Jump to content
Gio

Pendlerguiden Økonomi

Recommended Posts

Guest carspar

Hej Nils Du skriver i Scanianet om pension: FOLKEPENSION For at få fuld dansk folkepension, skal man sammenlagt have boet i Danmark i 40 år efter det fyldte 15 år. Hvis man har boet i Danmark kortere tid, aftrappes pensionen tilsvarende. Altså, hvis man bor i Danmark de første 35 år af sit liv, derefter flytter til Sverige og aldrig flytter tilbage, får man ret til 20/40-dele af en hel pension, altså det halve beløb. Samme princip gælder i Sverige, så når man går på pension, skal man have noget fra Danmark og noget fra Sverige. Visse formuleringer peger på, at man godt kan komme over 40/40-dele i alt. I Sverige er det skruet sådan sammen, at alle har krav på såkaldt garantipension, som er en slags eksistensminimum, der aftrappes, når man har andre indtægter. Garantipensionen udgør knap 7.000 SEK for en enlig. Oven i den pension kommer for langt de fleste Svenssons såkaldt inkomstpension og premiepension, som er afhængig af den indtægt, man har haft hele livet i Sverige - for mange svanskere nul kroner og nul øre på grund af vores specielle skatteforhold. Ligesom i Danmark har de fleste desuden en pension, som arbejdsgiveren har betalt til, avtalspension, og derudover kan folk så have deres helt private pensionsordninger. Så skulle alderdommen vist også være sikret... Den danske pension består af et grundbeløb på ca. 4.500 for en enlig og et pensionstillæg af ca. samme størrelse, som dog reguleres, hvis man har andre indtægter. Så vidt jeg kan skønne reguleres pensionen ikke ned på grund af en svensk pensionsdel - det ville jo medføre en endeløs række af korrigeringer af begge pensioner. Den danske pension består også af s.k. personlige tillæg, altså hvad man kan tigge sig til af almisser til særlige formål. Hvis man ikke bor i Danmark er de uden for rækkevidde, og man må i stedet for anvende det svenske sociale system. Blandt andet vil det være interessant at undersøge hos Försäkringskassan, om man kan få "bostadstillæg". Den danske pensionsalder er 65 år, men i Sverige kan man gå på pension allerede som 61-årig, hvis man vel at mærke har optjent ret til inkomst-/premiepension. Garantipensionen, som danskere må nøjes med en brøkdel af, udbetales først når man fylder 65. Man skal ansøge hos Försäkringskassan, der så sender anbelangendet videre til Danmark. Man kan søge om svensk pension allerede efter et år i Sverige. (Man kan også søge efter 8 måneder, men så har man jo ikke ret til noget.) Den typiske dansker bosat i Sverige og uden pensionsgrundende indkomst i Sverige, har ikke så megen glæde af det svenske pensionssystem. Til gengæld kan man trøste sig med, at pensionerne beskattes i de respektive lande, så man får to personfradrag at gøre godt med. Det svenske er desværre ikke så stort. REDAKTØR PÅ DETTE EMNE: Nils Mølgaard Opdateret oktober 2005 I den forbindelse har jeg tidligere tänkt på om de danskere der ikke bor i Danmark men i Sverige men arbejder i Danmark de bliver vil "snydt" for pension fra Danmark, da der vel er bopälspligt for at få pension, og må nöjes med garantipensionen fra Sverige i den tid de har boet i Sverige. Eller hvad?? ved du det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I den forbindelse har jeg tidligere tänkt på om de danskere der ikke bor i Danmark men i Sverige men arbejder i Danmark de bliver vil "snydt" for pension fra Danmark, da der vel er bopälspligt for at få pension, og må nöjes med garantipensionen fra Sverige i den tid de har boet i Sverige. Eller hvad?? ved du det?
Som jeg læser reglerne, er der ingen, der bliver (helt) snydt - man får ret til en dansk såkaldt brøkpension til den tid, også selv om man bor i Sverige. Er der et bopælskrav et sted, jeg har overset? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Ja det var det förste afsnit jeg faldt over (og tidligere har bemärket) Fölgende: For at få fuld dansk folkepension, skal man sammenlagt have boet i Danmark i 40 år efter det fyldte 15 år. Hvis man har boet i Danmark kortere tid, aftrappes pensionen tilsvarende. Altså, hvis man bor i Danmark de første 35 år af sit liv, derefter flytter til Sverige og aldrig flytter tilbage, får man ret til 20/40-dele af en hel pension, altså det halve beløb. For at få fuld folkepension, ellers for man en del af det. Men her står jo at man får for den tid man har boet i Danmark så når vi har boet i Sverige kan vi jo ikke få den del. I sverige kan vi få "minimumsbelöbet" og ikke mere da vi jo ikke har arbejdet i Sverige?? De to love er jå nogle der straffer os. Men dem der bor i Danmark og arbejder i Sverige kan jo få fra begge da de overholder bopälspligten i Danmark og arbejdskravet i Sverige eller? Det sidste var blot for at tydeliggöre det, men hvis det er rigtigt er det jo samme sag som vores manglende stemmeret til rigsdagen/folketinget. Hilsen en Gubbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har fuldstændig ret: Man skvatter ned mellem to systemer og bliver straffet økonomisk. I første udgave af teksten understregede jeg det faktisk mere tydeligt, men så nedtonede jeg "gnället" lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Ja jeg har set det för, men der er mange uligheder her i EU selv om der skulle väre fri bevägelighed. Men en dag kan det väre at der en herinde med kräfterne i behold der vil tage alle punkter op og forsöge at göre noget ved det, jeg bakker op men vil ikke stå i spidsen for det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Gæst

Folkepension - måske alligevel Et lille tip Jeg fandt følgende oplysning inde på Oresunddirekt.com: http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=39672 Her står bl.a. følgende: Folkepension Folkepension er et fast beløb, som udbetales til alle, der har optjent ret til folkepension. For at få folkepension, skal man som hovedregel have boet i Danmark i et vist antal år eller være dansk statsborger. I visse tilfælde kan man se bort fra kravet om at bo i Danmark. Fx hvis man bor i Sverige eller et andet EU-land. Så kan man få folkepension for de år, man har arbejdet i Danmark. Kontakt den danske kommune, hvor arbejdsgiveren er placeret for yderligere information.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til almindelig orientering, så er der ingen ud over Gæst, der tvivler på, om man som herboende dansker kan få folkepension fra Danmark. Hvis man bor i Sverige, skal man ansøge hos Försäkringskassan, sådan som det fremgår af http://pendler.scanianet.dk/okonomi/ Til Gæsts orientering, så er det, Carspar og jeg diskuterer her i tråden, ikke om man kan få dansk pension, når man ikke bor i Danmark, men det uretfærdige ved ordningen, sådan som det også er beskrevet på http://pendler.scanianet.dk/okonomi/. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har ledt efter svar på et lidt teknisk pensionsspørgsmål... Hvad, hvis man flytter TILBAGE til DK, men fx. kun har optjent 30 år i DK. Kan man så få suppleret fra Svensk pension ?? Mouse
Ja. :) Du kan også få svensk pension selv om du når op på 40 år i Danmark. Hvis du for eksempel bor her i fem år og rejser tilbage. Så får du ret til en hel pension fra Danmark og 5/40 pension fra Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nils...du er et økonomisk orakel ;) Pas nu på at dine guider ikke "pludselig" bliver sakset af de offentlige instansers hjemmesider! *s* (hint: de kunne dælme godt trænge til en opdatering mange af dem *suk*)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nils...du er et økonomisk orakel ;) Pas nu på at dine guider ikke "pludselig" bliver sakset af de offentlige instansers hjemmesider! *s* (hint: de kunne dælme godt trænge til en opdatering mange af dem *suk*)
Der er ingen fare, de skriver af princip kun om hovedregler og vores virkelighed består udelukkende af undtagelser... Gio, jeg kunne godt tænke mig, hvis du kunne ændre titel på de tre stickies med henvisning til pendlergudiden, så der bare står ligesom i min signatur, altså Penderguiden økonomi, Pendlerguiden skat etc. Nå, nu kan jeg ikke lave smilies mere, men altså - det ville gøre mig glad og motiveret for nye opdateringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I'm on a roll... :D Pendlerguiden Økonomi :p er nu opdateret med et afsnit om dagpenge og de særlige EU-regler, som Arbejdsdirektoratet aldrig fandt plads til i en glittet folder - Miethe-dommen. :cool: og endnu en nyhed - direkte links, hvis de virker * GENERELT OM ØKONOMI * BANKER * BOLIGLÅN * BETALE REGNINGER * PAPIRLØST FORHOLD * FOLKEPENSION * DAGPENGE OG MIETHE-DOMMEN

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er der lidt nyt i Pendlerguiden Økonomi om den svenske rentesituation og om, hvordan man kan tage forskud på alderdommens glæder, når man er udrejst til Skåne. :) * GENERELT OM ØKONOMI * BANKER * BOLIGLÅN * BETALE REGNINGER * PAPIRLØST FORHOLD * FOLKEPENSION * DAGPENGE OG MIETHE-DOMMEN * FORSKUD PÅ ALDERDOMMENS GLÆDER

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites