Jump to content
Guest Anja

Hvad synes du om at bo i Skåne?

Recommended Posts

Hmm er det de sidste 4 i dit svenske? Mente at alle der ikke er født i sverige får et 9 tal i de sidste 4?
Enten er det en skrøne, eller også har de brugt deres 9-taller op - for hverken Jesper eller jeg har fået nogen 9-taller.... Til gengæld slutter Jespers på et lige tal og mit på et ulige hvilket jo set med danske øjne er MAJET morsomt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hmm er det de sidste 4 i dit svenske? Mente at alle der ikke er født i sverige får et 9 tal i de sidste 4?
hmm nope det må du have misforstået:) vi har numre bestående af 1,3,8,2 og vi er begge født i Hørsholm:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Enten er det en skrøne' date=' eller også har de brugt deres 9-taller op - for hverken Jesper eller jeg har fået nogen 9-taller.... Til gengæld slutter Jespers på et lige tal og mit på et ulige hvilket jo set med danske øjne er MAJET morsomt ;)[/quote'] Ha ja, men jeg tror det er noget med næstsidste tal der vist for kvinder skal være lige?? jeg har ihvertfald et lige ciffer og min mand et ulige..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sakset på www.skatteverket.se Alla personer som folkbokförs i Sverige tilldelas ett personnummer som identitetsbeteckning. Den som en gång fått ett personnummer kommer att behålla samma nummer livet ut. Det innebär att personnumret inte ändras vid t.ex. flyttning från eller till Sverige. Personnumret infördes 1947 och då som ett system med födelsetid plus ett tresiffrigt födelsenummer. År 1967 gjordes en ändring som innebar att man införde en kontrollsiffra som fjärde siffra i personnumret. Personnumret anger dels personens födelsetid och dels ett födelsenummer samt en kontrollsiffra. De enda uppgifter som kan utläsas ur ett personnummer är födelsetid och kön. Könet framgår av näst sista siffran i personnumret och är udda för män och jämn för kvinnor. Mer information om personnummer hittar du i broschyren SKV 704 och i 18 § folkbokföringslagen (1991:481).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yes.. Det er de sidste 4... Så nu får du ikke min fødselsdato :rolleye: Fruen har heller ikke et 9-tal i hendes sidste 4, og selv om hun godt nok har svensklydende efternavn er hun altså meget danskfødt....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

De enda uppgifter som kan utläsas ur ett personnummer är födelsetid och kön. Könet framgår av näst sista siffran i personnumret och är udda för män och jämn för kvinnor. Der var jeg heldig, hva:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De enda uppgifter som kan utläsas ur ett personnummer är födelsetid och kön. Könet framgår av näst sista siffran i personnumret och är udda för män och jämn för kvinnor. Der var jeg heldig, hva:)
Eller var det kvindelig intuition? :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er svensk, og har boet i KBH de sidste 8 år. Jeg flytter så tilbage til Sverige, malmö. Det jeg kommert at savne mest er alle de hyggelige besøg på cafeér, alle dager om ugen, med masser af folk ude hele tiden. Det jag ikke kommer at savne er: Toilet i trappehuset(jo den er god nok), mangel på brusebad (ikke existerende, må have brusekabine) kvadratmeter/lejlighet (55kvm = reellt 42 i nuværende lejlighet), varmt vand om morgenen, kalkfritt vand, balkong i lejligheterne, isolering i lejligheterne, etc etc. At bo i indre by er charme, med cafeér og bodegaer, masser af liv, men boligstandarden er ad h-e til i forhold til sverige. Lukkeloven er nævnt, synes også utbudet er bedre i svenske supermarkeder, se på fisk-/kød-disken men de københavnske grøntsagshandlere kommer jeg at savne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Eller var det kvindelig intuition? :th2:
Nej det var mit kolde kyniske statistiske overblik:) Det er det eneste ciffer der afviger hos min mand og jeg:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Utroligt sammentræf' date=' at du har mødt en mand, der er født samme dag som du selv :D[/quote'] Ok jeg retter lige. Jeg har, på trods af at være kvinde:eek:, talforståelse nok til at gennemskue at de 6 (alt 8) første cifre i vores personnumre er FØDSELSDATOEN!! for hhv min mand og jeg. Derefter brugte jeg mit kolde kyniske statisktiske overblik til at lokalisere 2. sidste ciffer som værende det oplagte gæt på det super hemmelige "kønsbestemte ciffer" UHHH Tak Kim H for at gøre min post fuldstændig uforståelig:):) Og god weekend.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar
:laugh: Ja her er en af de ting der gör at jeg befinder mig fint herovre: Den kriminelle lavalder: Dansk Folkeparti foreslår at den kriminelle lavalder for indvandrere sættes ned. Helst så langt ned at indvandrerkvinder kan føde deres afkom direkte ind i buret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Enten er det en skrøne' date=' eller også har de brugt deres 9-taller op - for hverken Jesper eller jeg har fået nogen 9-taller.... Til gengæld slutter Jespers på et lige tal og mit på et ulige hvilket jo set med danske øjne er MAJET morsomt ;)[/quote'] Det er nok fordi jeg fik 2 9 taller i mine sidste fire hvor det sidste også er et lige tal :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som tråden egentlig handler om. Jo synes det er dejligt at bo i skåne/Malmö fordi man på meget kort tid kan komme ud i en storslået og dejlig natur som man ikke lige finder i hovedstadsområdet eller dk for den sags skyld. Menneskerne er dejlige i skåne/sverige og alt i alt et sted jeg trives.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Hej Anja Fordele og ulemper. *Ja sukkk* ... når man pendler tror jeg man har lidt flere fordele, end bare at flytte 100% og arbejde m.v. " i det nye ". Man kan jo når man bevæger sig over grænsen selv bestemme hvor man handler ind, m.v. Men som scandinavisk af afstamning tror jeg på at der er lige mange ulemper og fordele ved begge lande, bare på hver deres unikke måde. Hvis 2 kloge slagkraftige politikkere (en svensk og en dansk) tog og lavede total revision, og tog det bedste fra de 2 lande, samt mixede det sammen set ud fra et godt gammeldags fornuftigt synspunkt - tror jeg at man kunne lave verdens bedste nation at bo i. Hvor tit tænker man ikke: Hvorfor har vi det ikke sådan i Danmark? .... eller hvorfor gør de det så besværligt herovre med lige den ting? Specielt Mohlins indlæg overraskede mig lidt. Sådan har jeg aldrig hørt en sammenligning af Dansk /Svensk før. Det bekræfter nok at at fordelene kommer først rigtigt i det øjeblik, man står med et ben i hvert land netop som en pendler gør. For mig betyder det med naturen og sådan ikke noget, jeg bor jo i byen alligevel. Naturen finder man på begge sider. Men de lokale er da søde og rare, så det med de små forskelle er med til at give fornemmelsen af at " bo i en ferie." Hvis du forstår. Socialt netværk. Hmm var vi flyttet til Nordjylland havde vi ikke fået besøg så tit vi gør nu, faktisk er det et problem at alle vi kender vil over og besøge os og have en rundvisning i "vores nye by" :sad: De lokale lærer man at kende lige som alle andre steder. Specielt hvis man har en fælles fritisinteresse, det er en ret god indgangsvinkel. Jo forresten... det er umuligt at udtale "777" uden at folk opdager man íkke er lokal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest ThomasO

Den er svær at vænne sig til for en dansk, da danmark er så lille. Alt er privatejet i danmark, eller park, eller underlagt restriktioner som fredet område. Nogen ejer det hele, undtagen et kæmpe stort landminefelt fra tyskertiden i jylland, og forureningsjorden i Harboøre - det vil ingen eje. :D Men den allemansrätten er da en god ting, er bare ikke helt sikker på hvad den indebærer... du må meget gerne opfriske os lidt på reglen hvis du gider. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
  • Allemansrätten är en urgammal rätt i Sverige. Den tillåter oss att röra oss fritt i skog och mark. Vi kan vandra, cykla, åka skidor, bada och paddla nästan var som helst i landet. För att kunna ha kvar denna unika möjlighet måste vi visa hänsyn och omtanke om våra växter och djur. Vi får inte störa eller förstöra. Följer vi allemansrättens enkla regler kan även kommande generationer njuta av vår underbara natur. :th2:

http://www.scout.se/fakta/allemansratten.html http://www.environ.se/allemansratten/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De glemmer lige at skrige at alle "indvandrere" har personnummer med "4 sidste" som starter på 7 eller 9. Måske fordi en af dem også bruges i Nordland da de uddeles geografisk, min kone som er fra Stockholm har 0 som det første af sine 4 f.eks. /Steelsky

Sakset på www.skatteverket.sePersonnumret anger dels personens födelsetid och dels ett födelsenummer samt en kontrollsiffra. De enda uppgifter som kan utläsas ur ett personnummer är födelsetid och kön. Könet framgår av näst sista siffran i personnumret och är udda för män och jämn för kvinnor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites