Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Jeg gætter på, at du er ledig og ved at flytte til Sverige. Den pågældende pjece handler jo om danske forhold, altså hvad der sker, når du får et dansk job og skal ind i den danske a-kasse igen - men derfor kan det jo godt være, at det også gælder den anden vej rundt. Det er nyt for mig, at (hvis) man som ledig reelt ikke kan flytte sin anciennitet til en svensk a-kasse. Et vaskeægte øresundsintegrationsproblem, for så er man jo økonomisk stavnsbundet i den ene ende af regionen. Problemet er ikke at komme i svensk a-kasse - det kan alle komme, der stiller sig til rådighed for arbejdsmarkedet, men uden anciennitet får man kun grundersättning 316 kroner om dagen. Hvis det er rigtigt, at du ikke kan få din anciennitet med uden at få arbejde, så skal din danske a-kasse rådgive dig om mulighederne for at få danske dagpenge med til Sverige (blanket 303) - eller skulle have gjort - måske er det for sent, for så kan du i tre måneder blive på danske dagpenge, og eventuelt nå at få et job inden du ryger ned. Jeg er lidt på gyngende grund, måske er der nogen derude med personlige erfaringer. :) Ja også omvendt fik jeg at vide da jeg snakkede med en medarbejder over tlf. Jeg har boet i sverige og arbejdet i dk i 1½år, men da jeg skulle flytte nordpå pga. ägtefälle, blev jeg nöd til at sige mit arbejde på. Og er nu arbejdslös. Jeg synes sQu jeg er blevet så dårligt rådgivet, hvis man kan kalde det rådgivning. Ja så ku jeg jo havde fået penge imens jeg sögte job. Jeg synes iövrigt at det er så strengt at jeg ikke kan dagpenge, som normalt når jeg nu har fuld forforening. hmm.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Når du har boet så længe i Sverige, dur blanket 303 ikke til noget. Din timing har så ikke været den bedste, måske på grund af dårlig rådgivning, men grundersättning er da bedre end ingenting, og skatten er lav, og du sparer også på kontingentet. Så... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Når du har boet så længe i Sverige, dur blanket 303 ikke til noget. Din timing har så ikke været den bedste, måske på grund af dårlig rådgivning, men grundersättning er da bedre end ingenting, og skatten er lav, og du sparer også på kontingentet. Så... Jamen jeg får sleeet ikke noget.. Jeg har slet i ret til noget, fik jeg at vide af den danske a-kasse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Jamen jeg får sleeet ikke noget.. Jeg har slet i ret til noget' date=' fik jeg at vide af den danske a-kasse.[/quote'] Hvordan kan den danske a-kasse være så sikker på, hvad du har ret til i Sverige? Tjek Alfakassan www.alfa-kassan.se Hvis du stiller dig til rådighed for arbejdsmarkedet kan du få 316 - eller er det 314 - kroner om dagen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Hvordan kan den danske a-kasse være så sikker på, hvad du har ret til i Sverige? Tjek Alfakassan www.alfa-kassan.se Hvis du stiller dig til rådighed for arbejdsmarkedet kan du få 316 - eller er det 314 - kroner om dagen. :) orv ja det kan jeg godt se. Jamen jeg skal jo stadig havde overfört min a-kasse fra dk til sverige, fra HK til anställdes forbundet eller sådan noget. Hvis jeg så melder med ind i alfa-kassan, så går min danske a-kasse död, jeg mener bare så er jeg jo nöd til at melde mig helt ude af den danske a-kasse. Ved godt at det er lidt inveklet, håber jeg fik forklaret det, så det er til at forstå. Og tak fordi du gider at blive ved med at svare mig :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 orv ja det kan jeg godt se. Jamen jeg skal jo stadig havde overfört min a-kasse fra dk til sverige, fra HK til anställdes forbundet eller sådan noget. Hvis jeg så melder med ind i alfa-kassan, så går min danske a-kasse död, jeg mener bare så er jeg jo nöd til at melde mig helt ude af den danske a-kasse. Ved godt at det er lidt inveklet, håber jeg fik forklaret det, så det er til at forstå. Og tak fordi du gider at blive ved med at svare mig :-) Du skal overføres til den svenske a-kasse og udtræder dermed af den danske. Du har ikke noget at bruge den til længere. Den skal ikke give dig dagpenge - det skal den svenske. Du skal naturligvis meldes ind i den a-kasse, som HK peger på. Der vil du have ret til i det mindste grundersättning. Din danske a-kasse går under alle omstændigheder død, men kan genoplives, hvis du engang får et dansk job og flytter tilbage. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Tja min kæreste har postet et par indlæg i mit navn om emnet , det korte og det lange er PAS PÅ.. Hvis i er arbejdsløse og flytter tl sverige så er kassen lukket. Definitivt. Vi har været rumlen igennem og der ingen hjælp at hente hverken i sverige eller danmark, det er vildt urimeligt men der er ikke noget at gøre. Vi har mistet 7 mdr. dagpenge på den konto, rigtigt morsomt, men hvad "some you lose, some you win" nu skulle vi egentlig heller ikke bruge de 70 000 dkr. alligevel. (ironi). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Tja min kæreste har postet et par indlæg i mit navn om emnet , det korte og det lange er PAS PÅ.. Hvis i er arbejdsløse og flytter tl sverige så er kassen lukket. Definitivt. Vi har været rumlen igennem og der ingen hjælp at hente hverken i sverige eller danmark, det er vildt urimeligt men der er ikke noget at gøre. Vi har mistet 7 mdr. dagpenge på den konto, rigtigt morsomt, men hvad "some you lose, some you win" nu skulle vi egentlig heller ikke bruge de 70 000 dkr. alligevel. (ironi). HVis man inden 8 uger, ikke er blevet genoptaget i den svenske a-kasse, ved at arbejde 296 timer inden 12 uger, så er kassen lukket. Er det sådan du mener, Michael? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Du skal overføres til den svenske a-kasse og udtræder dermed af den danske. Du har ikke noget at bruge den til længere. Den skal ikke give dig dagpenge - det skal den svenske. Du skal naturligvis meldes ind i den a-kasse' date=' som HK peger på. Der vil du have ret til i det mindste grundersättning. Din danske a-kasse går under alle omstændigheder død, men kan genoplives, hvis du engang får et dansk job og flytter tilbage. :)[/quote'] nårh så det er hos alle a-kasser, man har råd til mindste grundersättning? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 nårh så det er hos alle a-kasser' date=' man har råd til mindste grundersättning?[/quote'] Sorry, he he. Jeg mente så det er hos alle svenske a-kasser, man har ret til mindste grunderstättning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 HVis man inden 8 uger' date=' ikke er blevet genoptaget i den svenske a-kasse, ved at arbejde 296 timer inden 12 uger, så er kassen lukket. Er det sådan du mener, Michael?[/quote'] Nej, det jeg mener er det jeg starter med at skrive: Hvis du er arbejdsløs når du ankommer til sverige , så får du ikke en nikkel i understøttelse noget sted fra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Melissa Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Nej' date=' det jeg mener er det jeg starter med at skrive: Hvis du er arbejdsløs når du ankommer til sverige , så får du ikke en nikkel i understøttelse noget sted fra.[/quote'] Nårh okaaay. Ja det er total strengt. Jeg sidder nemlig lige i den situation. Har betalt den danske fagforening i 1½år for ingenting.. Og får ikk en krone.. öv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2006 Sorry, he he. Jeg mente så det er hos alle svenske a-kasser, man har ret til mindste grunderstättning. Jeg ved ikke, om alle svenske a-kasser har GE på hylderne, men du har altid Alfakassan at falde tilbage på. Du skal opfylde et minimalt arbejdskrav, men jeg regner med, det er i nyere tid, du har sagt op. Nu du ikke kan få danske dagpenge, kan du jo i stedet få valuta for dit kontingent ved at kræve en ordentlig, internationalt orienteret rådgivning. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2006 venter staaaadig på blanket E301 Jeg ved ikke' date=' om alle svenske a-kasser har GE på hylderne, men du har altid Alfakassan at falde tilbage på. Du skal opfylde et minimalt arbejdskrav, men jeg regner med, det er i nyere tid, du har sagt op. Nu du ikke kan få danske dagpenge, kan du jo i stedet få valuta for dit kontingent ved at kræve en ordentlig, internationalt orienteret rådgivning. :)[/quote'] For 1 mdr. siden fik jeg en E301 attest med posten, som jeg sku udfylde. Det gjorde jeg så, og da jeg lige havde nogle spörgsmål omkring blanketten, gik jeg ned til min a-kasse og fik hjälp. Jeg afleverede den så, det kunne jeg jo lige så godt. Jeg fik så et brev til, som jeg så forstod som at det var en bekräftelse. Den svenske a-kasse skal jo have den blanket för jeg kan blive overfört. Så de fik en indmeldingsblanket af mig d. 2.jan, og jeg skrev så at jeg ikke havde modtager min blanket E301 fra dk. endnu. Dem har jeg heller ikk hört fra. Nårh men jeg ringer så til den danske a-kasse og siger at jeg ikke har modtaget den attest endnu, og hun siger så at de slet ikke har fået noget fra mig, og de har henlagt sagen. Jamen jeg har jo väret nede i afdelingen og aflevere den, og sidder jeg med en kopi og den er udfyldt den 16.12.05. Nårh men de havde ikk modtaget noget, så jeg skal sende den igen! A hva for noget...! Skal jeg sende den igen?? Ja det sku jeg.. Hmm... hvis jeg sender den idag, og de lige skal opfatte den, og göre noget ved det, og sende den retur. Det kan tage lang tid, også når jeg jo at betale den danske fagforening ca. 1000 sek. igen, fordi de sjusker Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2006 Nåmen du er jo godt på vej. A-kasser og myndigheder er jo ligesom børn - det er vigtigt at stille krav, og man må tage dem på det niveau, hvor de er. Nu har du vel meldt dig ledig på den svenske arbejdsformidling? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2006 Nåmen du er jo godt på vej. A-kasser og myndigheder er jo ligesom børn - det er vigtigt at stille krav' date=' og man må tage dem på det niveau, hvor de er. Nu har du vel meldt dig ledig på den svenske arbejdsformidling?[/quote'] ork jo, det gjorde jeg allerede för jeg blev ledig. Jeg sender det ind idag, så får de den nok om et par dage, også må jeg jo ringe til dem, og give dem et spark i röven. Men helt ärligt hvor er det latterligt. Troede eller HK havde styr på tingene. Jeg mener da bare, de har da et pänt, i for hold til for du... de er. Jeg kontaktede dem allerede 1. gang 1½ mdr. för jeg flyttede, så det er heller ikk fordi jeg har väret sent ude. HK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2006 ork jo, det gjorde jeg allerede för jeg blev ledig. Jeg sender det ind idag, så får de den nok om et par dage, også må jeg jo ringe til dem, og give dem et spark i röven. Men helt ärligt hvor er det latterligt. Troede eller HK havde styr på tingene. Jeg mener da bare, de har da et pänt, i for hold til for du... de er. Jeg kontaktede dem allerede 1. gang 1½ mdr. för jeg flyttede, så det er heller ikk fordi jeg har väret sent ude. HK pröver li igen. De har da et pänt navn, i forhold til hvor du... de er. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2006 pröver li igen. De har da et pänt navn' date=' i forhold til hvor du... de er.[/quote']Bare til ren og skær info, så kan du, som registreret bruger, rette dine indlæg. Du behøver ikke skrive et nyt med rettelsen i ;) http://www.sunddebat.com/debat/editpost.php?do=editpost&p=56873 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2006 Bare til ren og skær info' date= så kan du, som registreret bruger, rette dine indlæg. Du behøver ikke skrive et nyt med rettelsen i ;) http://www.sunddebat.com/debat/editpost.php?do=editpost&p=56873 norge ja, takker Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ani 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2006 Er der nogen der ved, når jeg nu har haft medlemsskab hos HK i maaaange år og har ret til den højeste sats hvis jeg bliver arbejdsløs her i DK..... så har man jo 3- eller 4 år man kan gå hjemme og får dagpenge hvis man nu skulle være så uheldig ikke at finde arbejde..... Men hvordan er det hvis man flytter til sverige ? hvis jeg nu flyttede til sverige sammen med min kæreste lad os bare sige om 1 mdr.(april) der er jeg stadig i arbejde som vikar. Jeg slutter indtil videre som vikar i slutningen af maj, men får jeg så dagpenge i sverige med det samme og hvor længe gør man det ? Har de en eller anden regel med at man kun kan få i 1 år eller lavere ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mmmelissa555 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2006 Er der nogen der ved, når jeg nu har haft medlemsskab hos HK i maaaange år og har ret til den højeste sats hvis jeg bliver arbejdsløs her i DK..... så har man jo 3- eller 4 år man kan gå hjemme og får dagpenge hvis man nu skulle være så uheldig ikke at finde arbejde..... Men hvordan er det hvis man flytter til sverige ? hvis jeg nu flyttede til sverige sammen med min kæreste lad os bare sige om 1 mdr.(april) der er jeg stadig i arbejde som vikar. Jeg slutter indtil videre som vikar i slutningen af maj, men får jeg så dagpenge i sverige med det samme og hvor længe gør man det ? Har de en eller anden regel med at man kun kan få i 1 år eller lavere ?? Det er lidt inviklet at forklare, der er så mange ting, men inde på www.adir.dk, skulle der stå noget om det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2006 Ikke forhöjet A-kasse i Sverige Man skal lige väre opmärksom på at man ikke kan tegne forsikring i a-kassen , noget med at man får et forhöjet belöb i en hvis tid hvis man bor i Sverige. D.V.S man kan nok tegen den den, men den kan ikke bruges til noget hvis man bor herovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2006 I øvrigt har jeg skrevet til Arbejdsdirektoratet for at høre nærmere på tolkningen af Miethe-dommen. Blir interessant at se' date=' hvad de svarer. :)[/quote'] Fik du nogensinde et svar fra dem Nils? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lilleven1 10 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2006 er sku ogå forvirret jeg bor i sverige og arbejder i danmark:th2: sidste jeg snakket med min danske fagforening ( F3 eller RBF) sagde de: vi udbetaler ikke penge til folk der bor i udlandet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2006 Fik du nogensinde et svar fra dem Nils? Ja. Jeg ville jo gerne vide, hvordan deres praksis var og bad om at få nogle af deres afgørelser eventuelt i resumeform. De svarede som om de ikke registrerede noget omkring disse afgørelser, og hvis jeg ville have afgørelserne, så var jeg velkommen, jeg skulle bare lige opgive journalnumrene. Offentlighed i forvaltningen min bare røv. Jeg fandt så nogle afgørelser andre steder, og de afgørelser sammen med, hvad Arbejdsdirektorat-fjolset i øvrigt skrev, tolker jeg sådan, at man er restriktiv, og at det ikke er nok at have bedre muligheder for at få job i Danmark, for at blive i det danske system - den personlige tilknytning skal også være opfyldt - der skal være kærester, familiemedlemmer eller andet, som man klynger sig til i Danmark, for at få lov til at stemple i DK. Så for det første vil man få afslag, og for det andet vil man være i økonomisk mineret ingenmandsland i månedsvis. Kort sagt - danske myndigheder modarbejder aktivt øresundsintegration, men det er jo ikke noget nyt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites