Jump to content
Mouse

Forsikring af importbiler

Recommended Posts

Hey alle Kunne ikke lige se en tråd om dette. vi er ved at flytte til Sverige, og har de sædvanlige småting med biler, forsikringer osv. Kan det passe, at det koster mere end dobbelt så meget at forsikre en importeret bil (den jeg har i dag og købte fra ny) end hvis den var 'svensk'? If ville kun give mig et foreløbigt svar pga. manglende personnummer, men de ville forsikre mig for 6.000 kr. - men da jeg for en sikkerheds skyld spurgte om det gjorde nogen forskel, at bilen er fra DK steg prisen til 14.400 !!! unægtelig en forskel for "en billig familiebil"... Er der andre, der har tilsvarende erfaringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Der er ret stor forskel fra selskab til selskab. Vi har en import bil og en svensksåld og der er ingen prisforskel på de forsikringer. Importbilen er endog billigst.. Vi har SalusAnsvar iøvrigt. Så svaret er vel "ja, det kan det godt være i visse tilfælde, desværre" Mit bedste råd er at ringe til et andet selskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har selv Salus' date=' og de skriver på deres hjemmeside at det ikke gør forskel. Så få en pris uden at snakke om import/svensksåld, og skulle de give dig en anden pris senere, så peg på hjemmesiden[/quote'] Tak for infoen - var ikke klar over at det stod der - god taktik, som jeg vil anvende næste gang... :) Til interesserede er teksten her: Vilka regler gäller för importbilar och hur skall jag gå tillväga? Innan du fått ditt svenska registreringsnummer kan du endast teckna trafikförsäkring (detta görs på ditt chassinummer). När du väl besiktat bilen hos svensk bilprovning och fått ditt registreringsnummer så kan vi försäkra din bil som normalt. Vi gör inga skillnader på importbilar eller svensksålda bilar när det gäller villkor eller premier. För vissa importbilar har vi dock särskilda stöldkrav som inbegriper ex. omkodning av nycklar. Kontakta kundcenter för att få reda på vad som gäller för just din bil. Den findes i deres FAQ ved at søge på 'import' http://www.salusansvar.se/mhf/default.aspx?FolderID=3111f156-cc54-4228-a65c-9d07fd284668&DelegID=26265

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sq guld med det citat der. For det er også min generelle opfattelse at det var dyrere med import biler. Det eneste der nu holder mig tilbage med en import bil skulle være gensalg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det eneste der nu holder mig tilbage med en import bil skulle være gensalg.
Det er slet ikke noget problem. Hvis du fx. sparer 75.000.-DKr på selv at hente den. Ja så er det nemt nok at sætte den 100.000.-sek længere ned når du skal sælge den. Der er vel ikke nogen ide i at give de 75.000.-DKr ekstra med det samme for at kunne få dem igen når den skal sælges ??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det er muligt jeg husker forkert, men kom der ikke en lov eller måske bare lov foreslag der sagde at forsikringsselskaber ikke må gøre forskel på forsikringspris på import biler :scared: Hvis de opfyldte nogle krav vist nok, kan sku ikke rigtig huske det, måske andre kan ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sidder lige og surfer lidt info om forsikringer og faldt over Trygg-Hansa's syn på importerede biler, som jeg lige poster her for søgefunktionens skyld :)

Vilka regler gäller för direktimporterade bilar? Om du importerar en fabriksny bil, som inte har haft någon tidigare ägare, gäller inga särskilda regler utan den försäkras precis som en svensksåld bil. Importerar du däremot en begagnad bil, gäller särskilda regler.
kilde: http://www.trygghansa.se/04Privat/special/search_frameset.asp?request_frameset=yes&text=import Så det er jo godt nyt til de folk der importerer fabriksnye biler... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jeg har en importeret A4 cabriolet til 8.500 sek om året.. det kan ikke gøres billigere selvom bilen havde været svensk såld.. Har Länsforsikringar Skåne. Det er sgu egentligt noget sindsygt underligt noget, alt den snak om at import biler skulle være dyrere at forsikre og billigere at købe??? Det er samme bil, blot med mere udstyr.. og er den ordentligt dokumenteret, og man bruger sin fornuft og ikke køber en Audi A8 fra 1998 der har står den har kørt 50.000 km. så er det skudsikkert at købe biler der er importeret..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

.. og er den ordentligt dokumenteret, og man bruger sin fornuft og ikke køber en Audi A8 fra 1998 der har står den har kørt 50.000 km. så er det skudsikkert at købe biler der er importeret..
Det er netop det som er problemet Hoffman, det beskrev du jo meget godt. Den ene tosse efter den anden finder pludseligt en bil i Tyskland der er måske 30% billigere end alle de andre. En privat tåbe der i ny og næ tror at han er bedre til at finde netop drømmebilen som pludseligt foræres væk på nettet. Lige midt i det kæmpe Tyske bilmarked finder han sådan en guldklump, og farer glad ned og henter den uden garanti. Hjemme opdager han den er skæv, trafikskadet og består mest af hattelak og plastic padding. Sådanne biler har det med at forsvinde sporløst ude i skoven et sted. Det kan ødelægge meget på en statestik. Prøv at tænk engang hvor lidt rationelle folk bliver, når de pludseligt tror de er ved at begå en god bilhandel. $$$$$$ Jeg er så dygtig $$$$$$ Jeg har hørt om flere, bla danskere herovre som absolut VIL have "nogen" til at importere en bil, som mærkeligt nok er markant billigere end alle de andre. Og på trods af alle advarsler tror de fuldt overbevist på, at de er klogere end alle Tyske forhandlere. Resultatet er de står med en problembil og kan slet ikke forstå det. Derefter prøver de at give alle andre skylden for det, selv om de blev advaret meget kraftigt. Jeg forstår faktisk godt forsikrings selskaberne. Der burde følge en "mærkeværksteds dokumentation" på importbiler, det er for nemt for Tyskerne at exportere oplakerede trafikvrag når de skal af med dårlige biler. Eller ved lov sige den ikke kan forsikres i SE uden der følger en ADAC rapport med den fra importen. Men hvad, mænd er jo genetisk født med en bilhandler i maven....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har en importeret A4 cabriolet til 8.500 sek om året.. det kan ikke gøres billigere selvom bilen havde været svensk såld.. Har Länsforsikringar Skåne.
Bare nysgerrig fordi jeg selv har overvejet en A4 cab... hvor gammel er du? og hvor mange år har du haft kørekort?? Det går vel at spørge til alderen når vi ikke tilhøre det kvindlige køn :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er rigtigt som Lynge skriver tidliger, at forsikringerne i sverige ikke må skældne mellem import og såkaldt svensksåld, det kom en dom på det for 2 år siden mener jeg det var men der er stadig nogen der ikke helt har glemt det gamle tanke spor men gør man dem opmærksomme på dommen bliver de pludselige helt milde og glade. Men de må ikke gøre forskel idag, salus har for os været bedst til prisen, vi har kunnet få det billigere end salus - men forholdene har ikke været så gode, så vær opmærksom på hvad du siger ja til når det er meget billigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Trygg-hansa gør heller ikke forskel, den største parameter hos dem er antal år man har haft kørekort samt hvis man bor i byen, om man har garage. Det jeg giver i leje for garagen, skulle jeg alternativt betale i ekstra forsikring. Så er det lidt sjovere at have en "ikke" vinterkold bil for de penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men de må ikke gøre forskel idag' date=' salus har for os været bedst til prisen, vi har kunnet få det billigere end salus - men forholdene har ikke været så gode, så vær opmærksom på hvad du siger ja til når det er meget billigt.[/quote'] Aprpros forhold - så opdagede jeg at der i den "xtra" forsikring jeg har hos IF er inkluderet fri lånebil og 0,00 kr i selvrisiko når man har en skade, der er sket i udlandet. Det betyder så i praksis at fordi det var her i København at damen bakkede ud i min fordør :mad: - så dækker de omkostningerne til en lejebil i den periode bilen skal på værksted. Jeg går så ud fra, at de fisker omkostningerne til reperation fra damens forsikring i Danmark dog... Nå, men det er da ganske snedigt syntes jeg bare lige jeg ville sige - hvis man altså befinder sig meget i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Aprpros forhold - så opdagede jeg at der i den "xtra" forsikring jeg har hos IF er inkluderet fri lånebil og 0,00 kr i selvrisiko når man har en skade, der er sket i udlandet. Det betyder så i praksis at fordi det var her i København at damen bakkede ud i min fordør :mad: - så dækker de omkostningerne til en lejebil i den periode bilen skal på værksted. Jeg går så ud fra, at de fisker omkostningerne til reperation fra damens forsikring i Danmark dog... Nå, men det er da ganske snedigt syntes jeg bare lige jeg ville sige - hvis man altså befinder sig meget i Danmark.
Lydder godt nok ikke tosset. Jeg overvejer også at samle bostad og bil hos IF i svergie... er der noget godt/ondt at sige om dem? Jeg har forsøgt at komme i kontakt et par gange, og nuher tilaften pr mail - men det er nok fordi de ikke ringer til DK, da de kender den med CPR nummeret :cool: /Kenneth (der forresten igår blev oxie-beboer pr 2. juli!! :th2: )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites