JubA/S 10 Anmeld indhold Skrevet November 17, 2005 Hejsa, Jeg har lige et hurtigt spørgsmål, som ligger i forlængelse af trådene om elektricitet i Sverige. Er det virkeligt sandt, at man som udgangspunkt automatisk får Sydkraft som el-leverandør, når man overtager en bostad i Malmö? Det er ikke fordi jeg partout vil have en anden leverandør, men vi flytter d. 1/12, og det er en af de elementer jeg ikke liiige har fået tænkt nærmere over. Det ville jo være træls, hvis man kom over til en mørk lejlighed :) Og så er man er jo vant til, at Københavns Energi automatisk er eneste valg ;) Tak for hjælpen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2005 Et godt råd: Tag fat i Sydkraft (som vist har skiftet navn til E.On?) INDEN du flytter... Når de ikke har nogen oplysninger om den nye ejer, så lukker de for strømmen - det lærte jeg på den hårde måde :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JubA/S 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2005 Tak for svaret, jeg havde det lidt på fornemmelsen at sådan noget kunne ske.. - Træls situation at stå i lige efter flytningen! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2005 Inden vi flyttede hertil, var vi bla. også hos diverse elselskaber. Dette også for at finde den bedste pris, selv om der ikke er stor variation. Vi har Ringsjö Energi! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2005 Nu må jeg lige have en tur på en af kæphestene. I Sverige (måske er det også blevet sådan i Danmark nu) betaler man dels for "nät" og dels for strømforbrug. Man kan ikke skifte selskab, når det gælder nätet, men når det gælder strømmen, står det en frit for at finde en billigere leverandør. Det er så her jeg gerne vil anbefale www.kundkraft.se , som er en slags forening, som man melder sig ind i. Det er gratis. Kundkraft sender leverancerne til sine medlemmer i licitation hos alle leverandører i hele landet, og den billigste får leverancen for et år frem. Derefter er der en ny licitation. Man skal ikke røre en finger og ikke betale en øre, men har hele tiden landets billigste leverandør. Når man sammenligner priserne skal man være opmærksom på, at de fleste leverandører opkræver en årsafgift - det gør Kundkraft-leverandørerne ikke, man betaler en ren forbrugspris. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 17, 2005 Ja og prognoser er sväre men lidt kan man da se på http://www.nordpool.com/ Hvis i ser i höjre side under "marked data service" og igen ser under sverige og norge med Reservoir, tryk på graf, så kan i se at vandstanden i deres vandreservoir'er er höjere end gennemsnit, det betyder at de "svömmer" i vand og at elprisen alene målt på dette vil kunne gå ned i närmeste fremtid. Men der er også andre forhold der spiller ind bla. olieprisen på verdensmarkedet. Ps. Danmark har ingen Reservoir og har fået lukket Barsebäk, så Malmö har fået fordoblet deres forurening i luften alene ud af dette forhold, men det var en anden sag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2005 Ja og prognoser er sväre men lidt kan man da se på http://www.nordpool.com/ Hvis i ser i höjre side under "marked data service" og igen ser under sverige og norge med Reservoir, tryk på graf, så kan i se at vandstanden i deres vandreservoir'er er höjere end gennemsnit, det betyder at de "svömmer" i vand og at elprisen alene målt på dette vil kunne gå ned i närmeste fremtid. Men der er også andre forhold der spiller ind bla. olieprisen på verdensmarkedet. Ps. Danmark har ingen Reservoir og har fået lukket Barsebäk, så Malmö har fået fordoblet deres forurening i luften alene ud af dette forhold, men det var en anden sag. Man ved aldrig helt, hvordan den el-pris fremkommer. Der er nogen MEGET store aktører, som der ikke er ret meget styr på. Barsebäck er væk, men de skruer bare lidt op Ringhals, så er det udlignet. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JubA/S 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2005 Okay, men nu skal jeg lige have den ind med skeer :) Når vi nu flytter, hvad skal vi så praktisk gøre: 1. Melde os som kunder hos udbyderen af el-nettet (er det Sydkraft?) 2. Melde os som kunder hos den elleverandør vi nu engang ønsker at benytte? Beklager hvis det er lidt tåbelige spørgsmål, meen man skal jo starte et sted :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
andersen 0 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2005 Jeg er ikke lige så meget inde i alt det med andre udbydere/leverandører, men tager vi nu udgangspunkt i at Sydkraft skal klare det hele for dig, så vil jeg tro at det du skal gøre, er bare at ringe til Sydkraft og sige du har købt bolig hvor du gerne vil have strøm. Når du ringer kan det være meget handy at have sælgers cpr-nummer ved hånden (husk at det ikke er så "hemmeligt" i Sverige som vi er vant til i Danmark), idet de på den måde kan slå op præcis hvor vedkommende får leveret strøm. Og så meddeler du dem bare overtagelsesdatoen (måske har sælger allerede sagt hvornår han stopper?). De kunne ihvertfald ikke hjælpe mig før jeg havde sælgers cpr-nr men derefter gik det fint. Hvis du ikke selv har fået dit eget cpr-nummer, så kan de godt komme i tanke om at forlange et depositum fordi de ikke kan slå dig op nogen steder og checke din kreditværdighed - jeg mener jeg betalte noget med 5-600 kroner. Man kan vist få det tilbage efter et år, men har ikke studeret det nærmere da jeg ikke har nået det år endnu :) Du skal nok have ringet senest en uge inden overtagelses-dagen vil jeg tro, men 2 vil ikke skade - der skal være tid til at de kan sende depositums-girokort til dig og du kan nå at betale, og de så kan se den registreret i deres system. Jeg stod, som sagt, uden strøm den dag jeg flyttede ind fordi jeg ikke havde skænket det en tanke at man skulle melde sådan noget til. Hvis man får fat i den rigtige medarbejder og snakker godt for sin syge moster, så kan de godt åbne for strømmen inden de får depositummet betalt. Jeg fik åbnet næste dag (var godt nok en stille aften den første aften :)) mod at love højt og helligt at jeg betalte depositummet med det samme jeg modtog girokortet :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2006 Det er så her jeg gerne vil anbefale www.kundkraft.se , som er en slags forening, som man melder sig ind i. Det er gratis. Kundkraft sender leverancerne til sine medlemmer i licitation hos alle leverandører i hele landet, og den billigste får leverancen for et år frem. Derefter er der en ny licitation. Man skal ikke røre en finger og ikke betale en øre, men har hele tiden landets billigste leverandør. Efter at have læst om kundkraft bl.a. her skyndte jeg mig at melde mig til og fik en aftale i stand med et selskab der hedder Elitkraft. Da vi så flyttede her i sidste måned skulle jeg melde flytning til både Elitkraft og Kundkraft. Jeg studsede lidt over adressen... De to selskaber har PRÆCIS samme adresse. Er der ikke noget fusk ind over eller hvordan? Mvh Dennis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Xenius 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2006 Apropos Kundkraft, Jeg er ligeledes "kunde" hos dem, og får i øjeblikket leveret strøm gennem "Kraft & Kultur" som vandt et udbud med levering fra 1 januar 2006. Men har aldrig modtaget noget som helst fra dem, hverken et velkomstbrev eller en regning eller lignende ("Kraft & Kultur"). Men får så stadig regninger fra "E-on" som ejer elnettet, på elafgift samt beregnet forbrug, og er gået ud fra, at det så tilsynladende stadig er "E-on" der "fysisk" afregner mit kundeforhold hos "Kraft & Kultur". Er min antagelse god nok, eller er jeg helt gal på den?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2006 Hvis man skifter elleverandør, så skulle man gerne få faktura fra den pågældende leverandør, så det lyder lidt mystisk. Er det et selskab, som Eon selv ejer? Hvilken pris betaler du så? Svarer den til resultatet af "upphandlingen"? Er der kommet et opsigelsesvarsel imellem dig og den nye leverandør? Angående Elitkraft, så er selskabet ejet af samme selskab, der ejer Kundkraft. Jeg tror ikke, Kundkraft kan slippe afsted med at give særlige fordele til det, for alle ved jo, hvad de har budt i licitationerne. Jeg ville tage det stille og roligt og se, om jeg får en ordentlig pris. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Xenius 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2006 Jeg får ingen faktura fra den nye leverandør. Kun fra E-on. Men fik dog en flytteblanket fra E-on i sin tid, som blev sendt retur, og kundeforholdet er da også flyttet da de fakturerer mig for noget "anvisningsel". På E-ons faktura er der angivet et beregnet forbrug, men synes egentlig ikke helt jeg kan se jeg betaler for det. Der er i hvertfald ikke rigtig noget beløb ud for posten.. Betaler ca. 270 pr. måned, synes beløbet er for lidt forbrug inklusive, men synes da egentlig også det er for meget, såfremt det måtte være for netafgift alene? Ved desværre ikke om Kraft & Kultur er ejet af E-on, har luret lidt på deres hjemmeside, men kan ikke umiddelbart se et ejerforhold. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2006 Jeg fik for et par år siden tilbud fra Bredbandsbolaget om billigere el og hoppede på. Efter det får jeg stadigvæk en faktura hver 3. måned fra E-on, på noget tilslutning, men intet forbrug, som jeg til gengæld får fra det andet selskab (jeg kan ikke huske navnet). Jeg får derfor ud fra, at det er ligesom f.eks. TDC og Telia, der "ejer" ledningerne, så man får en regning fra dem på "net" og derefter en regning fra et andet selskab for forbrug. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Xenius 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2006 Hmmm.... det kunne være jeg lige skulle hive fat i dem så. Hvordan passer det med at netafgiften er ca. 270 om måneden? Kan den virkelig være så høj? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2006 Jeg mener at jeg betaler ca. 350 pr. kvartal. Måske 270 + moms?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Xenius 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2006 Nope, 270 inkl. moms. Pr. måned. Gad vide om der så alligevel er forbrug med. Må lige hjem og nærstudere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Vedr. EL. Nu sidder jeg desværre på job, og kan ikke tjekke mit EoN brev. Men da jeg flyttede herover, ringede jeg blot til dem og blev opkoblet til dem - Mit spørgsmål er så, det må andre have prøvet - Ved i om man har nogen bindingsperiode hos dem? Syntes nemlig mit forbrug eller regningen generelt er alt for høj til en 2v... Betalte 900 sidste gang m. gebyr, og 700 denne gang. Dvs. knap 3000sek årligt... Og man hørte jo om hvor billigt det var, så vil melde mig til kundkraft eller hva det var som blev anbefalet. (hvis jeg kan finde alt den info de ønsker) Håber nogen kan hjælpe... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Nu er strømmen jo blevet ret dyr efterhånden på grund af en sammensværgelse mellem nogle store el-selskaber - og det er ganske vist. www.kundkraft.se er afhængig af den såkaldte frie el-børs Nordpool, som måske snarere burde hedde Nordmanipul. Vattenfall og Fortum kontrollerer også pressen, så nu får vi snart den historie igen med, at priserne stiger på grund af den lave vandstand i vandmagasinerne efter den tørre vinter. (Vinteren var den vådedste i mands minde, men det har alle alligevel glemt nu.) Nuvel, hvis man bare melder sig til, så betaler man det, der hedder tillsvidarepris, som er højeste takst, men hvor der ikke er nogen bindingstid. De fleste har aktivt valgt en form for aftale med fast pris i et eller to år. Så formentlig kan du flytte uden videre. Men forvent ingen mirakler prismæssigt, og du beholder jo Eon som nätleverantör. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Nils, altså det du siger er, at jeg ingen mirakler skal forvente af kundkraft?? kontra EON... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Nils' date=' altså det du siger er, at jeg ingen mirakler skal forvente af kundkraft?? kontra EON...[/quote'] Via Kundkraft kan du formentlig opnå den laveste elpris i Sverige, men den er ikke så lav som den har været. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Ved du hvad din er kontra EoNs? Bare så man kunne se om der var noget at gå efter. - Men altså, EoN skal du betale til lige meget hvad, med deres 8 trilliarder gebyrer osv. - Men el'en kan købes hos hvem som helst... (A la TDC fastnet m anden udbyder). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Jeg har rörligt, så prisen skifter hver måned. Du kan jo se på www.kundkraft.se , hvilke priser, de har opnået gennem licitationen. Husk at du sparer den årsafgift vedr. forbruget, som Eon opkræver (sammen med 37 andre opfindsomme punkter på regningen.) :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 På denne side kan du sammenligne elpriserne i Sverige http://www.elpriser.konsumentverket.se/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret July 19, 2006 Nils, jeg tror jeg iaften går hjem og melder mig til det du også har... du er jo en mand med viden... og siden du ikke har sat din el fast, må det jo ha sin årsag... ??????? (meget billigere el waz) Gider ikke det her fantasi selskab. Mette, tak... syntes bare siden er lidt forvirrende, men fik da fundet lidt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites