Jump to content
Mfg

A-kasse

Recommended Posts

jeg bor i sverige og arbejder i danmark:th2: sidste jeg snakket med min danske fagforening ( F3 eller RBF) sagde de: vi udbetaler ikke penge til folk der bor i udlandet!:eek:
Jo de gør, men de gider ikke at læse de regler, de skal udføre deres arbejde efter, og foretrækker i almindelighed at spise deres medlemmer af med en sludder for en sladder, da det kan spare en del tid. Men hvis du bliver arbejdsløs på fuld tid, så skal du overføres til en svensk a-kasse medbringende din anciennitet fra din danske a-kasse. Det skal din danske a-kasse gudhjælpemig hjælpe dig med, og det kan medføre, at en a-kassemedarbejder skal slå op i et ringbind. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Krav om at have arbejdet i Sverige for at få dagpenge Nå jeg hiver lige denne gamle tråd op igen, for jeg kunne ikke finde svar i nogen andre. Min kone er netop blevet sagt op uden løn. Jeg kontakter FTF-A som hun betaler a-kasse til og har gjort i mange år. De er hurtige og siger at de allerede samme dag sender blanket 3 et eller andet (og jeg læser mig i tidligere indlæg til at det må være E301). Jeg ringer så til ALFAkassan og spørger til hvordan vi gør det her. Herfra meddeler de at min kone ikke er dagpengeberettiget fra det svenske system før hun har arbejdet mindst 1 dag i Sverige. WHAT.... jeg spørger 11 gange på forskellige måder, men hun fastholder at hvis ikke hun har arbejdet i 1 dag i sverige, så kan de oveføre ancieniteten men ikke udbetale dagepenge. Ej heller det mindste grundbeløb. Tilbage til FTF-A som desværre ikke kender svenske regler. Nogen der kender til dette ? Hvem gider at ansætte min kone for 1 dag med skat og det hele, for at hun kan få dagpenge. Hun er jo naturligvis jobsøgende i Danmark og får forhåbentlig snart et nyt job. Hjælp.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kender jeg ikke jeres situation, men jeg kan nävne vores situation så kan du selv bedömme om den passer jeres. I de svenske er der 2 typer af gränsegängere: -Den uägte og den ägte Min kone er betraktet som uägte gränsegänger eftersom hun har weekendpendlet (boet i Sverige i weekenderne, opfört i det svenske folkeregister) og arbejdet og boet i DK Man-Fre. Hun blev opsagt og efter jeg selv havde talt med sagsbehandleren (hun nävne også det med 1 dag i Sverige) fik hun svensk A-kasse fra Alfakassan. Den er beregnet i henhold til tidligere indtägt. Mener det er 80 % af tidligere indtägt med et maks. belöb som er ca. ligeså stort som i DK. Når man söger optagelse i den svenske A-kasse er det meget vigtigt at man bliver optaget som gränsearbejder!! Ellers har man ikke ret til svensk a-kasse för man har arbejdet i Sv, ligesom de har fortalt dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden jag sagde op mit arbejde i Danmark, snakkede jeg med HK helsingör, och de sagde at det ikk ville väre noget probelm at få dagpenge i Sverige. Men når jeg sögte om det i Sverige fik jeg at vide at jeg sku arbejde minst 296 timer, altså 2 mrd, indenfor en vis periode. Heldig blev jeg ansat hos en bekänt i 2 mdr, selvom han ikke rigtig havde brug for en medarbejder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Jeg har fundet et dokument på Alfakassans egen hjemmeside som netop skriver noget omkring grænsegængere og da jeg konfronterede kvinden jeg talte med med det dokument, så fastholdt hun stadig. Og da jeg så bad om en overordnet så fastholdt han også, men under påskud af at de grænsegænger regler de beskriver i det dokument, omhandlet en grænseganger som efter deres definition er en person som er svensker og har arbejdet i sverige, og så vælger at arbejde i et andet land, for så at vende arbejdsløs tilbage. Denne person kan få ydelser fordi vedkommende har haft arbejdet i sverige og dermer "arbejdet sig ind i det svenske system" som han så smukt udtrykte det. Undskyld, sagde jeg, men for det første betaler jeg også svensks skat - bare via en finurlig skatteaftale med danmark, og for det andet så er det dokument som du begynder at definere på, et dokument der er udsprunget af et EU-dokument og omhandler alle grænsegængere i EU, og som jeg har fundet på EU hjemmeside, som ligger under siderne med den frie bevægelighed og det er vist ikke lige det du er inde på her. Så jeg sagde at ham troede jeg ikke en fløjt på, og nu venter jeg så på en opringning fra en ekspert på EU området fra Alfa kassan. På arbetsfordelingen som man jo også skal melde sig arbejdsledig på for overhovedet at få noget som helst, og fint med det, gik det rimelig smertefrit og det hele var klaret på ca 1 time, her i første omgang. Så følger nogle møder, CV skrivning etc. Men hun anede desværre intet om reglerne heller og henviste mig til øresund direkt som jeg slet ikke har tænkt på at kontakte så det gør jeg imorgen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt kæmpet! :th2: Fra vejledning om arbejdsløshedsforsikring i relation til EØS-landene (forordningerne (EØF) nr. 1408/71 og 574/72) "104. Efter artikel 67 i forordningen skal forsikrings- og beskæftigelsesperioder fra ét EØS-land medregnes i et andet EØS-land, hvis erhvervelse, bevarelse eller generhvervelse af ret til ydelser i dette EØS-land er betinget af, at der er tilbagelagt forsikrings- og beskæftigelsesperioder (sammenlægningsprincippet). 105. Artikel 67 omfatter kun arbejdstagere (lønmodtagere). Forsikrings- og beskæftigelsesperioder, der er optjent som selvstændig erhvervsdrivende i ét EØS-land, kan dermed ikke medregnes i et andet EØS-land. 106. Medregning er som hovedregel betinget af, at personen senest har tilbagelagt forsikrings- eller beskæftigelsesperioder efter lovgivningen i det medlemsland, hvor kravet om ydelser fremsættes, jf. artikel 67, stk. 1 og 2. 107. Denne betingelse fraviges i forhold til helt ledige grænsearbejdere og andre arbejdstagere end grænsearbejdere, jf. artikel 67, stk. 3. Der henvises til pkt. 210."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
omhandlet en grænseganger som efter deres definition er en person som er svensker og har arbejdet i sverige' date=' og så vælger at arbejde i et andet land, for så at vende arbejdsløs tilbage. Denne person kan få ydelser fordi vedkommende har haft arbejdet i sverige og dermer "arbejdet sig ind i det svenske system" som han så smukt udtrykte det.[/quote'] Jeg kan nävne at min kone er fra Honduras, og bortset fra den korte tid (1 måned) som hun boede i Sverige för hun blev arbejdslös, har hun aldrig boet i Sverige för (se mit tidligere indläg i denne tråd). Så der burde väre en stor chance for at du også kan få a-kasse i Sverige! Min kones medlemstid i A-kasse helt tilbage fra 2003 blev medregnet, men eftersom hun ikke har arbejdet så meget det sidste år (og de udregner en gennemsnitlig indtägt ud for de sidste 12 mdr) så får hun ikke mere end ca. 6000 SEK för skat. Vi er nu ved at få det ändret eftersom, som jeg läser reglerne, godt kan regne "överhoppningsbar tid" med i indtägtsberegningen og så ville den gennemsnitlige indtägt ryge op på den dobbelte. Men det er et helt andet spörgsmål!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

A- kasse Hejsa Nu har jeg læst alle de skrækhistorier om A-kasse problemer når man er dansker i Sverige, som arbejder i dk, men jeg må indrømme at jeg stadig ikke forstår reglerne helt klar. Er der en som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at være berettiget til A-kasse når jeg: Arbejder i DK Bor i sverige Betaler skat i DK Har en ægtefælle som er fra 3. verdens land og ikke arbejder, men har opholds- og arbejdstilladelse i sverige jeg er medlem af en dansk A-kasse Er der flere oplysninger som er relevante for at blive berettiget til A-kasse? Et andet spørgsmål er, kan min kone få nogle fordele af at melde sig ind i en A-kasse før hun begynder at arbejde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa Nu har jeg læst alle de skrækhistorier om A-kasse problemer når man er dansker i Sverige, som arbejder i dk, men jeg må indrømme at jeg stadig ikke forstår reglerne helt klar. Er der en som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at være berettiget til A-kasse når jeg: Arbejder i DK Bor i sverige Betaler skat i DK Har en ægtefælle som er fra 3. verdens land og ikke arbejder, men har opholds- og arbejdstilladelse i sverige jeg er medlem af en dansk A-kasse Er der flere oplysninger som er relevante for at blive berettiget til A-kasse? Et andet spørgsmål er, kan min kone få nogle fordele af at melde sig ind i en A-kasse før hun begynder at arbejde?
I stedet for jeg kommer med en laaaang udredning med risiko for at ha´ glemt nogle oplysninger, synes jeg du skal læse nedenstående som jeg har sakset fra min egen A-kasse, Frie Funktionærer: Arbejde i Danmark - forsikring i Danmark Hvis du arbejder i Danmark, men bor i Sverige og vender tilbage til din bopæl mindst én gang om ugen, betegnes du som grænsearbejder. Som grænsearbejder skal du arbejdsløshedsforsikres i det land, hvor du arbejder. Hvor får jeg udbetalt dagpenge fra? Hvis du bliver ledig og fortsat har bopæl i Sverige, skal du have udbetalt dagpenge fra - Sverige, hvis du bliver fuldt ledig - a-kassen i Danmark, hvis du bliver delvis ledig, dvs. hvis du fortsat er i arbejde på nedsat tid. Overførsel af din forsikringsperiode fra Sverige: Du kan overføre din forsikringsperiode fra Sverige, forudsat at det ikke er mere end 8 uger siden, din forsikring i Sverige ophørte. Overførslen sker ved, at du beder din svenske a-kasse om at udstede Intyg E301. Hvis du ikke har været medlem af en svensk a-kasse, men har været i beskæftigelse, er du automatisk grundforsikret gennem ALFA-Kassen. For at få Intyg E301 skal du da kontakte ALFA-Kassen. For så vidt angår din kone, skal du prøve at tage kontakt til ALFA-kassan. For indtrædelse kræves der normalt ind vis tilknytning til arbejdsmarkedet, da "ersättning" bliver udregner på baggrund af de seneste 12 mdr. beskæftigelse. Men der er mulighed for at opnå et grundbeløb, når visse vilkor er opfyldt. Prøv at kigge lidt på ALFA-kassan´s hjemmeside:) http://www.alfakassan.se/_pages/arbetsloshetsforsakring/villkor/villkor.asp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for dit svar. Tak for dit svar. Det er også sådan noglelunde jeg havde forstået det, at jeg skal blive i min A-kasse i dk, og min kone først skal melde sig ind når/hvis hun begynder at arbejde. tak for et super forum, keep it up venner! :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg efter et par dage en opringning fra en kvinde fra Alfakassan's åbenbart specielle afdeling for sådanne sager. Hun havde blot fået en mail fra en afdeling i Alfa Kassan om at jeg skulle ringes op. Jeg måtte så forkalre mig igen igen og forklarede at hendes kolleger ikke lige kendte til reglerne. Hun beklagede meget og bad om navne (hvilket jeg klovn ikke havde) men mailen hun havde fået måtte jo nødvendigvis være fra en af de to personer. De havde gennem noget tid forsøgt at få deres egne medarbejdere til at blande sig udenom grænsegænger sager og overdrage dem til det kontor hun sad på, for de kendte reglerne og naturligvis kunne vi få svenske dagpenge. Vi skulle blot indsende E301 erklæringen når den kom, og på ansøgningen til Alfa Kassan skrive en lap med attention hendes navn (det har jeg nu fået skrevet ned et sted) og så skrive på at vi arbejde i Dk, men dagligt vendte hjem til sverige, så var den skid slået. Så det gjorde vi og har den anden dag fået nogle flere skemaer og ting vi skal udfylde, men det har jeg ikke nået at kigge på endnu. Så fortsættelse følger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan faktisk også få lov til at blive i sin danske a-kasse og få dagpenge fra Danmark. Det kræver blot at din a-kasse er parat til at indgive ansøgning om dispensation, hvor det bl.a. bekræftes, at du har mest tilknytning til det danske arbejdsmarked. Da dagpenge i Danmark giver flere penge end i Sverige er det nok det mest fordelagtige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan faktisk også få lov til at blive i sin danske a-kasse og få dagpenge fra Danmark. Det kræver blot at din a-kasse er parat til at indgive ansøgning om dispensation' date=' hvor det bl.a. bekræftes, at du har mest tilknytning til det danske arbejdsmarked. Da dagpenge i Danmark giver flere penge end i Sverige er det nok det mest fordelagtige.[/quote'] Det kan man godt søge om, men man vil med stor sandsynlighed få afslag af Arbejdsdirektoratet med mindre, de har ændret praksis. Den afgørelse kan ankes, men hvad man skal leve af i mellemtiden ved jeg ikke. Det er ikke nok, at man sikkert lettest kan få arbejde i Danmark, man skal også have en særlig personlig tilknytning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

EF-domstolens Miethe-dom

Man kan faktisk også få lov til at blive i sin danske a-kasse og få dagpenge fra Danmark. Det kræver blot at din a-kasse er parat til at indgive ansøgning om dispensation' date=' hvor det bl.a. bekræftes, at du har mest tilknytning til det danske arbejdsmarked. Da dagpenge i Danmark giver flere penge end i Sverige er det nok det mest fordelagtige.[/quote'] Ja det kan lade sig gøre, hvis man, som Nils skriver, kan bevise, at ens faglige og personlige tilknytningskrav er stærkere til DK. Det kan imidlertid blive en lang og sej proces, som starter i A-kassen der afviser, derefter klagetil Arbejdsmarkedsdirektoratet for så til sidst at slutte i Ankenævnet. Og månederne går og går. Ikke desto mindre er det en af mine kæpheste. Jeg ville i hvert fald ikke give op uden kamp, hvis jeg befandt mig i den situation:fight: Og nej Nils, jeg har ikke hørt, at praksis er ændret:thumbdown Men der ligger et par afgørelser i Nævnet, som falder ud til medlemmernes fordel. Det synes jeg er værd at bemærke:thumbup: Til dem som måtte være interesset linker jeg til Miethe-dommen og de omtalte afgørelser fra Arbejdsmarkeds Ankenævn´s årsberetning 2004. http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/ama_aarsberetning2004_22_11_2006_11_47.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fint, at de to fik medhold i ankenævnet, men der kan man så også se, hvad Arbejdsdirektoratet giver afslag på. Den unge mand som kun har boet i Sverige i godt et år, og ikke taler sproget og som har alle vennerne og den pukkelryggede i Danmark og voldgæster dem på fast basis. Det synes Arbejdsdirektoratet ikke rækker. Og den anden sag: Det hører med til overvejelserne, at hun ikke havde nogen venner i Tyskland - som det drejede sig om der. Så pas på med den slags. :rolleye: Det er jo helt meningsløst, at de personlige relationer skal have indflydelse på, hvor man kan stå til rådighed. :fight::sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tankespind Ja, man kunne få den tanke, at Arbejdsdirektoratet har fået et diktat om så vidt muligt at give afslag på de sager og håbe klageren "bukker under" og opgiver sagen:eek: I Arbejdsdirektoratet ligger der en vejledning til A-kasserne om netop deres PLIGT til at give et medlem individuel og personlig vejledning efter behov. Det med behovet kan man jo så lægge i, hvad man lyster:rolleyes: Forordningen (1408/71) er jo klar nok i sin formulering og i mange tilfælde også hensigtsmæssig. F.eks. vil svenskeren der bliver fyret fra sit job i DK, sandsynligvis hellere stå til rådighed i sit bopælsland. Det jeg ikke fatter en tøddel af er, hvorfor vi i disse EU-harmoniseringstider og den evige snak om fri bevægelighed, ikke er nået længere? Formynderisk, at myndighederne skal afgøre, hvorvidt ens personlige relationer er stærkere til Sverige end til DK eller viceversa. Den faglige tilknytning mener jeg er acceptabel at skæve til, da det trods alt drejer sig om at få medlemmet hurtigst muligt i arbejde igen. Der skal bare være mere elasticitet i fortolkningen af "Loven om arbejsløshedsforsikring" og det er jo netop de nationale domstole (her Ankenævnet) der har den mulighed. I princippet burde folk selv bestemme , hvor de ville stå til rådighed. Hvor svært kan det være? Nåh jo.... så vanskelig en beslutning kan man da ikke overlade til det enkelte medlem. A-kassen ved jo bedst:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens

Update...

Ja, man kunne få den tanke, at Arbejdsdirektoratet har fået et diktat om så vidt muligt at give afslag på de sager og håbe klageren "bukker under" og opgiver sagen.
Er der nogen, som har en opdateret erfaring på området, eller kører det blot videre som tidligere beskrevet i denne tråd? (arbejdsløs i DK betyder / medfører understøttelse fra S)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm det var da kedelig læsning, jeg stopper med at arbejde og 2 dage. og troede egentligt den dispentation var ligetil... men det kan jeg se jeg godt kan glemme. Mine udgifter og toldmodighed gør at jeg ikke ønsker at få penge fra SE. så 2 spørgsmål: 1: er det muligt er flytte sin adresse tilbage til DK og så få den normale danske sats uden yderligere problemer? Jeg har købt mit hus sammen med min kæreste, så hun er der stadig til at stå for huset på papiret. 2: supplerende dagpenge, hvor mange timer skal jeg have om måneden for at det rækker? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Intet nyt under solen

Er der nogen, som har en opdateret erfaring på området, eller kører det blot videre som tidligere beskrevet i denne tråd? (arbejdsløs i DK betyder / medfører understøttelse fra S)
Nej, desværre sker der ikke så meget på den front. Vi må nok konstatere, at det er et lavprioritetsområde:( Vi er flere der har forsøgt at få politikerne i tale, men der sker ikke andet end de udtrykker stor forståelse for problemet og mener heller ikke det kan være rigtigt......og der strander det så:rolleye: Nu har der, siden jeg sidst havde gang i skriverierne, været udskiftning på ministerbænken, hvilket sikkert ikke gør kommunikationen lettere. Claus Hjort har trods alt et meget personligt forhold til Sverige. Jeg havde også håbet, at Foreningen Øresundsborger ville tage nogle initiativer her i det nye år, men der er desværre MEGET stille på den front. Det ærgrer mig, det ville unægteligt veje tungere, hvis det var Foreningen der henvendte sig. Jeg håber inderligt, at dem der havner i den ulykkelige situation, har overskud til at kæmpe for sagen. Det er måske den eneste måde at få mere fokus på problemet. Jeg kan se mit tidligere link ikke virker længere. Prøver at finde det senere:) Edit: Link OK igen - http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/ama_aarsberetning2004_22_11_2006_11_47.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmm det var da kedelig læsning, jeg stopper med at arbejde og 2 dage. og troede egentligt den dispentation var ligetil... men det kan jeg se jeg godt kan glemme. Mine udgifter og toldmodighed gør at jeg ikke ønsker at få penge fra SE. så 2 spørgsmål: 1: er det muligt er flytte sin adresse tilbage til DK og så få den normale danske sats uden yderligere problemer? Jeg har købt mit hus sammen med min kæreste, så hun er der stadig til at stå for huset på papiret. 2: supplerende dagpenge, hvor mange timer skal jeg have om måneden for at det rækker? :rolleye:
Ja, det er trist læsning:( Mht. supplerende dagpenge, mener jeg du skal have mere end én dag ledig om ugen og jeg mener,at max. antal timer derfor ligger på omkring 30 timer. Det er hentet ud fra en støvet hukommelse, men du kan altid finde regler inde på Arbejdsdirektoratets hjemmeside:) Desuden er der en tidsbegrænsning på suppl. dagpenge, som jeg heller ikke lige kan huske. Edit: Der er kun mulighed for suppl. dagpenge i 30 uger indenfor 2 år jf. http://www.adir.dk/sw15500.asp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

blev lidt klogere idag. jeg sagde jeg ville få ca. 5-10 timer om måneden det sagde hun der ikke var problemer med, bare jeg stadig stod som arbejdssøgende.. og ja det er ca. 28 timer om ugen du max må have, men whatever der er man jo langt over hvad men får i dagpenge. men jeg ved mere på mandag. der skal jeg melde mig ledig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Info vedr. Supplerende Dagpenge fra Danmark

blev lidt klogere idag. jeg sagde jeg ville få ca. 5-10 timer om måneden det sagde hun der ikke var problemer med, bare jeg stadig stod som arbejdssøgende.. og ja det er ca. 28 timer om ugen du max må have, men whatever der er man jo langt over hvad men får i dagpenge. men jeg ved mere på mandag. der skal jeg melde mig ledig...
1. for at få supplerende Dagpenge fra DK skal du arbejde minimum 1 time om ugen, dog skal du overveje om den ene time kan betale din rejse over sundet, det spørgsmål vil blive stillet af din danske a-kasse, derfor er det mere sandsynligt , at minimum 1 fuld arbejdsdag om ugen ville kunne dække dine udgifter over sundet, dog afhængig af hvor meget du vil får i timen. 2. som skrevet tidligere suplerende dagpenge kan dog modtages i 30 uger, derefter er det slut, så enten skal du ansættes på fuld tid ell skal du går ledig og søge i den svenske a-kasse. 3. det er heller ikke gratis for arbejdsgiveren at ansætte dig på deltid med supplerende dagpenge, arbejdsgiveren i dag skal stille garanti ell betale 10.000 DKK (kan ikke huske præcis hvordan det er) til kommunen, for at have dig gående på deltid med supplerende dagpenge. 4. + du skal tilmeldes Arbejdsformidlingen (AF) i DK 5. fra din a-kasse skal du have en masse erklæringer dokument1. AR251 Ledighederklæring for lønmodtagere dokument2. Erklæring om arbejde på nedsat tid dokument3 AR230 Frigørelsesattest og Erklæring om fratræden dokument4 Erklæring om vikararbejde. (hvis der ikke forliger en ansættelseskontrakt) så tror jeg jeg har været det meste igennem... vedr. info om Supplerende Dagpenge :sick: ret mig hvis jeg forkert på den..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for det gode svar. Men svaret er meget enkelt fra Dansk A-kasses side. NEJ. du kan heller ikke så suppl. dagpenge så INGEN dagpenge eller SUPL. dagpenge når du er svensker. ---- MEN så løste jeg det på en anden måde. Jeg flyttede min adr. til DK, bingo sådan. godkendt. -plat men sandt. det gælder dog kun for dagpenge, hvis du vil have kontanthjælp skal du bo i DK i 7mndr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites