Jump to content
Madsen

ATP-bidrag?

Recommended Posts

Jeg har ledt i forummet, men kan ikke rigtig finde svar på mit spørgsmål, så jeg håber I kan hjælpe? Jeg er studerende i KBH med bopæl i Malmø. Jeg har her pr. 1/12 fået arbejde på 10 timer i ugen, fordi jeg gerne vil kunne gå til læge i DK. Så vidt jeg har forstået det, så er det ATP'en der afgør, om man kan gå til læge eller ej, men er der nogen der ved hvor mange timer i ugen der berettiger en til det? Har ledt på de forskellige sider og har snakket med Øresund Direkt, men er ikke blevet meget klogere... Manden ved Øresund Direkt sagde ligefrem, at jeg fint kunne gå til læge i DK og Sverige uden at betale en krone... hvilket vist ikke helt passer... :rolleye: Så er der nogen derude der ved hvor mange timer det handler om? På forhånd mange tak!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ledt i forummet, men kan ikke rigtig finde svar på mit spørgsmål, så jeg håber I kan hjælpe? Jeg er studerende i KBH med bopæl i Malmø. Jeg har her pr. 1/12 fået arbejde på 10 timer i ugen, fordi jeg gerne vil kunne gå til læge i DK. Så vidt jeg har forstået det, så er det ATP'en der afgør, om man kan gå til læge eller ej, men er der nogen der ved hvor mange timer i ugen der berettiger en til det? Har ledt på de forskellige sider og har snakket med Øresund Direkt, men er ikke blevet meget klogere... Manden ved Øresund Direkt sagde ligefrem, at jeg fint kunne gå til læge i DK og Sverige uden at betale en krone... hvilket vist ikke helt passer... :rolleye: Så er der nogen derude der ved hvor mange timer det handler om? På forhånd mange tak!!
Hvis du ikke er grænsegænger, kan du ikke bruge en dansk læge. Det er ikke et spørgsmål om så og så mange timer, men du skal opfylde kriterierne for at være grænsegænger. Det vil sige, at 75 procent af din erhvervsindkomst skal tjenes i Danmark og 50 procent af arbejdstimerne i enhver tre-måneders periode skal foregå i Danmark. Du får ikke ret til danske ydelser fordi, du betaler ATP - det er mere et tilfældigt sammenfald - rettighederne følger af tilknytningen til arbejdsmarkedet. Nu er jeg lige kommet i tvivl, om det er arbejds- eller fraflytningskommunen, der skal udstede et grænsegænger-sygesikringsbevis til dig, hvis det er den samme, er det jo så nemt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm... Okay... har bare tidligere læst herinde et sted, at det blev afmålt i timerne, men kan ikke lige finde tråden... Øvøv... Dejligt du har styr på det, og tusind tak for dit svar! Har du en hjemmeside eller noget hvor jeg kan læse om det? Utroligt der er så mange forskellige informationer alle steder fra... har nok hørt de første 5 teorier indenfor ½ år... :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm... Okay... har bare tidligere læst herinde et sted, at det blev afmålt i timerne, men kan ikke lige finde tråden... Øvøv... Dejligt du har styr på det, og tusind tak for dit svar! Har du en hjemmeside eller noget hvor jeg kan læse om det? Utroligt der er så mange forskellige informationer alle steder fra... har nok hørt de første 5 teorier indenfor ½ år... :(
Det siger mig ikke noget, det med timerne, og jeg plejer at læse det meste i den genre herinde. Du skal jo til din eks-kommune for at få et grænsegængersygesikringsbevis, og så indtræder sandhedens øjeblik. Den Sociale Sikringsstyrelse www.dss.dk er højeste myndighed - det er da muligt, du kan finde opbyggelse der. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites