Plix 10 Anmeld indhold Skrevet October 10, 2005 Hejsa! Jeg er en ung fyr, som bor i Danmark hos mine forældre (da priserne i DK er fuldstændig absurde, kan/vil jeg ikke købe bolig her) Min tanke går så på, at købe lejlighed i Malmø (Bostadsrett kan jeg forstå) og leje den ud til andre således at jeg via deres husleje får afviklet mit lån og tjener lidt på boligen også. Hvem skal jeg kontakte for mere information og er det "muligt" at gøre således? Jeg har tænkt mig at blive boende hjemme, imens jeg fik afviklet mit lån via lejerne og samtidig tjente lidt, og når jeg så igen havde tilstrækkeligt med penge til at foretage et nyt lejlighedskøb ville jeg gentage processen. Jeg er ikke ude på noget ulovligt, men har egentlig tænkt mig at udleje på fair vis. Mere information er tiltrængt :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Hejsa! Min tanke går så på, at købe lejlighed i Malmø (Bostadsrett kan jeg forstå) og leje den ud til andre således at jeg via deres husleje får afviklet mit lån og tjener lidt på boligen også. Ok har du overvejet dette? Hvorfor skulle jeg, lejeren, ville leje en lejlighed af dig, ejeren, til afgiften plus det dine lån koster dig? Så kan jeg jo bare selv købe en lejlighed...Med mindre du har råd til en luksuslejlighed andre ikke har råd til at købe eller der er mangel på billige lejligheder (hvilket der ikke er) kan jeg ikke helt gennemskue din fidus.... Iøvrigt er det i de fleste foreninger bopælspligt. Men der ligger en million tråde under bolig der dækker dette emne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Skulle inte tro att du skulle få något lån heller. Det är billigare än i Danmark, men inte såååå billigt. Bankerna hade nog varit tveksamma till detta, om du inte tänkt dig att bo där. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Plix 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Hej Moerke Ok har du overvejet dette? Hvorfor skulle jeg, lejeren, ville leje en lejlighed af dig, ejeren, til afgiften plus det dine lån koster dig? Sådan fungere det med alle boliger, som en ejer udlejer til andre. Hvis jeg udlejer en bolig, er det da ikke fordi der skal stå 0 på min fortjeneste. Så er det da fordi jeg vil, via den leje min lejere betale, afvikle min gæld. Hvis min udgift til mit lån fx er 7000 kr om måneden, så ville jeg forsøge at sætte huslejen til 8000 pr måned fx. I det mindste hjælper jeg da folk, som ikke har råd til at købe bolig men som gerne vil leje. Der er intet galt i det og jeg forsøger da ikke at glatte nogen af :) Så kan jeg jo bare selv købe en lejlighed Det er jo tiltænkt folk, som blot ønsker en lejebolig. Men jeg har kigget og søgt lidt herinde, men finder ikke så mange konkrete råd til folk, som "blot ønsker" at købe lejlighed i Malmø og leje den ud. Desværre. Så derfor spørger jeg herinde jo der er mangel på billige lejligheder (hvilket der ikke er) kan jeg ikke helt gennemskue din fidus.... Ingen fidus - Bare ønsket om at købe 1 stk bolig til udlejning. Jeg har ikke selv tænkt mig, at bosætte mig i Malmø endnu. Der er nok 3 år før jeg flytter til Malmø og til den tid, skulle jeg meget gerne have 2 lejligheder som jeg udlejer til andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Generelt er der bopälspligt i Sverige så du kan ikke udleje den når du har köbt den. I nogle foreninger kan man dog nogle gange udleje den i op til max 24 måneder. Men det kräver at du selv flytter ind i en vis tid. Boligspekulation kan kun lade sig göre hvis du vil köbe en hel udlejningsejendom og her i dette forum er der vist ingen der så kan hjölpe dig med råd! Men du kan ikke bare köbe en bostadsrätte og udleje den den går ikke i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Tror också att du skulle få problem med föreningen, de är nog inte så glada för att ha "hyresgäster". Har man råd att betala 8000 (tex) i månaden till dig, så har man nog råd att köpa själv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Som Carspar skriver, så skal du nok ud og købe en fastighet eller et hus, hvis du vil leje ud på den kommercielle måde du forestiller dig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Hej Moerke Sådan fungere det med alle boliger, som en ejer udlejer til andre. Hvis jeg udlejer en bolig, er det da ikke fordi der skal stå 0 på min fortjeneste. Så er det da fordi jeg vil, via den leje min lejere betale, afvikle min gæld. Hvis min udgift til mit lån fx er 7000 kr om måneden, så ville jeg forsøge at sætte huslejen til 8000 pr måned fx. I det mindste hjælper jeg da folk, som ikke har råd til at købe bolig men som gerne vil leje. Der er intet galt i det og jeg forsøger da ikke at glatte nogen af :) Det er jo tiltænkt folk, som blot ønsker en lejebolig. Men jeg har kigget og søgt lidt herinde, men finder ikke så mange konkrete råd til folk, som "blot ønsker" at købe lejlighed i Malmø og leje den ud. Desværre. Så derfor spørger jeg herinde jo Ingen fidus - Bare ønsket om at købe 1 stk bolig til udlejning. Jeg har ikke selv tænkt mig, at bosætte mig i Malmø endnu. Der er nok 3 år før jeg flytter til Malmø og til den tid, skulle jeg meget gerne have 2 lejligheder som jeg udlejer til andre. Jeg tror det investeringsmæssigt ikke kan betale sig for dig. Vi skal op i nogle andre størrelser for at folk gider følge med, f.eks hvis du ejede en egendom du lejede ud til lejere. At have en lejlighed, kræver jo at du låner en masse penge og forudsat du du bliver godkendt. Du skriver du bor hjemme hos dine forældre, men du skriver ikke hvor gammel du er ? Yderligere skal du huske på, at hvis du ønsker at leje en lejighed ud i Malmö så er priserne jo næsten lige så vilde som de er i københavn. Deruover kommer der selvfølgelig alt det her juridske med bopælspligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
louisemus 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Jeg kan ikke helt forstå hvad problemet evt kunne være ved at Plix køber en lejlighed og lejer den ud? Det er vel det samme som sker her i København? Jeg bor til leje og betaler en gut for huslejen, og det samme princip fungerer vel i Malmø? Jeg vil selv gerne til Malmø og bo til leje og vil ikke ud og købe en lejlighed, så hvad er Plix's problem hvis han køber en lejlighed og vil leje den ud til andre og tjene penge på den måde? Måtte bare lige blande mig i debatten - Jeg har da nok også en drøm om, at jeg end dag kan have 4 lejligheder som alle er lejet ud, og så behøver jeg aldrig mere arbejde, fordi mine lejere betalere for mig :D Men hvad ligger huslejerne på, hvis I skriver at de er ligeså vilde som i København? Hvis det vitterligt er så dyrt at være lejer i Malmø, så må det vel også være fordi der er mange som vil betale for at bo til leje?! Jeg betaler 6800kr for en 3v på vesterbro. Så jeg tror da ikke at Plix skyder ved siden af? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Problemet er at i Sverige findes nästen ingen ejerlejligheder, deter alle Bostadsrätter. En bostradsrätt er en hvor man köber en rettighed til at bo der, samtidigt er der bopälspligt i lejligheden. Hvis man så ikke bor der har man ikke denne rettighed, da der er bopälspligt. Loven blev lavet for mange år siden for at fremskynde boligbyggeri men ikke for at fremme boligspekulation, derfor skal man bo der. Spekulanter må dog gerne köbe en hel ejendom og udleje lejligheder og butikker, men bare ikke bostadsrätter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Plix 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Hej Carspar og tak for svaret. Ok, min beholdning rækker IKKE til at købe en hel ejendom bestående af 10 lejligheder. Jeg er desværre ikke mangemillionær... Synes bare, at det lyder helt utroligt at man ikke kan købe en lejlighed uden at leje den ud til andre. Her i København trives sådan forretning jo, og der er masser af eksempler på privatpersoner der udlejer en lejlighed til andre. Er der nogen som ved hvem man kan kontakte af myndigheder, for at få mere information om dette? Der er jo intet ulovligt i at leje sin lejlighed ud til andre, så længe man betaler skat af indtægten vel. Men jeg må nok hellere få kontaktet nogle myndigheder om dette. Jeg er skam blot en ung knægt på 23 år som har 500.000kr jeg gerne ville investere i noget som var uhyre fornuftigt. Det er skam ikke fordi jeg har 2-4 millioner kroner *G* Men jeg kunne jo også godt få lån i banken til mere. Men jeg vil først have på det rene, hvordan og hvorledes med udlejning. Men kan forstå på dig Carspar, at det bliver lidt svært hvis der er bopælspligt. Jeg har jo tænkt mig at blive boende i Danmark nogle år endnu.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Jeg havde smidt det hele på "rød". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 Hej Carspar og tak for svaret. Ok, min beholdning rækker IKKE til at købe en hel ejendom bestående af 10 lejligheder. Jeg er desværre ikke mangemillionær... Synes bare, at det lyder helt utroligt at man ikke kan købe en lejlighed uden at leje den ud til andre. Her i København trives sådan forretning jo, og der er masser af eksempler på privatpersoner der udlejer en lejlighed til andre. Er der nogen som ved hvem man kan kontakte af myndigheder, for at få mere information om dette? Der er jo intet ulovligt i at leje sin lejlighed ud til andre, så længe man betaler skat af indtægten vel. Men jeg må nok hellere få kontaktet nogle myndigheder om dette. Jeg er skam blot en ung knægt på 23 år som har 500.000kr jeg gerne ville investere i noget som var uhyre fornuftigt. Det er skam ikke fordi jeg har 2-4 millioner kroner *G* Men jeg kunne jo også godt få lån i banken til mere. Men jeg vil først have på det rene, hvordan og hvorledes med udlejning. Men kan forstå på dig Carspar, at det bliver lidt svært hvis der er bopælspligt. Jeg har jo tænkt mig at blive boende i Danmark nogle år endnu.. Husk det jo heller ikke bare liige er sådan at leje lejligheder ud i Danmark heller. Der er visse regler der gælder for både udlejer og lejer. Hvis jeg var dig, så tror jeg hellere jeg ville investere dem i noget andet end bolig, jeg tror ikke det er nok til at komme langt med desværre. Problemet er helt klart at der er bopælspligt og så ved jeg desværre heller ikke hvor meget lejlighed du får for 500.000 danske kroner herovre. Systemet er ikke helt så enkelt, du skal også ændre din adresse, have svensk cpr nummer osv osv.. Der er en masse ting du skal undersøge, men du kan jo altid tage en snak med dem på skatteverket herover i Malmö og høre om hvad du har af muligheder. Husk på, at du i sverige også skal betale skat af den gevist du får for et eventuelt salg af en lejlighed. Alt i alt må man sige systemet er lidt anderledes og det er meget vigtigt man sætter sig ordenligt ind i tingene. Du kunne også tage et møde med en dansk bank og høre hvordan de kan investere dine penge i aktier eller obligationer, jeg tror måske det vil være lettere at få en synlig gevist end ved lejlighedskøb. Alternativt så må man sige at du med 500.000 kommer langt, fordi du har mulighed for at smide en god udbetaling, så måske skulle du bare overveje at købe en lækker lejlighed et sted du vil bo i stedet for at tænke på det som investering. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
willerup 0 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2005 ............Jeg har jo tænkt mig at blive boende i Danmark nogle år endnu.. Så kan du jo kaste dine penge i nogle lejligheder i DK, og flytte til SE når du føler for det. Hvis du opretter en virksomhed, er der nok ikke de store problemer med at flytte til et andet land, og lade din virksomhed beholde ejerskabet af lejlighed/ejendomme. Du kan jo sagtens udføre din plan, ved at foretage et køb af lejlighed i DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret October 11, 2005 23 år, bor hjemme, har 500.000 du vil invistere i lejlighed ??? Hvad med at få fingeren ud, og flyt hjemmefra ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Plix 10 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2005 Palle: Min tanke var jo at blive boende hjemme et par år endnu imens jeg tjente på den lejlighed jeg ville have købt, og som skulle udlejes. Men det ser ikke ud til at der er fordelagtige regler på området desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Palle... Anmeld indhold Besvaret October 11, 2005 Palle: Min tanke var jo at blive boende hjemme et par år endnu imens jeg tjente på den lejlighed jeg ville have købt' date=' og som skulle udlejes. [/quote'] Hehe.... du kunne også blive boende til du var 50, og så bare tjene penge. Har du snakket med dine forældre om denne ordning ? :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret October 11, 2005 Hehe.... du kunne også blive boende til du var 50, og så bare tjene penge. Har du snakket med dine forældre om denne ordning ? :D Åhh ja.. Mors mad, gratis vasketøjs ordning.. Ja det var tider =) .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret October 11, 2005 Nåååå...han er ju en "ung fyr" (se overskrift) ..... Man kan ikke begere at han skal flytte allereden, eller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites