TheMustangMan 10 Anmeld indhold Skrevet October 4, 2005 Hejsa Jeg skal til og se mig om efter et nyt sted at bo, og har besluttet mig for at det denne gang skal være Sverige (Malmö). Jeg har kigget lidt på det og kan se det næsten er andelsboliger alle sammen, og der skal derfor ligges en lille mill. for at få boligen. Så var det jeg tænkte: Mine forældre kunne godt tænke sig på et tidspunkt at få sig en sommerbolig (ekstra bolig) i Sverige, men dog ikke lige nu. Mit spørgsmål er så om de kan købe en adelsbolig (Bostadsrätt) i Malmö, også kunne jeg bo der og betale det månedlige beløb? Eller er det sådan så den som ejer det SKAL bo der? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Det kommer an på den enkelte forening. I realiteten er det jo bare en fremleje dine forældre laver til dig. Men så er der jo en bunke andre regler i det svenske, som pludselig spiller ind - plus det førnævnte faktum, at foreningen har det sidste ord i sådan et tilfælde. Men måske i kan kontakte en bunke mæglere, og sætte muligheden for dette som kriterie for et evt. køb. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Den eneste egentlige forhindring, der skal overvindes, er BRF-styrelsens (skriftlige) godkendelse af arrangementet. Til almindelig orientering, så er det ikke BRF'ens bestyrelse, der har det sidste ord i en sag om fremudlejning. Man har efter loven ret til, at leje ud i andra hand, som det hedder, selv om BRF-styrelsen modsætter sig. Man skal så overklage BRF-styrelsens afgørelse til Hyresnämden, som træffer den endelige afgørelse. Det er selvfølgelig ingen god ide at gå i konflikt med sin bestyrelse, men man har altså visse rettigheder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
TheMustangMan 10 Anmeld indhold Besvaret October 4, 2005 Takker Så der er altså ikke noget i følge loven som forhindrer mine forældre at købe en andelsbolig derovre, men ikke bo i den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ingrid 10 Anmeld indhold Besvaret October 6, 2005 Hej TheMustangMan Jeg bor selv i en bostadsret i Helsingborg og har også købt en lejlighed til min søn her i det svenske. Efter råd fra mægleren, står vi begge på købsaftalen. Hermed skal jeg ikke leje den ud til min søn "i andre hand". Han har uden videre ret til at bo i lejligheden. venlig hilsen Ingrid Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret October 7, 2005 Det er helt klart måden at gøre det på, som Ingrid har gjort. Som udgangspunkt har man bopælspligt i sin svenske bostadsrætt, jeg tror at det er de færreste foreninger som giver en tilladelse til at fremleje i mere end 2 år. Man har kun krav på at få fremleje hvis man har "beaktansværda skæl" som sygdom, tidsbegrænset arbejde i anden by, problem med sin partner, OG hvis man har til hensigt at flytte tilbage til sin bostadsrætt. Men det er jo nemt løst ved at begge står på købsaftalen. Men den danske part skal så betale skat i DK hvis boligen en dag bliver solgt med et overskud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites