Jump to content
Jette

2 års beboelse før opsigelse?

Recommended Posts

Hej, Vi kigger en kontrakt til bostadsrätt igennem og ser at: "En bostadsrättshavare får avsäge bostadsrätten tidigast efter två år från upplåtelsen" - er det normalt? For at undgå spekulanter? :confused: Jette PS! Køber vi, er det fordi vi har tænkt os at blive boende :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder, umiddelbart, som en forening der har haft nogle dårlige oplevelser, og derved har indføjet dette. Men om den holder lovmæssigt, hvis i vælger at sælge efter kortere tid, tror jeg ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det gør man tit for at kunne få en bæredygtig økonomi i en nystartet forening. Selvom man har bygget et nyt hus, er man jo ikke sikret økonomisk, hvis ikke folk binder sig for en periode... om man så synes det er rigtigt er op til den enkelte... Dog ville jeg ALDRIG købe en nybygget lejl. med 2 års bindingstid. Aldrig i livet....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Jeg tror ikke at den holder, Bostadsrätteforeningerns love kan aldrig blive strammere end rigsdagen love, så bliver de automatisk underkendte. Men tag og spörg Nils om dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ikke at den holder, Bostadsrätteforeningerns love kan aldrig blive strammere end rigsdagen love, så bliver de automatisk underkendte. Men tag og spörg Nils om dette.
Tak for tilliden, Carspar. Nu er der jo det ved svensk lovgivning, at den er fuld af bemyndigelser, så der er vide rammer for at opstille "egne" regler - især for myndigheder, men sikkert også for en forening... Jeg skal ikke udtale mig autoritativt om denne toårsregel, men jeg hæfter mig ved, at der står, at man ikke kan avsäge - bedre: avsäga - sig bostadsrätten - der står ikke noget om överlåtelse. Man kan altså ifølge passusen ikke "afsige" sig lejligheden, stoppe betalingerne til BRF'en og gå sin vej. Der står sådan set ikke, at man ikke må overlade bostadsrätten til en anden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skal ikke udtale mig autoritativt om denne toårsregel, men jeg hæfter mig ved, at der står, at man ikke kan avsäge - bedre: avsäga - sig bostadsrätten - der står ikke noget om överlåtelse. Man kan altså ifølge passusen ikke "afsige" sig lejligheden, stoppe betalingerne til BRF'en og gå sin vej. Der står sådan set ikke, at man ikke må overlade bostadsrätten til en anden. :)
Mon så man kan sælge eller blot fremleje? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mon så man kan sælge eller blot fremleje? :rolleye:
Jeg tror, du har ret til at sælge lejligheden ganske almindeligt. Hvad angår fremleje, så er det BRF'en, der har hals- og håndsret, som beskrevet andetsteds. Fremlejereglerne vil være de samme uanset, hvor længe du har haft lejligheden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites