Jump to content
JubA/S

Beskatning af boligsalg - igen

Recommended Posts

Hejsa, Jeg har i et stykke tid luret lidt på sidelinien, men er nu parat til at springe ud som svensker in spe :D - vi flytter (forhåbentlig) 1/12, og glæder os meget! Jeg har med stor interesse læst indlæggene om riskikoen for Svensk beskatning ved salg af dansk ejerbolig. Det eneste jeg imidlertid stadig er i tvivl om, er om det er underskrivelse af skødet eller salgsaftalen, der gælder som dagen for salget? I den "sticky" tråd (pendler.scanianet.dk/skat/) nævnes skødet (eller det betingede skøde), mens der på øresunddirect står at det er salgskontrakten. :confused: Der er jo ret stor forskel på dette, ikke mindst pt. da der er lang ventetid på tinglysning af skøder.. Vores lejlighed er solgt med overtagelse d. 1/11, og salgskontrakten er underskrevet i oktober, men vi forventer først at skødet er tinglyst engang i det nye år.. Måske der var nogen her der er klogere desangående? - Kanon forum i øvrigt, har fundet svar på en masse spørsmål :th2: Mvh. Torben

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må sondre mellem överlåtelse og avyttring. Når det gælder salget af en dansk bolig, er det datoen for avyttring, der er afgørende - den dag man afstår boligen - det vil sige den dag, man forbinder sig til at sælge den ved at underskrive, hvad man kunne kalde en salgskontrakt nemlig et skøde. At denne aftale så skal tinglyses, for at også staten kan anerkende den, er uvedkommende i forhold til at fastsætte datoen for afståelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for det hurtige svar, Det lyder godt, det ville også undre mig meget, for aftalen er jo bindende uanset tinglysning eller ej.. Da pengene for handelen imildertid først falder med overståelse af tinglysningen, dvs. for vores vedkommende sandsynligvis først i det nye år, kunne jeg lige se at det svenske skattevæsen ville strække hånden frem.. :eek: Det er nok, at man i forvejen skal trækkes med helt urimeligt lange mellemfinansieringsperioder :thumbdown , men det er en helt anden sag.. Tak for svaret :) Mvh. Torben

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tinglysningen er vel at betragte som en "berigtigelse", og derfor ikke tungtvejende i jeres tilfælde. Kontrakten, med overtagelsesdato og hele baduljen, må være Il Documente som alle skal forholde sig til. Inkl. T&S og Skatteverket. Tillykke med salget/købet...og velkomen herovre, når i kommer så langt. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites