Jump to content
Jette

Hjemmebagt spelt brød

Recommended Posts

I ICA Malmborgs, Limhamn fandt jeg: Berte Qvarn ekologiskt dinkelmjöl, fullkorn, 2 kilos pose til SEK 43,-. Det er uhørt billigt, da en pose alm. økospeltmel i DK koster ca. 30,- for 1 kg. Der kan bruges fx. ½ kg sigtet speltmel og ½ kg (øko) rugmel eller 1 kg fuldkorns spelt. Nå men her er opskriften: 1 kg mel 6 dl vand 50 gr gær 4 tsk salt 2 tsk honning 4 spsk olivenolie 4 mellemstore gulerødder, fintrevede Gæren udrøres i den lune væske (ca. 30 grader). Salt, honning, olie og 3/4 af melet samt gulerødder tilsættes og dejen æltes godt sammen. Yderligere mel tilsættes til dejens konsistens er passende (dejen skal klæbe en smule til hænder og bord - jeg beholder den altid i mit æltefad). Dejen hæver tildækket i ca. 30 min ved stuetemperatur. Luften slås ud af dejen og der formes enten brød eller boller. Jeg laver altid boller. De er aflange, så de er "mundrette". Lad brød/boller hæve 30 minutter på bagepladen. Boller bages ved 200 grader i varmluftovn i ca. 14 minutter. Brød (i brødform) bages ved 210 grader alm. ovn i ca. 30 min Jeg bruger så vidt muligt øko ingredienser, men det er jo valgfrit :) Med hensyn til hvor meget vand der skal i, så er det afhængig af melet du bruger. Prøv dig lidt frem. Jeg putter de fleste boller i fryseren og de bliver så gode som nye efter en tur på brødristeren. Vil du bruge dem som madbrød kan du jo komme oregano/hakkede oliven eller soltørrede tomater i. Held og lykke. :th2: Jette

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites