH

Tak Jønsson. forskellen fra SE er vel så at der udbetales hvert måned i SE i modsætning til kvartalsvis i DK. Så hvis det var svenskerne der skulle betale ville jeg få fra maj 06. Vi har allerede modtaget brev med tilkendegivelse af beløb osv og at de skal bruge kontonr. Repeat: jeg er i en lignende situation, og såvidt jeg har forstået det så er det i DK vi skal ha ydelsen. /Amer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

AmerH>> Ok, me ndu skriver at du allerede har fået brev fra DK el er det fra SVE? For vi har intet modtaget fra nogne. Har dog selv taget kontakt til forsikringskassen. Men de kan jo heller ikke vide i DK at min kæreste er gravid

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest amerH

Jeg har modtaget brev fra SE, og idag har vi så fået en check ind ad døren, men jeg går ud fra at jeg ikke skal indløse den, da jeg er berettiget til ydelsen fra DK. /Amer

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites