Jump to content
Janteploven

Svensk formueskat - pendlerguiden?

Recommended Posts

Jeg har lige læst Pendlerguiden og må sige det var meget spændende og sjovt formuleret læsning! Ang. Formueskatten/förmögenhetsskatt vil vi gerne gøre det simpelt for os selv som beskrevet i nedenstående uddrag af Guiden: "FORMUESKAT I Sverige betaler man i modsætning til Danmark og langt de fleste andre civiliserede lande formueskat. Eller rettere sagt: Der findes noget, der hedder formueskat, men det er i realiteten frivilligt, om man vil betale den. Man kan for eksempel flytte sin formue til et land uden formueskat, hvis man vil gøre det enkelt for sig selv. Formueskatten klikker ind ved 1,5 millioner for enlige og tre millioner for par. Værdien af boligen tæller også med, og den svenske förmögenhetsskatt er i stort omfang en overbygning på fastighetsskatten. Gæld kan naturligvis fratrækkes formuen." Vil bare gerne vide og det er lovligt at gøre det på den måde, synes det var lidt svært at gennemskue om det bare var en "sjov" måde at klare det på eller om det faktisk er OK? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige læst Pendlerguiden og må sige det var meget spændende og sjovt formuleret læsning! Ang. Formueskatten/förmögenhetsskatt vil vi gerne gøre det simpelt for os selv som beskrevet i nedenstående uddrag af Guiden: "FORMUESKAT I Sverige betaler man i modsætning til Danmark og langt de fleste andre civiliserede lande formueskat. Eller rettere sagt: Der findes noget, der hedder formueskat, men det er i realiteten frivilligt, om man vil betale den. Man kan for eksempel flytte sin formue til et land uden formueskat, hvis man vil gøre det enkelt for sig selv. Formueskatten klikker ind ved 1,5 millioner for enlige og tre millioner for par. Værdien af boligen tæller også med, og den svenske förmögenhetsskatt er i stort omfang en overbygning på fastighetsskatten. Gæld kan naturligvis fratrækkes formuen." Vil bare gerne vide og det er lovligt at gøre det på den måde, synes det var lidt svært at gennemskue om det bare var en "sjov" måde at klare det på eller om det faktisk er OK? :)
Jeg havde ikke lige den typiske medelsvenssonhusejer i tankerne, da jeg skrev det der, men folk med "rigtige" formuer, der driver virksomheder. Man kan jo ikke flytte et hus til udlandet. Men som jeg skriver et andet sted, hvis jeg ikke slettede det igen, så er det svenske skattesystem indrettet med små fiduser for de små og store for de store. For de mellemstore vil det være en fidus, at stifte gæld og købe aktier, der er noteret på den såkaldte O-liste, da indehav af disse aktier ikke belægges med formueskat. Det samme gælder aktier i familieejede selskaber. Alene disse eksempler er vel nok til at illustrere, at der er visse muligheder for at undgå skat, hvad hovedparten af svenskerne da også har fundet ud af: Det forventes at 200.000 svenskere vil betale formueskat for 2005. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg havde ikke lige den typiske medelsvenssonhusejer i tankerne, da jeg skrev det der, men folk med "rigtige" formuer, der driver virksomheder. Man kan jo ikke flytte et hus til udlandet. Men som jeg skriver et andet sted, hvis jeg ikke slettede det igen, så er det svenske skattesystem indrettet med små fiduser for de små og store for de store. For de mellemstore vil det være en fidus, at stifte gæld og købe aktier, der er noteret på den såkaldte O-liste, da indehav af disse aktier ikke belægges med formueskat. Det samme gælder aktier i familieejede selskaber. Alene disse eksempler er vel nok til at illustrere, at der er visse muligheder for at undgå skat, hvad hovedparten af svenskerne da også har fundet ud af: Det forventes at 200.000 svenskere vil betale formueskat for 2005. :)
Hej Nils, tak for svaret - Jeg var også bare interesseret i at vide om ens frie midler(opsparing) godt kan placeres i udlandet og på den måde være fri for deres formuebeskatning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Nils, tak for svaret - Jeg var også bare interesseret i at vide om ens frie midler(opsparing) godt kan placeres i udlandet og på den måde være fri for deres formuebeskatning?
Hvis du er privatperson, der bor i Sverige, så skal din formue fra hele verden beskattes i Sverige. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for det hurtige svar! - men det var sørgeligt at høre :cry:
Ja det er surt, man skal have så meget besvær med at købe tvivlsomme aktier og jeg ved ikke hvad, bare for at slippe for at betale formueskat. Sverige burde lave et system, der ikke krævede så store anstrengelser. :cry::lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller overfør dem til en mindre formuende sidst i Dec som så den 2 januar tilbagefør samme beløb til dig. Netop denne ordning kan lade sig gøre fordi man ikke længere skal betale skat af gaver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eller overfør dem til en mindre formuende sidst i Dec som så den 2 januar tilbagefør samme beløb til dig. Netop denne ordning kan lade sig gøre fordi man ikke længere skal betale skat af gaver.
Er det ikke kun op til et vist max-beløb det er skattefrit?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er uden beløbsgrænse. Se dette "pressemeddelande" fra www.regeringen.se: Pressmeddelande 18 januari 2005 Finansdepartementet Ändrat datum för slopad arvs- och gåvoskatt Regeringen har kommit överens med vänsterpartiet och miljöpartiet om att lägga en proposition om att ändra datumet för ikraftträdandet av slopandet av arvs- och gåvoskatten. I propositionen föreslås att arvs- och gåvoskatten skall slopas från och med dagen efter det att riksdagen beslutade om att slopa arvs- och gåvoskatten, d.v.s. den 17 december 2004. Frågan om tidpunkt för ikraftträdande har aktualiserats efter naturkatastrofen i Asien. /Thore

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cool, men vil nok give lidt mange spørgsmål men måske kan det bruges! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Cool' date=' men vil nok give lidt mange spørgsmål men måske kan det bruges! :laugh:[/quote'] Ville næppe blive accepteret, da en gave skal være "benefik" - altså nærmest "velgørende" og uden bagtanker. Men en anden - ret uoriginal og farveløs - fidus er jo at sætte pengene i en bostadsrätt - eller flere. Markedsværdien og "förmögenhetsvärdet" på lejlighederne står jo i skrigende misforhold. Igen er det sådan, at det er nemmest at få sin formue ned, hvis man har godt med penge. Allersidste fidus, så gider jeg ikke mere, er at købe kunst. Møbler og andet indre løsøre er jo ikke belagt med formueskat, og almindelige skilderier og gulvtæpper af god kvalitet etc. kommer nok ind under inventar med lidt god vilje - et eller andet sted går grænsen selvfølgelig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest gæst

Et lille spørgsmål Hvis man har købt en bil til 200.000 og et hus til 1.500.000 og derudover har midler så man skal betale formueskat i SE - hvordan værdisætter man så bilen og huset for beskatning? Ved nogen det? Momse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man har købt en bil til 200.000 og et hus til 1.500.000 og derudover har midler så man skal betale formueskat i SE - hvordan værdisætter man så bilen og huset for beskatning? Ved nogen det? Momse
Din formue er forskellen mellem det, du ejer og det du skylder. Du skal betale formueskat af formue over 1,5 mio. Tre millioner for et par. Bilen skal beskattes efter markedsværdi minus 10.000. Huset beskattes af det såkaldete "taxeringsvärde" - det er altså ligegyldigt, hvad du har betalt for det - det er skatteværdien, der tæller. Kontanter beskattes med 100 procent, børsnoterede aktier 80 procent, O-listeaktier 0 procent. Hvis din ejendomsskat er sat ned på grund af 5-procentreglen, begrænses din formueskat vedrørende boligen tilsvarende. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites