Guest teslojf. Anmeld indhold Skrevet November 21, 2005 Er det kun mig eller har/er dette debat-forum ved og udvikle sig til et sted som kun er forbeholdt visse personer? Hvergang der bliver stillet et nyt spørgsmål så kommer enten standard svaret "brug søgemaskinen" eller også bliver der stillet skarpt og man bliver skudt ned til tider på det groveste, eller tråden udvikler sig til en snak som løber få personer imellem med latterlige kommentarer.. Ja det var så mit dumme spørgsmål.. P.s kunne ikke finde svaret i søgemaskinen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2005 Eh.. For det første - prøv at oprette dig herinde i stedet for at gemme dig bag "gæst" benævnelsen. Derudover, det syntes jeg faktisk ikke. Men selvfølgelig - når der for gang nr. 47 postes et spørgsmål i stil med.. "Hej.. Jeg er 19 og vil gerne have forsikret en M3, hvad koster det?" - så er det måske nok lidt træls og ikke særlig "nyt spørgsmål" for en der har været med herinde i mere end 1 måned. Det er ikke mit indtryk at nogen herinde er specielt fjendtligt indstillet overfor "nye", men der er da også tilladet at læse de store mængder spændende indslag igennem på egen hånd også. Tænk på, folk skriver her i deres fritid, så kunne man måske også lige bruge bare 10 minutter på at pløjet gamle indlæg igennem om der mon var et rimeligt nyt svar på det "jeg flytter til Sverige" spørgsmål man lige havde. Så det er nok kun dig... Og så kom da lige ud af skabet i stedet for at lege "gæst" ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest teslojf Anmeld indhold Besvaret November 21, 2005 Nu er det vel ikke pålagt at man SKAL skrive, med henvisning til folks fritid, og er det kun forbeholdt folk der har været med i mere end 1 måned? Og lad det op til folk selv om man skal oprette sig med en profil hvor der står hvilket årstal man er født og ikke så meget andet.. Eh.. For det første - prøv at oprette dig herinde i stedet for at gemme dig bag "gæst" benævnelsen. Derudover, det syntes jeg faktisk ikke. Men selvfølgelig - når der for gang nr. 47 postes et spørgsmål i stil med.. "Hej.. Jeg er 19 og vil gerne have forsikret en M3, hvad koster det?" - så er det måske nok lidt træls og ikke særlig "nyt spørgsmål" for en der har været med herinde i mere end 1 måned. Det er ikke mit indtryk at nogen herinde er specielt fjendtligt indstillet overfor "nye", men der er da også tilladet at læse de store mængder spændende indslag igennem på egen hånd også. Tænk på, folk skriver her i deres fritid, så kunne man måske også lige bruge bare 10 minutter på at pløjet gamle indlæg igennem om der mon var et rimeligt nyt svar på det "jeg flytter til Sverige" spørgsmål man lige havde. Så det er nok kun dig... Og så kom da lige ud af skabet i stedet for at lege "gæst" ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2005 Er det kun mig eller har/er dette debat-forum ved og udvikle sig til et sted som kun er forbeholdt visse personer? Hvergang der bliver stillet et nyt spørgsmål så kommer enten standard svaret "brug søgemaskinen" eller også bliver der stillet skarpt og man bliver skudt ned til tider på det groveste, eller tråden udvikler sig til en snak som løber få personer imellem med latterlige kommentarer.. Ja det var så mit dumme spørgsmål.. P.s kunne ikke finde svaret i søgemaskinen! Hej Fjols. Du har tydeligvis ikke læst særlig mange indlæg herinde eller været med særligt længe, for havde du det, ville du vide nemt finde ud af hvorfor der bliver svaret som der gør... F.eks: Jeg er 19 år, er der nogen der har et job til mig! I et hvert debatfora er der en slags uskrevne regler, og den vigtigste er sq at prøve selv først, selvom det da er lettere at lade andre om arbejdet... Og er man ny, et sted som her er det da ikke specielt meget forlangt at man lige bruger 10 min. på lige at prøve at finde et svar selv... De fleste gange er der allerede svar på det herinde, og så er det bare at søge på det! Og det er som regel også meget hurtigere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2005 Er det kun mig eller har/er dette debat-forum ved og udvikle sig til et sted som kun er forbeholdt visse personer? Hvergang der bliver stillet et nyt spørgsmål så kommer enten standard svaret "brug søgemaskinen" eller også bliver der stillet skarpt og man bliver skudt ned til tider på det groveste, eller tråden udvikler sig til en snak som løber få personer imellem med latterlige kommentarer.. Ja det var så mit dumme spørgsmål.. P.s kunne ikke finde svaret i søgemaskinen! Øresundsdebatten har altid været et lidt råt sted - en gang for år tilbage var her næsten ikke til at være for negativitet. Man skulle kæmpe sig vej. Det er blevet bedre faktisk, tro det eller ej. Lige i disse dage er Øresundsdebatten nede i en bakkedal, hvor de negative og irrelevante for ikke at sige dumsmarte kommentarer får overtaget, men vi kommer vel op igen ved gode kræfters hjælp. Sådan plejer det at gå. Der er trods alt et flertal, der bidrager positivt eller undlader at bidrage. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Ja lad os da endelig omdanne dette forum til udelukkende at omhandle seriøse spm og svar.. så skal vi nok få det nedlagt i en helvedes fart. En del af det at skrive herinde er sgu da de dumsmarte bemærkninger og vittige hentydninger. Ellers blev det sgu trist i længden og så længe man kan blande det med seriøse og brugbare svar så kan jeg da absolut ikke se problemet. Sidstnævnte kriterie synes jeg bestemt forummet stadig lever op til, selvom et par tråde i ny og næ går amok i interne jokes... Og iøvrigt kan jeg ikke se du personligt har hjulpet særlig mange med at svare på spørgsmål.....og når man ikke selv kan tilbyde noget bedre, skulle man måske lade være med at skyde skapt efter dem der forsøger. Bare min mening... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Tq_19 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 yeah de danskere som jeg har mødt i sverige er sku os noget højrøvede! er der råt herinde ja det må man nok sige! vi andre kan godt være nye herinde, men det betyder ik i skal behandle os dårligt! jeg har kigget en del herinde og på ægteskab uden greanser, derinde for man et pænere svar eller en hjælpende hånd, så troede man os, man gjorde herinde... men tak til dem der prøver at hjælpe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Ja jeg kan godt forstå din harme over forummet, da der er meget selvretfrärdig selvjustits herinde. Var det dig der spurgte om job men har fjernet tråden?? Hvis ja så skriv igen jeg kan hjälpe dig på vej, med jeg har ingen job til dig. Det er svärt men ikke umuligt for en ung at få job her i Skåne Du kan skrive her eller klikke ind på min profil (billedet) og sende mig en direkte mail. Hilsen carspar Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Det er en svær balance gang. For jeg kan godt forstå de mennesker der har postet 500+ indlæg måske er lidt trætte af at skulle se og evt. svare på spørgsmål omkring bilforsikringer, husregler osv osv. En del af disse spørgsmål er jo allerede besvaret i diverse guides som der jo er en del mennesker der har brugt en masse frivillig energi på. Disse folk kan jeg godt forstå bliver lettere irritereret når de selvom de har opdateret diverse guides, stadig kan se folk ikke kan finde ud af at læse i dem. Gio har f.eks gjort et rigtig godt stykke arbejde med de her sticky emner, som jeg eksempelvis har efterlyst. Dem kan jeg varmt anbefale man kigger lidt i før man måske stiller et spørgsmål. Nå det så er sagt, så findes der jo altid en form for ejerskab i sådan nogle forums.. "Jeg har været her i x antal år, derfor har jeg mere at skulle have sagt end dig." osv osv. Plus det faktum at folk herinde kender hinanden uden for forummet, gør jo at der er en del indlæg som bliver til interne jokes og gudskelov for at forummet har gjort at man har fået nye venner og kontakter i den virkelige verden. Men det er svært at finde ud af hvornår det er rigtig og hvornår det er skidt og jeg tror ikke man kan skyde skylden på "de gamle" eller "de nye" .. Nogle har måske en forkert indstilling og andre tænker måske ikke spørgsmålet igennem før de stiller det. Tiltaleformen for de enkelte er jo også vidt forskellig og det tror jeg ikke har noget at gøre med hvor lang tid man har været i forummet. Der er altid skrankepaver, arogante mennesker og heldigvis flinke og hjælpsomme folk på debatforumer og som Nils skriver så må man jo bare håbe det ikke tager overhård med den arogante tone. Jeg har dog et forslag. Det ville være smart, hvis enkelte moderators kunne "låse" tråde, så man ikke kunne koge mere suppe på dem og så de ikke ender i en åndsvag diskussion om hvad ved jeg. Derudover synes jeg faktisk at man burde skulle registrere sig før man kan poste. Jeg ved ikke om der ligger noget dybere bag man ikke skal, men det ville måske skære indlæg ned som ikke har relevans eller som måske bare er provokationer og sure opstød. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 yeah de danskere som jeg har mødt i sverige er sku os noget højrøvede! jeg har kigget en del herinde og på ægteskab uden greanser, derinde for man et pænere svar eller en hjælpende hånd, så troede man os, man gjorde herinde... Jeg kender udemærket godt "ægteskab uden grænser" og med mindre det er lavet om (jeg gad til sidst ikke deltage pga man ikke skulle registrere sig, og det kammede helt over) så passer det ihvertfald ikke hvad du skriver. Og, hvis du syntes der blev svaret hårdt, så se lige dether spørgsmål: "jeg er 19 år og søger job, nogle der kan hjælpe ?" Hvad havde du lige forventet ? Der er da ingen der kan hjælpe når der er så lidt information. I første omgang kunne du evt. spørge om der var nogle der kunne være behjælpelig med at opstille et cv. Ja undskyld mig, men dumme spørgsmål får ofte dumme svar. Sådan har det altid været og sådan vil det nok blive ved med at være. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Måske kan man oprette en tråd med "Er du ny i dette forum" og så der lave en guide til søgning på de forskellige emner. Jeg har fulgt denne debatside siden august og har virkelig haft glæde af al den samlede viden her er at finde. Rappe svar - ja, men jeg har læst de allerfleste med min humoristiske synsvinkel - så jeg kan ikke kende dette sted ud fra de beskrivelse der er nævnt her. Men måske har jeg ikke været med længe nok..... eller også passer min humor med flere af de andre skribenter. Jette Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Måske kan man oprette en tråd med "Er du ny i dette forum" og så der lave en guide til søgning på de forskellige emner. Det var faktisk en rigtig god ide synes jeg. Man kunne sikkert også gå skridtet videre og gøre sådan så nye brugere ikke kan poste indlæg, før de har eksisteret i 3-4 dage. På den måde er de tvunget til at søge i forummet og de ældre indlæg for svar. Jeg ved ikke om det teknisk kan lade sig gøre men måske en overvejelse.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 JxHab du svarer positivt og det er godt at se. Jeg har lidt mere kommentarer til dette emne om holdningen herinde i forummet. Det er faktisk kun ca. ½ år siden at det sidst var lidt anstrengt herinde og der var jeg ved at droppe det, fordi det må godt väre et seriöst forum til hjälp for nye tilflyttere. Sidst blev det klaret af webmaster, ved at opfordre diverse dumme kommentarer og interne sludder til tråden "Fri Debat" måske kan det göres igen. Men tilbage hertil igen. Når der bliver spurgt om det samme igen og igen så behöver "de gamle" jo ikke altid at svare eller föle sig forpligtet til dette, det er ofte her problemet opstår efter min mening. Jeg har snart boet her i 4 år og har fulgt noget med her på debatten. Når der bliver spurgt om det samme som der er taget op mange gange för, så kan det jo väre at nogle af "de nye" gerne vil besvare det for blandt andet, at teste sig selv lidt af med forholdene, så kan vi "Gamle" jo nöjes med at rette hvis der er graverende fejl i disse svar. Et andet eksempel er den basale ting, som hvordan man får et personnummer i Sverige, der foreträkker jeg at overlade til dem der nyligt har prövet det da jeg knap kan huske räkkefölgen mere, det er ikke svärt men der er jo mange andre ting der fylder i hovedet på dem der er ved at overveje at flytter herover. Der var en ung på 19 år der spurgte om hvordan man fik et job her. Der endte i en lettere tilsvinen af personen og den 19 årige fjernede tråden igen så vidt jeg kan se, hvad skulle dette til for??? Jeg har selv väret enlig far til en teenager i adskillige år og ved hvor fustrerende verden kan se ud, men herinde var der var en del der kun kunne skimte verden ud af deres egen navle og ikke ville hjälpe, så hold fingrene fra tastaturet hvis I kun har negativt at tilföje. Tag lidt mere hensyn til de nye der har spörgsmål de har jo netop ikke boet herovre endnu. Det var ikke til dig JxHab da du jo netop svarede positivt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Det er helt i orden Caspar. Jeg er enig med dig. Man kunne jo bare sige, at hvis man ikke havde noget svar på indlægget, skulle man lade være med at kommentere det. Men det er jo her folks fornemmelse for ejerskab dukker op. I sidste ende, hvis man skal male fanden på vægen, så kan negative svar jo desværre være med til at give en potentiel tilflytter et så dårligt indtryk at de ikke gider flytte og det er jo synd, selvom folk selvfølgelig også gerne må tænke selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Ja jeg er enig med dig det handler da også om positive svar. Jeg er selv (via pm) ved at hjälpe den 19 årige igang med lidt positivt om jobsögning, men havde det blevet herinde så kunne flere have haft gläde af det, det er jo egentligt det der er meningen med det hele. Husk at når folk flytter herover så falder en del af det danske netvärk langsomt på jorden, og så bliver det med tiden dobbet så svärt at få job via det danske netvärk. Familien kommer heller ikke så meget. Om få år kommer der mange flere spörgsmål om emnet og så var det jo rart om der havde väret lidt at gå igang med. I Öresunds Arbejdsformidling er det et telefonnummer kan kan ringe til men der sidder en enkelt person, i Hilleröd, der undskylder med at det af gammel skade er ham der har bolden, fordi reelt eksisterer det ikke mere. Jo integration og min bare (unävnelige) Men vi må videre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 I sidste ende' date=' hvis man skal male fanden på vægen, så kan negative svar jo desværre være med til at give en potentiel tilflytter et så dårligt indtryk at de ikke gider flytte og det er jo synd, selvom folk selvfølgelig også gerne må tænke selv.[/quote'] Hvis en person er ny og læser herinde vælger ikke at flytte herover pga den lidt hårde tone engang imellem så sover jeg ikke dårligere af den grund. Så må der mangle et inderligt ønske om at flytte herover. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Hvis en person er ny og læser herinde vælger ikke at flytte herover pga den lidt hårde tone engang imellem så sover jeg ikke dårligere af den grund. Så må der mangle et inderligt ønske om at flytte herover. Nej heller ikke mig og det er også det jeg mener med at tænke selv. Jeg tror heller ikke det ville være grunden for folk ikke flyttede, det håber jeg i hvert fald ikke, så ville de i hvert fald ikke have nogen mening eller holdning selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Kan man ikke li' lugten i bageriet, må man selv bage sine kager.... Jeg føler slet ikke noget for dem der piver.... Dette forum er absolut et af de pæneste på nettet hvad angår tone og pli. Der findes langt værre eksempler. Jeg nyder at komme herinde, da det flyder med viden om alverdens ting, samt et stort ønske om virkelig at hjælpe.... Det at folk har et netværk udenfor dette forum, er jo kun et bevis for at det fungerer efter hensigten. At så tonen bliver sarkastisk og ironisk om visse ting, er jo kun en naturlig ting mennesker imellem... Just my 2 cents here... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Kan man ikke li' lugten i bageriet, må man selv bage sine kager.... Jeg føler slet ikke noget for dem der piver.... Dette forum er absolut et af de pæneste på nettet hvad angår tone og pli. Der findes langt værre eksempler. Jeg nyder at komme herinde, da det flyder med viden om alverdens ting, samt et stort ønske om virkelig at hjælpe.... Det at folk har et netværk udenfor dette forum, er jo kun et bevis for at det fungerer efter hensigten. At så tonen bliver sarkastisk og ironisk om visse ting, er jo kun en naturlig ting mennesker imellem... Just my 2 cents here... Ja du har da ret i at der findes folk herinde der er blevet gode venner uden for og at der er en vis form for ironi og sarkasme herinde. Men det er jo heller ikke det som "nye" folk klager over. Det er jo nedgørelsen af deres spørgsmål eller tonen i det svar som der kommer og det må folk jo selv håndtere. Personligt er det jo bare et spørgsmål om hvad man selv kan klare eller gider finde sig i og det er jo vidt forskelligt. Men i og med det her er et debatforum og der ikke findes nogen retningslinier (måske har jeg misset dem), så må man jo gå ud fra at alle frit kan stille spørgsmål og omvendt alle frit kan svare på spørgsmål. Man kan jo så bare henvise til at folk overvejer at kigge i tråde og guides før de stiller spøgsmålet og at folk som alligevel kun har dumme kommentare til et stilt spørgsmål overvejer at lave være med at spilde tiden med at kommentere det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerland 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Jeg læser herinde 5-6 gange om ugen, da vi har købt lejlighed og flytter over 1/3-2006. Jeg læser næsten alle emner. Jeg har selv bedt om lidt hjælp et par gange, og mener IKKE, at tonen er grov. Hvis man vel og mærket starter med, at sige hvad ens udgangspunkt er. "Jeg er ny", "jeg har ledt, og kan ikke finde noget", eller "jeg kan ikke helt forstå" o.s.v. Så fungere debatten til UG. Men men... Hvis man derimod stiller spørgsmålet. "Jeg er 21, vil have en M3 med 4 ekstra turboer, 22 tommer guldfælge, og Cervin Vega højtalere montertet på taget"..... Så er fanden løs. Løsningen ;-) Lad være med at svare. Men svar på dem, som stiller spørgsmål som du/I finde spændende. Så simpelt er det. Jeg er klar over, at dette forum er bygget for hjælpe, men hvis man ikke har noget godt sige, så lad med at sige noget. Hvis de personer, som stille et spørgsmål, som er stillet 117 gange før, ja hvis de ikke får noget svar, så leder de nok. Det samme sker i Netto, hvis man ikke kan finde mælken, og der ingen er til at spørge(hvilket der aldrig er i netto), så leder man. Det vil også ske for dem, som ikke får noget svar herinde. Mit skriveri er IKKE myntet på nogle personer. Vil nødig blive uvenner med nogen før, at vi flytter over sundet :) Mvh Martin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Kan man ikke li' lugten i bageriet, må man selv bage sine kager.... Jeg føler slet ikke noget for dem der piver.... Dette forum er absolut et af de pæneste på nettet hvad angår tone og pli. Der findes langt værre eksempler. Jeg nyder at komme herinde, da det flyder med viden om alverdens ting, samt et stort ønske om virkelig at hjælpe.... Det at folk har et netværk udenfor dette forum, er jo kun et bevis for at det fungerer efter hensigten. At så tonen bliver sarkastisk og ironisk om visse ting, er jo kun en naturlig ting mennesker imellem... Just my 2 cents here... Det er sq hørt:) Og vil da lige sige at er man 19 år, og har haft 8 jobs og ikke ved hvad et CV. er!!! Så er man sq selv ude om det;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 -- Kommentar til Fagerland's indlæg. Hehe ja det er rigtigt. Tænk sig hvis man kom ind i et supermarked og løb direkte over til en ekspedient og sagde "hvor er mælken" og ekspedienten svarede om man havde overvejet at søge efter den.. Anyhoo det er selvfølgelig ikke helt til sammenligning men hvad faen. Men jeg er enig i at, hvis man ikke har tænkt sig at svare personen på sit spørgsmål, men i stedet komme med et eller andet arogant svar, så skal man bare holde sin mund og lade dem der vil svare, svare og så er den ikke så meget længere for mit vedkommende .. Og til os nye (for det er jeg selv også) .. Kig forummet igennem, læs indæg, søg på forummet .. Er man interesseret i boliger eller biler, så dukker der en hel masse op som både er nyttigt og kan pejle en i den rigtige retning. og til sidst.. hvad er et forum uden indlæg?!?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malezar 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 -- Kommentar til Fagerland's indlæg. og til sidst.. hvad er et forum uden indlæg?!?! Vi har Supermule, så det sker aldrig. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Tq_19 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Thomas rend mig oki! jeg er klar over hvad et Cv er! men hvem siger jeg vil opsætte en perfekt herinde! luk i! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2005 Thomas rend mig oki! jeg er klar over hvad et Cv er! men hvem siger jeg vil opsætte en perfekt herinde! luk i! Så har du da lært noget af at være herinde! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites