Jump to content
BS

Skattefrihed efter udlandsarbejde.

Recommended Posts

Ja det var lige den bedste overskrift jeg kunne finde på. Som nogen er bekendt med bor og arbejder jeg i Thule. Så har jeg hørt noget med at man sparer bla sit personlie fradrag op til man kommer hjem igen og kan derved arbejder skattefrit i en periode. Er der nogen der kender lovteksten for det og kan evt linke til noget? Nogen der ved om det også gælder hvis jeg får arbejde i sverige :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Brizz Hvis man tager fra DK til Grønland for at arbejde seks måneder eller mere, overgår beskatningsretten til indkomst og de fleste fradrag til Grønland. Så hvis man tager til Grønland fra 1.1. til 31.8. og får et arbejde i DK fra 1.9. med 20.000 kr. om måneden, er der 80.000 at beskattte i DK. Har man 12.000 i renteudgifter på forbrugslån over hele året, er der 4.000 man kan trække fra i DK, men hvis det er 12.000 i renteudgifter på fx et sommerhus, er de 12.000 alle fradragsberettigede, da de vedrører en dansk ejendom. I eksemplet med de 80.000 til dansk beskatning er der jo den fordel, at man har hele årets personfradrag at gøre godt med, så det personfradrag man ikke har brugt i de første otte måneder kan bruges på resten af året. Alt dette er betinget af, at du ved udrejse fra DK har bevaret, dvs. frem-/udlejet eller blot beholdt, din danske bopæl. Hvis kæresten drøner rundt hjemme i lille DK, er bopælen bevaret og finten virker. Hvis kæresten er taget med, og hytten er opsagt eller solgt, er der ingen kære mor, for i det tilfælde er bopælen opgivet, skattepligten til DK ophørt, og der er derfor ikke længere mulighed for at få personfradrag efter udrejsedato. Dette var nogenlunde hovedreglen - der findes utallige undtagelser, undtagelser fra undtagelser og mulige og umulige konstruktioner, men tag fat i din danske kommune eller Grænsegængercentret. For vi kan ende mange steder: vi kunne forestille os, at du flyttede fra Sverige til Grønland, men arbejdede for den danske stat, eller flyttede fra DK til Grønland med det samme arbejde, eller flyttede fra DK til Grønland, bevarede bopæl ved udrejse, men opgiver den midt i opholdet og flytter til Sverige efterfølgende. Ydermere er der jo nogle, der oplever at få trukket dansk skat i den første periode, mens der er grønlandsk skat resten af tiden, og så skal man finde ud af at have den ene skat tilbage, mens man skal betale mere til den anden. Så mit krystalklare svar på dit spørgsmål er: MÅSKE!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige: Der skal indeholdes dansk A-skat efter de almindelige regler i løn til ansatte, der af en dansk arbejdsgiver (eller udenlandsk arbejdsgiver, der er skattepligtig til Danmark) udsendes til arbejde i Grønland. Arbejdsgiveren skal derfor indeholde A-skat efter skattekortet, medmindre skattevæsenet i arbejdstagerens bopælskommune har udstedt en "Fritagelse for skattetræk efter kildeskatteloven - Grønland". Fritagelsen medfører, at der ikke skal indeholdes forskudsskat i Danmark, men ikke nødvendigvis, at der ikke skal betales skat til Danmark. En sådan fritagelse kan kun udstedes, hvis den ansattes ophold i Grønland vil vare mindst 6 måneder. Fritagelsen udstedes på grundlag af en ansøgning, hvori der også skal gives oplysninger til brug for forskudsregistreringsmyndighederne i Grønland. Ved ophold i Grønland af mindst 6 måneders varighed anses den ansatte efter den dansk/grønlandske dobbeltbeskatningsaftale for skattemæssigt hjemmehørende i Grønland. I en sådan situation skal lønnen ikke tages med i den danske selvangivelse. Selvom opholdet ikke varer mindst 6 måneder, skal lønnen beskattes i Grønland, hvis opholdet dér har oversteget 60 dage i sammenhæng. En del af den i Danmark indeholdte skat vil derfor være grønlandsk kildeskat. I den beregnede danske kildeskat fradrages det beløb, der indeholdes som grønlandsk kildeskat. De danske skattemyndigheder overfører beløbet til de grønlandske skattemyndigheder. Hvis opholdet i Grønland ikke overstiger 60 dage i sammenhæng, skal lønnen alene beskattes i Danmark, forudsat at den ansatte fortsat er ansat hos og aflønnet af sin sædvanlige arbejdsgiver. I modsat fald skal der indeholdes kildeskat til Grønland. Spørgsmål om indeholdelse af grønlandsk kildeskat kan rettes til Grønlands Hjemmestyre, Skattedirektoratet, Grønlands Repræsentation, Strandgade 91, postboks 2151, DK-1016 København K, tlf. 3383 3800, fax nr. 3383 3801. Skattedirektoratet udgiver "Vejledning for tilflyttere til Grønland", der indeholder de vigtigste regler for personer, der skal beskattes i Grønland. Kilde: ToldSkats http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=87673&vID=200444&i=42#i87673

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så er den nem nok. For jeg boede i Sverige inden jeg tog herop med dansk job. Kvittede jobbet og smuttede herop i ny stilling. Så der er ikke en skid at komme efter. 1000 tusind tak for den omfattende besvarelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med de seks måneder og skattefrihed er en speciel dansk-grønlandsk ting - jeg har i hvert fald ikke hørt om en lignende ordning andetsteds. Men det er umiddelbart den svensk-grønlandske overenskomst, du skal bruge - alternativt den dansk-svenske - hvor der så ikke er skattefrihed i dit senere ophold i Sverige. Men at spørge er gratis, og hvis du forventer et nej og får et nej, er det jo OK. Forventer du et nej, men får ja, bliver dit humør jo bedre (og for alle eventualiteters skyld er ovenstående skrevet om skattespørgsmål). Klummen er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning eller mangel på samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg skal dele med af mine erfaringer fra mine udlandsophold så forholder det sig lidt anderledes. Mine udlandsophold har været i Indien og Honduras, men med bibeholdt andelsbolig i København og jeg har derfor været fuld skattepligtig i DK. MEN i henhold til paragraf 33 i ligningsloven (tror jeg det var) er man befriet fra at betale (dansk) skat af indtægt fra et arbejdsophold i udlandet, hvis det er længere end 6 mdr. DOG skal man ved beregningen af andre indtægter (som renteindtægter), eller hvis man tjener penge i DK (fx. indtægt fra år hvor man har haft både dansk og udlandsindtægt) betale skat i forhold til ens samlede indtægt. Fx. hvis man i udlandet har tjent 400 000 og 100 000 i DK skal de 100 000 skatteafregnes som om ens totale indtægt var 500 000 men der gives skattebefrielse for skatten på de 400 000. Altså topskat for de 100 000. Denne måde at regne på betyder også at man kun kan udnytte en del af ens fribeløb (i dette tilfælde 1/5). Det er uden betydning hvad opholdstiden i DK har været i løbet af året, eller om man har været opført i det danske folkeregister. På samme måde bliver skattefradrag også udhulet til 1/5. Jeg er meget intresseret i og høre om der er andre der har haft lignende oplevelser med tredjelansophold (altså ikke Sverige) og det danske eller svenske skattevæsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil stort set give thsk ret, men der er lige et par småting: Ligningslovens § 33 A er en regel, hvor man kan få lempet sin danske skat forholdsmæssigt, hvis man opfylder en række krav - bl.a. må ens ophold i DK ikke overstige 42 dage inden for enhver afsluttet seks-måneders-periode, og man må ikke afslutte sin udstationering med at holde ferie i DK, men man må gerne holde ferie i fx Tonga, Tyskland eller Sudeterland - bare det ikke er DK. Der kan dog være situationer, hvor dobbeltbeskatningsoverenskomsten har betydning. Fx skal man, hvis man er udsendt af et dansk firma til Tyskland, opholde sig i Tyskland i mere end 183 dage på et kalenderår, før man er berettiget til fuld 33 A, dvs. fuld forholdsmæssig nedsættelse af skatten. Hvis man ikke opholder sig i Tyskland i mere end 183 dage på et kalenderår, men over seks måneder, er man kun berettiget til halv lempelse i den danske skat. Situationen kunne være, at man er i Tyskland fire mdr. på den ene side af nytår og fire på den anden side af nytår. Og husk: i dag åbner skattecentrene, hvor mine ex-kolleger forsøger at holde sammen på det hele i totalt kaos, så ring på 7222 1818, sig du er på vej til Pakistan på et DAS-skib, men faktisk er udsendt af den danske stat på en hemmelig mission. Planen er, at du røver en bank i Yemen, hvor der er 15 % skat på indkomst ved ulovlig aktivitet. Spørg om lempelsen - er det fuld exemption, halv lempelse eller credit? Tilføj til sidst at røveriet selvfølgelig er en ren fritidsbeskæftigelse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og husk: i dag åbner skattecentrene' date=' hvor mine ex-kolleger forsøger at holde sammen på det hele i totalt kaos, så ring på 7222 1818, sig du er på vej til Pakistan på et DAS-skib, men faktisk er udsendt af den danske stat på en hemmelig mission. Planen er, at du røver en bank i Yemen, hvor der er 15 % skat på indkomst ved ulovlig aktivitet. Spørg om lempelsen - er det fuld exemption, halv lempelse eller credit? Tilføj til sidst at røveriet selvfølgelig er en ren fritidsbeskæftigelse...[/quote'] LOL - Så det er i dag det sker: ToldSkat (hvem finder dog på de navne???) starter forfra i konens navn. God ide... :laugh: Det ville også være en god ide, hvis Telia flyttede til Yemen - også for Telia... :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites