Jump to content
skallstorp

Hvorfor er det lige I bor her ?

Recommended Posts

Når man bor i et andet land er man s'gu forpligtet til at forsøge at lære sig sproget - især og specielt hvis man som overskudsdansker dumper ned (op?) i Skåne og leger luksusindvandrer. Man er også forpligtet til at gøre en indsats i det hele taget for at lære sig at begå sig i den kultur, man er omgivet af. Og det koster - blod, sved og tårer nogle gange, fordi der er meget lidt, der kommer af sig selv.
Endnu et indlæg som jeg kan være enig i - også selvom jeg måske ikke synes at det er så svært (ikke at være enig, men at lære at begå sig ;) )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Prøv lige på at læse jer selv en gang til! Som f.eks. tidligere Palle: "Skal man tvinges til at mødes med svenskere, fordi man bor i sverige?", eller Splint: "Med tiden vil integrationen komme helt af sig selv". Prøv så at forestille jer, at dette blev sagt af Mohammed i Vollsmose: "Skal man tvinges til at mødes med danskere, fordi man bor i Danmark"? eller "Jeg har ikke tænkt mig at gøre noget ved noget, integration er noget, der kommer af sig selv." eller "Jeg har da tænkt mig at bevare min pakistanske kultur af hensyn til den kulturelle mangfoldighed."
Sjovt, i min verden ville det fungere fint hvis Mohammed sagde sådan. Jeg kan da ikke et øjeblik fortænke ham i at danne en tyrkisk, pakistansk, kurdisk klub ... Det er for mig, største selvfølgelighed at man bevarer sine kulturelle baggrund. Naturligvis. Det ville ikke fungere hvis Mohammed (eller Palle) nægtede at acceptere det fact at han var indvandre og derfor blev nød til at gøre en indsats. Men, jeg er ikke sikker på ideen med "tvang" er vejen frem. My 2 cents

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Vivisamba: Jeg er 100% uenig. Du skal ikke sammenligne kulturen over Scandinaver med Pakistanere, der er altså 3-400 års forskel på mentaliteten. Du skal tilbage til 1500tallets danmark for at finde et sagligt sammenligningsgrundlag, dengang brændte vi også hekse, voldtog bønderne og smed syre på kvindene. - slut. Jeg kommer sammen med både Svenskere og skåninge privat. Grunden til at jeg adskiller dem er at det har de selv lært mig at sådan ser de på det, og man skal jo nødigt belære andre kulturer noget vel? :eek: Et Dansk Svensk par vi kommer meget sammen med (godt nok arbejder og studerer hun i DK) men hun er en flot pæresvensk ægte blondine fra Stockholmstragten, og forstår grundet førnævnte fint dansk. Vi taler vores eget sprog når vi er sammen. Så taler man mere afslappet og vi kan sagtens forstå hinanden. Mine lokale venner øver dansk så det basker, de vil allesammen være bedre til dansk.....så der lærer jeg ikke meget svensk. De lurer jo på jobmulighederne i Kbh som i en hvis udstrækning kan matche ditto i Ystad, Sjöbo og Trelleborg. De har iøvrigt dansk i skolen herovre, og folk nordfra slår alligevel altid over i engelsk. Har godt nok hørt "Så får i ikke mere for den 25 øre ..." + "Ska vi ha bajsere" + "arbejd-arbejd...arbejd-arbejd(sangen der)" 1000 gange. :rolleye: Faldt i snak med en tigger en dag nede ved indgangen til Caroli, så slog han gu`dødme over i fejlfrit flydende dansk....arrrrgghhh.... Hvad pokker, man kan da bare tale en blanding, det går da fint for begge parter. Lære svensk bare fordi jeg bor her, gu vil jeg da ej.... og folk der skulle belære mig om andet... rend og hop. Jeg kan ikke kende forskel på en vendelbo og en nordjyde - ? - gør det mig til en dårligere sjællænder. Gider sjældent se TV og tilbringe mit liv med at diskutere gårsdagens udsendelser med kollegaerne i frokostpausen. Det ville dræbe min sjæl totalt. Hvornår skulle jeg så lære deres TV berømtheder at kende. Robert Collin er den svenske forfatter jeg læser mest. Han er motorjournalist på Aftonbladet, og syntes jeg den mest saglige, ærlige og kritiske journalist på emnet. Jeg er ikke flyttet herover for at rejse en majstang og hæve det blågule flag. Jeg er nysgerrig efter dem, og de efter os. Fint nok... så kalder jeg mig danskskåning og flager Skånsk. De syntes det er sjovt nok. Man kan ikke planlægge ret godt på mennesker, man kan adfærdsregulere og skabe rammer, resten kommer af sig selv med tiden. Øresundsregionen skal nok klare sig, Svensk kursus eller ej...hvis behovet opstår kommer sproget naturligt til. Har iøvrigt en kollega sidst i 40èrne, han har altid arbejdet i Danmark og taler Skånsk med bred accent. Han påstår at kan man forstå en sønderjyde og en bornholmer, så kan man også forstå ham. Jeg har hverken tid eller lyst til at gå på svensk kursus. Men måbede - det gjorde jeg da min 10 årige nevø, som har sin daglige gang på en almindelig skole i Holbækområdet, pludseligt tullede rundt derhjemme og sang på perfekt svensk .... oj... cool... :th2: Børnene tilpasser sig, og den dag vi voksne lærer af børnene med at imødegå fremtiden lidt mere afslappet undgår vi nok en del problemer der alligevel ikke eksisterer. Men jeg tror jeg viser min kammerats flotte pæresvenske ægte blondine fra Stockholmstragten disse indlæg. Hun påstod hårdnakket at skåne var dansk, kulturen, maden, traditionerne, sproget (gamle danske ord anvendes ofte) o.s.v. Vi tilflyttede danskere skal nok fortælle hende den flotte pæresvenske ægte blondine fra Stockholmstragten, at det her er altså sverige søde dame.... en masse klogeåger herinde har boet her i ugevis og skal nok kunne overbevise hende. Men det tror jeg nu nok hun vil grine lidt af..... Enten er jeg ved at blive gnaven med alderen, eller også har jeg rejst så meget at jeg er begyndt at sige tingene lige ud. Jeg elsker at være scandinavisk... hov.... det er vi jo allesammen... hvor blev den forskel pludselig af.... hvad er det egentligt vi diskuterer? Nå men jeg fik da luft, nu vil jeg futte iseng..... hjemmehjælpen er jo kørt for længe siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab

Jeg er helt enig ThomasO.. Du har en rigtig god pointe. Mit forsøg på at være sjov og skrive kom nu videre omkring "skåne er dansk", var egentlig også lidt et forsøg på at lukke den der gamle debat. I sidste ende handler det jo bare om at man har det godt der hvor man bor og man respektere de regler der er i de gængse lande. Det med integretionen er jo op til en selv. Og man kan ikke sammenligne med Muhammed som skal integrere sig. Der er jo intet problem i folk danner deres egne lokal samfund, så længe de overordnet overholder regler m.m. Jeg er en af dem der synes det ville være forfærdeligt hvis alle skulle have samme kultur og snakke samme sprog og til og med opføre sig 100% ens. Man skal jo ikke særlig langt væk før man kan se at lokalsamfund også har en vis beretigelse .. Tag f.eks London eller Amsterdam som jo har en stor del af invandrere fra øst, midt og vest og det synes jeg da er fantastisk. Nu er jeg selv næsten lige flyttet hertil, men jeg vil da forfærdelig gerne lære svensk/skånsk og svensk/skånsk kultur, men det bliver nok mere i form af at udbygge sit netværk end at sidde på skolebænken..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej tak Vivisamba, jeg tror ikke lige, vi for indeværende har brug for en svensk integrationsüberkommissær til at høre os i Sveriges floder, sportsstjerner og fjantsynspissonligheder og tjekke vores udtale af sjuksköterske. Vi klarer os meeeeget fint uden. Du skriver tilsyneladende på en følelse af irritation og afmagt over, at dit elskede land bliver rendt over ende af kolonisatorer, som kommer alt for nemt til det hele. Deres valuta er for stærk og deres sprog er for nemt at forstå og alle synes de er for søde og sjove, så nu synes du, det er på tide disse "luksusindvandrere" kommer ned med nakken og finder deres plads nederst i det svenske hierarki, hvor sproget er dårligt svensk - og ikke perfekt dansk plus dansk med svenske støttehjul. Og det skal gøre ondt på os at krybe op fra dette kulturelle nulpunkt, kan jeg forstå - det er vist hovedsagen - at det skal gøre ondt. ;) Jeg bliver næsten enig med ThomasO. Vi er sgu ikke kommet her for at bøje nakken for en eller anden svensk forestilling om, hvordan indvandrere skal te sig. (Tankevækkende, at det er en stor svensk ide, at apati skal give automatisk ret til opholdstilladelse, men det er en anden snak.) Det er alletiders og al ære værd, at folk går op i det svenske med hud og hår og lærer sig sproget og sportsstjernerne, men det udløser IMHO ikke nogen moralsk overlegenhed med ret til at nedgøre andre, der vælger en mere dansk vej, måske fordi de planlægger at vende tilbage til Danmark. :) vh Nils, dansksproget luksusindvandrer uden dumburk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, Nils, nu må det høre op! Jeg er endnu engang enig med dig. Hvad skal det dog ikke ende med. :laugh: Hvis man følger lidt med i det samfund, man bor i, kan man vel ikke undgå att lära känna landets sportsstjerner, politikere, skådissar, artister och sånt. Vigtigere end at kunne tale sproget, hvis man ellers selv føler man kan klare sig uden, er at sætte sig lidt ind i kulturen, læse historien, de klassiske forfattere, komponister, billedkunstnere og arkitekter. Og ikke mindst lære de forskellige landsdele at kende. Ja, det er i hvert fald sådan jeg føler det, men jeg har også rejst i det meste af Sverige og læst svensk historie/kulturhistorie i næsten 30 år, som hobby. For mig er det ikke en tung pligt, men simpelt hen sagen. Jeg elsker Sverige, på godt og ondt. :love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...
Vigtigere end at kunne tale sproget, hvis man ellers selv føler man kan klare sig uden, er at sætte sig lidt ind i kulturen, læse historien, de klassiske forfattere, komponister, billedkunstnere og arkitekter
Tja... personligt er jeg ligeglad med arkitekter, billedkunstere (?) forfattere og komponister... om de er danske eller svenske eller fra sydafrika. Handler det ikke om, at man gør hvad man selv mener er det rigtige ? Jeg vil meget nødigt ha' nogle til at fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal. Er det i bund og grund ikke et spørgsmål om gensidig respekt, og så den vel ikke meget længere ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, Palle, helt sikkert - jeg fortalte bare, hvordan jeg har det, og hvad man selv kan gøre, hvis man er interesseret, ikke hvad man skal gøre. Det, jeg mener, er bare, at det er ikke kun sproget, der er gælder, når der er tale om "rigtig" integration. Jeg bliver da heller aldrig svensker, selvom jeg elsker Sverige og bor i Sverige. Ingen kan tage fra mig, at jeg er født som dansk. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Tja... personligt er jeg ligeglad med arkitekter, billedkunstere (?) forfattere og komponister... om de er danske eller svenske eller fra sydafrika. Handler det ikke om, at man gør hvad man selv mener er det rigtige ? Jeg vil meget nødigt ha' nogle til at fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal. Er det i bund og grund ikke et spørgsmål om gensidig respekt, og så den vel ikke meget længere ?
Hørt jeg er 100%!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåå men så kom der da lidt mere debat ud af det. Sjovt som folk lægger ord i min mund, dog: - Jeg har ikke skrevet et ord om tvang eller pligt til at tage kurser i svensk eller til at blive afhørt i svenske sportsstjerner. Sprog kan læres på mange måder. Mit lille "test" betyder ikke at jeg mener at sportsstjerner eller norrländska er det vigtigste med svensk kultur - det var kun ment som en - frivillig -temperaturmåling af hvor meget føling man har med det land man bor i. Det kunne lige så vel have handlet om arkitekter, historie, popstjerner eller noget helt andet, og kunne for så vidt gælde for hvilket som helst land, man flytter til. - "Du skriver tilsyneladende på en følelse af irritation og afmagt over, at dit elskede land bliver rendt over ende af kolonisatorer, som kommer alt for nemt til det hele." (Nils) Den eneste der er irriteret, må vist være dig, Nils! I øvrigt har jeg aldrig boet i Sverige og det er ikke mit land, så lad vær med at digte historier op om folk du ikke ved noget om. Og så til Mohammed-sammenligningen. "Du skal ikke sammenligne kulturen over Scandinaver med Pakistanere, der er altså 3-400 års forskel på mentaliteten." (Thomas0) og "man kan ikke sammenligne med Muhammed som skal integrere sig" (jxhab) Lige præcis HVORFOR må jeg ikke sammenligne? Er det fordi pakistanere er bedre til at stave end skandinaver? Er "integration" noget, der kun er til for dem, der er sorte i huden? Er det ok at kræve danske skoleklasser i Sverige mens man stemmer på det parti som vil fjerne modersmålsundervisning for indvandrerbørn i Danmark? Jeg spørger bare...(og så ved jeg ikke hvad "400 års forskel på mentaliteten" betyder, men det er noget helt andet) Min pointe er sådan set bare, at man burde vise respekt for det land man flytter til, og at det kræver en indsats. Det er ikke fordi jeg mener at "det skal gøre ont" (Nils), men fordi min erfaring er, at det gør det nogle gange. Det er selvfølgelig nemmere at sejle videre på sin bølge af arrogance hvor man ikke fanger nuancerne i sproget (så forstår man heller ikke når man bliver kritiseret), hvor man ikke aner hvad der foregår i landet, men man har sin fede bil og sin billige bolig som man kan prale med overfor vennerne i DK. (Hvad så der, fætter!) Dette er SELVFØLGELIG ikke rettet mod nogen herinde, hvor alle er super-reflekterede omkring både sprog og kultur og har dybe venskaber med bl.a. flotte pæreægte svenske blondiner etc. :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må du sgu undskylde, Vivisamba. Jeg havde fået for mig, at du var en svensker, der ved en heroisk indsats var blevet integreret i Danmark og lært sproget og alting, og derved mente at kunne trække på en særlig hellighed, men jeg kan forstå, at du ikke er helt så slem. ;) Beklager min fejltolkning. :rolleye: :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Man skal bare altid huske det skrevne ord, er meget hårdere end det mundtlige. Især når man glemmer 200 smilies i teksten. Thumps up Vivisamba....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Nåå men så kom der da lidt mere debat ud af det. Sjovt som folk lægger ord i min mund, dog: "man kan ikke sammenligne med Muhammed som skal integrere sig" (jxhab) Lige præcis HVORFOR må jeg ikke sammenligne? Er det fordi pakistanere er bedre til at stave end skandinaver? Er "integration" noget, der kun er til for dem, der er sorte i huden?
Nej nej slet ikke. Men at sammenligne pakistan er forkert udfra hvilket grundlag og hvilket demokrati vi har. Jeg er hverken racist eller fremmedfjendsk, jeg priser mig lykkelig for at være opvokset blandt palæstinensere, tyrkere, arabere og polakker (?!?), men der skal en langt større omvælgtning til at integrere sit i et samfund med de værdier vi har i danmark og i sverige når man kommer fra et land som er så styret af religion og stammetraditioner. Derudover er jeg enig med dig. Integretion behøver ikke komme igennem sprogkurser osv. Det kan sagtens komme igennem alt muligt andet (sport, gå i byen osv osv). Det eneste som der nager mig i hele den her snak, det er at nogle mennesker bliver så gudshellige fordi nogle mennesker egentig bare er flyttet her til fordi de ville have en fed bil eller en stor bolig og ellers ikke har nogen intention om at lære noget om sverige eller møde svenskere. Fred være med dem, det er jo deres valg og det er jo ikke forkert, hvis det er er derfor man er flyttet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

- for at vi ikke skal blive altfor rørende enige (det er jo lidt kedeligt, ik?) så er det vel dette der er sagens kerne: er det ok at flytte til et andet land for at få økonomiske fordele, og så i øvrigt være ligeglad med landet, sproget og kulturen? Det synes nok de fleste at det ikke er når det gælder indvandrere i Danmark. Double standards?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Palle...

Kommer det ikke en hel del an på grundlaget for at få en fed bil, eller hus ? Jeg tror sgu ikke der er nogle der har ondt i røven over nogle invandrere i DK som arbejder og har hus, bil og andre dagligdags ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites