Plesner 10 Anmeld indhold Skrevet November 7, 2005 Hej Er det nogen fordel i at starte enkeltmandsvirksomhed i sverige frem for i Danmark, når der udelukkende er tale om konsulentarbejde ? Kunderne er udelukkende i danmark og betaling til en eventuel svensk virksomhed er ikke noget problem for disse. Derfor drejer det sig mest om hvorvidt der er nogen skattemæssig fordel for mig, ved at flytte virksomheden til sverige ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Chrsitian 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Det er jo ikke noget man bare selv kan bestemme. Hvis du ikke har fast driftsted i Danmark, skal virksomheden registreres i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Plesner 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Det er lidt begge stedder, eftersom der er arbejde som udføres på kundens adresse, samt arbejde som udføres hjemmefra via VPN Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Chrsitian 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Det har intet med sagen at gøre. Hvis dit firma ikke har nogen adresse i DK er det Sverige som har beskatningsretten. Sådan som du beskriver din situation er der ingen tvivl hos mig om at det er Sverige som har beskatningsretten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PeterN 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Hej Plesner, Hmm, spørgsmålet er ikke helt enkelt. Fast driftsstedsdefinitionen er nemlig forskellig fra skatteretten til selskabsretten - og her er det jo skatteretten som er det styrende. Da en stor del af dit arbejde udføres i DK, vil du med stor sandsynlighed få fast driftssted i Danmark for denne del. Du vil ligeledes have fast driftssted i Sverige for den del af arbejdet der udføres i Sverige. Jeg er i øvrigt i samme situation som dig selv og selv ved at udrede konsekvenserne, vi kan evt. hjælpe hinanden hermed. Du er velkommen til at kontakte mig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Hvis du har tänkt dig at drive det som er enkeltmandsfirma, vil jeg nok anbefale dig at registrere det i Sverige på din hjemadresse. Så kan du fo träkke de reelle driftomkostninger fra ved at have kontor derhjemme. Du kan så have firma bil tlf osv og nedsätte din personlige indkomstskat, men du slipper for udgifterne ved også at skulle have "postadresse og telefonnummer" i Danmark. Hvis du vil dirve det fra Danmark skal du have postadresse og telefonnummer (et virtuelt kontor, Regus House eller lignende) men så skal du jo alligevel have et firma i Sverige da det er personligt ejet af hensyn til beskatningen. Dette vil så medföre at du skal have et regnskab for både den danske og den svenske del!! Du kan jo også benytte lejligheden til at fakturere uden moms, så skal kunderne selv pålägge og aflöfte denne del i henhold til EU reglerne. Hvis du tjener flere penge end du har tänkt dig at ville tage ud ( brandbeskattet tilstand) så burde du overveje at lave et AB, så kan du lade noget af overskudet stå i stedet for at få det personligt beskattet. God fornöjelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Chrsitian 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Jeg kunne godt tænke mig at få at vide hvordan der kan blive tale om fast driftsted i Danmark, hvis man ikke har nogle lokaler eller bolig? Det har ingen skattemæssig betydning overhovedet at arbejdet udføres hos kunder i Danmark. Danmark har ingen krav på beskatningsretten ud fra det scenario som er nævnt tidligere i denne tråd. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Hvis i har et personligt ejet firma hvor i bor (I sverige) skal i beskattes for det i det land i bor. I kan derudover have en filal i Danmark, den skal blot have en postadresse og et telefonnummer. Postadressen kan oprettes som et Virtuelt kontor (Regus House eller lignende) og telefonen kan väre en dansk IP telefonnummer som i selv har i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PeterN 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Hej Chrsitian, Lyder umiddelbart som om du er inde i en selskabsretlig fortolkning, jeg henviser til OECD´s modeloverenskomst som anvendes af DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Danmark har krav på moms og skat af arbejde der systematisk udföres i Danmark, forstået sådan at hvis det kun er en engangsforteelse så skal der ikke laves en filial, men gentagne gange så skal der betales moms og skat. Du kan for at have et fast driftsted leje dig ind i et kotorhotel med Fast postadresse og telefonnummer, du behöver her ikke at have et skrivebord, så har du forholdene til en filial. Telefonnummeret kan jo også väre et Dansk IP telefonnummer som du har derhjemmei i Sverige. Når du så udförer noget arbejde for din kunde i Danmark men hjemme fra Sverige så skal du huske at denne lönomkostning skal fraträkkes i det Danske regnskab og dermed mindre overskud til beskatning. Denne netto timelönsomkostning kan du delvis selv bestemme så de dermed delvist selv bestemmer hvor meget skat du vil betale i Dk eller i Se. Sådan gör de multinational også. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2005 Carspar - det du beskriver gælder vel udelukkende for enkeltmandsvirksomheder. Jeg kan vel sagtens oprette et AB med adresse i S, og så fakturere arbejde som udføres udelukkende i DK på "svenske vilkår". Uden at skulle have datterselskab i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PeterN 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2005 Hej Thomas, - og de andre interesserede:-) Lad det være sagt med det samme, dette er virkelig et svært område i den international skatteret og jeg skal ikke påråbe mig at være den største ekspert, dygtige folk kan sikkert supplere. Jeg skal dog lige påpege et par "sikre" facts. Først skal man forstå baggrunden. Land A er ikke interesseret i at man kan etablere en virksomhed i land B, mens aktiviteten i virkeligheden foregår i land A, men land B får beskatningsretten. Dette er et af omdrejningspunkterne i den internationale skatteret. Her anvender man dobbeltbeskatningsoverenskomster, i daglig tale DBO´er og en sådan findes også for de nordiske lande. De fleste af DK´s DBO´er er bygget efter OECD, som har lavet en "standard" for dobbeltbeskatningsoverenskomster. I denne anvender man begrebet "Fast driftssted", artikel 5 - som tidligere også har været kaldt for "fast sted" (artikel 12). Modsat hvad man skulle tro betyder "fast driftssted" ikke at man nødvendigvis har et kontor i Land A. Det betyder heller ikke at man selv kan vælge om man vil have "fast driftssted". Fortolkningen vil blive foretaget af skattemyndighederne i henhold til DBO´en. I den nordiske DBO står følgende (helt i tråd med OECD): 1. Ved anvendelsen af denne overenskomst betyder udtrykket “fast driftssted” et fast forretningssted, gennem hvilket et foretagendes virksomhed helt eller delvis udøves. 2. Udtrykket “fast driftssted” omfatter navnlig: a) et sted, hvorfra et foretagende ledes; b) en filial; c) et kontor; d) en fabrik; e) et værksted; og f) en grube, en olie- eller gaskilde, et stenbrud eller ethvert andet sted, hvor naturforekomster udvindes. 3. Et bygnings-, anlægs-, installations- eller monteringsprojekt, eller virksomhed, der består i planlægning, kontrol, rådgivning eller anden hjælpende personaleindsats i forbindelse med et sådant projekt, udgør et fast driftssted, men kun såfremt projektet eller virksomheden varer i mere end 12 måneder i en kontraherende stat. Det interessante her, ift. konsulentvirksomheder er nok primært a. Et eksempel fra OECD er at en maler som igennem en længerevarende periode maler en kontorbygning for en kunde, vil have fast driftssted i denne bygning. Det er uden betydning om han i sit hjemland er selvstændig erhvervsdrivende (personligt ansvarlig) eller har aktiviteten i et selskab. Udfra dine oplysninger Thomas, er det derfor ikke muligt at lave en konklusion, ligesom generelle konklusioner på dette område ikke kan anbefales. Man kan samtidig heller ikke gå udfra at DK har beskatningsretten blot fordi man udfører systematisk arbejde i DK. En klar undtagelse vil f.eks. være byggeentrepriser med en varighed under 12 mdr. En god idé vil nok være at konsultere sin revisor eller sit skattekontor hvis man er i tvivl. Der kan også fås vejledning i OECD´s modeloverenskomst, som man kan købe sig til:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2005 Av! Den var ikke så klokkeklar som jeg havde troet - uden at kende reglerne. Men 1000 tak for dit kanon svar :-) Lyder som om man lige må kontakte sin revisor igen igen, og håbe at han har lidt kendskab til international beskatning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2005 Jeg kender en udmærket skatteadvokat i Danmark og har også en god revisor i malmø. Evt. kunne der laves et offshore holding (ltd) med en dansk og en svensk filial. Men du er velkommen til at kontakte mig så skal jeg forklare bund Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2006 Hvis du vil dirve det fra Danmark skal du have postadresse og telefonnummer (et virtuelt kontor, Regus House eller lignende) men så skal du jo alligevel have et firma i Sverige da det er personligt ejet af hensyn til beskatningen. Dette vil så medföre at du skal have et regnskab for både den danske og den svenske del!! Kære Carspar og andre intesserede, Nu er jeg, i min for tiden store søgen på svar i den selvstændiges embede, blevet gjort opmærksom på at dette ikke er helt korrekt. Jeg har været i møde med en dansk bogholder som bor i Sverige. Hun har fortalt mig at man som enkeltmandsvirksomhed ikke er forpligtet til både at være registreret i Sverige og Danmark. Hun kører selv sin virksomhed således: Bosat i Sverige men med virksomhedens adresse i Danmark - da alle hendes kunder er danske og hun kører fra sted til sted. Hun startede sin virksomhed i Sverige på et tidspunkt, men lukkede det ret hurtigt efter pga. det høje arbejdsmarkedsbidrag der er som virksomhedsejer i Sverige. Nu kører hun som sagt udlukkende med dansk adresse. Jeg får lyst til at åbne denne tråd igen, for at høre om der er nogle af Jer andre i samme situation, som har fundet ud af noget nyt i virksomhedsjunglen, I forhåbentlig har lyst til at dele ud af? På forhånd tak, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PeterN 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2006 DBO/Registrering Hej Miss W, Jeg tror jeg nåede at få sendt et svar sidst emnet var oppe her:-) Du har helt ret i dine betragtninger og årsagen hertil er at vi skal finde flere forskellige juridiske grundlag. Dels den skattemæssige regulering og dernæst den afgiftsmæssige regulering her primært iform af moms. I al sin korthed reguleres den skattemæssige af dobbeltbeskatningsaftalen mellem Danmark og Sverige. Denne følger iøvrigt stort set modelkonventionen fra OECD. Her er det generelle udgangspunkt afgørelsen af hvor man har fast driftssted. Dernæst findes et par særregler gældende primært for anlægsbranchen. Det giver derfor ikke mening at lave generelle udtalelser om hvad man skal gøre hvis man har virksomhed det éne eller det andet sted. Dit eksempel med din veninde kunne jeg, ved få ændringer, lave om til en anden konklusion. Jeg skal gerne hjælpe dig hvis du har en konkret problemstilling af mindre karakter, ellers er vi jo en del firmaer som tager os godt betalt for at løse den slags problemer;-) Vil du selv forsøge dig udi problemstillingen kan man anskaffe sig DBO´en, såvidt jeg husker ligger den frit tilgængelig på www.skatteverket.se. I den står hvilke betragtninger som lægges til grund. Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2006 Hej Miss W, Jeg tror jeg nåede at få sendt et svar sidst emnet var oppe her:-) Peter Hej Peter :) Ja tak, jeg har læst dit gode indlæg og er derudover også gennem Skat Øresund blevet bevidst om at jeg skal have driftsadresse i Danmark og også drive virksomheden derfra. (Jeg havde ellers håbet på at jeg kunne have et virtuelt kontor i Danmark og drive det fra hjemmekontor :( ) Det giver derfor ikke mening at lave generelle udtalelser om hvad man skal gøre hvis man har virksomhed det éne eller det andet sted. Dit eksempel med din veninde kunne jeg' date=' ved få ændringer, lave om til en anden konklusion. Peter[/quote'] Præcis! Tak for det. Jeg bliver nysgerrig - er du revisor? Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 23, 2006 Kanont at det kan lade sig göre, jeg havde ellers spurgt at större revisionsfirma om emnet, men det er åbenbart heller ikke nok. Men fint at det kan lade sig göre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites